کد خبر : 722
دیدگاه‌ها برای ایجاد مشکلات زیست محیطی علت تعطیلی کارخانه کمپوست بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 تیر 1393 - 18:05
-

ایجاد مشکلات زیست محیطی علت تعطیلی کارخانه کمپوست

سبزواریان.کام: شماری از اهالی روستای حارث آباد سبزوار از حمل غیر اصولی زباله ها به محل دفن آن و دپو کردن بخشی از آنها در کارخانه کمپوست پیش از راه اندازی آن ابراز گلایه کردند و خواستار رفع این مشکل شدند. به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، عضو شورای اسلامی روستای حارث آباد در گفتگو

kompostسبزواریان.کام: شماری از اهالی روستای حارث آباد سبزوار از حمل غیر اصولی زباله ها به محل دفن آن و دپو کردن بخشی از آنها در کارخانه کمپوست پیش از راه اندازی آن ابراز گلایه کردند و خواستار رفع این مشکل شدند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، عضو شورای اسلامی روستای حارث آباد در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: قرار بود سال ۸۴ کارخانه کمپوست سبزوار راه اندازی شود که متاسفانه پس از گذشت ۹ سال هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

حارث آبادی خاطر نشان شد: بارها و بارها این مشکل را به مسئولان ذیربط از جمله بخشداری، شهرداری، فرمانداری و حتی نهاد ریاست جمهوری منعکس کرده ایم اما تاکنون به هیچ نتیجه ای نرسیده ایم.

دهیار روستای حارث آباد نیز در این خصوص گفت: این زباله ها علاوه بر از بین بردن منابع طبیعی، باعث گزش کودکان این روستا توسط پشه های آلوده شده که متاسفانه برای درمان آن باید مبالغ هنگفتی را به متخصصان پوست بپردازیم که البته تاثیر چندانی نیز نداشته است.

یکی دیگر از اهالی این روستا به از بین رفتن چندین دام این روستا در اثر خوردن نایلون ها و زباله های موجود کارخانه کمپوست اشاره کرد و گفت: این زباله ها علاوه بر اینکه ظاهر جنگل حارث آباد را از بین برده اند، متاسفانه خسارات مالی زیادی را به اهالی این روستا وارد کرده اند.

اما رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار نیز در این رابطه به خبرنگار ما گفت: پراکنش زیاد زباله توسط کامیون های حمل در اطراف کارخانه کمپوست و جاده دسترسی به زباله گاه جدید مشکلات زیست محیطی فراوانی را بوجود آورده است.

عمارلو ادامه داد: در مسیر انتقال زباله ها به کارخانه کمپوست که هنوز راه اندازی نشده پراکندگی زباله ها به ویژه نایلون ها و کیسه های پلاستیکی و مقداری زباله، تا حد زیادی مسیر را آلوده کرده است.

وی این مشکلات را ناشی از اشکال در شیوه حمل زباله و تکمیل نبودن کارخانه کمپوست عنوان کرد و گفت: تاکنون شکایاتی از جانب اهالی منطقه به این اداره رسیده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار تاکید کرد: در فاصله ۱۰۰ متری کارخانه کمپوست کال شور سبزوار واقع شده که قطعا این مشکلات بر اکوسیستم تالاب، بافت خاک و پوشش گیاهی آن تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی خواستار پوشاندن کارخانه کمپوست به وسیله توری تا زمان تکمیل و راه اندازی کارخانه شد و گفت: این پیشنهاد شاید به عنوان مسکنی برای رفع مشکلات موجود باشد اما باید برای اصلاح هرچه سریعتر این کارخانه فکری اساسی توسط شهرداری صورت بگیرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری سبزوار نیز در این رابطه گفت: ۶ ماه قبل کارخانه کمپوست شهرداری به صورت ازامایشی آغاز بکار کرد اما به دلیل بروز مشکلات زیست محیطی و تذکر محیط زیست و کارشناسان فنی شهرداری این کارخانه تا برطرف شدن اشکالات تعطیل شد.

سعیدرضا فصیحی افزود: در حال حاضر حجم زباله های سبزوار به طور متوسط ۱۵۰ تن در شبانه روز است که توسط وسایط نقلیه مخصوص حمل زباله جمع آوری و به ایستگاه انتقال در فاصله پنج کیلومتری شهر منتقل می شود.

وی در پاسخ به سوالی که بالاخره برای رفع مشکلات موجود چه باید کرد، گفت: مشکلات موجود قطعا با مجهز شدن ایستگاه انتقال و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا کاهش خواهد یافت.

شهردار سبزوار نیز در این رابطه گفت: چند سال قبل این کارخانه توسط پیمانکار ایجاد شده که یکسری مشکلات قضایی و حقوقی بین شهرداری و سرمایه گذار پیدا کرد و به محاکم قضایی کشیده شد.

دکتر محمدعلی طالبی افزود: در نشستی که چندی پیش با سرمایه گذار این کارخانه داشتیم مشکلات قضایی و حقوقی تا حدودی در حال برطرف شدن است.

وی ادامه داد: در حال حاضر زباله های سبزوار به صورت دستی جداسازی می شود و به منطقه نخبر انتقال می یابد که متاسفانه مشکلات زیست محیطی را به همراه داشته است.

شهر دار سبزوار گفت: در هر صورت تا ۲-۳ ماه آینده موضوع پیگیری و مشکلات زیست محیطی این کارخانه به کنترل در خواهد آمد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.