کد خبر : 29501
دیدگاه‌ها برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سبزوار، پیشران توسعه غرب خراسان رضوی بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 آبان 1400 - 12:09
-

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سبزوار، پیشران توسعه غرب خراسان رضوی

طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سبزوار، که بیش از یک دهه قبل تصویب شده است، با دریافت تاییدیه‌های لازم و رفع مشکلات زیست محیطی در مسیر اجرایی قرار گرفته است که می‌تواند نویدبخش تحولی بنیادین در توسعه منطقه و پایانی بر دغدغه‌های اقتصادی ساکنان غرب استان خراسان رضوی باشد. مناطق ویژه اقتصادی، که به سبب

طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سبزوار، که بیش از یک دهه قبل تصویب شده است، با دریافت تاییدیه‌های لازم و رفع مشکلات زیست محیطی در مسیر اجرایی قرار گرفته است که می‌تواند نویدبخش تحولی بنیادین در توسعه منطقه و پایانی بر دغدغه‌های اقتصادی ساکنان غرب استان خراسان رضوی باشد.

مناطق ویژه اقتصادی، که به سبب قوانین کسب و کار با دیگر نقاط کشور تفاوت دارند، به دلیل برخورداری از برخی زیرساخت ها و مشوق ها همچون تعرفه بسیار پایین در حوزه صادرات و واردات کالا و معافیت های مالیاتی، نقش مهمی در توسعه صادرات و ایجاد اشتغال ایفا می کنند.

منطقه ویژه اقتصادی سبزوار به عنوان یکی از این مناطق حدود ۱۰ سال قبل در گستره هزار و ۲۰۰ هکتار در ۳۰ کیلومتری شرق سبزوار، واقع در مسیر جاده تهران- مشهد، با هدف رشد و ارتقای سطح اقتصادی این منطقه مشخص و جانمایی شده است.

این منطقه اقتصادی به سبب ظرفیت‌های فراوان سبزوار در بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی، شیلات، دام و طیور، در کنار فعالیت گمرک، وجود راه آهن و فرودگاه، رغبت سرمایه‌گذاران را برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری در عرصه فعالیت های تولیدی و تجاری در منطقه ویژه اقتصادی شهرستان افزایش داده است.

احداث منطقه ویژه، سکوی جهش اقتصادی سبزوار

یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی درباره اهمیت احداث منطقه ویژه اقتصادی سبزوار گفت: این شهرستان در حوزه محصولات کشاورزی، شیلات و نیز صنعت و معدن، قابلیت های فراوانی دارد که با راه اندازی این منطقه، زمینه ایجاد تحولی چشمگیر در حوزه صادرات کالا فراهم می شود.

 محمدحسین خیرخواه با اشاره به ظرفیت های بخش کشاورزی سبزوار شامل زیره، دانه هندوانه، پنبه و محصولات باغی افزود: با احداث منطقه ویژه اقتصادی، شهرستان می تواند به بارانداز کالاهای اساسی، به ویژه در حوزه خشکبار تبدیل شود.

وی اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی به عنوان یکی از زیرساختهای مهم اقتصادی سبزوار در کنار اشتغالزایی فراوان، با مشوق های لازم، در حوزه صادرات، واردات و ترانزیت کالا تحول آفرین خواهد بود.

این سرمایه گذار بخش خصوصی افزود: به طور یقین با سرمایه گذاری های بخش خصوصی، منطقه ویژه اقتصادی سبزوار با کاربرد صنعتی و تجاری می تواند به یک قطب اقتصادی مهم منطقه تبدیل شود.

تسهیل در داد و ستدهای بین المللی 

معاون صنعتی اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار هم در این خصوص گفت: مناطق ویژه اقتصادی شرایط خاصی دارند و یکی از مزایای آنها در حوزه صادرات و  واردات کالا است، به طوری که کالا با تعرفه بسیار پایین وارد منطقه شده و یا از منطقه به سایر کشورها صادر می شود.

علی عباسی افزود: باتوجه به فعالیت گمرک سبزوار و ظرفیت های تجاری این شهرستان، فعالیت منطقه ویژه اقتصادی در رونق گرفتن عرصه داد و ستد خارجی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی سبزوار به بخش خصوصی واگذار شده و هم اینک روند کار اجرایی آن بنا به مشکلاتی متوقف شده است، اظهار داشت: سرمایه گذاران زیادی رغبت به سرمایه گذاری در این منطقه دارند.

عباسی افزود: هم اینک بیش از ۵۰ متقاضی در بخش های مختلف اعلام آمادگی کرده اند که به محض واگذاری زمین ها، فرایند سرمایه گذاری در منطقه آغاز می شود.

معاون صنعتی اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار گفت: با توجه به موقعیت منطقه ویژه اقتصادی سبزوار در مسیر راه آهن و مجاورت جاده تهران – مشهد و نیز دالان شرق به غرب کشور، با فعال شدن این منطقه تحولی اساسی در حوزه اقتصاد منطقه ایجاد می شود.

وی ادامه داد: محدوده منطقه ویژه اقتصادی سبزوار هزار و ۲۰۰ هکتار  است که در مرحله نخست ۵۰ هکتار آن آماده سازی شده و مراحل بعدی آن در ادامه کار آماده می شود.

عباسی با اشاره به احداث زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی سبزوار افزود: تاکنون عملیات تسطح زمین، نصب جدول، قطعه بندی و نصب تیرهای برق و شبکه آب آن به اجرا درآمده است.

منطقه ویژه اقتصادی تاثیرگذار در توسعه سبزوار  

معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار گفت: منطقه ویژه اقتصادی با فراهم کردن عرصه فعالیت‌های تولیدی و تجاری، فرصتی برای توسعه این شهرستان است.

سیدمجتبی علوی مقدم افزود: برخی از زیرساخت‌ها و امکانات زیربنایی برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی شهرستان فراهم شده است.

وی تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی سبزوار نیازمند ارائه طرحی جامع و دقیق برای اجرای فرصت‌های ارزشمند سرمایه‌گذاری منطقه است که در این راستا باید از نیروهای متخصص و گردش مالی بالا استفاده کرد.

پیشران توسعه صنعتی سبزوار

یکی از نمایندگان سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: از مزایای منطقه ویژه اقتصادی سبزوار در شرق کشور، قرارگیری آن در داخل فضای سرزمینی و نه در مناطق مرزی است.

علی اصغر عنابستانی افزود: منطقه ویژه اقتصادی سبزوار از طرح‌هایی راهبردی اقتصادی شهرستان و به عنوان پیشران توسعه صنعتی سبزوار محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه وجود برخی موانع در مسیر فرایند صدور مجوزها موجب تاخیر در عملیات اجرایی احداث منطقه ویژه اقتصادی سبزوار شده است، ادامه داد: با رفع معدود مشکلات باقی مانده، این منطقه به روی سرمایه گذاران باز می شود.

عنابستانی ادامه داد: از طریق منطقه ویژه اقتصادی سبزوار علاوه بر توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی، بستر لازم برای رونق مراودات بازرگانی و افزایش تجارت خارجی در منطقه فراهم می شود.

تیرماه سال گذشته در حاشیه جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی که با محوریت طرح‌های مهم سرمایه‌گذاری شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، داورزن و خوشاب برگزار شده بود، در زمینه منطقه ویژه اقتصادی سبزوار توافقی صورت گرفت و اداره حفاظت محیط زیست متعهد شد مشکلات آن را هرچه زودتر برطرف کند تا عملیات فعال‌سازی این منطقه ویژه اقتصادی با حضور استاندار آغاز شود.

طی سال‌های گذشته علاوه بر بهره برداری از طرحهای شاخص صنعتی، احداث و توسعه شهرک صنعتی شماره ۲ سبزوار، صدور مجوز آغاز عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی سبزوار، استقرار اداره گمرگ، دفتر نمایندگی نظام مهندسی معدن و نمایندگی استاندارد در این شهرستان برخی از اقدامات در راستای توسعه شاخص های صنعتی این منطقه بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.