کد خبر : 9762
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 شهریور 1394 - 8:33
-

بازدید میدانی از نهالستان تا مرکز تولیدات گل و گیاه سبزوار

سبزواریان: توسعه فضای سبز به عنوان شاخص اصلی توسعه شهری محسوب می شود.  فضای سبز به عنوان یک نهاد اجتماعی با کاربری های مختلف جایگاه ویژه ای خصوصا در مناطق خشک و نیمه خشک دارد و مدیریت منابع طبیعی و انسانی در فضای سبز می تواند عامل مهم و تاثیرگذاری در توسعه همگون کمی و

سبزواریان: توسعه فضای سبز به عنوان شاخص اصلی توسعه شهری محسوب می شود.  فضای سبز به عنوان یک نهاد اجتماعی با کاربری های مختلف جایگاه ویژه ای خصوصا در مناطق خشک و نیمه خشک دارد و مدیریت منابع طبیعی و انسانی در فضای سبز می تواند عامل مهم و تاثیرگذاری در توسعه همگون کمی و کیفی محسوب شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار‏، برای بررسی فعالیت های امسال و سال گذشته سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری سبزوار در یک بازدید میدانی با مدیرعامل سازمان همراه شدیم تا بیشتر در جریان روند این اقدامات قرار بگیریم.

ساعت ۱۰:۳۰ نهالستان پسته و انار

ساعت ۱۰:۱۳ دقیقه صبح است و ما بازدید خود را به همراه مدیرعامل سازمان پارک ها از مقصد این سازمان به سمت نهالستان پسته و انار در کمربند جنوب آغاز کردیم. در طول مسیر از آقای بیدی پرسیدم گویا سبزوار به پاییز زودرس دچار شده که این همه برگ های زرد را در اطراف آیلندها شاهد هستیم که وی گفت: این برگ ریزانی که شما در سطح شهر شاهد هستید به دلیل تغییرات جوی است ، گرمای بیش از اندازه، سرمای ناگهانی اما مسئله خاصی نیست، درختان اقاقیا هم گاها زودتر از موعد مقرر بر اثر این اتفاق به برگ ریزان دچار شده اند.

در ورود به کمربند جنوب گفتگو با آقای بیدی ادامه دارد، او می گوید کمربند جنوب سرسبزی حالش را مدیون دو مدیرعامل سابق آقایان برزویی و دولت آبادی است که با اقدامات موثر در زمان خود این سر سبزی و نشاط را رقم زدند.

به ورودی بوستان بهمن نزدیک می شویم پس از طی مسافتی کوتاه به نهالستان های انار و پسته می رسیم ، مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری سبزوار در آنجا گفت: در برنامه کاری امسال، پروژه‌های بزرگ، مهم و حساسی در دستور کار قرار دارد و در کنار آن حجم وسیعی از عملیات توسعه، بازپیرایی و نگهداری فضاهای سبز نیز تعریف شده است.

بیدی اظهار داشت: توسعه باغ های مثمر با هدف افزایش سرانه فضای سبز خصوصا در شهرهای کویری می تواند نقش بسیار مهم وسازنده ای در بهبود وضعیت سرانه و حفظ محیط زیست شهری داشته باشد.

وی افزود: سازمان پارک ها از سال های گذشته اقدام به توسعه باغ های مثمر نموده که از نمونه های آن می توان به باغ های پسته و انار در کمربند جنوب سبزوار اشاره کرد.

بیدی تصریح کرد: باغ پسته سبزوار دارای حدود ۳ هکتار مساحت با ۲ هزار اصله نهال و باغ انار با مساحت یک هکتار دارای هزار و ۵۰۰ اصله نهال چند ساله هستند که از وضعیت مطلوبی برخوردارند و با سیستم آبیاری قطره ای از طریق آب چاه کمربندجنوب سیراب می شوند.

به مزرعه آفتابگردان نگاه ویژه ای داریم

او بیان کرد: در کنار این باغ ها، یک مزرعه آفتابگردان نیز ایجاد شده ما علاوه بر نگاه درآمدزایی به کاشت گونه تزئینی این گل نیز به فکر افتاده ایم، ما به این باغ نگاه ویژه ای داریم و برای تکثیرش برنامه هایی را انجام خواهیم داد.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری سبزوار خاطرنشان کرد: هدف ما این است که در زمین های پراکنده در حاشیه و داخل شهر بتوانیم این گونه درختان را احیا و ایجاد نماییم تا علاوه بر افزایش سرانه فضای سبز شاهد بهره برداری و استفاده شهروندان در بهترین نقطه مطلوب باشیم.

او در ادامه به حمایت های دولتی در خصوص ایجاد باغ های مثمر در شهرها اشاره کرد و ادامه داد: تفاهم نامه ای در سال های گذشته بین وزارت های کشاورزی و کشور برای ارائه تسهیلات به ایجاد باغ های مثمر منعقد شده که ما اکنون پیگیر اخذ این تسهیلات هستیم.

عطر گل های محمدی در هشت بهشت خواهد پیچید

عقربه های ساعت حدود ساعت ۱۱ را نشان می دهد وارد بلوار هشت بهشت می شویم حدود ۲۰ باغبان مشغول چاله زنی و کاشت گل های محمدی هستند، کاشت درختان توت مدتی است که به پایان رسیده آقای بیدی نکاتی را به باغبان توصیه می کند.

بیدی در ادامه اضافه کرد: این نگرش توسط سازمان پارک ها و شخص شهردار به طرح کمربند شرق و ایجاد باغ های هشت بهشت در آن نیز وجود دارد همانطور که بارها اعلام کردیم قرار است در بلوار هشت بهشت درختان مثمر توت، عناب، انجیر، گل محمدی و بادام تا نیمه دوم سال جاری کاشت شود که فعلا کار کاشت درختان توت و گل محمدی از هریک به تعداد حدود ۱۵۰۰ نهال آغاز شده است.

سوار ماشین می شویم از ابتدا تا انتهای بلوار هشت بهشت را بازدید می کنیم، آقای بیدی نکاتی را بیان می کند که بسیار جالب است از اینکه آب این بلوار از چاه میدان نجار آباد تامین می شود، آب با طی مسافتی طولانی به دو منبعی که درست در پشت کارگاه تولید بتون قرار گرفته می رسد و با سیستم آبیاری قطره ای گل ها و گیاهان کاشت شده در این باغ را آبیاری می کند.

بیدی اضافه می کند: این کار بسیار سخت بود اما باید برای توسعه فضای سبز و آینده ای که برای این بلوار ترسیم کرده ایم باید آن را انجام می دادیم.

باغ های گیاهان دارویی ایجاد می شود

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری سبزوار در ادامه مسیر به سمت مرکز تولیدات گل و گیاه سبزوار در پاسخ به سوالی مبنی بر سهم باغ های مثمر از گیاهان دارویی چیست، گفت: باغ های مثمر از نوع گیاهان دارویی به صورت جدی در حال پیگیری و اقدام است، اعتقاد ما بر این است اگر فضایی داریم باید با هدف ایجاد فضای سبز به آن بنگریم.

به مرکز تولیدات گل و گیاه سازمان پارک ها رسیده ایم ، او اضافه می کند: ما به ایجاد اینگونه باغ ها به صورت چند منظوره می نگریم، گیاهان دارویی رزماری، اسطخودوس، بومادران، رازیانه، گل راعی ، بابونه و… از جمله گیاهانی خواهند بود که به صورت عمده در فضای سبز شهری از آن شاهد خواهید بود.

یک هکتار از باغ ایرانی زیر کشت گل های محمدی

وی ادامه داد: برای گام نخست یک هکتار گل محمدی را در باغ ایرانی کاشت کرده ایم، رزماری و بومادران را در مرکزتولیدات گل و گیاه سازمان تکثیر کردیم تا انشاء ا.. نیمه دوم سال وارد عرصه شهری کنیم.

بیدی گفت: لازمه ایجاد باغ های مثمر این است که خود زمینه و بستر تولید را فراهم کنیم هم اکنون حدود ۱۰۰ هزار اصله نهال انگور و انار قابل انتقال به عرصه داریم که از محصولات سازمان پارک ها می باشد.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری سبزوار گفت: قرار است درختان انگور در آیلندها و ۳۰ هزار درخت انار نیز در سطح شهر کاشت شوند.

بیدی با بیان اینکه توسعه فضای سبز سبزوار نسبت به شهرهای همطراز پیشتاز هستیم، گفت: اگرچه کمبود منابع مالی سرعت کاری ما را کم کرده است اما این توجیه خوبی برای بسترسازی و نگاه جامع به فضای سبز شهری سبزوار نیست ما با تمام توان برای توسعه کمی و کیفی سرانه فضای سبز سبزوار تلاش خواهیم کرد.

ساعت ۱۲ ظهر است و هوا گرم، به سازمان پارک ها که رسیدیم مدیرعامل سازمان خواستار بازدید دیگری از اقدامات این سازمان می شود که ما آن را به زمان دیگری موکول می کنیم در راه بازگشت به محل کار با خود فکر می کردم که این اقدامات روزی به ثمر خواهد نشست و آینده ای سبز را برای سبزوار ترسیم خواهد کرد اگر خدا بخواهد و ما کمی صبر داشته باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
شهروند شنبه , ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۲

تشکر فراوان از مدیر عامل و کلیه نیروهایش

نظرات بسته شده است.