کد خبر : 25448
دیدگاه‌ها برای بازگشت به سید جمال بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 بهمن 1398 - 12:01
-

بازگشت به سید جمال

مهدی مقصودی مدتی است طرح «معامله‌ی قرن» رئیس‌جمهور آمریکا باعث واکنش‌های مختلفی در نقاط مختلف جهان و علی‌الخصوص کشورهای اسلامی شده است؛ به‌جز عده‌ی معدودی از کشورهای عربی، به‌طور کم‌سابقه‌ای کشورهای اسلامی موضع واحدی را در مخالفت با این طرح از خود نشان دادند؛ این انسجام در پاسخگویی چنانچه مدیریت شود می‌تواند تبدیل به اتحاد

مهدی مقصودی

مدتی است طرح «معامله‌ی قرن» رئیس‌جمهور آمریکا باعث واکنش‌های مختلفی در نقاط مختلف جهان و علی‌الخصوص کشورهای اسلامی شده است؛ به‌جز عده‌ی معدودی از کشورهای عربی، به‌طور کم‌سابقه‌ای کشورهای اسلامی موضع واحدی را در مخالفت با این طرح از خود نشان دادند؛ این انسجام در پاسخگویی چنانچه مدیریت شود می‌تواند تبدیل به اتحاد در برابر بسیاری از توطئه‌ها و مشکلات گردد.

کشورهای اسلامی سال‌هاست به‌دلیل اختلاف‌نظرهایی که با همدیگر دارند به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم باهم درگیر هستند، در حالی‌که کشورهای استعمارگر از این درگیری با تولید و فروش اسلحه سود می‌برند. مهم‌ترین چاره‌ی کار اتحاد بین کشورهای اسلامی است.

ایده‌ی اتحاد جهان اسلام، قرن‌هاست که از طرف اندیشمندان در جهان اسلام مطرح شده است ولی فردی که این ایده را به‌صورت نظام‌مند و نیز عینی‌تر مطرح کرد مرحوم سید جمال‌الدین اسدآبادی بود؛ به نظر می‌رسد در حال حاضر بیش از هرزمانی نیازمند پرداختن به اندیشه‌ی اتحاد جهان اسلام باشیم.

سید جمال جزء پیش‌گامان روشنفکری دینی در جهان اسلام بود و جزء معدود افرادی بود که تأثیرگذاری‌اش محدود به حوزه‌ی جغرافیایی خاصی نبود و تأثیر او در جهان اسلام و حتی گاهی فراتر از آن بود.

نکته‌ی عجیبی که برخلاف دو دهه‌ی اول انقلاب، این روزها در جامعه‌ی ایران شاهدیم عدم توجه به شخصیت و نیز اندیشه‌های سید جمال در دو دهه دوم انقلاب است. این‌که عدم پرداختن به سید جمال ناشی از غفلت است یا نشئت گرفته از یک تصمیم آگاهانه، مسئله‌ای است که می‌تواند جای تأمل و سؤال باشد!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.