کد خبر : 2865
دیدگاه‌ها برای با خاطرات خانواده شهیدان فتاحی بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 مهر 1393 - 18:44
-

با خاطرات خانواده شهیدان فتاحی

« خواب دیدم خانوادگی در مسافرت هستیم، هر دو فرزندم هم با ما بودند ولی نمی دانستم که شهید شده اند. شهید آرزوی پیروزی اسلام وجنگ را داشت و در آخر هم نوشته بود: آرزوی شهادت دارم »(محمدعلی فتاحی )   — به مناسبت  هفته دفاع مقدس به منزله ی احیای فرهنگ ایثار و شهادت به معرفی

taddayon

تهیه گزارش و مصاحبه: محسن تدینی ثانی

« خواب دیدم خانوادگی در مسافرت هستیم، هر دو فرزندم هم با ما بودند ولی نمی دانستم که شهید شده اند.

شهید آرزوی پیروزی اسلام وجنگ را داشت و در آخر هم نوشته بود: آرزوی شهادت دارم »(محمدعلی فتاحی )

 


به مناسبت  هفته دفاع مقدس به منزله ی احیای فرهنگ ایثار و شهادت به معرفی خانواده معظم شهیدان فتاحی که سه شهید به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تقدیم کرده اند پرداختیم.

 ۱)  معرفی مختصر شهدای والا مقام خانواده محترم فتاحی:

شهید حسن فتاحی در سال ۱۳۳۳ در خانواده ای مذهبی در سبزوار چشم به جهان گشود. دوران مدرسه، دبیرستان و دانشگاه را که در آغاز حیات دنیوی برایش تجربی خوبی داشت، گذراند.

وی برای مساله ولایت فقیه اهمیت زیادی قائل بود و پس از فرمان امام (ره) چون محرومیت روستائیان را از نزدیک لمس کرده بود جذب جهاد سازندگی شد .

حسن فتاحی در سال ۵۴ به دانشکده علوم مشهد راه یافت و تکیه کلامش این بود، عدم تعهد یک عالم و متفکر، مساوی با بی علمی و بی فکری اوست و جدائی دین از علم به همان اندازه خطرناک است که جدایی دین از سیاست.

شهید فتاحی از مولایش امام علی علیه السلام آموخته بود که : ‘ دنیا خانه خوبی است به شرط آنکه  کسی آن را، خانه دائمی خود نداند .’

وقتی از دو چاهی که محل ماموریتش بود برای زیارت مادر به سبزوار آمد، به مادرگفت: آیا تداوم واقعه کربلا را می شنوی که ندا می دهد ‘ هل من ناصراً ینصرنی ‘ ؟ اجازه رفتن به میدان جنگ را به من بده که مرا برای چنین روزی پروریده ای، مادرش در پاسخ گفت: آری فرزندم جانمان فدای اسلام از همین جا بگو لبیک یا ابا عبدا… خدا به همراهت پسرم؛  آخرین وداع را با مادر کرد و به جبهه رفت، در کربلای هویزه با چند تن دیگر از همفکران و همدلان مستقر شد و در ۱۶ دی ماه در معیت گروه اخلاص پس از مدتی ستیز با بعثیون کافر شهدشیرین شهادت را نوشید.

shahid-fattahi

شهید محمود فتاحی – شهید محسن فتاحی

شهید محسن فتاحی در سال ۱۳۴۷ در سبزوار متولد شد. به خاطر علاقه شدیدی که به شنا داشت، سعی در فراگیری این ورزش کرد تا اینکه سرانجام موفق به عضویت در تیم نجات غریق تهران شد. درمراسم مذهبی به خصوص عزاداری امام حسین (ع)حضور فعال داشت. در سال ۱۳۶۴ به عنوان رزمنده عازم جبهه شد ودر سه عملیات بزرگ والفجر۸ وکربلای ۱۰ و ۵ شرکت کرد.
سرانجام در۲۸ اسفند ۱۳۶۶ در جزیره مجنون در اثر ترکش خمپاره به فیض شهادت نایل گردید.

فرازی از وصیت نامه شهید محسن فتاحی ثانی: خدایا شاهد باش درمسیر تو حرکت کردم و اینک پیوستن به تو را را انتظار دارم…

شهید محمود فتاحی در ۱۲شهریورماه ۱۳۴۹ در خانواده ایی متدین در سبزوار متولد شد. به مطالعه علاقه زیادی داشت، در کتابخانه اش اکثرا کتاب های شهید مطهری و شهید بهشتی را گردآوری کرده و تمام آنها را مطالعه و نکته برداری کرده بود.

شهید محمود فتاحی اعتقاد داشت اگر مردم در زمینه فرهنگی فعالیت نکنند سابقه دینیشان را فراموش خواهندکرد. از سال ۶۰ با جبهه آشنا بود. به برادرش محسن علاقه زیادی داشت به طوری که پس از برگزاری مراسم هفت محسن از طریق بسیج عازم منطقه گشت. سرانجام در بیستم خردادماه ۱۳۶۷ براثر جراحات ناشی از ترکش خمپاره به فیض شهادت نایل گردید.

 ۲)خاطرات مادر شهیدان فتاحی:

محسن مرتب به من می گفت: مادر اگر دوست داشته باشی تورا به جبهه می برم تا ببینی چه بچه های گلی آنجا هستند هر وقت به پشت خط می آیم یا مرخصی می گیرم، واقعا دلم می گیرد و دلتنگ بچه ها می شوم.

محمود جزو شاگردان ممتاز بود، هوش وحافظه بالایی داشت. اخلاق حسنه او موجب شد تا دوستان واقعی بسیار خوبی پیدا کند.اوقات فراغت را به مطالعه می گذارند، گاهی به ورزش می پرداخت، اما بیشتر مایل بود که میزان علم ومعرفت خود را بالا ببرد.

درنمازجمعه حضور فعالی داشت، در اوایل انقلاب در نماز جمعه تهران که به امامت آیت الله طالقانی برگزار شد، حضوریافت، همچنین موفق شد به نزد حضرت امام (ره)برسد و دست ایشان را ببوسد، معظم له نیز متقابلاً دستی بر سر وی کشید.

محمود علاقه بسیار شدیدی به محسن داشت پس از شهادت محسن گفت: محسن همه درسها را به من آموخت، نباید بگذارم پرچم و سلاح او بر زمین بماند؛ شب هفت محسن که برگزارشد، از طریق بسیج عازم منطقه شد و همین امر باعث شد عده ی دیگری هم انگیزه پیداکنند و به جبهه بروند.

محمود هر مطلبی را با استدلال و منطق قوی بیان می کرد و کمتر اتفاق می افتاد که فردی بتواند با او مباحثه کند. تمام فرمایشات امام (ره) را حفظ داشت و در گفتارش به عنوان سند یاد می کرد؛ با توجه به اینکه رشته تحصیلی اش علوم تجربی بود، اما بهره ی زیادی از ادبیات برده بود وشعر می سرود.

محمود می گفت:جنگ ما یک جنگ اعتقادی است وما برای دین مان می جنگیم. محمود یک فرد مکتبی و متفکر بود، دارای انگیزه خالص والهی بود، که فقط و فقط برای خدا کار می کرد.

شهادت برادر ش محسن در وی اثر کرده بود و هیج علاقه ایی به این دنیا نداشت؛ جبهه و جنگ را مهم ترین و اولین مسئله خود قلمداد می کرد.

۳)گفتگویی کوتاه با محمدعلی فتاحی (پدر شهیدان فتاحی):

عکس العمل فرزندانتان نسبت به رفتار غیر منطقی و انحرافی افراد چگونه بود؟

رفتارشان خیلی صمیمی و منطقی بود ونسبت به مسائل انقلاب و مخصوصا حضرت امام (ره)حساسیت نشان می دادند.

برخوردهایشان عاقلانه بود ، وابستگی آنها بیشتر به دوستان بسیجی و جهادیشان بود،به یاد ندارم  که با فرد منحرفی رابطه ایی داشته باشند.

از معرفت و ارادت شهیدان خود نسبت به اهل بیت وتوسل به ائمه اطهار برایمان بگویید؟

فرزندانم در محافل دینی حضور گستره ایی داشتند ،در هیئت های مذهبی حضورشان فعال بود وبه طور کلی صادق و با اخلاص بودند.

درباره فعالیت های علمی، فرهنگی و هنری شهید محسن فتاحی بیشتر توضیح دهید؟

به خطاطی و طراحی علاقه داشت کارهای بافندگی را نیز انجام می داد، امروز دو نمونه از کارهایش زینت بخش خانه است.

 نمونه ایی از خاطرات دوران جنگ محسن را برایمان بیان کنید؟

محسن جنگ را یک تهاجم برای از بین بردن انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می دانست به همین دلیل با عزمی راسخ به دفاع در برابر دشمنان اعتقاد داشت.

چه شد که محسن به فکر رفتن به جبهه افتاد؟

علاوه بر انگیزه های شخصی، عمویش شهیدحسن فتاحی از دانشجویان برجسته و جهادگران هویزه بود ،همین این عومل دست به دست هم داد تا محسن به جبهه برود

شهید محمود فتاحی چه توصیه هایی به شما و دیگران درباره دفاع مقدس داشت؟

محمود دارای روحیه ی بسیارقویی بود ،توصیه اش به ما همیشه صبر واستقامت بود، می گفت تمام مشکلات را با توکل برخدا حل کنید. مسائل دنیوی، شما را در این اعتقاد راسخ و درستی که دارید سست نکند صراط مستقیم همین راه شهداست، نوشته های با ارزشی که از وی به یادگار مانده است حاکی از عمق اعتقاد شهید به امام (ره) و انقلاب است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.