کد خبر : 17512
دیدگاه‌ها برای با هزینه شخصی پرچم را بالا نگه داشته‌ایم بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 17 آذر 1397 - 12:01
-

با هزینه شخصی پرچم را بالا نگه داشته‌ایم

پارکور ورزشی جذاب و سخت که بیشتر مردم صحنه‌های زیبای این رشته را در برنامه‌های تلویزیونی دیده‌اند. این رشته جذاب در سبزوار علی‌رغم ناشناخته بودن طرفدار خاصی دارد. ورزشکارانی که با گذراندن تمرینات سخت این رشته در سالن و فضای باز توانسته‌اند این رشته را به‌خوبی در شهر ما احیا کنند. پارکور ورزشی که اگر

پارکور ورزشی جذاب و سخت که بیشتر مردم صحنه‌های زیبای این رشته را در برنامه‌های تلویزیونی دیده‌اند. این رشته جذاب در سبزوار علی‌رغم ناشناخته بودن طرفدار خاصی دارد.

ورزشکارانی که با گذراندن تمرینات سخت این رشته در سالن و فضای باز توانسته‌اند این رشته را به‌خوبی در شهر ما احیا کنند.

پارکور ورزشی که اگر اهمیت بیشتری به این رشته داده شود شاهد حضور پرشور جوانان سبزواری در این رشته باشیم.

برای آشنایی بیشتر با این رشته پای صحبت‌های آقای مناقبی مربی و بنیان گزار این رشته در سبزوار نشستیم تا ریشتر با این ورزش آشنا شویم.

***

لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید؟

ابوالفضل مناقبی هستم متولد سال ۱۳۶۳

عضو تیم بدلکاران ایران.

دارای مدرک مربیگری از انجمن پارکور ایران.

دارای مدرک مربیگری دفاع شخصی کماندویی.

دارای مدرک مربیگری کیک بوکسینگ.

دارای مدرک مربیگری ایروبیک مو آی تای.

عضو تیم واکنش سریع سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر سبزوار.

آتش‌نشان افتخاری سازمان آتش‌نشانی شهرستان.

عضو هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی شهرستان.

عضو کمیته آفرود و طبیعت‌گردی عضو هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان.

عضو انجمن هنرهای نمایشی شهرستان سبزوار.

 

در مورد پیشینه رشته پارکور بفرمایید؟

بعد از گذشت چندین سال از شروع رشته پارکور در ایران و سبزوار هنوز هم هستند دوستانی که معنی و مفهوم و اساس و تاریخچه این ورزش مهیج رو نمیدونن

پارکور از زمان قدیم، یعنی زمانی که انسان نیاز به شکار کردن و شکار نشدن داشت وجود داشته.

اما جرقه‌های پارکور به معنی امروزی توسط یک سرباز فرانسوی در جنگ ویتنام به نام ریموند بل زده شد.

او در جنگ نیاز به هنری برای تعقیب و فرار و امداد و نجات داشت.

او ازجمله امداد گران و آتش‌نشانان دلیر نیز بود و با استفاده از همین فنون چندین مأموریت بسیار خطرناک را انجام داده بود.

حدود ۳۰ سال پیش در یکی از روستاهای اطراف فرانسه پسر ریموند بل دیوید بل بعضی از حرکات پدر خودش رو با دوستانش در بازی‌های کودکانه در هم آمیخته بود.

وقتی‌که بزرگ‌تر شدند کمی تخصصی‌تر روی این حرکات کار کردند و اون رو به شکل امروزی تبدیل کردن.

که در اصل پدران و پایه‌گذاران این رشته در دنیا دیوید بل و سباستین فوکان هستن.

اما پس از مدتی به‌موجب اختلاف‌نظرها و عقایدی بین این دو نفر اختلافی پیش اومد که منجر به تقسیم شدن این رشته به ۲ بخش متفاوت شد.

از اونجایی که سباستین فوکان معتقد بود که در پارکور هم باید کمی حرکات نمایشی و خلاقانه هم وجود داشته باشد، اما دیوید معتقد بود که زیبایی هیچ اهمیتی در پارکور ندارد و در پارکور فقط کارایی بودن حرکت حرف اول رو خواهد زد.

به همین دلیل سباستین فوکان در کنار پارکور یک رشته دیگه‌ای به نام فری رانینگ free runnin رو پایه‌گذاری شد.

 

چه فرقی این دو رشته باهم دارند؟

تفاوت parkour و free running در طرز تفکر برای گذر از موانع است

پارکور یعنی از نقطه A به نقطه B رفتن در کوتاه‌ترین زمان و سریع‌ترین شکل ممکن با استفاده از توانایی‌های فردی و بدن انسان.

فری رانینگ: از نقطه A به نقطه B رفتن با استفاده از حرکات نمایشی و خلاقانه و هارمونیکه.

همونطور که مشخصه در پارکور زمان و کارایی حرکات حرف اول رو میزنه و برخلاف اون در فری رانینگ استایل بدنی و زیبایی حرکت مهم‌تره.

که اما بازهم به عقیده من پارکور مهیج‌تر و کاربردی‌تر از فری رانینگ است.

 

وضعیت این رشته در ایران چگونه هست و آیا مسابقات هم دارد؟

وضعیت این رشته زیبا و مهیج نه‌تنها در سبزوار بلکه در ایران اصلاً خوشایند ما مربیان سطح کشور و هنر جویان فعال در این رشته نیست.

به این دلیل که در حال حاضر غریب به ۱۶ یا ۱۷ سال هست که این ورزش زیبا داره در ایران کار میشه و در اوایل ورود برخلاف کشورهای اروپایی به‌هیچ‌عنوان به این ورزش در ایران بهایی داده نشد و حتی هم‌اکنون هم هنوز همون‌طور هست و همچنان هم مثل گذشته سنگ‌اندازی‌هایی از طرف هیئت‌ها و رشته‌های ورزشی دیگه‌ای به سمت ما و ورزشمون صورت میگیره.

ازجمله این سنگ‌اندازی‌ها؛ غیرمجاز و غیرقانونی خوندن این ورزش بود و دیگر شایعه‌ها این بود که این ورزش برای بانوان ضرر داره و دیگه اینکه باعث کوتاهی قد و مشکلات مفصلی و غیره و غیره.

که هیچکدوم این‌ها هیچ دلیل علمی و منطقی و قانونی نداشت.

که خوشبختانه این مشکلات و سنگ‌اندازی‌ها و مخالفت‌ها و شایعه‌ها هیچکدوم نتونست جلو پیشرفت و ارتقاء ما و این رشته و اعضا اون رو بگیره.

و بنده دلیلش رو در این می‌بینم که چون این ورزش به‌خوبی تونسته جایگاه خوبی رو پیدا کنه و حتی اگر هم ما اوایل بدون باشگاه و در فضای باز و سطح شهر و پارک‌ها تمرین می‌کردیم افراد زیادی از رشته‌های دیگه ورزشی خارج می‌شدن و به این رشته زیبا (parkour) رو آوردن.

و همین امر باعث شد که خانواده پارکور ایران تعداد اعضا اون بالا بره و باعث ناراحتی دیگر رشته‌ها بشه.

و به‌جرئت می‌تونم بگم که پارکور و فری رانینگ یک ورزش فوق هوازی، کامل و مهیج و سالم هست و در حال حاضر هم حرکات این ورزش با بسیاری از رشته‌های دیگه ترکیب‌شده و ورزشکاران دیگر رشته‌ها هم در کنار رشته خودشون این ورزش‌ها رو هم انجام میدن و آموزش می‌بینن.

البته الآن حدود ۱ سال هست فعالیت‌هایی مثل دیگر کشورها در راستای ثبت کردن اون در انجمن بین‌المللی پارکور صورت می‌گیره که حتی انجمن پارکور در ایران برای مدت کوتاهی استارت فعالیت خودش رو زد که متأسفانه بازهم بعد از مدت کوتاهی با مخالفت و سنگ‌اندازی مواجه شد و همچنان هم بر سر ثبت و رسته فعالیت اون در چه زیرشاخه و فدراسیونی در حال شور و مذاکره نشسته.

 

وضعیت این رشته در سبزوار چگونه است؟

وضعیت پارکور در سبزوار به‌هیچ‌عنوان، تأکید می‌کنم، به هیچ عنوان شرایط خوبی رو نداره.

بااینکه من و شاگردانم کاملاً به‌صورت خودکفا و با هزینه‌های شخصی تونستیم اسم و پرچم سبزوار رو در فستیوال‌های استانی و کشوری بالا نگه‌داریم، اما هنوز هم هیچ‌گونه همکاری از هیچ اداره مرتبط، موسسه و یا ارگانی رو ندیده و دریافت نکردیم.

پارکور در سبزوار بسیار غریب واقع‌شده.

برخلاف دیگر شهرستان‌ها و استان‌ها که اداراتی چون شهرداری و تربیت‌بدنی اونها همکاری‌های لازم و خوبی رو با ورزشکاران این رشته داشتند و مکان‌ها و تجهیزات و سالن‌های مناسب و حتی در فضای باز و در کنار پارک‌ها محلی رو جهت تأسیس *پارک پارکور* به ایشان اختصاص دادند و در روند ساخت اون تمام مصالح و امکانات رو در اختیارشون قرار میدن.

اما نمیدونم چرا در سبزوار این‌گونه ارزش‌گذاری‌ها و همکاری‌ها برای مسئولین ما غریب هست.

و امیدوارم که در آینده نزدیک در این شهر هم کمی بیشتر به ورزشکاران اون بها داده بشه.

چون شهر و مملکت ما رو همین جوانان سالم و ورزشکار هستن که با بدنی سالم در کنار تحصیل، اون رو به‌مراتب بالاتر می‌برند.

 

چه فعالیت‌هایی تاکنون در سبزوار داشته‌اید و چه برنامه‌ای برای ارتقا این رشته دارید؟

ازآنجایی‌که حرکات ورزش پارکور و فری رانینگ بسیار زیبا و مهیج و کاربردی هست، بنده به همراه تیمم تاکنون در بسیاری از برنامه‌ها، چندین جشن خیریه و مراسمات ورزشی و همچنین

همکاری با ارگان‌های نظامی مانند نیروی انتظامی جهت برگزاری مراسمات و رزمایشات هفته ناجا و همچنین همکاری با امور فرهنگی و ورزشی دانشگاه‌های سطح شهرستان، شهرداری، اداره ورزش و جوانان و بسیاری دیگر از مؤسسات رو داشته‌ایم.

برای ارتقاء این رشته در سطح شهرستان بنده تاکنون به‌تنهایی تمام سعی و تلاش خودم رو کردم و تاکنون در حد تلاشم موفقیت‌آمیز بوده و از روند کارم راضی هستم.

اما هنوز هم بسیار و بسیار جای کار و ارتقاء رو داره و این بستگی به همکاری‌های لازم از طرف ادارات و ارگان‌های مختلف رو در پیش داره.

بنده طرح‌ها و ایده‌های مختلف و خوبی رو جهت ساخت و راه‌اندازی مکانی اختصاصی و چندمنظوره رو تحت عنوان پارک پارکور (اکس‌تریم) دارم که در کنار پارکور هم رشته‌های زیبای دیگه‌ای هم می‌تونن تمرین و پیشرفت رو داشته باشند که این‌ها همه برمیگرده به مساعدت و همکاری افراد و مسئولین مربوطه؛ که انشاالله میسر خواهد شد.

 

 

صحبت پایانی؟

تشکر ویژه‌ای بکنم از آقای مجید نصرالله زاده ریاست اداره ورزش و جوانان شهرستان سبزوار همچنین آقای اسحاق الهی فر ریاست محترم هیئت کشتی شهرستان که واقعاً همکاری‌های زیادی رو با بنده و تیمم داشتن. ازجمله در اختیار گذاشتن سالن ورزشی و اختصاصیشون به این رشته که کمال تشکر رو دارم؛ و همچنین تشکر از جناب آقای مسعود پسندیده عضو شورای شهر سبزوار که همیشه یاور ما بوده‌اند؛ و دیگر دوستانی که در کنار ما بودند و در راستای پیشرفت این رشته همکاری کردند و انشاالله خواهند کرد.

 

*منتشر شده در شماره ۱۳۴ هفته نامه ستاره شرق

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.