کد خبر : 31953
دیدگاه‌ها برای برای یک قرص نان! بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 مرداد 1401 - 19:29
-

برای یک قرص نان!

سبزواریان

بخشِ پیام‌های اکثر صفحه‌های خبری، پر شده از انتقادهای مردمی در مورد وضعیت نان. مردم به طولانی شدنِ صف‌ها، کیفیت بدِ نان در بعضی نانوایی‌ها و در کل، کمبود دسترسی به نان اعتراض دارند. بسیاری از پیام‌ها، حاویِ اعتراض به این است که بعضی نانوایی‌ها نان را برای سوپرمارکت‌ها کنار می‌گذارند و به مردمی که صف ایستاده‌اند نان نمی‌دهند. بعضی‌ها اعتراض می‌کنند که به دلیل گرانیِ نهاده‌های دامی، بخشی از نان‌ها به آن مصرف می‌رسند.

بخشی از اعتراض‌ها هم در مورد فروش آرد آزاد، پیش از طبخ نان است و بعضی نانوایی‌هایی که با تعطیل کردن یا کند پخت کردن، آرد را به صورت آزاد می‌فروشند.

متأسفانه تفاوت قیمت آرد یارانه‌ای و آزاد، باعث می‌شود که نانوا اگر آردش را آزاد بفروشد، چند برابر بیشتر از پخت نان سود کند. نظارت‌ها وجود دارد اما به هر حال اگر کسی وجدان کاری نداشته باشد، راه برای تخلف پیدا می‌کند. بسیاری از نانواها البته وجدان کاری و شرف و انسانیت دارند و در مسئلۀ نانِ مردم تخلف را جایز نمی‌شمرند، اما همان تعدادِ معدودی که تخلف می‌کنند، می‌توانند با ایجاد عدم تعادل در عرضه و تقاضا، بازار را آشفته کنند!

متأسفانه مشکل اقلام یارانه‌ای و ایجاد رانت در آن، همیشه وجود داشته و تا زمانی که اصلِ مشکلات اقتصادیِ کشور حل نشود و تا زمانی که روی قیمتِ بعضی اقلام یارانه تعلق بگیرد، قطعاً این مشکلات هم وجود خواهد داشت. سامانۀ هوشمند که قرار است یارانۀ آرد را براساس تعداد خریداری شده به نانوا بدهند و سهمیۀ هر فرد را هم محدود به تعدادی مشخص کنند، می‌تواند پایانی بر این مشکل همیشگی باشد.

این سامانه متأسفانه هنوز راه‌اندازی نشده و خبرها حاکی از آن است که تا پایان تابستان نیز به مرحلۀ عمل نمی‌رسد.با توجه به پیش‌بینی‌هایی که در مورد میزان گندم سوله‌ها و وضعیت گندم در پاییز وجود دارد، به نظر می‌رسد وضعیت آرد و نان نیازمند تصمیم‌های قاطع و عملی است. طبق اعداد و ارقامی که تحلیل‌گران ارائه می‌دهند، اگر بتوانیم جلوی هدررفت و رانت در مسئلۀ آرد بگیریم، برای سال‌ها مشکلی در تأمین آرد و گندمِ کشور نخواهیم داشت.

با توجه به جمیع این مشکلات، به نظر می‌رسد همزمان که مردم را دعوت به صبر می‌کنیم تا دولت بتواند با سامانۀ یارانۀ هوشمند، به بخش زیادی از مشکلات حوزۀ آرد و نان پایان دهد، از آن طرف از نهادهای ناظر تقاضا کنیم جدیت بیشتر در برخورد با متخلفان این حوزه داشته باشند.

مسئله فقط نانوا نیست، بلکه آرد از زمان توزیع در کارخانه، شرکت پخش، تعاونیِ روستایی، بخشداری، اتحادیه و جهاد کشاورزی و حتی خودرویی که سهمیۀ آرد را به روستاها می‌بیند، دچار خطرِ رانت است.

به نظر می‌رسد مجازات متخلفانی که در این زمینۀ مهم، بی‌رحمانه جامعه را به خطر تشویش می‌اندازند ـ آن هم مجازاتی به شکلِ بازدارنده و با قابلیتِ رسانه‌ای شدن برای عبرت سایران ـ بتواند باعث مدیریتِ این مشکل تا زمانِ راه‌اندازیِ سامانۀ هوشمند شود. این مطالبۀ مهمی است که مسئولان امر می‌توانند با توجه به آن، اوضاع را موقتاً سامان بخشند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.