کد خبر : 15605
دیدگاه‌ها برای بررسی آینده سوریه بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 17 شهریور 1397 - 7:59
-

بررسی آینده سوریه

اشاره: اجلاس سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه باهدف بررسی تحولات آینده سوریه، مبارزه با تروریسم در خاورمیانه، توسعه و تعمیق روابط دوجانبه و سه‌جانبه دیروز برگزار شد. این اجلاس دور سوم نشست سه‌جانبه است و پیش‌ازاین روسای جمهور سه کشور در سوچی روسیه و آنکارا ترکیه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند. در بیانیه

اشاره: اجلاس سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه باهدف بررسی تحولات آینده سوریه، مبارزه با تروریسم در خاورمیانه، توسعه و تعمیق روابط دوجانبه و سه‌جانبه دیروز برگزار شد. این اجلاس دور سوم نشست سه‌جانبه است و پیش‌ازاین روسای جمهور سه کشور در سوچی روسیه و آنکارا ترکیه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند. در بیانیه پایانی این اجلاس اعلام شد که سه کشور «وضعیت منطقه کاهش تنش ادلب را دنبال کرده و تصمیم گرفتند تا همسو با اصول فوق‌الذکر و روح همکاری که در فرمت آستانه شکل‌گرفته است، به این موضوع بپردازند». به گفته کارشناسان هماهنگی درباره ادلب موضوع رایزنی‌های ایران، روسیه و ترکیه در نشست تهران بود و سه کشور تعدیل‌هایی در سیاست‌هایشان درباره سوریه داشته‌اند. در این نشست حسن روحانی گفت: «راه مردم‌سالاری از لوله تفنگ نمی‌گذرد… حضور و مداخله غیرقانونی آمریکا در سوریه باید فوراً پایان یابد». پوتین گفت: «از همه طرف‌های مخاصمه سوریه برای زمین گذاشتن سلاح‌ها دعوت کردیم… بازسازی سوریه به یک برنامه بین‌المللی نیاز دارد» اردوغان هم گفت: «ادلب باعث نشود روح آستانه خسارت ببیند… دنبال راهی برای پایان دادن به تراژدی سوریه هستیم». گفتنی است؛ یک روز پیش از نشست تهران نیز هشت کشور اروپایی در بیانیه‌ای هشدار دادند که هرگونه عملیات نظامی در منطقه ادلب «پیامدهای بالقوه فاجعه‌آمیز انسانی» در پی خواهد داشت. این در حالی است که روسیه بار دیگر بمباران ادلب را از سر گرفت.

 

مردم‌سالاری در سوریه

به گزارش ایرنا، حسن روحانی در اجلاس مشترک سران ایران، روسیه و ترکیه گفت: هرگونه راه‌حلی برای آینده سوریه نقش اول و آخر از آن ملت سوریه است و تلاش سازمان ملل متحد و نمایندگان سه کشور ضامن روند صلح در تعامل مستمر با سوری‌ها صرفاً برای کمک به مردم سوریه و فراهم کردن مقدمات تشکیل کمیته قانون اساسی، ادامه مبارزه با تروریسم، کمک‌های بشردوستانه، بازگشت آوارگان، بازسازی سوریه و همچنین خروج نیروهای نظامی خارجی، از سوریه است. در ترسیم آینده سوریه، تنوع موجود قومی و مذهبی جامعه سوریه باید به‌دوراز فشار، تهدید و یا مداخله بیگانگان مورد ملاحظه و احترام قرار گیرد. تجربه تلخ مداخله خارجی در لیبی و فروپاشی دولت و واحد سیاسی لیبی و تجربه ارسال سلاح و تروریسم برای نابودی کشور سوریه کافی است تا ملت سوریه و ملت‌های منطقه و جهان با هرگونه مداخله و فشار خارجی مقابله کنند. ما به‌عنوان یک دموکراسی در منطقه معتقدیم راه مردم‌سالاری از لوله تفنگ نمی‌گذرد. آزادی یک خواست اجتماعی و مردمی و ملی است و هرگونه نظامی‌گری دور باطلی از خشونت را ایجاد می‌کند، چه در صورت تروریسم و چه در شکل دخالت خارجی.

سرنوشت سوریه

ولادیمیر پوتین در نشست خبری خود با روسای جمهوری ایران و ترکیه گفت: مسائل کلیدی برای رسیدن به راه‌حل موردبحث و بررسی قرار گرفت و در بیانیه نهایی به تأیید رسید که سه کشور به‌صورت فعالانه همکاری‌هایشان را ادامه دهند. وی افزود: در نظر داریم از روند آستانه استفاده کنیم که یک ابزار مؤثری برای احیای سوریه و به نفع تمام سوری‌ها است.

روح آستانه

اردوغان هم بابیان اینکه از دومین اجلاس سران در آنکارا هم در منطقه و هم فضای بین‌المللی تحولات بسیار مهمی رخ‌داده است، گفت: عدم کنترل می‌تواند خطرناک باشد. حمله به ادلب وضعیت دستی بابی به صلح را به تعویق می‌اندازد زیرا ادلب در حکم کل سوریه است. گام‌هایی که به‌غلط در این منطقه برداشته شود انعکاس‌هایی دربردارد. اعمال و روش‌های مخاطره‌آمیز تنها آب به آسیاب تروریست‌ها می‌ریزد. بدون اعمال تبعیضی آغوش خود را برای همه سوری‌ها باز کردیم و نمی‌خواهیم مردم ادلب این بار با بدبختی روبه‌رو شوند. وی با اشاره به اینکه ادلب نباید باعث شود خسارت‌هایی به روح آستانه وارد شود، تأکید کرد: موضع ترکیه در مبارزه با تروریست‌ها روشن است. با روحانی رایزنی کردیم و مواضع خود را بیان کردیم. بر این موضوع تأکید کردیم در مبارزه با تروریسم دست به اقدامات عجولانه نزنیم و بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تأکید کردیم.

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.