کد خبر : 21471
دیدگاه‌ها برای برگزاری چهارمین بزرگداشت فرید خراسان در شهر ششتمد سبزوار بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 مرداد 1398 - 17:54
-

برگزاری چهارمین بزرگداشت فرید خراسان در شهر ششتمد سبزوار

واحد مرکزی خبر مراسم بزرگداشت ابوالحسن بیهقی مؤلف کتاب «تاریخ بیهق» با حضور استادان دانشگاه و مسئولان اجرایی در شهر ششتمد سبزوار برگزار شد. سید مهدی سیدی از محققان و پژوهشگران ادبیات فارسی کشورمان در این مراسم گفت: ویژگی بارز ابوالحسن بیهقی پهنا و گستردگی دانش وی بوده است.  وی افزود: ابوالحسن بیهقی در سه

واحد مرکزی خبر

مراسم بزرگداشت ابوالحسن بیهقی مؤلف کتاب «تاریخ بیهق» با حضور استادان دانشگاه و مسئولان اجرایی در شهر ششتمد سبزوار برگزار شد.

سید مهدی سیدی از محققان و پژوهشگران ادبیات فارسی کشورمان در این مراسم گفت: ویژگی بارز ابوالحسن بیهقی پهنا و گستردگی دانش وی بوده است. 

وی افزود: ابوالحسن بیهقی در سه زمینه تاریخ عمومی، اطلاعات محلی و نسب‌شناسی از مهارت و دانش بسیار برخوردار بود.

این محقق و پژوهشگر ادبیات فارسی گفت: بیهقی تاریخ‌نگاری است که تاریخ عمومی جهان اسلام و ایران را نوشته و همچنین تاریخ محلی بیهق را  به رشته تحریر درآورده است.

سید مهدی سیدی گفت: کتاب تاریخ بیهق از آثار منحصربه‌فرد تاریخ محلی قرن ششم هجری است که در آن به وقایع تاریخی، نام بلاد و علوم و فنون سرزمین بیهق اشاره شده است.

باعثی شهردار ششتمد نیز در این مراسم گفت: ابوالحسن بیهقی از نظر گستردگی دانش، علوم و تألیفات ارزشمند در زمانه خود به فرید خراسان معروف بود.

وی با بیان اینکه امسال چهارمین سالی است که شورای اسلامی شهر و شهرداری ششتمد برای اجرای بزرگداشت فرید خراسان در محل آرامگاه وی اقدام نمود گفت: هدف ما هویت بخشی به نسل جوان و یادآوری مشاهیر بزرگ خطه بیهق است.

ظهیرالدین ابوالحسن علی بن ابوالقاسم زید بن محمد بیهقی معروف به ابن فندق بیهقی و فرید خراسان، حکیم و ادیب مشهور ایران و از ریاضیدانان بزرگ قرن ششم هجری است.

ابن فندق در شهر ششتمد متولد شد و در جوانی به کسب علوم مختلف پرداخت و بسیاری از استادان بزرگ زمان خود را در بیهق، نیشابور، مرو، سرخس و دیگر مناطق خراسان ملاقات کرد و از آنان بهره جست و همچنین دیداری با حکیم عمر خیام داشت که شرح آن را در کتاب تتمه صوان الحکمه آورده است.

مهم‌ترین اثر او کتاب پارسی «تاریخ بیهق» در تاریخ و جغرافیای ناحیه بیهق و ذکر رجال علم و ادب و نیز سادات و خاندان‌های مشهور و دیگر اطلاعات تاریخی آن سرزمین است.

از آثار او کتابی در ستاره‌شناسی به پارسی به نام جوامع احکام النجوم در سه جلد موجود است که وی این کتاب را به خواهش دوستان خود نوشت.

بیهقی در سال ۵۶۵ هجری قمری درگذشت و آرامگاه وی در شهر ششتمد قرار دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.