کد خبر : 6402
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 اسفند 1393 - 10:39
-

بزرگداشت حاج ملاهادی سبزواری برگزار شد

سبزواریان: مراسم بزرگداشت و نکوداشت حاج ملاهادی سبزواری عارف، فیلسوف و دانشمند قرن ۱۳ هجری در سبزوار برگزار شد. به گزارش فارس، غلامحسین خدری ظهر امروز در مراسم افتتاحیه مراسم بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری، عارف، فیلسوف و دانشمند قرن ۱۳ هجری که در محل دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد با بیان اینکه حکمت و

hakim-sabzevari-esfand01سبزواریان: مراسم بزرگداشت و نکوداشت حاج ملاهادی سبزواری عارف، فیلسوف و دانشمند قرن ۱۳ هجری در سبزوار برگزار شد.

به گزارش فارس، غلامحسین خدری ظهر امروز در مراسم افتتاحیه مراسم بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری، عارف، فیلسوف و دانشمند قرن ۱۳ هجری که در محل دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد با بیان اینکه حکمت و فلسفه اسلامی پاسخگوی نیازهای انسان در ابعاد مختلف است، اظهار داشت: آنچه که امروز از حاج ملاهادی سبزوار در زمینه عرفان، حکمت و فلسفه به جا مانده در حقیقت گویای این مطلب است که فلسفه می‌تواند نیازهای انسان را در هر دوره‌ای پاسخگو باشد.

مدیر حوزه ریاست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه حکیم حاج ملاهادی سبزواری از بزرگان و فرهیختگانی است که بیش از ۱۰۰ شاگرد در عرصه فلسفه، حکمت و عرفان تربیت کرده است، تصریح کرد: در این میان می‌توان به شاگرد بزرگی چون میرزا حسین سبزواری اشاره کرد که از بنیانگذاران مهم فلسفه تهران در عصر معاصر است.

وی با بیان اینکه حکمت و فلسفه در حقیقت موجودات زنده‌ای هستند که در حیات شخصی و جمعی هر انسانی وجود دارد، ادامه داد: فلسفه حاج ملاهادی سبزواری به ما ثابت می‌کند که فلسفه برای هر عصر و دوره‌ای می‌تواند مفید و موثر باشد.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه حکیم سبزواری نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه حاج ملاهادی سبزواری شاگردانی چون آخوند خراسانی و ملاحسین سبزواری را تربیت کرده است، اظهار داشت: متاسفانه در معرفی این فیلسوف و اندیشمند بزرگ اسلامی غفلت‌های زیادی صورت گرفته است.

حسن صیانتی با بیان اینکه حاج ملاهادی سبزواری از بزرگان فلسفه متعالی است، تصریح کرد: برخی ایشان را به عنوان یک پایه‌گذار حکمت متعالی نمی‌دانند و برخی نیز ایشان را از بزرگترین واعظان این مکتب معرفی می‌کنند، اما مسئله و نکته مهم این است که حکیم سبزواری دیدگاه‌های مختلف خود را در کتاب شرح منظومه نسبت به فلسفه متعالی مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین بخش زندگی حاج ملاهادی سبزواری،‌ زندگی ایشان به عنوان یک خدمت‌گزار در مدرسه طلاب کرمان است گفت: یکی از بزرگترین حوادث دوران زندگی حاجی سبزواری نوشتن شرحی بر فلسفه و حکمت متعالی ملاصدارای شیرازی است که به زبان ساده و معاصر دوران خودشان نوشته شده است.

صیانتی با بیان اینکه حاج ملاهادی سبزواری در حقیقت بین علم و فلسفه یک رابطه متعاملانه و معقولانه برقرار کرده است، افزود: دقت نظر، تواضع علمی و سخت کوشی از ویژگی‌های مهم حاج ملاهادی سبزواری در زمینه کسب دانش و علم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری نیز در ادامه با بیان اینکه بیش از ۳۰ اثر حکمی و عرفانی از حاج ملاهادی سبزواری به جای مانده است اظهار داشت: مهم‌ترین اثر عرفانی این حکیم دانشمند شرحی است که ایشان بر کتاب مثنوی معنوی نوشته‌اند.

عباس محمدیان با بیان اینکه حاجی سبزواری از عرفای بزرگی است که اهل مرید و مرادگرایی، خرقه پوششی و خانقاه‌نشینی نبوده است، گفت: ایشان عرفان را نه به معنای صوفی‌گری بلکه به معنای واقعی و عرفان خداشناسی دریافت کرده‌بود و در این راه به یکی از بهترین عارفان قرن خود تبدیل شده بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ali چهارشنبه , ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۷

با سلام و تشکر از اطلاع رسانی. کاش تصاویری مرتبط با آرامگاه حکیم حاج ملاهادی هم قرار میدادید. تصاویری از آرامگاه حاج ملاهادی رو در پیجی در فیس بوک دیدم که شاید دیدن اون برای همشهریا خالی از لطف نباشه. اینم آدرسش

سبزواریان.کام چهارشنبه , ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۶

دوست و همراه گرامی:
در بخش گزارش تصویری چند تصویر از مراسم اهدای گل، در مقبره حاج ملاهادی قرار گرفته است.
پایدار باشید و برقرار

نظرات بسته شده است.