کد خبر : 651
دیدگاه‌ها برای بزرگداشت محمود بیهقی در سبزوار برگزار شد بسته هستند
تاریخ انتشار : جمعه 6 تیر 1393 - 17:23
-

بزرگداشت محمود بیهقی در سبزوار برگزار شد

سبزواریان.کام: مراسم بزرگداشت نویسنده توانمند، محقق سبزوار پژوه محمود بیهقی به مناسبت سومین سالگرد وی در سبزوار برگزار شد. به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، این مراسم بزرگداشت پژوهشگر فرهیخته معاصر استاد محمود بیهقی توسط اداره فرهنگی هنری شهرداری و با همکاری موسسه خیریه سبزواری های مقیم مشهد و کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر، در

سبزواریان.کام: مراسم بزرگداشت نویسنده توانمند، محقق سبزوار پژوه محمود بیهقی به مناسبت سومین سالگرد وی در سبزوار برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، این مراسم بزرگداشت پژوهشگر فرهیخته معاصر استاد محمود بیهقی توسط اداره فرهنگی هنری شهرداری و با همکاری موسسه خیریه سبزواری های مقیم مشهد و کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر، در محل سالن اجتماعات شهرداری سبزوار برگزار شد.

در این مراسم مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی از محمود بیهقی به عنوان فردی سبزوار دوست و معلمی فرهیخته یاد کرد و گفت: ویژگی های بارز اخلاقی محمود بیهقی از او انسانی کامل ساخته بود.

دکتر سید جواد حسینی ادمه داد: علاقه محمود بیهقی به سبزوار به حدی بود که هر کجا در مشهد مراسمی از سبزواری ها بود با شوق و ذوق در آن شرکت می کرد و آداب و رسوم را مورد بررسی قرار می داد.

دکتر سیدمحمد علوی مقدم چهره ماندگار ادب و زبان فارسی هم از محمود بیهقی معلمی وارسته و صاحب تهذیب نفس یاد کرد و افزود: تکریم یک معلم، تکریم فرهنگ و علم است.

وی در ابتدای سخنانش گفت: اگر ثروتمندی را تکریم کنی، ثروت را تکریم کرده ای، اگر یک مقام را حرمت کنی، قدرت را تکریم کرده ای و چنانچه معلمی را احترام بگذاری، شما علم و معرفت را تکریم کرده ای، بنابراین چنین مراسمی هم در عمل و هم در گسترش این فرهنگ سودمند و مفید است.

دکتر علوی مقدم همچنین افزود: معلم بزرگ است چراکه معلمان سازندگان بنای جامعه هستند.

وی سپس با استناد به آیات شریف قرآن کریم و اینکه دومین سوره ای که بر پیامبر عظیم الشأن اسلام نازل شد، سوره القلم با آیه شریفه “ن والقلم و ما یسطرون” بود، اظهارداشت: اینکه چرا علم القرآن بر خلق الانسان مقدم است، دلالت بر این واقعیت دارد که دوستداری علم اجل بر هر مورد دیگر است.

علوی مقدم سپس به آغاز ماه مبارک رمضان اشاره و خاطرنشان کرد: اگرچه ماه شیعیان ۲۷ رجب را هنگام نزول قرآن و مبعث می دانیم اما باید توجه داشت با عنایت به اینکه هر مسلمان باید بداند که قرآن دو نوع نزول دارد هم نزول دفعی و هم نزول تدریجی که وجود چنین قرابت و زیبایی حاکی از اعجاز قرآن به معنای واقعی کلمه است.

چهره ماندگار زبان و ادب پارسی تصریح کرد: سوره های مکی قصار و آهنگین است و وزن دارد، توجه کنید می گوید والعصر قسم می دهد شما را، در برخی سوره های دو سه و یا حتی ۹ بار قسم می دهد تا بیاندیشید و انتهای این قسم ضربه را وارد می کند آنجا که به عنوان مثال در والضحی تأکید و تصریح می دارد که به تحقیق رستگار می شود آنکس که نفس را در خود ناتوان کرد.

دکتر محمد علی لطفی مقدم مدیرعامل موسسه خیریه سبزواری های مقیم مشهد نیز به شرح کوتاهی از فعالیت های موسسه مذکور پرداخت و گفت: این موسسه در سال ۷۴ با حضور جمعی از فرهنگیان مقیم مشهد با هدف ارائه خدمات فرهنگی در مشهد راه اندازی شد.

وی همچنین از تاسیس بنیاد خیریه ای در این راستا در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: این بنیاد خیریه به افرادی که در زمینه ترجمه آثار فعالیت می کنند کمک خواهد کرد.

دکتر محمد علی لطفی مقدم به آثار برجسته محمود بیهقی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: جلد پنجم کتاب دایره المعارف سبزوار محمود بیهقی برای چاپ نیاز به همکاری و مساعدت دارد.

دکتر سیدمحمد علوی مقدم همچنین سیدجواد حسینی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی را چهره ای فرهیخته و فرهنگی معرفی کرد و گفت: وی یک معلم و صاحب شخصیتی وارسته و فاضل است که باید جهت انتخاب وی به مدیریت سیاسی استان تبریک گفت.

گفتنی است در این مراسم مقرر شد نام یکی ازخیابان ها ومیادین سبزوار به نام استاد محمود بیهقی توسط شهرداری و شورا نامگذاری شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.