کد خبر : 12328
دیدگاه‌ها برای به بهانه روز شورا بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395 - 18:35
-

به بهانه روز شورا

سبزواریان: هفته‌نامه ستاره شرق در سرمقاله آخرین شماره خود (شماره ۲۱) یادداشتی از مهدی مقصودی، رئیس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای اسلامی شهر را به بهانه روز شوراها منتشر کرد. [divider] ۱. نهم اردیبهشت‌ماه، سالروز صدور فرمان تاریخی امام (ره) مبنی بر تشکیل شوراها است که با پیگیری مرحوم آیت ا… طالقانی انجام پذیرفت؛ هرچند که به

shora-sabzevarسبزواریان: هفته‌نامه ستاره شرق در سرمقاله آخرین شماره خود (شماره ۲۱) یادداشتی از مهدی مقصودی، رئیس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای اسلامی شهر را به بهانه روز شوراها منتشر کرد.

[divider]

۱. نهم اردیبهشت‌ماه، سالروز صدور فرمان تاریخی امام (ره) مبنی بر تشکیل شوراها است که با پیگیری مرحوم آیت ا… طالقانی انجام پذیرفت؛ هرچند که به دلایل مختلف تشکیل شوراها به معنای واقعی تا سال ۷۷ فاصله افتاد ولی در این سال احیا این اصل فراموش‌شده قانون اساسی با پیگیری‌های رئیس‌جمهور وقت، با جدیت تمام انجام پذیرفت.

۲. شوراها، ملموس‌ترین و عمیق‌ترین نماد دموکراسی و کوتاه‌ترین مسیری است که مردم می‌توانند دخالت مستقیم در مدیریت امورات شهری را با انتخاب نمایندگان خود داشته باشند.

۳. یکی از مهم‌ترین راه‌های کوچک شدن دولت و جلوگیری از استبداد دولت‌ها، تقویت شوراها است؛ در پیش‌نویس اولیه قانون شوراها، قدرت شوراها آن‌قدر بسیط در نظر گرفته شده بود که حتی انتخاب بخشداران، فرمانداران و استانداران هم در حیطه اختیارات شوراها تعریف شده بود ولی در عمل آنچه اتفاق افتاد شیر بی یال و دمی بود که هرچند نامش شورای شهر است ولی در عمل تبدیل به شورای شهرداری شد.

۴. یکی از مهم‌ترین ایرادات وارد بر شوراهای فعلی، حاکم بودن روحیه سنتی شوراها است؛ بعضی از کسانی که امروز بر کرسی‌های شوراها تکیه زده‌اند فراموش کرده‌اند که با سازوکار انتخابات و از طریق رأی وارد شورا شده‌اند تا امورات را با هم‌فکری و هم‌اندیشی با یکدیگر به سرانجام برسانند؛ ولی تنها چیزی که در افکار و اعمال آن‌ها وجود ندارد، باور کار شورایی است. بیشتر این افراد ترجیح می‌دهند که امورات را در خارج از شورا و با لابی‌گری و … به سرانجام برسانند.

۵. با توجه به انتقاداتی که به عملکرد بعضی از اعضا شوراها مطرح است و نیز اختلاف‌نظرهایی که امروز و در اکثر نقاط کشور بین اعضای شوراها و شهرداران وجود دارد برای بسیاری این شبهه پیش آمده است که نبود شوراها بهتر از بودن آن‌ها است؛ در پاسخ، لازم است به دو نکته که یکی تفسیری دینی و دیگری تاریخیاست، اشاره کنیم:

الف. «اکثریت مردم در جنگ احد خلاف نظر پیامبر (ص) رأی داده و خواهان آن شدند که از شهر خارج شده و با دشمن بجنگند و پیامبر تسلیم نظر اکثریت می‌گردد. وقتی در این جنگ پیامبر و یارانش شکست می‌خورند، عده‌ای دچار تزلزل می‌شوند که نباید این مسئله را از طریق شورا حل می‌کردند و باید تسلیم نظر پیامبر می‌شدند…

در چنین شرایطی بود که آیه ۱۵۹ سوره آل‌عمران نازل شد که به پیامبر صریحاً دستور می‌دهد که با مردم مشورت کند، گرچه آن‌ها در نظراتشان اشتباه کنند.»*

ب. بسیاری از مشکلات و چالش‌هایی که امروزه شوراها با آن درگیر است به‌نوعی در ابتدای تشکیل مجلس در ایران نیز وجود داشته است کافی است تورقی در تاریخ داشته باشیم تا ببینیم که این مشکلات چگونه توانست به‌مرور حل شود و به‌مرورزمان مجلس بتواند در شکل نسبتاً مقتدر فعلی قرار گیرد. امید است که گذر زمان مشکل شوراها را نیز حل کند.

*. طالقانی، نظریه‌پرداز دموکراسی شورایی – محمد بسته نگار – انتشارات صمدیه

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.