کد خبر : 10110
دیدگاه‌ها برای بچه‌محل‌ها در تپه باستانی سبزواری‌ها بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 4 مهر 1394 - 18:34
-

بچه‌محل‌ها در تپه باستانی سبزواری‌ها

سبزواریان:  قبلاً از زبان افراد مختلف ازجمله شهردار سبزوار و رئیس اداره میراث فرهنگی و رئیس گروه گردشگری شورای اسلامی شهر تعریف‌های زیادی درباره کیفیت مناسب علمی، تجربی و اجرایی گروه کاوش کننده در تپه باستانی سبزواری‌ها شنیده بودیم؛ اما یکی از نکاتی که بیش از این نظر ما را به خود جلب کرده است

سبزواریان:  قبلاً از زبان افراد مختلف ازجمله شهردار سبزوار و رئیس اداره میراث فرهنگی و رئیس گروه گردشگری شورای اسلامی شهر تعریف‌های زیادی درباره کیفیت مناسب علمی، تجربی و اجرایی گروه کاوش کننده در تپه باستانی سبزواری‌ها شنیده بودیم؛ اما یکی از نکاتی که بیش از این نظر ما را به خود جلب کرده است سخنانی است که درباره حُسن برخورد گروه کاوش و به‌خصوص سرپرست آن با موضوعات مختلف پیش‌آمده پیرامون تپه شنیده می‌شود.

به گزارش رصد، در اولین نشست خبری مربوط به تپه سبزواری‌ها -هرچند دربسته و مختصر- برخی گلایه‌ها از برخورد نامناسب تعدادی از شهروندان که ندانسته ممکن است شأن و جایگاه باستان شناسان را در نظر نگیرند مطرح شد اما از زبان سرپرست گروه کاوش شنیدیم که گفت: «اگر قرار باشد مردم در نظر گرفته نشوند بنده در اینجا کار نمی‌کنم چون ازنظر بنده مردمی که در آنجا می‌آیند و می‌روند بالاترین لایه استقرار زنده هستند»

اطلاع داشتیم که بعضی باستان شناسان خارجی (گویا لهستانی و فرانسوی) که قبلاً برای کاوش یا گمانه‌زنی در این تپه دعوت‌شده بودند به دلیل مجاورت تپه با منطقه مسکونی شهری -و آنچه خود آن را عدم وجود امنیت مناسب در چنین سایت‌هایی برای کاوش کنندگان مطرح می‌کنند- حاضر به همکاری نشده بودند یا بعد از یک بازه مطالعاتی حاضر به انجام کار اجرایی کاوش نشده بودند.

از طرفی می‌دانیم که باستان شناسان معمولاً برای کاوش سایت‌هایی در دل بیابان که خلوت و به‌دوراز اجتماعات انسانی و معارضات مختلف باشد را خیلی بیشتر می‌پسندند و به شدت از ورود به باستان شناسی شهری پرهیز می کنند؛ لذا همه این‌ها در کنار هم ذهنیتی برای ما به وجود آورد که باعث شد درنهایت قدر و ارزش و اهمیت حضور گروه باستان‌شناسی -که در حال حاضر عملیات کاوش را در تپه انجام می‌دهند- برایمان نمود بیشتری پیدا کند.

تمام آنچه رفت در حد شنیده‌ها بود اما از حسن اتفاق چند روز پیش مطلع شدیم هیئتی از مسئولان شهرستان چناران برای بازدید از تپه و اطلاع از نوع تعاملات به وجود آمده بین شهرداری سبزوار با مجموعه نهادهای مرتبط با میراث فرهنگی به‌خصوص در موضوع موزه شهر و کاوش تپه سبزواری‌ها به سبزوار آمده‌اند. این بود که مسلح به دوربین اما زودتر از بقیه به سمت تپه حرکت کردیم و در آنجا با صحنه جالبی مواجه شدیم.

قضیه ازاین‌قرار بود که تعدادی از بچه‌های کم سن و سال محل از روی کنجکاوی و بازیگوشی معمول سنین کودکی و نوجوانی به سمت محدوده کاوش رفته بودند اما برخلاف انتظار که معمولاً در موارد مشابه با هشدار و تهدید مواجه می‌شوند، دیدیم که سرپرست گروه کاوش خود در قامت یک راهنما دقایق طولانی را برای توضیح بسیاری از جزئیات به‌دست‌آمده در مسیر کاوش‌های انجام‌شده برای آن‌ها که مهمانان ناخوانده‌ای بودند، اختصاص داد و این در حالی است که ناگفته پیداست عمران گاراژیان خود بیشتر از هر کس دیگری در هنگام کاوش فعالیت و تلاش فکری و بدنی دارد.

وی که خود دکترای باستان‌شناسی و همسرش فوق دکترای باستان‌شناسی است همچون یک راهنمای عادی اما مسلط، پا به‌پای چند کودک مورد به مورد مباحث را برای آن‌ها به زبانی قابل‌فهم ارائه می‌داد و حتی از آن‌ها می‌خواست درباره آنچه دیده‌اند باهم شور کرده و نتیجه و برداشتی را که به آن رسیده‌اند را به وی بگویند. به نظر می‌رسد گاراژیان اعتمادبه‌نفسی به این کودکان داد که هرکدام حداقل در طول دوران تحصیل مشابهش را در کلاس‌های درسمان تجربه نکرده ایم یا به ندرت تجربه کرده ایم.

وی وقت رفتن بچه ها از آنها خواست درباره آنچه از یافته‌های باستان‌شناسی در تپه سبزواری‌ها دیده‌اند بعد از رفتن با دوستان و خانواده‌شان در میان بگذارند و صحبت کنند.

به نظر می‌رسد مسئولین شهرستان باید به جد قدر چنین دانشمند و گروه کاوشی را بدانند و در مدت حضور آن‌ها حداکثر بهره را از علم، مهارت، تجربه، توان اجرایی و نظرات آن‌ها برای پیشرفت اهداف باستان‌شناسی و گردشگری در منطقه ببرند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.