کد خبر : 16623
دیدگاه‌ها برای بیهقی میراث ماندگار برای قوام بخشی هویت مرز و بوم به جاگذاشت بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 آبان 1397 - 9:08
-

بیهقی میراث ماندگار برای قوام بخشی هویت مرز و بوم به جاگذاشت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سه شنبه شب در پیامی به همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در سبزوار گفت: ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی با نگارش تاریخ بیهقی مهمترین منبع تاریخی دوران غزنوی را رقم زد و میراث ماندگار برای قوام بخشی به هویت این مرز و بوم به جا گذاشت. سید عباس صالحی در

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سه شنبه شب در پیامی به همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در سبزوار گفت: ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی با نگارش تاریخ بیهقی مهمترین منبع تاریخی دوران غزنوی را رقم زد و میراث ماندگار برای قوام بخشی به هویت این مرز و بوم به جا گذاشت.

سید عباس صالحی در این پیام افزود: تاریخ سرزمین پهناور ایران سرشار از رخدادها و عبرت هایی است که برای همه روزگاران درس آموز و راهگشا بوده و هست.
وی اظهار داشت: ظرافت و نکته سنجی ابوالفضل بیهقی در توصیف وقایع روزگار خویش، الگویی همیشگی برای نگارش تاریخ است، در شکوه این اثر مانا همین بس که امروز بعد از گذشت سده ها از خلق این کتاب در عصر انقلاب رسانه و ارتباطات همچنان نام بیهقی و تاریخ بیهقی در آسمان ادب این سرزمین می درخشد و به جان جویندگان معرفت و پویندگان ریشه های هویتی ایران بزرگ می تابد.
صالحی گفت: به همه بزرگوارانی که امروز در سبزوار سرافراز که خود از نمادهای تاریخ و علم ایران است گرد هم آمده اند تا در نخستین روز آبان ماه که روز ابوالفضل بیهقی است این روز را گرامی بدارند و پیرامون این شخصیت بزرگ سخن برانند درود می فرستم و از خداوند متعال تداوم توفیقات شما عزیران را خواستارم.
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی به هشتمین همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی آورده است: بیهقی تلاش وافری در جهت حفظ و گسترش زبان و ادبیات فارسی از طریق صداقت در کلام، نگارش صحیح لغات و کلمات داشت.
دکتر علی لاریجانی در این پیام افزود: گرامیداشت مورخ اندیشمند و ادیب گرانمایه محمد بن حسین بیهقی که در سراسر عمر خویش به گسترش و پاسداری زبان و ادبیات فارسی اهتمام داشت فرصت مغتنمی برای بررسی و بازخوانی اندیشه و تبیین آثار یکی از چهره های درخشان فرهنگ و ادب فارسی می باشد.
وی اظهار داشت: بیهقی در طول زندگی خویش فراز و نشیب های فراوان دید و همین امر تاثیر فراوان در انسجام و پختگی آثار وی داشت، او در جوانی جذب کار دیوانی شد که عامل مهمی برای رشد نویسندگی وی و تجلی نبوغ سرشارش در نگارش متون ادبی گردید.
لاریجانی افزود: بیهقی را گزارشگر حقیقت دانسته اند چون وی در سبک و نگارش کتاب مشهور خود از جمله تاریخ بیهقی شرح حال بخشی از تاریخ کشور را با ذهن تیزبین و دقیق به رشته تحریر در آورده است.
در بخش دیگری از پیام رئیس مجلس شورای اسلامی آمده است: بجز تاریخ بیهقی که در ابتدا تاریخ ناصری خوانده می شد زینه الکتاب نیز از دیگر آثار مشهور مربوط به بیهقی می باشد.
وی گفت: ابوالفضل بیهقی از مفاخر ایران و بویژه مایه مباهات و افتخار مردم شریف و ادب دوست سبزوار می باشد که همواره در گرامیداشت این شخصیت برجسته ادبی و فرهنگی اهتمام فراون داشته اند.
لاریجانی افزود: نکوداشت این مورخ شهیر به واقع تجلیل از جایگاه زبان و ادب پارسی و گامی در جهت پاسداری از میراث گرانبهای فرهنگی و ادبی یک ملت می باشد که ضمن تقدیر از تلاش تمام دست اندرکاران این آیین ارززشمند امیداوریم همواره شاهد رونق وشکوفایی استعدادهای ادبی در کشور باشیم.
هشتمین همایش ابوالفضل بیهقی مدت چهار روز در سبزوار ادامه دارد.
رایزنان فرهنگی کشورهای افغانستان و تاجیکستان و استادان برجسته ادبیات ایران از میهمانان این مراسم هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.