کد خبر : 31287
دیدگاه‌ها برای بی‌کیفیت و مرگ‌آفرین بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 خرداد 1401 - 20:05
-

بی‌کیفیت و مرگ‌آفرین

گزارشی از وضعیتِ جادۀ سبزوار ـ بردسکن، شاهراه حیاتی اما غیراستاندارد

ستاره شرق: حمید دلاوری

جاده سبزوار ـ بردسکن یکی از محورهای مهم خراسان رضوی و کشور است که علاوه بر اتصال استان‌های جنوبی و شرقی به شمال کشور، به سبب تردد تریلی‌ها و تبادل کالا از کشورهای آسیای میانه به بنادر جنوبی یک محور ترانزیتی و شاهراه مهم اقتصادی محسوب می‌شود. این محور به سبب کم‌عرض بودن، آسفالت نامناسب، یک بانده بودن آن و وجود پیچ‌های خطرناک در کنار حجم بالای عبور و مرور تریلی و خودروهای سنگین، اتوبوس‌های مسافربری و خودروهای سواری تبدیل به محوری پرحادثه شده، چنانکه همه‌ساله ده‌ها تن از هم‌وطنان در این جاده کشته و مصدوم می‌شوند.

این محور مواصلاتی در ابتدا با کاربری ارتباط بین‌شهری دو شهرستان سبزوار و بردسکن احداث شده بود. پس از اتصال این جادۀ مواصلاتی بین‌شهری از سمت بردسکن به بجستان، تردّد مسیر بنادر جنوبی و استان‌های شرقی و جنوبی در آن برقرار شد. این جاده در شرایطی تبدیل به یک‌راه دسترسی مهم شده است که ظرفیت تحمل این میزان بار ترافیکی را ندارد.

در محور سبزوار ـ بردسکن که حمل‌ونقل کالا و ارتباط بنادر جنوبی با آسیای میانه از آن صورت می‌گیرد بر مبنای آمار پلیس‌راه و راهداری، به‌طور میانگین روزانه چهار هزار خودروی سواری، ۷۰۰ دستگاه تریلی و ۷۵ دستگاه اتوبوس از استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به استان‌های شمالی و دیگر مناطق کشور رفت‌وآمد می‌کنند.

این جادۀ کم‌عرض درواقع ظرفیتِ حجم بالای تردد وسایل نقلیه را ندارد و طی سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از راه‌های پرتردد و حادثه‌خیز خراسان رضوی مطرح شده است. چنانکه تنها در تعطیلات نوروزی سال ۹۸ و قبل از شیوع کرونا، ۴۲ حادثۀ جاده‌های در این محور رخ داد که منجر به جان باختن هفت هم‌وطن و جراحت ۴۷ نفر شد.

جاده گنجایش تردّد تریلی‌ها را ندارد

یک راننده که هر روزه در مسیر جاده سبزوار ـ بردسکن رفت‌وآمد دارند، گفت: کم‌عرض بودن جاده و آسفالت نامناسب آن مشکلات فراوانی برای رانندگان و مسافران ایجاد کرده و طی سال‌های گذشته حوادث ترافیکی در این مسیر بیشتر شده است.

 حسین نیازی افزود: حجم بالایی از کامیون و خودروهای سنگین از این مسیر دوطرفه عبور می‌کنند و هرازگاهی وقوع حوادث دل‌خراش، موجباتِ آزردگی خاطر را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه بارها از نزدیک شاهد حوادث ترافیکی در محور سبزوار- بردسکن بوده است، اظهار داشت: تبدیل شدنِ این مسیر به محور حمل‌ونقل بین‌المللی، یک بانده بودن آن و پیچ‌های خطرناک، سبب شده که سالانه تعداد زیادی از هم‌وطنان به دلیل بی‌توجهی به نکات ایمنی و بی‌احتیاطی در این جاده کشته و مصدوم شوند.

جاده ظرفیت بار کنونی ترافیکی را ندارد

رئیس پلیس‌راه سبزوار گفت: محور سبزوار ـ بردسکن یکی از ورودی‌های غربی خراسان رضوی است. بر مبنای آمارهای رسمی خودروهای پنج استان جنوبی و شمال شرق کشور از این مسیر رفت‌وآمد می‌کنند.

علی اسلامی تبار با اشاره به مختصات این محور افزود: جاده سبزوار ـ بردسکن کم‌عرض و فاقد شانه آسفالت است که ظرفیت بار ترافیکی کنونی را ندارد و نیازمند بازنگری در طرح مهندسی راه، اصلاح هندسی، تعریض و مرمت آسفالت است.

وی اظهار داشت: سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ عامل اصلی ایجاد تصادفات رانندگی در محور سبزوار ـ بردسکن است. برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی تیم‌های پلیس‌راه در این مسیر استقرار یافته‌اند و محور، پایشِ مستمر می‌شود اما فراهم آمدنِ ایمنی بیشتر، منوط به در نظر گرفتن شرایط راه و رانندگی با سرعت مطمئنه و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است.

اسلامی تبار با بیان اینکه مهم‌ترین نگرانی، ارتقاء ایمنی و کیفیت این جاده است، گفت: بیشترین حوادث رانندگی در جاده سبزوار ـ بردسکن از ورودی سبزوار تا کیلومتر ۱۰ در ساعات پیک [اوج] ترافیک و کیلومتر ۲۵ تا ۵۵ بر اثر وجود پیچ‌های پی‌درپی رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: در راستای کاهش حوادث این مسیر مواصلاتی، اصلاح پیچ‌های غیراستاندارد، بهبود کیفیت آسفالت، تعویض حفاظ‌ها و ایمنی پل‌ها از اقدامات کوتاه‌مدت است اما راهکار دائمی آن، دو بانده شدن این محور است که تحقق آن عزمی جدی‌تر را می‌طلبد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز گفت: از مجموع ۳۰ پایگاه اورژانس شهری و جاده‌ای این دانشگاه، سه پایگاه به‌صورت ۲۴ ساعته در مسیر جاده سبزوار ـ بردسکن به بیماران و مصدومان خدمات ارائه می‌دهند تا در حد امکان از آمار تلفات جاده‌ای در این مسیر کاسته شود.

عباس کافی افزود: طیّ ۹ ماه نخست سال جاری به ۲۷۲ مصدوم مربوط به حوادث جاده‌ای و ترافیکی در محور سبزوار ـ بردسکن خدمات‌رسانی شده است.

وی اظهار داشت: جادۀ سبزوار ـ جوین ـ اسفراین یکی دیگر از مسیرهای پرترافیک و خطرناک در مجموعه راه‌های شهرستان سبزوار است که عملیات اجرایی باند دوم آن باید از طریق پیگیری ردیف ملی زودتر عملیاتی شود.

شرایط ایمنی نیازمند ارتقاء بیشتری است

رئیس ادارۀ راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سبزوار گفت: طول جادۀ سبزوار ـ بردسکن ۱۳۵ کیلومتر است که ۹۲ کیلومتر آن در حوزۀ استحفاظی شهرستان سبزوار قرار دارد. معضلات کنونی این محور افزایش ایمنی آن، عملیات روکش آسفالت، ارتقاء کیفی و روشنایی مسیر به‌ویژه در محدودۀ گردنه البلاغ است.

حسن عابدی پور افزود: به‌منظور ارتقاء ایمنی این جاده، عملیات روکش آسفالت بخشی از محور، خط‌کشی کامل مسیر و در برخی نقاط پرحادثه خط‌کشی دوبل به‌منظور جلب‌توجه رانندگان و تأکید بر عدم سبقت در سال‌های گذشته اجرا شده است.

وی اظهار داشت: در جادۀ سبزوار ـ بردسکن دو نقطۀ حادثه‌خیز تقاطع شهرستان ششتمد و ثقیه شناسایی شده که عملیات ایمن‌سازی، تعریض، پارکینگ و روشنایی تقاطع ششتمد اجرا شد. اصلاح نقطۀ حادثه‌خیز ثقیه نیز با نصب ۲۵۰ متر حفاظ دو موج و نیز تابلوهای آشکارسازی در دستور کار قرار دارد.

عابدی پور افزود: همچنین در سه نقطه پرحادثۀ دیگر جاده سبزوار ـ بردسکن در مسیر روستاهای ابراهیم‌آباد، مهرنشانی و البلاغ نصب سرعت گاه‌ها و فرایند آرام‌سازی انجام شده است.

خلأ مجتمع خدماتی ـ رفاهی برطرف شد

رئیس ادارۀ راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سبزوار گفت: کمبودِ مجتمع خدماتی ـ رفاهی و جایگاه‌های عرضۀ سوخت، یکی از چالش‌های محور سبزوار ـ بردسکن و از عوامل بروز حادثه بوده که سال گذشته برطرف شده است.

عابدی پور با اشاره به اینکه احداث مجتمع‌های خدماتی ـ رفاهی بین‌راهی، حوادث جاده‌ای را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهند، افزود: در همین راستا سه مجتمع خدماتی ـ رفاهی بین‌راهی در مسیر جاده سبزوار ـ ششتمد ـ بردسکن احداث شده است.

وی تصریح کرد: این مجتمع‌های خدماتی ـ رفاهی بین‌راهی در فاصله‌های ۲۰ و ۲۵ کیلومتر در مسیر رفت‌وبرگشت و همچنین در مساحت ۷۵ کیلومتری احداث شده است که با فعالیت آن مراکز، زمینه برای استراحت و توقف رانندگان و مسافران در طول مسیر فراهم می‌شود؛ این موضوع در افزایش ضریب ایمنی و کاهش تصادف و حوادث جاده‌ای مؤثر است.

طیّ سال‌های گذشته تصادفات مرگبار در جاده سبزوار ـ بردسکن به علت ترانزیتی بودن آن، وجود نقاط حادثه‌خیز، کم‌عرض بودن مسیر و تردد تریلی و خودروهای سنگین رخ داده است. اقدامات مقطعی برای ارتقای ایمنی این محور صورت گرفته است اما راهکار اساسی، تأمین اعتبار ملی و دوبانده شدن این شاهراه اساسی است که تحقق آن نیاز به پیگیری ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی این منطقه دارد.

(منتشر شده در شماره ۱۷۸ ماهنامه ستاره شرق)

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.