کد خبر : 24621
دیدگاه‌ها برای بی رغبتی دامداران به پلاک‌کوبی دام‌/ سوالاتی که بی پاسخ مانده اند بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 30 آذر 1398 - 10:59
-

بی رغبتی دامداران به پلاک‌کوبی دام‌/ سوالاتی که بی پاسخ مانده اند

خبرگزاری مهر  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار گفت: پلاک‌کوبی کردن دام‌های سبک و سنگین زنده باید تا آخر سال ۹۸ به پایان برسد ولی تاکنون دامداران استقبال خوبی از آن نکرده‌اند. درحالی‌که در یک سال اخیر قیمت گوشت قرمز با نوسانات زیادی همراه بوده است. از یک طرف خریداران تمایل دارند گوشت ارزان به دست

خبرگزاری مهر

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار گفت: پلاک‌کوبی کردن دام‌های سبک و سنگین زنده باید تا آخر سال ۹۸ به پایان برسد ولی تاکنون دامداران استقبال خوبی از آن نکرده‌اند.

درحالی‌که در یک سال اخیر قیمت گوشت قرمز با نوسانات زیادی همراه بوده است. از یک طرف خریداران تمایل دارند گوشت ارزان به دست آن‌ها برسد اما از طرف دیگر تولیدکنندگان به دلیل گرانی علوفه و نهاده‌های دامی و بالا رفتن دستمزدها تمایلی به فروش ارزان دام خود ندارند.

به دلیل بالا رفتن نرخ دلار و گرانی دام زنده در کشورهای همسایه برخی از دلالان با ورود به این بازار به سمت قاچاق دام و فروش آن به کشورهای همسایه ایران با قیمت بالا رفتند که دولت در مصوبه‌ای شناسنامه‌دار کردن دام‌های سبک و سنگین و جلوگیری از قاچاق دام را برای ایجاد تعادل در بازار گوشت در بهمن ۹۷ تصویب کرد.

بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران در جلسه ۱۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ بعد از لازم‌الاجرا شدن آن نگهداری دام زنده صرفاً با نصب پلاک معتبر و ثبت مشخصات دام زنده از طریق سامانه پایش بیماری‌های دامی و سامانه هویت دام در پنجره واحد کشاورزی مجاز است و هرگونه خرید و فروش و جابه‌جایی دام زنده فاقد پلاک ممنوع است. در این شرایط خریدار و فروشنده موظف هستند خرید و فروش خود را در سامانه هویت دام ثبت کنند.

اولین سؤالی که به ذهن می‌رسد این است که چرا بعد از گذشت ۲۰ ماه از تصویب این دستورالعمل و ابلاغ آن تاکنون ساماندهی و پلاک دار کردن دام‌های سبک و سنگین توسط سازمان جهاد کشاورزی به سرانجام نرسیده است.

عباس عزتی یکی از دامداران شهرستان خوشاب با اظهار اینکه اطلاع دقیقی از پلاک‌کوبی دام‌ها ندارم و تاکنون اجباری نبوده است گفت: مطالبی در این رابطه شنیده‌ام که گفته‌اند باید دام‌های خودتان را شناسنامه‌دار کنید اما اطلاعی از جزئیات آن ندارم و برای دریافت وام در سال گذشته گوسفندانم را جهت وام ۱۵ میلیون تومانی از روی اجبار بیمه کردم.

فقط هزینه پلاک‌کوبی دام‌ها از جیبمان رفت

وقتی پای صحبت حسن امانلو یکی از دامداران عشایر شهرستان خوشاب می‌نشینم وی با بیان اینکه تمام گوسفندانم را پلاک‌کوبی کردم ولی هیچ خاصیتی ندارد و فقط هزینه‌ای بیش از یک‌میلیون تومان از ما گرفتند گفت: ما از دستورات دولت فراری نیستیم ولی همان‌قدر که ما مجری دستورات دولت‌مردان هستیم آن‌ها نیز به داد دامداران برسند و از زیر مسئولیتشان شانه خالی نکنند و وقتی مرتع می‌رویم جریمه نکنند، به حال من دامدار که با لوله‌کشی چاه‌های کشاورزی آب ندارم و مجبور هستم برخی اوقات از آب خانه، گوسفندان تشنه را سیراب کنم فکری داشته باشند و با جریمه، پول آب ۷۰۰ هزار تومانی از من نگیرند.

وی با اشاره به اینکه قیمت جو فروشی توسط دولت با قیمت آزاد آن در حدود ۱۸۰ تومان اختلاف دارد، افزود: برای نگه‌داری دام‌ها چند نفر چوپان به‌صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند که هزینه زیادی برای پرداخت حقوق آن‌ها صرف می‌شود و برای خرید نهاده‌های دامی که گاهاً جهاد کشاورزی پرداخت می‌کند باید پول نقد چند ده میلیون تومانی برای خرید جو پرداخت کنید و منتظر باشید تا تحویل بدهند و پرداخت این پول نقد زیاد از عهده هرکسی خارج است.

این دامدار خوشابی با اشاره به کاهش قیمت بره زنده از ۴۵ هزار تومان در هر کیلو به ۳۳ هزار تومان گفت: خرید علوفه و جو به قیمت بیش از دو هزار تومان در بازار آزاد، نگه‌داری دام را با مشکل همراه کرده و مقرون‌به‌صرفه نیست.

امانلو با تأکید بر اینکه عشایر ذخایر انقلاب هستند، اضافه کرد: دو سال قبل با پرداخت قریب به ۳۰ میلیون ریال تمام گوسفندانم را بیمه کردم و بعد از تلف شدن هشت گوسفند به بیمه شهرستان خوشاب مراجعه کردم که آن‌ها بدون پرداخت پول بیان کردند مأمور بیمه، آمار شما را در رایانه ثبت نکرده و در حال حاضر از اینجا رفته و دهیار یکی از روستاها شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات بیمه کردن دام‌ها دریافت نقدی پول بیمه و پرداخت خسارت بعد از چند سال از زمان حادثه است افزود: گاهاً این پرداخت خسارت تا نزدیک دو سال نیز طول کشیده است و مقرون‌به‌صرفه نیست.

کشاورزان استقبال خوبی از طرح پلاک‌کوبی دام‌ها نکرده‌اند

در همین رابطه منصور برغمدی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار درباره پلاک‌کوبی کردن دام‌های سبک و سنگین زنده گفت: اجرای این طرح باید تا آخر سال ۹۸ به پایان برسد ولی تاکنون دامداران استقبال خوبی از آن نکرده‌اند و از طریق شرکت‌های تعاونی دامداران و صندوق بیمه پیگیر آن هستیم تا هر چه زودتر به سرانجام برسد.

وی با اشاره به اینکه خیلی از دام‌های سنگین قبلاً پلاک‌کوبی شدند ولی باید مجدداً در این طرح پلاک دریافت کنند، افزود: از مزایایی اجرای این مصوبه دولت می‌توان به ثبت آمار دقیق تعداد دام زنده، به دست آمدن میزان آمار دقیق تولید و میزان کشتار دام برای فروش در بازار است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار با تأکید بر اینکه از دیگر مزایای اجرای این طرح جلوگیری از قاچاق دام و جلوگیری از سرقت دام‌ها است، گفت: اصلاح نژادی دام‌ها در این طرح تا سال‌ها بعد قابل تشخیص و پیگیری است و از طریق آمارهای دقیق به دست آمده می‌توان به برنامه‌ریزی دقیق برای ارائه حمایت‌های دولتی مانند توزیع نهاده‌های دامی پرداخت.

  • پس از اتمام مهلت پلاک‌کوبی دام‌ها هرگونه خرید، فروش دام زنده فاقد پلاک ممنوع است

برغمدی با اشاره به اینکه پس از اتمام مهلت پلاک‌کوبی دام‌ها هرگونه خرید، فروش و جابجایی دام زنده فاقد پلاک ممنوع است اضافه کرد: بر اساس این مصوبه دولت تمامی شرکت‌های حمل‌ونقل و مباشران حمل دام زنده موظف‌اند پیش از حمل دام زنده اطلاعات ثبت شده در سند حمل مربوطه را با محموله تطبیق دهند و در صورت عدم انطباق از نظر تعداد، نوع دام و مبدأ و مقصد و سایر اطلاعات از صدور بارنامه حمل آن خودداری کنند.

آنچه که واضح است دامداران علاقه‌مند به پلاک‌کوبی دام‌های خود و استفاده از خدمات بیمه‌ای هستند ولی بسیاری از آن‌ها برای اجرای این طرح توجیه نبوده و از مزایای آن بی‌اطلاع هستند و برای اجرای این مصوبه دولت که مزایای زیادی برای بخش تولید و برنامه‌ریزی جهت مصرف و تولید گوشت قرمز در کشور دارد علاقه‌مند به همکاری هستند ولی نیازمند توجیه و خروج مسئولان از اتاق‌های شیشه‌ای و حضور آن‌ها در بین دامداران برای توجیه و تشریح این طرح است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.