کد خبر : 24734
دیدگاه‌ها برای تأمین آب شهر «ششتمد» پایانی بر ۴۰ سال تنش آبی بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 دی 1398 - 11:24
-

تأمین آب شهر «ششتمد» پایانی بر ۴۰ سال تنش آبی

ایرنا در سفر وزیر نیرو به شهر ششتمد از توابع شهرستان سبزوار، علاوه بر رفع مشکل جیره‌بندی و قطع مکرر آب در این شهر، انتظار ۴۰ ساله مردم این منطقه برای تأمین منبع پایدار و باکیفیت آب پایان یافت. طی چند دهه اخیر شهر پنج هزار نفری ششتمد از توابع شهرستان سبزوار که با مشکل تأمین

ایرنا

در سفر وزیر نیرو به شهر ششتمد از توابع شهرستان سبزوار، علاوه بر رفع مشکل جیره‌بندی و قطع مکرر آب در این شهر، انتظار ۴۰ ساله مردم این منطقه برای تأمین منبع پایدار و باکیفیت آب پایان یافت.

طی چند دهه اخیر شهر پنج هزار نفری ششتمد از توابع شهرستان سبزوار که با مشکل تأمین پایدار آب مواجه بود با وجود حفر چاه‌هایی در محدوده آن همچنان با مشکلات عدیده برای تأمین آب روبه‌رو بود.
همچنین خشک‌سالی و کاهش منابع آب زیرزمینی و اقلیم گرم و خشک ششتمد وضعیت نگران کننده‌ای برای تأمین آب شرب ایجاد کرده بود به‌نحوی‌که منجر به جیره‌بندی مداوم آب حتی در فصل زمستان و قطع آب برخی مناطق شهر به مدت بیشتر از ۱۰ روز در فصل تابستان می‌شد.
درنهایت با نگاه مثبت دولت تدبیر و امید به تأمین آب شرب سالم و بهداشتی در مناطق شهری و روستایی طرح آب‌رسانی به شهر ششتمد پس از سال‌ها انتظار به ثمر نشست و مشکل کم‌آبی مردم این خطه برطرف شد.

  • کمبود ۲۰ ساله آب شرب در ششتمد

یک فعال فرهنگی و رسانه‌ای شهر ششتمد گفت: سابقه کمبود آب شرب این شهر به اواخر دهه ۷۰ می‌رسد در آن زمان با آغاز به کار نخستین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، شوراها برای رفع مشکل آب پیگیر حفر چاه در اطراف ششتمد شدند.

مهدی حسین‌پور افزود: موضوع حفر چاه در بخش جنوبی به سبب احاطه  کوه‌ها رد شد لذا در شمال شرقی منطقه ششتمد چاه‌هایی برای تأمین آب شرب حفر شد که مشکل به حداقل رسید اما فشار آب همچنان ضعیف بود.

وی ادامه داد: در مرحله بعد برای رفع مشکل، چهار حلقه چاه در بخش شمال غربی ششتمد حفر شد که تولید آب این چاه‌ها حدود ۱۰ لیتر بر ثانیه بود و شهروندان با کمبود ۶ لیتر بر ثانیه‌ای آب شرب مواجه بودند و آب در فصل تابستان به‌طور مداوم قطع می‌شد.

او اضافه کرد: وضعیت آب به‌گونه‌ای بود که حتی در فصل زمستان بحث جیره‌بندی آب مطرح بود و در تابستان نیز به سبب فشار کم و شیب منطقه‌ای شهر ششتمد، آب به برخی مناطق به‌سختی می‌رسید.

  • آب ششتمد در بازه زمانی ۲۵ ساله تأمین شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار نیز گفت: شهر ششتمد به لحاظ منابع آب‌های زیرزمینی فقیر است و امکان برداشت آب از منابع زیرزمینی این شهر به‌نحوی‌که تأمین‌کننده نیاز بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت آن باشد ضعیف است.

حسین ریاضی افزود: طی سال‌های گذشته باوجود تغییر مکان چندباره منابع آبی ششتمد باز هم امکان تأمین آب ۲۰ لیتر در ثانیه‌ای برای ساکنان این شهر فراهم نشده بود.  

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت و نیاز حیاتی مردم شهر ششتمد به تأمین آب شرب پایدار و نگاه ویژه دولت به آب‌رسانی، موضوع آب‌رسانی و تأمین آب پایدار این منطقه در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار گفت: مناطقی برای تأمین آب ششتمد مطرح شد که پس از کار کارشناسی و مطالعات، در روستای دارینِ بخش روداب سبزوار که فاصله نزدیک‌تری به این شهر دارد عملیات حفر چاه جهت تأمین آب شرب پایدار و باکیفیت انجام گرفت.

ریاضی افزود: طرح آب‌رسانی به شهر ششتمد طی سه مرحله در سال ۹۴ آغاز و مرحله سوم آن در سال‌های ۹۸ – ۹۷ با مجموع اعتبار هزار و ۳۰۰  میلیارد ریال به پایان رسید و در این طرح که به طول ۳۰ کیلومتر از روستای دارین به‌عنوان مبدأ چاه آب اجرا شد ۴۱ کیلومتر لوله‌گذاری خط انتقال آب و سه مخزن ۳۰۰ مترمکعبی آب ایجاد شد.

وی ادامه داد: برای اجرایی کردن طرح آب‌رسانی به ششتمد دو ایستگاه پمپاژ، محوطه‌سازی و حصارکشی به طول ۵۳۰ متر و  تثبیت بستر در مسیل‌ها به طول هزار و ۲۰۰ متر با سنگ و ملات و برق‌رسانی انجام شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار گفت: با توجه به اینکه منابع آب شرب شهر ششتمد به لحاظ کمی دچار مشکل بود در سال ۹۶ با حفر یک حلقه چاه به‌طور موقت این چالش برطرف شده بود.

ریاضی افزود: با افتتاح طرح آب‌رسانی شهر ششتمد با حضور وزیر نیرو و در قالب پویش «هر هفته الف – ب – ایران»  مطالبه چندین دهه‌ای مردم این خطه محقق و آب این شهر پس از  ۲۵ سال تأمین شد.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از طرح آب‌رسانی ششتمد گرچه پایداری و کمیت آب شرب مصرفی بهبود یافته است و نسبت به گذشته تغییر محسوسی دارد اما باید به این نکته مهم هم توجه داشت که در مناطق کویری، کیفیت آب‌ها شرایط خاص خود را دارد و خیلی کیفیت بالا نیست.

او تأکید کرد: صرفه‌جویی در مصرف آب، نیازی ضروری است و باید علاوه بر مصرف بهینه و صرفه‌جویی منابع آب این فرهنگ را به فرزندان خود آموزش دهیم  و این نعمات الهی را برای آیندگان به امانت بگذاریم.

  • آب‌رسانی پایدار به ۳۵ روستای سبزوار در دولت تدبیر و امید

فرماندار ویژه سبزوار نیز گفت: علاوه بر طرح آب‌رسانی به شهر ششتمد که باوجود مشکلات اقتصادی از دستاوردهای بزرگ نظام و دولت در این منطقه به شمار می‌رود طی ۶ سال گذشته آب‌رسانی پایدار به ۳۵ روستای بخش روداب و ششتمد انجام شد.

احمد برادران افزود: آب پایدار این روستاها از طریق مجتمع آب‌رسانی ظفر با خطوط اصلی و فرعی به طول بیش از ۲۵۰ کیلومتر و هزینه‌ای افزون بر ۱۲۰ میلیارد ریال تأمین شد.

وی اضافه کرد: هم‌اینک ۱۲۰ روستای دارای بیش از ۲۰ خانوار این شهرستان از شبکه آب‌رسانی بهداشتی بهره‌مند هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.