کد خبر : 31756
دیدگاه‌ها برای تامین آب آشامیدنی پایدار؛ چالشی سخت در اقلیم کویری سبزوار بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 تیر 1401 - 10:02
-

تامین آب آشامیدنی پایدار؛ چالشی سخت در اقلیم کویری سبزوار

بحران کم آبی و کمبود آب آشامیدنی

اقلیم کویری، گرم و خشک سبزوار، سومین شهر پرجمعیت استان خراسان رضوی را در زمینه تامین آب آشامیدنی با چالش های جدی مواجه کرده است که برای رفع این نگرانی باید چاره اساسی اندیشیده شود.

به گزارش ایرنا، تأمین آب آشامیدنی بهداشتی و سالم، از حیاتی ترین نیازهای جامعه بشری است که در شرایط کنونی و با توجه به افت شدید منابع آب به ویژه در مناطق کویری و خشک، تامین این منبع حیاتی به یک نگرانی عمده تبدیل شده است.

اقلیم کویری سبزوار، تشدید خشکسالی ها، کاهش بارندگی ها و متعاقب آن کسری مخزن آبخوان ها، تامین آب آشامیدنی را با خطر مواجه کرده و این شهر را در ردیف شهرهای قرمز و بحرانی خراسان رضوی قرار داده است.

هم اینک میزان کسری منابع آب آشامیدنی شهر سبزوار در زمان اوج مصرف حدود ۲۰۰ لیتر بر ثانیه است که می طلبد در کنار مدیریت صحیح مصرف، حفر و تجهیز چاههای جدید نیز مورد توجه قرار گیرد.

کمبود آب آشامیدنی سبزوار، ۲۰۰ لیتر بر ثانیه 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار گفت: آب آشامیدنی مصرفی شهر سبزوار از ۳۸ حلقه چاه در مناطق “کلوت، کَسکَن و بَفره” تامین می‌شود که البته دوسوم آن از دشت داورزن و منطقه بفره است و هم اینک از این چاه‌ها حدود هزار لیتر بر ثانیه آب برداشت می‌شود.

حسین ریاضی افزود: میزان کسری منابع آب آشامیدنی شهر سبزوار در زمان اوج مصرف تابستانی حدود ۲۰۰ لیتر بر ثانیه برآورد می‌شود و بدین لحاظ یکی از شهرهای بحرانی آب در خراسان رضوی به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: هم اینک کسری آب شرب در سبزوار از طریق هوشمندسازی، زون‌بندی شبکه مدیریت و توزیع متعادل‌ آب صورت می‌گیرد و در این راستا سبزوار تنها شهر خراسان رضوی است که دارای سامانه هوشمند آب است.

ریاضی افزود: همچنین حدود ۱۰ مگاوات برق برای آبرسانی به شهر سبزوار نیاز است که با توجه به تامین ۶۳ درصدی آب شرب شهر از منطقه غربی آن، هنگام  قطعی برق، بخش عمده تامین آب دچار مشکل می‌شود.

حفر و تجهیز چاه‌های آب شرب برای سبزوار، ضرورتی آنی   

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار گفت: یکی از برنامه‌های ضروری برای تامین آب شرب پایدار این شهر برای افق یک دو سال آینده، حفر و تجهیز هشت حلقه چاه در منطقه “بفره سه” از دشت داورزن است که اعتبار مورد نیاز این طرح افزون بر سه هزار میلیارد ریال است.

ریاضی افزود: برآورد می‌شود با تجهیز این چاه‌ها برداشت آبی معادل ۲۸۰ لیتر بر ثانیه صورت گیرد، که این میزان هم‌سنگ کسری کنونی آب آشامیدنی شهر سبزوار در اوج مصرف و ماه‌های گرم سال است.

وی تصریح کرد: در کنار اقدامات اصلاحی و فرهنگ‌سازی مدیریت صحیح مصرف آب، ۲ حلقه چاه  جدید در توحیدشهر سبزوار تجهیز و تا هفته‌های آتی وارد مدار می‌شود.

نجات از بحران کم آبی با اجرای طرح‌های آبخیز و آبخوان داری

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار نیز گفت: تغییرات اقلیم و بروز پدیده خشکسالی به ویژه در نواحی خشک و نیمه خشک همچون سبزوار، اهمیت حفظ منابع آبی موجود را پیش از گذشته مطرح کرده است.

عباسعلی کیانی‌فرد افزود: به دلیل تغییر اقلیم، نظام بارش‌ها تغییر یافته چنانکه بارش برف کمتر و باران بیشتر شده است. برای نمونه ۳۰۰ میلیمتر بارش طی سه ساعت می‌بارد که در صورت عدم مدیریت، خسارت جبران‌ناپذیری به زیرساخت‌ها و  تاسیسات وارد می‌سازد.

وی اظهار داشت: در بارش‌های سیل آسا، آب بارندگی به سرعت از حوزه دسترسی خارج می‌شود که برای جلوگیری از این موضوع باید بتوان نزولات جوی را مدیریت و مهار کرد و یکی از این راهکارها  اجرای طرح‌های آبخیز و آبخوان‌داری است.

 کیانی‌فرد افزود: با اقدامات کنترل سیلاب، آب به جای خروج سریع، فرصت ماندن و نفوذ را می‌یابد لذا عملیات آبخیز و آبخوان‌داری عامل نجات کشور از بحران کم‌آبی و خشکسالی است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت جلوگیری از میزان تبخیر آب گفت: بررسی ها مشخص کرده است که با انجام عملیات آبخیزداری در مناطق شیب‌دار و کوهستانی در هر هکتار ۵۳۰ مترمکعب و در عملیات آبخوان تا یک هزار متر مکعب آب قابل استحصال و ذخیره است و علاوه بر آن از فرونشست زمین و فرسایش خاک نیز جلوگیری می‌شود.

طرح انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس تامین کننده بخشی از آب مناطق کویری

نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: تداوم خشکسالی‌ و کاهش بارندگی‌ها، تامین آب در مناطق خشک و نیمه خشک را با مشکل مواجه کرده است که در این راستا تامین بخشی از  آب استان‌های کم آب شرقی و مرکزی کشور از طریق دریای عمان و خلیج فارس مورد توجه قرار گرفته است.

بهروز محبی افزود: شهر سبزوار نیز در حاشیه کویر قرار دارد که به واسطه کم‌آبی و نیز نیاز صنایعی همچون فولاد، که در دستور کار قرار گرفته است، باید از فرصت طرح انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس بهره‌مند شود.

وی اظهار داشت: در کنار اجرای پروژه‌های ملی برای مقابله با کم‌آبی که زمانبر است، اقداماتی همچون اجرای طرح‌های آبخوان و آبخیزداری، مدیریت مصرف، استفاده از آب تصفیه شده برای مصارف غیرشرب و سامانه‌های آبیاری بخش کشاورزی در گذر از وضعیت بحرانی کم‌آبی مفید و موثر است.

نماینده شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس گفت: با توجه به تغذیه آب سبزوار از دشت داورزن، در سال‌های اخیر اجرای طرح‌های آبخیز و آبخوان داری در این منطقه مورد کم‌توجهی قرار گرفته است که باید این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

شهر سبزوار بیش از ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و آب آشامیدنی مصرفی آن از ۴۰ حلقه چاه تامین می‌شود که با ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال و ۱۵ ایستگاه پمپاژ در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

گستره شهر سبزوار سه هزار و ۷۵۴ هکتار است که حدود ۸۰۰ هکتار آن سکونتگاه غیررسمی است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.