کد خبر : 7499
دیدگاه‌ها برای تاکید مسوولان داورزن بر تغییر کاربری کاروانسراهای تاریخی این شهرستان بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 فروردین 1394 - 18:19
-

تاکید مسوولان داورزن بر تغییر کاربری کاروانسراهای تاریخی این شهرستان

سبزواریان: جمعی از مسئولین اجرایی و مردم داورزن بر ضرورت مرمت و تغییرکاربری کاروانسراهای تاریخی این شهرستان تاکید کرده و خواستار کاربری خدماتی، رفاهی و فرهنگی برای آنها شدند. آنان در گفت و گو با ایرنا گفتند: کاروانسراهای تاریخی و قدیمی روستاهای مزینان، مهر و ریوند نیازمند مرمت و تبدیل به مراکز خدماتی، رفاهی، فرهنگی

karvansara-mehrسبزواریان: جمعی از مسئولین اجرایی و مردم داورزن بر ضرورت مرمت و تغییرکاربری کاروانسراهای تاریخی این شهرستان تاکید کرده و خواستار کاربری خدماتی، رفاهی و فرهنگی برای آنها شدند.

آنان در گفت و گو با ایرنا گفتند: کاروانسراهای تاریخی و قدیمی روستاهای مزینان، مهر و ریوند نیازمند مرمت و تبدیل به مراکز خدماتی، رفاهی، فرهنگی و گردشگری هستند.

رییس شورای اسلامی شهرستان داورزن با بیان اینکه ده ها اثر تاریخی و گردشگری در این شهرستان وجود دارد، خواستار مرمت و تغییر کاربری کاروانسراهای تاریخی روستاهای مزینان و مهر داورزن شد.

علی اصغر چشمی به موقعیت داورزن اشاره کرد و گفت: سالانه میلیون ها مسافر و زائر از شهرستان داورزن که در مسیر تهران – مشهد قرار دارد عبور می کنند که باید زمینه توقف آنان در این شهرستان فراهم شود.

یکی از اعضای شورای اسلامی داورزن هم گفت: سه کاروانسرای بین راهی در روستاهای مزینان، مهر و ریوند قرار دارند که مسوولان باید برای مرمت و تغییر کاربری آنها اقدام کنند.

علی قاسمی کیا افزود: رباط تاریخی مهر که در کنار جاده تهران – مشهد قرار دارد قابلیت تغییر کاربری و تبدیل به یک مجتمع رفاهی و خدماتی بین راهی برای ارائه خدمات به مسافران و زائران را دارد.

عضو شورای اسلامی استان خراسان رضوی اظهار کرد: کاروانسرای تاریخی روستای مزینان هم که در کنار جاده قدیم ابریشم و در حاشیه روستای بزرگ مزینان قرار دارد قابلیت تبدیل به یک مکان فرهنگی و گردشگری را دارد.

وی افزود: یکی از خواسته های مردم و شوراهای اسلامی داورزن احیا و تغییر کاربری کاروانسراهای روستاهای مزینان و مهر این شهرستان است.

وی ادامه داد: برای مرمت و تغییر کاربری تعدادی از بناهای تاریخی این شهرستان مذاکرات و مکاتباتی نیز با مسوولان ذیربط انجام شده است.

وی با اشاره به کمبود مراکز رفاهی و خدماتی در جاده جنوبی سبزوار – شاهرود اظهار کرد: مرمت و تبدیل کاروانسرای تاریخی مهر داورزن به اینگونه مراکز بسیار ضروری است.

معاون فرماندار داورزن هم با بیان اینکه این شهرستان دارای دهها اثر تاریخی ثبت شده می باشد گفت: تعدادی از بناهای این شهرستان از جمله رباط های تاریخی مزینان و مهر قابلیت تبدیل به مراکز فرهنگی، گردشگری و خدماتی و رفاهی را دارند.

علی رضا عبداللهی یکی از بناهای شاخص شهرستان داورزن را کاروانسراهای بین راهی مهر دانست و افزود: در باره مرمت و احیای آثار تاریخی این شهرستان پیگیری های فراوان انجام شده است.

وی اظهار کرد: یکی از خواسته های ما مرمت و تغییر کاربری کاروانسرای بین راهی روستای مهر به کاربری خدماتی و رفاهی است.

نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن هم چند روز قبل در نشست بررسی مشکلات داورزن، ایجاد مراکز رفاهی، خدماتی و تفریحی در جاده سبزوار – شاهرود را ضروری دانسته بود.

رمضانعلی سبحانی فر گفته بود: ساخت مجتمع های خدماتی، رفاهی در کاهش تصادفات رانندگی در این مسیر بسیار موثر است.

رییس جمعیت هلال احمر سبزوار هم معتقد است، بیشتر تصادفات رانندگی در مسیر سبزوار – شاهرود و به خاطر خستگی و خواب آلودگی راننده ها می باشد که دلیل آن کمبود مراکز اقامتی و رفاهی بین راهی در این مسیر است.

رضا شهرآبادی با بیان اینکه رباط تاریخی مهر داورزن قابلیت تبدیل به یک مرکز رفاهی و خدماتی را برای مسافران دارد افزود: ایجاد مراکز تفریحی، رفاهی و خدماتی بین راهی می تواند در کاهش تصادفات و حوادث رانندگی موثر باشد.

یک کارشناس تاریخ هم در حاشیه بازدید از کاروانسرای تاریخی مهر گفت: این کاروانسرا که روزی منزلگاه زائران جاده قدیم ابریشم بوده نیازمند مرمت و بازسازی است و مسوولان باید برای احیای این اثر تاریخی تدابیر جدی اتخاذ کنند.

حمید دلاوری افزود: این کاروانسرای تاریخی به خاطر اینکه در حاشیه جاده اصلی قرار دارد، قابلیت تبدیل به یک مکان رفاهی و اقامتی را دارد.

وی اظهار کرد: مسوولان بویژه دست اندرکاران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با مرمت و تغییر کاربری این محل می توانند برای جوانان و افراد جویای کار اشتغال ایجاد کنند.

وی گفت: آثار تاریخی و باستانی هویت مردم این منطقه هستند و با حفظ و مرمت آنها باید به این مهم توجه کرد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار هم گفت: یکی از اولویت های کاری ما احیا و تغییر کاربری کاروانسراهای روستاهای مزینان و مهر شهرستان داورزن است.

حسنعلی حبیب پور به موقعیت رباط مهر اشاره کرد و افزود: کاروانسرای تاریخی مهر داورزن قابلیت تبدیل به یک سایت گردشگری و یا یک مرکز رفاهی و خدماتی برای استفاده مسافران و زائران را دارد.

وی ایجاد مراکز خدماتی و رفاهی در محور جنوبی سبزوار – کاهک را ضروری دانست و گفت: پیگیر مرمت و تغییر کاربری کاروانسرای تاریخی روستای مهر هستیم.

وی در باره کاروانسرای تاریخی روستای مزینان داورزن هم گفت: این بنا هم قابلیت تبدیل به یک مرکز فرهنگی و گردشگری را دارد.

حبیب پور افزود: تغییر کاربری کاروانسرای تاریخی مهر داورزن و تبدیل آن به یک مجتمع خدماتی و رفاهی برای ارائه خدمات به مسافران و زائران در کاهش حوادث رانندگی باند جنوبی سبزوار – کاهک نیز موثر است.

کاروانسرای مهر که قدمت آن مربوط به دوران قاجاریه است با شماره ‎۳/۱۶۶۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مصالح این رباط از آجر، ملات گل و گچ و تزئینات آن به صورت آجری نیم دایره است.

طاق ها و قوس های آن نیز جناقی و هلالی است و دارای هشتی، حیاط مرکزی، اصطبل های شرقی و غربی و یک محل شاه نشین می باشد.

رباط تاریخی مهر در حاشیه روستای مهر از توابع شهرستان داورزن و کنار محور جنوبی سبزوار – شاهرود در ۵۰ کیلومتری غرب سبزوار واقع است و یکی از بهترین و زیباترین کاروانسراهای بین راهی این مسیر به شمار می رود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.