کد خبر : 13552
دیدگاه‌ها برای تبریک دوباره برای برجام بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 13:00
-

تبریک دوباره برای برجام

روزنامه اعتماد: سخنان دو روز قبل رئیس‌جمهوری امریکا به تعبیر بسیاری از مفسران سیاسی و خبری عجیب و بی‌سابقه بود. اینکه همزمان رئیس کشوری در قاره امریکا با همه ادعاهای سیاسی و اقتدار به پنج کشور عضو سازمان ملل وقیحانه بتازد و تعبیرات غیردیپلماتیک و از سر کینه و بغض بر زبان آورد هم در تاریخ

روزنامه اعتماد: سخنان دو روز قبل رئیس‌جمهوری امریکا به تعبیر بسیاری از مفسران سیاسی و خبری عجیب و بی‌سابقه بود. اینکه همزمان رئیس کشوری در قاره امریکا با همه ادعاهای سیاسی و اقتدار به پنج کشور عضو سازمان ملل وقیحانه بتازد و تعبیرات غیردیپلماتیک و از سر کینه و بغض بر زبان آورد هم در تاریخ سازمان ملل و هم در تاریخ امریکا پیشینه‌ای ندارد.

اینکه به تعبیر یک سناتور امریکایی در سازمانی که هدف از تأسیس آن پاسداری از صلح است، رئیس‌جمهوری کشوری مثل امریکا از آن تریبون برای تهدید به جنگ و به رخ کشیدن قدرت نظامی استفاده کند حتما بی‌سابقه و ناشی از احساس ناتوانی است که در درون ناپیدای شخصیت ترامپ وجود دارد. گرچه اینکه رهبران سیاسی در دنیا وقتی از عمل به وعده‌های انتخاباتی خود و حرف‌های پوچ عوامفریبانه شعاری نا امید می‌شوند رو به سوی دشمن‌تراشی و رجزخوانی برای تحریک احساسات ملی بیاورند کم‌سابقه نیست ولی اینکه امریکا در سازمان ملل حرف از نابود کردن کره‌شمالی یک کشور عضو سازمان ملل بزند شگفت‌انگیز است. قطعا این سخنرانی مایه شرمندگی نه ترامپ و حزب جمهوریخواه که همه سیاسیون و بلکه مردم امریکا در تاریخ این کشور خواهد بود.

اما برای ایران که درست سه سال قبل یک طرف ایستاده بود و در مقابلش اتحادی از کشورهای اروپایی و امریکا و قدرت‌های جهانی و دست به تحریمی بی‌سابقه و ظالمانه با تحریک و برنامه‌ریزی امریکایی‌ها زده بودند، این صحنه یک موفقیت شگفت‌انگیز است. امروز در یک حرکت معکوس می‌بینیم امریکا یک‌طرف ایستاده و ایران در مقابل همراه با قدرت‌های بزرگ جهانی اروپا و آسیای حامی منطق و ادعای ایران یک طرف. اینکه بالاترین مسوولان سیاسی اروپا و روسای جمهور کشورها بلافاصله پس از استماع این سخنان در مقابل آن به نفع ایران موضع بگیرند و رسما در برابر امریکا آن را اعلام کنند، نشان از موفقیت بزرگ دیپلماتیک ایران دارد که نه تنها حقانیت خود را در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای به دنیا ثابت کرد و نه تنها همه همراهان سابق امریکا در برابر خود را به مقابله با امریکایی‌ها واداشته که به گونه‌ای در صحنه سیاسی بین‌الملل در این سه ساله ظاهر شده و پروژه‌ای را پیش برده که بالاترین قدرت اجرایی امریکا اعلام «شرمندگی» از برجام را در یک عرصه بزرگی چون تریبون سازمان ملل اعلام کند و تنها کسی که برای او کف بزند نتانیاهو و همراهان او باشند.

آیا نباید ما در داخل با همه اختلاف سلیقه‌ها از دولتی که بی‌منطق‌ترین دشمنانی چون امریکا و اسراییل را با تهیه و تصویب برجام شرمنده کرده با تمام توان حمایت کنیم و این موفقیت بزرگ بین‌المللی را به رهبری و ملت و دولت تبریک بگوییم؟و آیا نباید دستمریزاد بگوییم به دولتی که چنین صحنه‌ای را پس از فقط سه سال فعالیت دیپلماتیک آفریده و امریکایی را که با تلاشی بی‌نظیر هوشمندانه‌ترین و خشن‌ترین تحریم‌های جهانی را ظالمانه علیه کشورمان برقرار کرد به چنان استیصالی بکشاند که رییس‌جمهورش اینطور وقیح و تنفرآمیز در یک مجمع جهانی سخن بگوید که حتی رییس دفتر او احساس شرم کند و همراهان حزبی او اعلام بیزاری کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.