کد خبر : 17881
دیدگاه‌ها برای تخریب مصدق و آیت اللّه بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 دی 1397 - 15:27
-

تخریب مصدق و آیت اللّه

روزنامه آفتاب طی روزهای اخیر دو اتفاق تنها به فاصله چند روز رخ داد؛ نخست نمایش فیلمی‌مستند از زندگی و اقدامات مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌از دوران نوجوانی تا زمان رحتلش در دانشکده فنی دانشگاه تهران بود که با خود واکنش‌های گسترده‌ای به ویژه از سوی خانواده رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی داشت. اتفاق دوم، مخدوش

روزنامه آفتاب

طی روزهای اخیر دو اتفاق تنها به فاصله چند روز رخ داد؛ نخست نمایش فیلمی‌مستند از زندگی و اقدامات مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌از دوران نوجوانی تا زمان رحتلش در دانشکده فنی دانشگاه تهران بود که با خود واکنش‌های گسترده‌ای به ویژه از سوی خانواده رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی داشت. اتفاق دوم، مخدوش کردن تابلوی خیابان مصدق با اسپری رنگ آنهم در نخستین روز از عصر دی ماه بود که با واکنش شورای شهر روبرو شد.این دو اتفاق که هر یک به دو شخصیت شاخص و خدمتگزار کشور مربوط می‌شود با توجه به شرایط کنونی و مشکلات موجود اما و اگرهای بسیاری ایجاد کرد و بیش از هر چیز با توجه به سابقه چنین اقداماتی در گذشته، به ویژه در رابطه با رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام این شائبه را تقویت می‌کند که چنین رفتارهایی جز تسویه حساب سیاسی چه می‌تواند باشد و اکنون با توجه به شرایط موجود که کشور با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند این اقدامات اساسا چه ضرورتی دارد؟! به هر روی، مسئله مهم در این میان، این است که امروز با توجه به شرایط خاص کشور جای تسویه حساب سیاسی، تخریب و توهین بزرگان نیست و از سویی حتی اگر هم این افراد در کنار خدمات شان، خطاهایی هم در گذشته داشتند امروز نباید به دلیل اختلاف نظر سیاسی و یا به هر دلیل دیگری مورد تخریب و بی احترامی قرار بگیرند. 

دو اتفاق به فاصله تنها چند روز
تخریب مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌به کررات چه در زمان حیات رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و چه پس از رحلت او همواره به نحوی از سوی مخالفانش تکرار شده است اما این بار تخریب مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌در قالب نمایش فیلم بنا به گفته خانواده اش صورت گرفت. 
به همین دلیل هم، این دیگر چیزی نبود که خانواده مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌نسبت به آن سکوت پیشه کنند. بر این اساس در آخرین روزهای پاییزی افکار عمومی‌شاهد دو اتفاق تنها به فاصله چند روز بود. نخستین اتفاق نمایش فیلمی‌مستند از زندگی مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌تحت عنوان «هاشمی‌زنده است» که زندگی و اقدامات رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را از نوجوانی تا زمان رحلتش نشان می‌داد؛ فیلمی‌که بنا به گفته محمدهاشمی‌برادر مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی بیانگر این مهم بود که مسیر انقلاب از دوران سازندگی از ریل اصلی خود خارج و در نهایت منحرف شد. اتفاق دوم مخدوش کردن تابلوی مصدق از سوی عده ای ناشناس بود که در عصر دی ماه نخستین روز از زمستان ۹۷ رخ داد که در نهایت واکنش شورای شهر را در پی داشت. 

مخدوش کردن نام تابلوی مصدق 
بر این اساس، عصر نخستین روز از دی ماه ۹۷، سرمای هوای زمستان را برای شورای شهری‌ها و دوستداران دکتر محمد مصدق دو چندان کرد. بر این اساس، مطالبه نام‌گذاری خیابانی در پایتخت به نام «مصدق» که از حدود ۴٠ سال قبل تاکنون با انواع دیدگاه‌های اجتماعی چپ و راست و مخالفت‌های ناشی از دیدگاه‌های سیاسی و تاریخی غیرقابل‌استناد و… متوقف مانده بود، سرانجام در ۲۲ اسفندماه سال گذشته در آستانه روز سالگرد ملی شدن صنعت نفت که با آرای حداکثری اعضای این شورا خیابان نفت به مصدق تغییر یافت، اما عصر روز شنبه از سوی افراد ناشناس مورد تعرض قرار گرفت و با اسپری مخدوش شد. پس از اطلاع شهرداری تهران از این حادثه شنبه شب تابلوی خیابان دکتر مصدق از سوی عوامل مربوطه شهرداری تعویض شد. بر این اساس، روز گذشته حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران پایتخت ایران طی توئیتری نوشت: «مطلع شدم که عده‌ای نادان روی تابلوهای خیابان دکتر ‫مصدق‬ رنگ پاشیده‌اند. موضوع را به شهردار منطقه۳ اطلاع دادم و خواستار رسیدگی به آن شدم. چند دقیقه پیش عکس‌هایی از تابلوهای جدید برایم فرستادند و از تلاش برای شناسایی عاملان خبر دادند. تخریب تابلوهای شهری و اموال عمومی‌جرم است!» 

تعرض حتی به نام مصدق 
اگرچه در تاریخ پسا انقلاب همواره اختلاف نظرهای بسیاری در رابطه با دکتر محمد مصدق نخست وزیر وقت و اقداماتش وجود داشت، اما به هر روی تلاش‌های این مقام شاخص ایرانی برای ملی کردن صنعت نفت و احقاق حقوق ایرانیان انکارناپذیر است. امروز که چند دهه از درگذشت این مقام شاخص می‌گذرد همچنان عده‌ای به دنبال تسویه حساب‌های سیاسی هستند، حال آنکه چنین اقداماتی نه تنها در رابطه با مرحوم مصدق بلکه در مورد مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌که امروز همچنان از خدماتشان در کشور یاد می‌شود جز تخریب چه می‌تواند باشد. چراکه اگرحتی از سوی شخصیت‌های شاخص و خدمتگزار کشور از جمله مرحوم دکتر مصدق و مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی خطایی هم در گذشته صورت گرفته باشد نباید امروز با توهین و تخریب در اذهان از آنها یاد شود و به دنبال تسویه حساب سیاسی بود.

ماجرای تخریب‌هاشمی‌در یک فیلم مستند
۲۷ آذرماه، مستند ۱۰۰ دقیقه‌ای تحت عنوان «هاشمی‌زنده است» به کارگردانی و نویسندگی علی طادی در دانشکده فنی دانشگاه تهران به نمایش درآمد که حواشی و واکنش‌های بسیاری با خود به همراه داشت تا آنجا که در پایان این مراسم که قرار بود با حضور محمد‌هاشمی‌رفسنجانی و همچنین عوامل سازنده این مستند برگزار شود، یکی از عوامل اجرایی این مراسم با حضور در جایگاه درباره علت حضور نداشتن خانواده آیت‌الله‌هاشمی‌گفت: «از طرف آقای‌هاشمی‌پیامی‌را برای ما ارسال کردند که در آن نوشته‌اند به دلیل اشکالات متعدد و تخریب‌گرایانه علیه مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی و … شرکت جناب آقای مهندس محمد‌هاشمی‌در جلسه دانشگاه تهران منتفی است.» از این رو، خانواده مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌این فیلم مستند را تحریف تاریخ و تخریب شخصیت مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی خواندند. 

واکنش محمد‌هاشمی‌به فیلم مستند
به هر روی واکنش‌ها به مستند «هاشمی‌زنده است» ابعاد گسترده‌ای به ویژه از سوی خانواده مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌در پی داشت تا آنجا که محمد‌هاشمی‌برادر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، «یکی از آخرین نمونه‌های تخریب شخصیت مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی(ره) را مستندی با عنوان «هاشمی‌زنده است» خواند که اخیراً در یکی از دانشگاه‌های تهران رونمایی شده است. او افزود: در این فیلم که عنوانش «هاشمی‌زنده است» و برگرفته از سخن امام خمینی(ره) بود، ابتدا حضور مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌در همه صحنه‌های انقلابی و اعتماد مردم و امام راحل به ایشان را نشان می‌داد، اما در مرحله بعد وارد دوران دولت سازندگی می‌شد و تحلیلی ارائه می‌داد که انحراف انقلاب از همین زمان در کشور شروع شد و بعد در دولت اصلاحات، احمدی‌نژاد و روحانی هم همین انحراف ادامه پیدا کرد؛ در پایان این فیلم هم نتیجه می‌گیرد که ریل انحراف از انقلاب را‌هاشمی‌رفسنجانی پایه‌گذاری کرد و بنابراین‌هاشمی‌زنده است چون انحراف زنده است؛ این از آخرین نمونه‌های تخریب شخصیت یار و یاور امام خمینی(ره) است.‌هاشمی‌اضافه کرد: «من به سازندگان این فیلم که ادعا می‌کردند ۳-۲ دانشجوی ساده هستند گفتم این فیلم قطعاً بالای چند میلیارد تومان هزینه داشته و باید پرسید که این هزینه از کجا تامین شده است؟ قطعاً جریانی پشت این قضیه است که به‌دنبال تخریب اندیشه و تفکر هاشمی ‌است؛ اینان می‌خواهند در سال‌های بعد، بلایی که با نام ‌هاشمی‌به سرشان آمد و توسط مردم کنار گذاشته شدند، دیگر برسرشان نیاید و لذا تخریب اندیشه و شخصیت مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی را شدت بخشیده‌اند.»

هدف مخالفان فراتر از مصدق و‌هاشمی
فاضل موسوی فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده اسبق مجلس درباره دو اتفاق مخدوش ساختن تابلوی مصدق و تخریب شخصیت مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌در فیلم «هاشمی‌زنده است» به آفتاب یزد گفت: خواه و ناخواه مرحوم دکتر مصدق و آیت‌الله‌هاشمی‌خدمات بسیاری به کشور ارائه دادند. چراکه نخست به واسطه تلاش‌های دکتر مصدق، نفت ملی شد.مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌هم شناسنامه نظام است. یعنی زمانی که هنوز نطفه نظام بسته نشده بود،‌هاشمی‌در فکر برنامه برای حکومتی غیر از پهلوی بوده و اقدامات بسیاری هم برای رسیدن به هدف خود انجام داد. او افزود: بدیهی است که آیت‌الله‌هاشمی‌هم مانند بسیاری از افراد دیگر ممکن است خطا هم داشته باشد. نمی‌توان یک لیوان را که ۹۰ درصدش پر است، نادیده گرفت و ۱۰ درصد خالی اش را دید. بنابراین دلواپسان چه بخواهند چه نخواهند نظام قسمتی از داشته‌هایش را مدیون آیت‌الله‌هاشمی‌است و ایرانی‌ها هم ملی شدن صنعت نفت را مدیون مرحوم دکتر مصدق هستند. 
موسوی ادامه داد: اگر ما خواهان یک جو آرام و منطقی به سمت توسعه هستیم باید قدر داشته‌هایمان را بدانیم. با تخریب مشکلی حل نمی‌شود جز اینکه اتلاف وقت بوده و به سرمایه‌های نظام آسیب می‌رساند. آیت‌الله‌هاشمی‌و دکتر مصدق یکی از سرمایه‌های کشور هستند و هر دو خدمات ارزشمندی به کشور ارائه دادند. این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: قطعا فردی که خدماتی به کشور ارائه نداد خطایی هم ندارد زیرا هزینه ای برای کشور پرداخت نکرده. افرادی که به دنبال تخریب علیه او هستند به نظر می‌رسد آنها اصل نظام را هدف قرار دادند. زیرا‌هاشمی‌را نمی‌توان از اصل نظام جدا دانست. 
موسوی در پایان گفت: به نظر می‌رسد عده ای با تخریب مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌و مصدق سعی در سرپوش گذاشتن بر روی مشکلات و انحراف اذهان عمومی‌ دارند تا مردم از واقعیت‌های موجود فاصله بگیرند. فاصله گرفتن از واقعیت‌های کشور به مفهوم از صحنه خارج کردن مردم است و این خود به معنی پایین آوردن ضریب امنیت ملی کشور است.این اقدامات یا از سر دلسوزی است و یا عامدانه، عده‌ای به این بهانه‌ها تلاش می‌کنند که مشکلات کشور تشدید شود. به هر روی، هدف فراتر از مرحوم مصدق و آیت‌الله‌هاشمی‌ است. 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.