کد خبر : 1627
دیدگاه‌ها برای تعداد نمایندگان سبزوار و نقش تاریخی آنها از ابتدا تاکنون بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 مرداد 1393 - 11:00
-

تعداد نمایندگان سبزوار و نقش تاریخی آنها از ابتدا تاکنون

پس از صدور فرمان مشروطیت در سال ۱۲۸۵ و نخستین جلسه ی دوره اول به تاریخ ۱۳ مهر ماه ۱۲۸۵ خورشیدی تا ۲۱ بهمن ۱۳۵۷، ۲۴ دوره مجلس شورای ملی تشکیل شد. براساس اولین نظام نامه ی انتخاباتی، تعداد نمایندگان مجلس ۱۵۶ نماینده بود که پس از فتح تهران به ۱۱۶ نفر تقلیل یافت. براساس

Parliranپس از صدور فرمان مشروطیت در سال ۱۲۸۵ و نخستین جلسه ی دوره اول به تاریخ ۱۳ مهر ماه ۱۲۸۵ خورشیدی تا ۲۱ بهمن ۱۳۵۷، ۲۴ دوره مجلس شورای ملی تشکیل شد.

براساس اولین نظام نامه ی انتخاباتی، تعداد نمایندگان مجلس ۱۵۶ نماینده بود که پس از فتح تهران به ۱۱۶ نفر تقلیل یافت. براساس قانون انتخاباتی مجلس شورای اسلامی (مصوب مجلس دوم به سال ۱۲۹۰) تعداد نمایندگان مجلس ۱۳۶ نفر تعیین گردید.
این تعداد نماینده تا مجلس هجدهم تغییر نیافت و در مجلس نوزدهم به ۲۰۰ نفر افزایش یافت و در مجلس بیست و دوم ۲۱۹ و در مجلس بیست و چهارم به ۲۶۸ نماینده رسید.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد نمایندگان ۲۷۰ نماینده بود و با مصوب مجلس پنجم شورای اسلامی به ۲۹۰ نفر افزایش یافت و اینک مقرر است در مجلس نهم که به ۳۱۰ نفر افزایش یابد.

و اما وضعیت سبزوار از ابتدای مشروطه تا کنون که ۲ نماینده بوده هیچ تغییری نکرده است.
به عبارتی در دوره ایی که تعداد نمایندگان مجلس ۱۳۶ نماینده بوده(مجلس دوم تا مجلس هجدهم)سبزوار با داشتن ۲ نماینده مجلس نقش کلیدی در روند تاریخ و حوادث سیاسی اجتماعی کشور داشته است.
از حضور محمد هاشم میرزا افسر بعنوان موسس و اولین رئیس فرهنگستان زبان فارسی که نقش ویژه ای در حفظ زبان فارسی در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی داشته، گرفته تا دو نماینده موثر مجلس پانزدهم سبزوار، یعنی عبدالقدیر آزاد و سیدابوالفضل حائری زاده که به همراه دکتر مصدق و ۵ تن دیگر از نمایندگان اقلیت مجلس پانزدهم، موجبات ملی شدن صنعت نفت را فراهم نمودند.

از سال ۱۳۳۵ که تعداد نمایندگان مجلس از ۱۳۶ نماینده به ۲۹۰ نفر رسید، سبزوار هیچ سهمی از این افزایش نداشته است و حتی از موهبت تقسیمات کشوری در ارتقاء به استان نیز بی بهره بوده است.
اینها همه در حالی است که برای مثال شهرستان بجنورد تا مجلس بیست و دوم به سال ۱۳۵۰ که تعداد نمایندگان آن دوره ۲۱۹ بودند تنها یک نماینده در مجلس داشته است و سپس دارای دو نماینده می شود و با پیروزی انقلاب و در سال ۱۳۸۲ به مرکز استان ارتقاء یافته و اینک زمزمه هایی هست که برای قسمتی از بجنورد بزرگ (مانه و سملقان و گرمه و جاجرم) یک نماینده دیگر اختصاص یافته و به عبارتی به سه نماینده مجلس افزایش یابد و همه اینها در حالی است که سبزوار با توجه به موقعیت و جنبه های تاریخی، اجتماعی و سیاسی و حتی جمعیتی و مساحت و دیگر موئلفه های موثر در این مقوله کاملا استحقاق افزایش نماینده را داشته و این نمایندگان موجود سبزوار هستند که بایستی بدون هرگونه عذر و بهانه و توجیه نسبت به ایفای حقوق سبزوار اقدام نمایند.

باشد که نمایندگان به وظیفه خود عمل نمایند و مردم سبزوار هم با دقت و وسواس و با هشیاری کامل نوع و نحوه پیگیری نمایندگان خود را رصد نموده و به مردم اطلاع رسانی خواهند کرد .

منبع: عصر سبزوار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.