کد خبر : 1639
دیدگاه‌ها برای تفکیک جنسیتی عامل لغو کنسرت «یگانه» بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 مرداد 1393 - 15:44
-

تفکیک جنسیتی عامل لغو کنسرت «یگانه»

شرق: به‌نظر می‌رسد طرح زوج و فرد‌کردن کنسرت‌ها که هفته گذشته پیروز ارجمند با آن مخالفت کرده بود؛ نخستین قربانی خود را گرفت و کنسرت محسن یگانه را در ارومیه لغو کرد. کنسرت یگانه که قرار بود ۱۸ و ۱۹مرداد در ارومیه برگزار شود به‌دلیل عدم رعایت طرح تفکیک جنسیتی لغو شد. این درحالی است

شرق: به‌نظر می‌رسد طرح زوج و فرد‌کردن کنسرت‌ها که هفته گذشته پیروز ارجمند با آن مخالفت کرده بود؛ نخستین قربانی خود را گرفت و کنسرت محسن یگانه را در ارومیه لغو کرد.

کنسرت یگانه که قرار بود ۱۸ و ۱۹مرداد در ارومیه برگزار شود به‌دلیل عدم رعایت طرح تفکیک جنسیتی لغو شد.
این درحالی است که مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با «شرق» اعلام کرده بود زیربار طرحی که در این استان تفکیک شده است و به جداسازی جنسیتی کنسرت‌ها می‌انجامد نخواهد رفت و به کنسرتی که بخواهد با چنین سیستمی برگزار شود مجوز نمی‌دهد.

در هفته‌های قبل برخی منابع خبری از تصویب طرحی در اداره کل ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی و شرقی خبر داده بودند که طی آن کنسرت‌های پاپ در این دو استان با تفکیک جنسیتی یک شب به زن‌ها و شب دیگر به مردها اختصاص خواهد داشت. اما پیروز ارجمند در گفت‌وگو با «شرق» گفت: «به تازگی نیروی انتظامی در شورای سیاست‌گذاری برگزاری کنسرت‌های استان آذربایجان‌غربی، درخواست برگزاری کنسرت‌ها به صورت تفکیک جنسیتی را ارایه داده و خواستار آن شده که نامه‌ای تنظیم و ابلاغ شود و این ربطی به سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی ندارد. شأن مردم ایران بالاتر از این حرف‌هاست. برگزاری کنسرت، مانند برگزاری تئاتر و سایر هنرها، از سالم‌ترین تفریحات است.
مردم برای دیدن یک اتفاق فرهنگی، همراه با خانواده خود در سالن حاضر می‌شوند و این اشکالی ندارد. حال اگر فرد یا افراد خاطی و هنجارشکنی در جمع حضور دارند، باید نیروی انتظامی با آنها برخورد کند. درست نیست که به دلیل رفتار یکی، دو نفر اینطور برخورد کنیم.»

«ارجمند» اعتقاد داشت که اعمال این قبیل طرح‌ها در شهرستان‌ها خلاف قانون است و باید با عاملان آنها برخوردهای قانونی صورت پذیرد. اما باوجود چنین موضعی توسط متولی دولتی موسیقی در کشور «سهیل اندام» تهیه‌کننده محسن یگانه در گفت‌وگو با سایت موسیقی ما با تایید لغو این کنسرت، طرح تفکیک جنسیتی را اصلی‌ترین عامل این اتفاق معرفی کرد و گفت: «متاسفانه همین امروز خبر لغو برنامه از سوی آقای «قوجاری» به من اعلام شد. دلیل این اتفاق هم بلیت‌فروشی مختلط کنسرت عنوان شده و اینکه ما باید طوری بلیت‌فروشی می‌کردیم که خانم‌ها در روز اول و آقایان در روز دوم به سالن برنامه بیایند.
قطعا چنین مکانیسمی در هیچ کجای دنیا عملی نیست، ولی متاسفانه اوضاع ما شکلی شده که مسوولان بومی قدرت‌شان به مجوزهای ارشاد می‌چربد.»

پیش از این «علیرضا قوجاری» (مدیر فرهنگی و اجرایی واحد ارشاد ارومیه) در گفت‌وگو با «موسیقی ما» ضمن تایید این اعمال نفوذها از سوی برخی نهادهای موازی، اجرایی‌شدن چنین ابلاغیه‌هایی را توهین به مخاطب موسیقی در کشور دانسته بود. همچنین چند تهیه‌کننده دیگر کنسرت در این استان نیز در تماس با موسیقی ما با ابراز نگرانی از این اتفاق و تبعات مالی و معنوی که می‌تواند داشته باشد خواستار پیگیری این موضوع از طریق مراجع ذی‌صلاح بودند. در روز‌های آینده کنسرت‌های رضا صادقی، احسان خواجه‌امیری، همایون شجریان و… قرار است در این منطقه برگزار شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.