کد خبر : 5709
دیدگاه‌ها برای تقدیم لایحه بودجه ۳۲۲ میلیارد و۴۸۶ میلیون تومانی شهرداری سبزوار به شورای شهر بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 بهمن 1393 - 11:14
-

تقدیم لایحه بودجه ۳۲۲ میلیارد و۴۸۶ میلیون تومانی شهرداری سبزوار به شورای شهر

سبزواریان: شهردار سبزوار، لایحه بودجه ۳۲۲ میلیارد و۴۸۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی پیشنهادی سال ۹۴ این شهرداری را شب گذشته برای بررسی به شورای شهر تقدیم کرد. به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار در ابتدا ضمن تبریک طلیعه سی و هفتمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی ، گفت: یکی از

Budget94سبزواریان: شهردار سبزوار، لایحه بودجه ۳۲۲ میلیارد و۴۸۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی پیشنهادی سال ۹۴ این شهرداری را شب گذشته برای بررسی به شورای شهر تقدیم کرد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار در ابتدا ضمن تبریک طلیعه سی و هفتمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی ، گفت: یکی از برکات پیروزی انقلاب و نظام اسلامی و استقلال جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه هاست.

کاظم کرامت با تاکید بر اینکه شورا و شهرداری همواره همدل، همسو و با تعامل امور شهری را در دست اقدام دارند، افزود: توسعه شهری با کار فشرده و توان؛ بدون کمترین حاشیه و دغدغه در حال انجام است.

وی نتایج دستاوردهای شورای دوره چهارم را در طول ۳۶ سال گذشته بی سابقه بیان کرد و اظهار داشت: شهروندان در آینده نه چندان دور شاهد این ثمرات خواهند بود.

معاون استاندار و فرماندار سبزوار نیز با بیان اینکه توسعه و رشد علیرغم تشابه ظاهری با هم تفاوت دارند، گفت: رشد به معنای توسعه فقط به منظور رشد است . در کشورهای اسلامی واژه رشد را به جای توسعه تعریف کردند و برای رسیدن به آن هدف از هیچ وسیله ای دریغ نمی کنند به تعبیری رسیدن به هدف به هر قیمتی.

احمد برادران تصریح کرد: اما در نگاه عالمانه و نگاه توسعه متوازن رشد و توسعه با یک پیوست، چارچوب و یک سطح از مبانی کارشناسی،اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و… در هر منطقه اتفاق می افتد.

فرماندار سبزوار خاطرنشان کرد: در توسعه شهری باید مدل ها و مبناهایی را در نظر بگیریم که پیشرفت را در بخش های مختلف مانند مبلمان و ارتفاع سازی داشته باشد.

برادران در ادامه سخنانش با بیان اینکه یکی از دستاوردهای نظام اسلامی مشارکت مردم در سرنوشت خود و ملت بود، افزود: شوراها که برخواسته ار آرای مردمی هستند فقط شورای شهرداری نیستند بلکه در مسائل کلان شهر نیز باید ایفای نقش کنند.

معاون استاندار و فرماندار سبزوار ادامه داد: ۱۷ ماه از آغاز کار شورا دوره چهارم گذشت و فرصت های خوبی همراه با پیشرفت و توسعه فراهم شده که امید با این هم افزایی شااهد اتفاقات خوب در توسعه شهری سبزوار باشیم.

وی با اظهار اینکه در مجموعه شورای اسلامی شهر و کمیسیون ها فرصت های خوبی ایجاد شده است، گفت: شهردار نگاه عالمانه نسبت به مدیریت دارد، در بحث بودجه الزامات مجموعه قوانین بالادستی و توجه به آیین نامه های مالی مورد تاکید است. یکی از چالش های کمیته انطباق در بودجه شفاف سازی با قابلیت های مورد نظر است.

برادران با بیان اینکه بودجه یعنی پیش بینی درآمدها و هزینه ها، خاطرنشان کرد: حوزه شهر سبزوار با وسعت زیاد چالش های اساسی دارد اما در این خصوص تفاهم نامه های خوبی به امضا رسیده است.

فرماندار سبزوار تاکید کرد: با توجه به محدودیت های منابع اعتباری و مالی شهرداری باید به دنبال منابع پایدار و حلال باشد.

وی به برگزاری همایش ملی بافت های ناکارآمد شهری در هفتم و هشتم اسفند ماه و رعایت الزامات درطرح جامع و تفصیلی اشاره ای هم داشت و انجام اقدامات مناسب و امور اساسی برای مردم که ولی نمعتان این مملکت هستند را از شورا و شهرداری خواستار شد.

اما دکتر محمد علی طالبی بگونه ای دیگر سخنانش را آغاز کرد و گفت: برای نخستین بار در تقدیم لایحه بودجه اعضای کارگروه انطباق در جلسات بودجه حضور یافتند. در طول ۱۰ ماهی که بنده به عنوان شهردار در شهرداری حضور دارم همکارانم بدون منت و بدور از حواشی و همچنین اصحاب رسانه نیز بعضا با بیان مواردی راهگشای ما در برخی امور بودند و بنده را همراهی کردند.

بنده مباحثم را در دو بخش گزارش عملکرد شهرداری از ابتدای سال ۹۳ تا کنون علاوه بر تقدیم بودجه ارائه می دهم. بودجه برای نخستین بار در سطوح گسترده تدوین شده، وارد مفاهمات و مراودات با سطوح ملی در سطح وزارتخانه ها ی ملی شده و اینها شرایط مثبتی را با شهرداری و صیانت از شهر و کمک های نرم افزاری در سال های اینده خواهد داشت. با وزارتخانه های راه و شهرسازی، کشور، سازمان شهرداری ها، میراث فرهنگی، پژوهشگاه میراث فرهنگی، ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی کشور، بهداشت و درمان، سازمان مالیاتی کشور، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و همه به تبع همکاری و تعامل داشتیم که نتیجه اش مراودات و مفاهمات ورود جدی در حوزه های عمران، خدمات شهری و توسعه شهری بوده است.

در حوزه منطقه ای نیز ارتباط وسیعی را با استانداری، ادارات کل اقتصاد، منابع طبیعی، سازمان بازرسی، برق، معاونت اقتصادی شهرداری ها فراهم شده و برکات مادی و معنوی شامل حال شهر شده که به عنوان مثال ثمره سیاست های جدی فرماندار و رئیس کمیسیون خدمات شهری امضای تفاهم نامه با اب و فاضلاب بود که مبلغ ۳ میلیارد تومان مصوب شد و این مهم خارج از اعتبارات ملی آب و فاضلاب برای سال اینده منظور شد وتاثیر مناسبی در حوزه حاشیه شهر در حوزه اب و فاضلاب خواهد داشت.

از همه مهمتر تعامل عالی و گسترده کیفی و کمی شهرداری با شورا است که مدیریتی هنرمندانه همراه با عشق و تدبیر و امید در شرای اسلامی شهر جاری است علاوه بر اینکه حفظ چارچوب ها شده و ارتباطات رسمی است و امور کارشناسانه و مطابق قانون جلو رفته تعامل شهرداری با شورا با توجه به بررسی که در طول سال های قبل داشتم مثال زدنی بی نظیر و کم نظیر است.

سیاست گذاری یکپارچه همراه با نگاه درست و بجا باعث همدلی و همراهی و همگامی و یک فرایند مثبت از تعامل ها را ایجاد کرده که همین ورودم را به شورا لذت بخش کرده و برای بنده و همکارانم همکاری با شورا عاشقانه و لذت بخش و از باب کار نیست و قطعا در نظارت و صیانت شورا خللی بوجود نخواهد آمد.

شهادت میدهم که از سوی فردی از اعضای شورای شهر درخواست منطقی و غیر منطقی به سمت شهرداری نیامده و این جای سجده شکر دارد و این نشان از بلندوالایی و فرزانگانی نمایندگان شهرمان است فرزانگانی که در اوج بوده و در اوج هستند. شهادت می دهم در سطوح اجرایی شهرداری در هیچ حوزه ای دخالتی وجود نداشته است . دلالت ها هم آنقدر عاشقانه بوده و آنقدر در لفافه های حرمت بوده که من شرمنده بودم و هستم . هنگامی دلالت در لفافه محبت است و چنان زیبا و شایسته منتقل می شود که جز شرمندگی برای بنده و همکارانم چیزی ندارد.

در سطح محلی خوشبختانه تعامل انقدر در اوج بوده که بنده با اطمینان و قاطعیت می گویم بارها گفتم و امروز می هم گویم که از سال ۵۴ که ورود پیدا کردم به مباحث سیاسی اجتماعی و توانستم درک اجتماعی و سیاسی داشته باشم سیمین تر و طلایی تر از این دوران در شهر سبزوار ندیده ام. این میزان از همدلی و همراهی از جمله فرماندار گرانقدر اگر خواسته و درخواست ها آنقدر زیبا و هنرمندانه مدیریت و تعامل برقرار می شود سخت ترین موضوعاتی که تصور بر این است که ۶ ما باید برای آن تفاهم و مراوده داشته باشیم در یک جلسه حل و فصل می شود.

امام جمعه محترم این انسان نجیب است چراکه راهنمایی ایشان و نصیحت های وی برای بنده و همکارانم یک غنیمت بزرگ است. من صریح عرض می کنم از همراهی و همدلی دادگستری و دادستان چه در زمان اقای فرزی و چه در زمان اقای حسینی واقعا جای تقدیر و تشکر دارم. همراهی و همدلی دوستان من در سپاه، بسیج و پایگاه های بسیج، راه و شهرسازی، اوقاف و امور خیریه، مخابرات، آب و فاضلاب، دانشگاه ها، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش، بنیاد شهید، باب تعامل و همراهی است اداره پست، ورزش و جوانان، فرودگاه، بانک ها بویژه بانک شهر، سازمان زندان ها، شهرداری های بزرگ در حوزه سبزوار بزرگ کتابخانه ها و انجی او ها موسسات خیریه و رسانه ها برای تک تک مثال دارم که به خاطر ضیق وقت خودداری می کنم.

نمایندگان محترم مجلس در طول این مدت دست در دست هم بوده بارها همه این موارد را در تهران و مشهد مطرح کردم ده ها جلسه در حضورشان برگزار شده وقت مکفی برای پشتیبانی از عمران شهری، خدمات شهری و توسعه شهری وضع کردند.

روابط با رسانه ها یک روابط بسیار مثبت همراه با همدلی و همراهی بوده ما ضریب نقد پذیری مان را افزایش و نگاه مثبت به انتقاد به رسانه ها داشتیم همراهی خوایهم کرد با رسانه ها زبان گویای مردم هستند و به دیده منت قبول داریم این زبان را هیچ شکایتی از رسانه ها نداشته نداریم و نخواهیم داشت رسانه چشم وچراغ شهرند و ما با نور رسانه ها حرکت می کنیم و این نور را تحسین می کنیم و برایش جایگاه ویژه ای قائلیم.

در بحث مدیریت شهری و شهرداری برای اولین بار در سال ۹۳ بودجه تلفیقی منظم همراه با احکام و ردیف های معین و مشخص تدوین شد اما دوستان مطلع هستند که بنده که وارد شهرداری شدیم بودجه ای مصوب نشده بود ما مجبور شدیم که اول یک دوازدهم و بعد دو دوازدهم را از شورا درخواست کنیم تا بودجه به دست شهرداری برسد و بودجه زمانی بدست ما رسید که تقریبا ۳ ماه اول تمام شده بوده و ما ۶ ماه برای این بودجه فرصت نداشتیم اما در کل نتایج مثبت بوده است.

شهرداری با محوریت برنامه حرکت می کند، انضباط مالی در شهرداری حاکم شده و ضریب انضباط مالی افزایش یافته، استقلال ساختاری و اقتصادی و مالی سازمان ها در حال بوقوع پیوستن است و توانسته در مسیر قرار بگیرد سازمان های تابعه شهرداری که ۹ سازمان بزرگ هستند و بخشی از وظایف شهرداری را تحت هدایت های شورا و سازمان به سمت استقلال اقتصادی و مالی حرکت می کردند به شدت فعال شدند. در حوزه سالم سازی محیط و مبارزه با فساد توفیقات بسیار خوبی بدست آورده نگاه ما نگاه پیشگیرانه بوده خون دل خوردیم و سخن نگفتیم پیشگیری کردیم و جلو رفتیم بدون اینکه در بین شهرداری و اعتماد مردم لطمه ای بخورد و الحمدالله این طور بوده و رو به پیشرفت است همه کارکنان شهرداری سالم و شریف اند البته اجازه نخواهیم داد که عده ای محدود و انگشت شمار بخواهند شرافت کارکنان ما را خدشه دار کنند . تکیه بر درآمدهای پایدار بوده قاطعیت جدی بر عدم فروش و تراکم بوده امروز اعلام می کنم ما یک میلیمیتر زمین نفروختیم و یک میلیمتر زمین توافق نکردیم این از توفیقات شهرداری می دانم. به سمت درآمدها پایدار حرکت می کنیم ضمن اینکه حقوق کارکنان و مزایا و مطالبات گذشته را در حد ۱۲ میلیارد پرداخته شده . تکیه سرمایه گذاری و سرمایه پذیری بر آماده سازی برای سرمایه گذاری مهیا شده . توفیقاتی بدست آوردیم در حد اجرا توافق و در حد مذاکرات تا پایان سال حد فکر می کنم سال جاری درخشانترین سال شهرداری در حوزه سرمایه پذیری از بخش خصوصی و موارد این چنینی بوده. بافت تاریخی مورد توجه جدی شده ساختار این کار دیده شده و به شدت مراقبت و کنترل شده بافت تاریخی ما مصون از تعرض بوده و برای پیشرفت تمام توان را برای توسعه و پیشرفت آن بکار خواهیم گرفت. بافت فرسوده که مدت های مدید در قالب مرادات بود به یمین این مهم آغاز می شود. در باب سکونتگاه ها غیررسمی سبزوار به عنوان پایلوت ملی انتخاب و در ۷ و ۸ اسفند با حضور مدیران ملی همایش ملی انجام خواهد. کنترل کوچک سازی شهرداری برای اولین بار در طول ۸۰ سال یک نیرو استخدم نکرده و این جزو سیاست های قطعی در سال های آتی نیز خواهد بود.

فربه بودن و چاق بودن به لحاظ نیروی انسانی شهرداری را از هدفش عقب انداخته برون سپاری به جد مورد توجه قرار گرفته چند مورد برون سپاری به منظور چابک سازی شهرداری در حال انجام است و خوشبختانه ادامه خواهد داشت.

سایه سازمان های غیررسمی بر شهرداری به گونه ای مدیریت پنهان را در دست داشت این سایه کاهش یافت سازمان های غیررسمی معمولا باعث ایجاد اریب و انحراف در تصمیات مدیران رسمی می شوند خوشبختانه امروز غلظت این سایه رو به افول و پایین آمدن است. قطع مطلق پاداش های آشفته و غیر برنامه وجود داشت امروز از پاداش ها آشفته در شهرداری خبری نیست پاداش ها در قبال خدمت است و نه اغتشاش.

تمام اختیاراتی که بنده می توانستم داشته باشم از جمله ۳ درصد سهم توافق برای کسانی که قراردها را امضا می کردند و ماهانه ۴ میلیون تومان بود را از خودم سلب کردم و هیچ اتفاقی نیفتاد. شهادت می دهم که کارکنان شهرداری دو برابر و شبانه روزی کار می کنند و هیچ اتفاقی نیفتاده و پاک کار می کنند و کنترل ساخت و سازها امروز معضل ما نیست امروز کسی توانایی ساخت و ساز غیر مجاز را ندارد بدون یک درگیری و بدون یک نگرانی همه به کنترل درآمده و نگرانی برای مدیران نیست ساخت و سازهای بلند مرتبه به کنترل درامد و هیچ نگرانی بوجود نیامد.

روزی که بنده شهر را تحویل گرفتم ده ها دور قمری به دور شهر زدم شهر در محاصره نخاله های بنایی بود امروز با سیستم با باکس های جمع آوری نخاله های ساختمانی به کنترل درامد. از فرماندار سپاسگذاری می کنم که بسیاری از گره ها را باز کرده، اما اعلام می کنم آرزوی بنده این است حداقل حقوق اولیه و مسلم شهرداری را، مدیران دستگاه های اجرایی به رسمیت بشناسند با قاطعیت می گویم مردم با درصد بسیار بالا حقوق شهر و شهروندی را رعایت و مدیران دستگاه ها با نازلترین حد رعایت نمی کنند و این یک چالش جدی در مدییت شهری است حتی در حوزه نظری به رسمیت نشناختند چه برسد به عملی که باید برایش راه برون رفتنی داشته باشیم. عدم تخفیف، امسال سالی است که شهرداری هیچ تخفیفی نداده و این تخفیف ها به بخش کوچکی از جامعه می رسید و امسال این تخفیف در قالب طرح شهر زندگی برای همه میسر شد. توجه جدی به میراث فرهنگی و توجه جدی به ارزش های اسلامی و ایرانی، ابرام قانون؛ ساماندهی و بکارگیری پیمانکار با قانون و کسانی که جایگاه قانونی و ارتباط قانونمند. اما شبهاتی است نیز هست که مطرح می کنم.

شبهه ای است که شهرداری با پلمپ دستگاه ها یا ساختمان ها ساخت و ساز مسکن را متوقف کرده است؛ اولا شهرداری بر روی مسکن در کل کشور و شهر دخالت نداشته نداشته من بررسی کردم شماره پروانه های صادره شهرداری های همطراز خدودمان را که از ما کمتر است در تهران بررسی کردم یک افت شاخت و ساز دیم لذا این را یک تهمت به شهرداری میدانم که با پلمپ بخشی از مسکن را تعطیل کرده اولا تخلف فاحش اینها ثانیا گردنکشی در مقابل قانون موجب شده بود که شهرداری اقتداری ندارد و امروز اقتدارش را دارد/ عدم تمکین در برابر قانون شکایت بحق همسایگان توقف رای دیوان داشتیم. ما ۳۵ پلمپ دشتیم الان۲۶ تا باقی مانده بارها اعلام کردیم تهاتر می کنیم اتاق تهاتر داریم حضور یابید نقدی غیر نقدی و اقساط آنهایی که حقوق حقه شهرداری را دادند مشکلی ندارند صدها ساخت و ساز در حال انجام است کلا نه فنی و نه شهرسازی و نه حقوق همسایگان رعایت کرده که بنده انتظار هم دارد پشتیبانی بکنم. روزی اگر ادامه یابد با اجازه دادستان اسامی را منتشر و دلایل را اعلام می کنم و اگر بیش از این به شبهات ادامه بدهند قطع و یقین اطلاعات/ نوع ارتباط/ نوع پراخت و دلالانی راکه اجیر کردند و کسانی را به نزد ما فرستادند با اطلاعات مکفی منتشر می کنم البته این کار جزو استثنات است و سعی می کنم این کار را نکنم.

اما شهرداری ضعف های شدیدی دارد. ضعف عدم همخوانی ضعف شدید فناوری ، ضعف امکانات و دستگاه اجرایی و دستگاه های حقوقی ، ضعف سخت افزاری در ماشین الات، مکانیزه نبودن خدمات در حوزه های مختلف، عدم نوآوری ضعف مفرط و شدید ماست . من در اینجا صمیمانه از همکارانم در شهرداری تشکر می کنم ادم تا بیرون از شهرداری است نگاهش متفاوته وقتی در درون است و ارتباط کاری و برنامه ریزی برقرار می کند به شدت نگاهش متفاوت می شود ای کاش این اتفاق بیفتد که هر شهروند در سال ۱۰ روزهمکار ما در شهرداری بود تا سختی و طاقت فرسایش را می دید من و اینکه این خدمات به مانند حداقل در ۲۰ و اندی دستگاه و یک دوره به مانند کارمندان شهروداری پرتوان و تلاش بدون منت و بی منت کمتر دیده ام سپاس بنده را همکارانم در شهرداری پذیرا باشند و امیدوارم که خدواند از همه و خانواده انان راضی و سرفراز باشند.

اما بودجه ۹۳، ما در سال ۹۳ یک بوجه جهشی داشتیم از ۶۱ و نیم میلیارد به ۲۸۹ میلیارد افزایش یافت این جهش را یکبار شهرداری باید انجام می داد اگر این جهش نبود امکان اینکه وارد طرح های بزرگ بشویم نبود. تمثیلی می گویم ما ۷۰ میلیارد اوراق مشارکت در بودجه داریم در بانک مرکزی موافقت بانک عامل مشخص به احتمال قوی بانک مرکزی موافقتش اعلام و اوراق در اسفند منتشر می شود سوال اگر ۷۰ میلیارد اوراق می خواهید و ۶۱ و نیم میلیارد درآمد یعنی چه؟ به همین دلیل با بانک مرکزی بودجه ما را با امضای شورای شهر و بنده و تمام کسانی با مهر و امضای زنده پذیرفت و در نظر گرفتن تا انجام شود دلایل دیگری برای جهش دارم که در متممم بودجه می گویم.

اما امسال بودجه، بودجه ای است دارای چندین بند تلفیقی با رویکردهای مناسب و مبتنی بر بخشنامه های وزارت کشور و نیاز سنجی و طبیعتا در راهبردها ی اساسی سیاست های اجرایی امده مستخرج از نیازسنجی و همچنین بخشنامه زارت کشور برای شهرداری ها در ل ۹۴ بخش دوم ماده واحده و تبصره های بودجه با امنیت سلامت و توزیع عادلانه ردیف ها بر این اساس است بودجه تلفیقی است سعی شده امورات اجرایی از حوزه شهرداری و ستاد به سمت مناطق و تابعه برود طرح های زیرساختی باقی بماند و اموراتی که حالت اجرایی و طرح های میانی است به سمت سازمان سوق داده شود.

در سال ۹۴، بودجه ۳۲۲۴۸۶۲ میلیارد تومانی است که سهم شهرداری مرکزی ۲۶ درصد با اینکه طرح های زیرساختی داریم/ مناطق ۱۷ درصد / سازمان ها۵۷ درصد. این نشان از این است که اموراتش را به سازمان بدهد. شهرداری مرکزی نسبت به سال گذشته۱۸ درصد کاهش/ منطقه یک ۴ درصد کاهش/منطقه دو ۱۹ درصد کاهش/ اتوبوسرانی ۱۵ درصد و آتش نشان ۴۹ درصد افزایش/ ارامستان ها ۸ درصد کاهش / بهسازی به دلیل اوراق مشارکت ۱۹۳ درصد افزایش/ پارک ها ۲۹ درصد افزایش،/ تاکسیرانی یک درصد کاهش/، خدمات موتوری ۲۳۷ درصد افزایش به دلیل انتزاع آسفالت از شهرداری/، پسماند ۳۷۲ درصد افزایش به دلیل اینکه کلا بحث پسماند و قراردادها و تمام مدیریت پسماند از ابتدا تا انتها انتزاغ از شهرداری داشت/ در مجموع نسبت افزایش بودجه ما به سال گذشته ۱۲ درصد است یعنی زیر نرخ تورم. ما سعی کردیم بین ۵ تا ۱۰ کاهش هزینه های جاری را داشته باشیم.

در هر صورت سهم سازمان در بودجه تلفیق ۵۷ درصد و سهم شهرداری و مناطق ۴۳ درصد. در واقع وزنه به سمت سازمان هاست که باید آمادگی اجرا داشته باشند.

سپاس از اعضای کارگروه برنامه وبودجه پایان بخش سخنان شهردار در این جلسه بود.

رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار نیز در پایان جلسه گفت: شورا همپا، همراه و همدل با شهردار است و با همه قوا و قدرت به مثابه روزهای نخست از وی حمایت خواهد کرد.

کرامت افزود: امید است که امسال آنچه را که تدبیر شهردار است را در تصویر شهری و مبلمان شهری ببینیم و رضایت حداکثری مردم جلب شود.

وی گفت: شورا در جایگاهی قرار دارد که گاهی مجبور است برخی موارد را در خفا به شهردار و تیمش گوشزد کند که البته این بدان معنا نیست که رفتارهای نامهربانه داریم در هر حال امیدواریم سال ۹۴ این اتحاد، همدلی و همراهی ادامه داشته باشد.

گفتنی است در پایان لایجه بوجه پیشنهادی شهرداری سبزوار تقدیم شورای شهر شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.