کد خبر : 10856
دیدگاه‌ها برای تمجید بی سابقه مراجع از ظریف بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 23 آبان 1394 - 9:54
-

تمجید بی سابقه مراجع از ظریف

آرمان- رضا رئیسی: سردار دیپلماسی با سری افراشته و گام‌هایی استوار به سمت پایتخت مذهبی ایران رفت و در مقام یک قهرمان ملی مورد اقبال و استقبال مراجع عظام تقلید قرار گرفت و با قلبی آرام و پشتوانه‌ای مرصوص‌تر از همیشه به پایتخت سیاسی بازگشت تا کشتی دیپلماسی کشور را در فضای پرالتهاب منطقه‌ای و

آرمان- رضا رئیسی: سردار دیپلماسی با سری افراشته و گام‌هایی استوار به سمت پایتخت مذهبی ایران رفت و در مقام یک قهرمان ملی مورد اقبال و استقبال مراجع عظام تقلید قرار گرفت و با قلبی آرام و پشتوانه‌ای مرصوص‌تر از همیشه به پایتخت سیاسی بازگشت تا کشتی دیپلماسی کشور را در فضای پرالتهاب منطقه‌ای و در شرایط مساعد پسابرجامی به پیش راند.

مرجعیت شیعه در طول چند سده اخیر جایگاه و پایگاه بی‌همتایی در عرصه اعتبارزایی سیاسی داشته، آنان که بیوتشان همواره ملجا و مامن مردم بوده و پس از پیروزی انقلاب در شاکله سیاسی که بر مبنای تشیع جعفری استوار شده به عنوان استوانه‌های فقه شیعی گفتار و کلامشان نافذ و اثرگذار در شئون مختلف و بویژه ساحت سیاسی بوده و هست و خواهد بود.

حال در بزنگاه خطیری که یکی از مهم‌ترین فرازهای تاریخ انقلاب رقم خورده و مذاکرات هسته‌ای به عنوان مهم‌ترین پرونده ملی چند دهه اخیر به فرجام رسیده و البته پیرامون آن حرف و حدیث‌های فراوانی به راه افتاده است هنوز که هنوز است جسته و گریخته واکنش‌های ناخوشایند و نامتعارفی در مخالفت با آن به منصه ظهور می‌رسد، اما واکنش مراجع عظام تقلید با آن مرجعیت عمومی و نیز شأن و اعتبار و منزلت یگانه‌شان در ساخت قدرت اجتماعی و سیاسی می‌تواند پایان‌بخش همه منازعات بی‌حاصل و اصطکاک‌افزا درباره برجام باشد بویژه که جملگی آیات عظام با تعابیری نغز و بی‌سابقه به تمجید و تکریم محمدجواد ظریف پرداخته و از دستاورد وی و تیم همراهش یعنی برجام نیز تمجید به عمل آوردند و از همه جالب‌تر آنکه در پاسخ به ایرادگیری‌های دلواپسان و انتقاد آنان از رفتارهای ظریف بویژه درباره مصافحه با اوباما آن را در چارچوب رفتار اسلامی عنوان کردند و بدین سان بهانه‌گیری‌های دلواپسان را مردود و فاقد وجاهت و اعتبار نشان دادند.

سفر چند ساعته اما تاریخی به قم

یکی از بارزترین مولفه‌های شخصیتی ظریف که مورد اذعان و تصریح بزرگان نیز قرار گرفته تدین و توکل آقای دیپلمات است که در کنار شئون حرفه‌ای و در تمامی بازنمایی‌های رفتاری وی به خوبی هویدا و ملموس است.

وزیر خارجه کشورمان در روزهای شلوغ و پرکار خود تا فرصتی مهیا شد به قم رفت تا ضمن زیارت بارگاه حضرت معصومه(س) و صفای روح و جان در سایه‌سار آن با مراجع عظام تقلید و بنیان‌های استوار فقاهت شیعی دیدار داشته و گزارشی از عملکردهای وزارت خارجه به آنان ارائه دهد. مذاکرات هسته‌ای و دستاورد حاصله و تمهیدات درباره فرآیند اجرایی شدن برجام از جمله مواردی بود که ظریف در دیدار با مراجع تقلید پیرامون آن توضیحاتی ارائه کرد و در همین جلسات بود که خبر داد از شامگاه چهارشنبه هیات نظارت بر برجام در نهاد شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده است.

ظریف همچنین در این دیدارها به موضوع تحولات منطقه‌ای در سوریه، یمن و عراق پرداخته و آخرین تحولات را به سمع و نظر مراجع تقلید رساند و درباره رویکردهای کشورمان در مذاکرات وین نیز نکاتی را مبذول داشت و خواستار گفت‌وگو میان علمای مذاهب مختلف اسلامی برای به حاشیه راندن تندروهای تکفیری و سلفی‌های افراطی شد. وزیر خارجه همچنین از دعای خیر همیشگی و حمایت‌های مستمر مراجع عظام تقلید از تیم مذاکره‌کننده و ارشادات آنان درباره سیاست خارجی تشکر کرده و تاکید کرد: در شرایط پسابرجام نیازمند همدلی ملی هستیم.

این دیدار یکروزه البته با توجه به واکنش‌ها و سخنان بی‌سابقه مراجع تقلید در تایید و تمجید از ظریف و رویکردهای وی و تیم همراهش در دستگاه سیاست خارجی آن هم در برهه حساس فعلی وجهی تاریخی به خود گرفت و می‌توان گفت نسخه موجزی شد برای به حاشیه‌راندن تندروها و دلواپسان که برای مخالف‌خوانی با دولت به مهم‌ترین دستاورد آن یعنی برجام بی‌محابا تاخته و از هیچ کوششی فروگذاری نکرده و نمی‌کنند.

در دیدار ظریف و مراجع چه گذشت

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به قم به دیدار با ۵ تن از مراجع تقلید شتافت. آیات عظام مکارم شیرازی، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، موسوی اردبیلی و جوادی آملی با چهره‌هایی بشاش و آغوشی باز به استقبال وزیر امورخارجه کشورمان رفتند. ظریف در سفر به قم همچنین با رئیس و معاونان جامعه‌المصطفی و حجت‌الاسلام شهرستانی نماینده آیت‌ا… سیستانی نیز دیدار و گفت‌وگو داشت.

آیت‌ا… مکارم شیرازی خطاب به وزیر امور خارجه تاکید کرد: اگر زحمات و جدیت شما نبود، برجام به فرجام نمی‌رسید. این مرجع تقلید همچنین تاکید کرد که زحمات ظریف در تاریخ ثبت خواهد شد هرچند که برخی قدر زحمات وی را در برهه فعلی ندانند.

ایشان همچنین تاکید کرد که ظریف در جریان مذاکرات کار ناممکن را ممکن کرد. آیت‌ا… مکارم شیرازی یک‌بار دیگر تاکید کردند که باید کار برجام را پایان یافته تلقی کرد و اضافه نمودند که مناقشه درباره برجام و نفی آن با هیچ عقل و حکمتی سازگار نیست و در موعد فعلی تنها درباره نحوه اجرای آن باید به بحث پرداخت.

وی همچنین از وزیر امور خارجه خواست که در برابر مخالف‌خوانی‌ها از خود حساسیت نشان ندهد. ایشان از وزیر امورخارجه خواستند که زمینه دیدار علما و نخبگان جهان با علمای حوزه قم توسط وزارت امور خارجه فراهم شود که اثرات مثبتی دارد.

آیت‌ا… وحید خراسانی نیز ضمن تقدیر از زحمات محمدجواد ظریف خطاب به وی خاطرنشان کردند: شما هم اهل خدمت هستید و هم اهل فکر، هنر شما قابل تقدیر است و مردم هم باید از شما تشکر کنند که «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق.» ایشان در ادامه نیزتاکید کردند که اهل فهم ارزش کار شما را درک می‌کنند و در نهایت نیز ضمن آنکه بر خدمت به مردم تاکید و آن را مایه آبرو نزد پیامبر و اهل‌بیت خواندند برای وزیر امور خارجه در خدمتگزاری خود آرزوی توفیق کردند.

آیت‌ا… صافی گلپایگانی هم با طاقت‌فرسا خواندن مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کردند که باید توفیقات حاصله در مذاکرات را قدر دانست. این مرجع تقلید با تشکر از شخص ظریف و تیم همکار وی، تصریح کردند مردم نیز قدر زحمت شما را می‌دانند. ایشان خطاب به وزیر خارجه کشورمان تاکید کردند که همان مسیر مذاکرات را در سایر موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی پی بگیرند و به دنیا نشان دهند که ما به دنبال گفت‌وگو و زندگی مسالمت‌آمیز با جهان هستیم تا بدخواهان نتوانند هویت ما را در جهان بد جلوه دهند.

آیت‌ا… موسوی اردبیلی نیز از تلاش و جدیت دستگاه دیپلماسی تقدیر کرده و برای استمرار موفقیت دستگاه دیپلماسی دعا کردند و بر این نکته نیز تاکید کردند که در فضای آرام و بدون التهاب می‌توان نتیجه گرفت و در فضای متشنج کار به پیش نمی‌رود. آیت‌ا… جوادی آملی نیز در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به انتقادات تندروها، تاکید کردند: به عقیده من اینکه برخی می‌گویند ما در این مذاکرات امتیازاتی از دست داده‌ایم و در عوض امتیازاتی گرفته‌ایم، در واقع درست نیست، من معتقدم ما در این مذاکرات هیچ چیز از دست نداده‌ایم.

ایشان تاکید کردند که ما به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده‌ایم و به دنبال فناوری صلح آمیز هسته‌ای بودیم که تمام نیازمندیهای خود در این زمینه را حفظ کردیم و در عمل چیزی از دست ندادیم. این مرجع تقلید همچنین با تاکید بر شرایط حساس کشور خواستار محبت و همدلی و همزبانی و حفظ وحدت در کشور و میان مسئولین شدند. آیت‌ا… جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود با تلویحی نزدیک به تصریح به ماجرای دست دادن ظریف و اوباما و حواشی پس از آن اشاره و خاطرنشان کردند: دست دادن نشانه ادب است اما پس از دست دادن انگشتان خود را می‌شماریم، این نیز نشانه هوشیاری ماست.

در نهایت…

طیف‌ها، کنشگران و شخصیت ‌های مختلف اجتماعی و سیاسی پیرامون برجام و حمایت از مذاکره‌کنندگان سخن گفته‌اند اما بی‌هیچ شک و شبهه‌ای سخنان و رهنمودهای مراجع تقلید در حمایت وتجلیل از مذاکره‌کنندگان و دستاورد آنان، آن هم با تعابیر نغز و تصریحات بی‌سابقه‌ای که در دیدار با ظریف به‌کار بردند، ارزش و اعتبار دیگری دارد بویژه که تندروها خاستگاه خود را در بین سنتی‌ها و قشر مذهبی معرفی می‌کنند و اکنون بزرگ‌ترین چهره‌های مذهبی کشور اینچنین صریح و بی‌پرده از برجام و دستگاه سیاست خارجی کشور و رویکرد تعامل سازنده آنان به حمایت می‌پردازند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.