کد خبر : 29723
دیدگاه‌ها برای توسعه صنایع‌ تکمیلی برای فرآوری کنجد در داورزن خراسان‌رضوی ضروری‌ است بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آذر 1400 - 7:29
-

توسعه صنایع‌ تکمیلی برای فرآوری کنجد در داورزن خراسان‌رضوی ضروری‌ است

مدیر جهاد کشاورزی داورزن، این شهرستان را قطب تولید کنجد در خراسان رضوی توصیف و بیان کرد: جلوگیری از خام‌فروشی به منظور ایجاد ارزش افزوده بیشتر از این محصول نیازمند توسعه صنایع تکمیلی برای فرآوری کنجد در همین شهرستان است. علیرضا دلبری افزود: ۱۷۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی داورزن زیر کشت کنجد قرار دارد که

مدیر جهاد کشاورزی داورزن، این شهرستان را قطب تولید کنجد در خراسان رضوی توصیف و بیان کرد: جلوگیری از خام‌فروشی به منظور ایجاد ارزش افزوده بیشتر از این محصول نیازمند توسعه صنایع تکمیلی برای فرآوری کنجد در همین شهرستان است.

علیرضا دلبری افزود: ۱۷۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی داورزن زیر کشت کنجد قرار دارد که وسیع‌ترین سطح کشت این دانه روغنی ارزشمند در خراسان رضوی است. 

وی ادامه داد: محصول کشت کنجد در رقم‌های بومی در مزارع داورزن به عنوان یک دانه روغنی پرخاصیت و ارزشمند برای روغن‌کشی و استفاده خام دانه کنجد مورد استفاده است.

مدیر جهاد کشاورزی داورزن گفت: سال زراعی جاری تاکنون بیشتر از ۱۸۰ تن محصول از کشتزارهای زیر کشت کنجد در شهرستان داورزن برداشت شده است بر این اساس توسعه کارگاه‎‌‌های روغن‌گیری و صنایع فرآوری کنجد در داورزن از توجیه مناسب و لازم اقتصادی برخوردار است لذا هم‌اینک حضور سرمایه‌گذاران در شهرستان برای فعالیت در این حوزه مورد حمایت قرار می‌گیرد. 

دلبری “کنجد” را سرشار از انواع ویتامین‌، مواد معدنی همچون آهن و منیزیم و همچنین فیبر معرفی و بیان کرد: خاصیت‌های مصرف کنجد در محافظت از سلامت قلب، بهبود فشار خون، جلوگیری از رشد سرطان و درمان انواع این بیماری، کمک به چربی‌سوزی و افزایش موثر جذب مواد مغذی در بدن اثبات شده است. 

داورزن نه تنها صاحب رتبه نخست کشت کنجد آبی در خراسان رضوی است بلکه هم اینک ۱۷ رقم گیاه دارویی دیگر در ۲ هزار و ۵۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان کشت، تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

“فلفل، شیربادیون، مرزه، شوید، خاکشیر، کنجد، زیره سبز، آویشن، رازیانه، گل گاوزبان، نعنای فلفلی، گل محمدی، شیرین بیان و خارشتر” عمده‌ترین گیاهان دارویی زیر کشت در شهرستان داورزن هستند. 

چهار هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در قالب زراعت، باغداری و دامپروری در داورزن فعالیت دارند و این شهرستان دارای ۲۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی شامل ۱۷ هزار هکتار کشتزار و سه هزار هکتار باغ است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.