کد خبر : 31646
دیدگاه‌ها برای تولید الکتروموتورهای صنعتی در جوین بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 تیر 1401 - 6:15
-

تولید الکتروموتورهای صنعتی در جوین

تولید الکتروموتورهای صنعتی در جوین: تجلی اراده ایرانی در روزگار تحریم

تولید موتورهای الکتریکی مورد نیاز صنایع مختلف به دست توانای مهندسان ایرانی در شهرستان جوین خراسان رضوی که در شرایط سخت تحریم صورت گرفته، یکی از نمادهای خودباوری و شکوفایی در عرصه صنعت است.

تولید الکتروموتورهای صنعتی یکی از مهم‌ترین بخش‌های چرخش چرخ صنعت و تولید صنایع کشور است که شرکت صنایع ماشین‌های الکتریکی جوین در سال‌های اخیر با اعتماد به جوانان و تکیه‌ بر ظرفیت‌های داخلی و در اختیار داشتن تجهیزات و ماشین آلات منحصر به فرد، اقدام به طراحی و ساخت انواع الکتروموتورهای مورد نیاز وزراتخانه‌ها و واحدهای تولیدی کشور کرده است.

هم اینک در شهرستان جوین، زمینه تولید انواع الکتروموتورهای مورد نیاز صنایع کشور، که در گذشته در اختیار کشورهای محدودی بوده است، ایجاد شده که با تولید آن‌ها علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، زمینه صادرات این تولیدات به دیگر کشورهای جهان و ارزآوری نیز فراهم شده است.

تولید الکتروموتورها نماد خودکفایی ملی و رونق تولید

فرماندار جوین گفت: این شهرستان با بهره‌مندی از کارخانه پارس فولاد، شرکت صنایع ماشین‌های الکتریکی جوین و کارخانه اسید سیتریک، یکی از قطب‌های صنعتی خراسان رضوی به شمار می‌رود.

علی سامقانی افزود: یکی از واحدهای صنعتی مهم این منطقه شرکت صنایع ماشین‌های الکتریکی جوین است که در سال‌های اخیر و در شرایط تحریم، گام‌های موثری در راستای خودکفایی ملی و جلوگیری از خروج ارز برداشته است.

وی اظهار داشت: این واحد صنعتی در سال‌های اخیر اقدام به تولید الکتروموتور غول پیکر سنکرون، نخستین الکتروموتور ضد انفجار و ایمن کشور با کاربرد در صنایع گوناگون همانند فولاد، مس، سیمان، آب و فاضلاب، نفت و مترو کرده است.

 فرماندار جوین افزود: یکی از این طرح‌های ملی، تولید الکتروموتور غول پیکر سنکرون ۴ هزار اسب بخار بود که اواخر پارسال از سوی سازمان اقتصادی کوثر به بهره‌برداری رسید.

دستیابی به فناوری ساخت الکتروموتور در کشور

مدیرعامل شرکت صنایع ماشین‌های الکتریکی جوین گفت: با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و اعتماد به مهندسان ایرانی، دستیابی به فناوری ساخت الکتروموتور، که تنها در اختیار چند کشور بود، در کشور ما فراهم شده است.

محمد رستمی افزود: این شرکت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌هایی است که هم‌زمان اقدام به تولید بیش از ۲۰۰ نوع ژنراتور و الکتروموتور فشارقوی، متوسط، ضعیف و الکتروموتورهای خاص مطابق با آخرین استاندارد بین‌المللی می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی از این دستاوردها تولید الکتروموتور غول پیکر سنکرون با توان الکتریکی چهار هزار اسب بخار بود، که برای نخستین بار در کشور تولید شده و برای به چرخش درآوردن آسیاب‌های بزرگ خط تولید کاربرد دارد.

رستمی افزود: پیش‌تر عمده الکتروموتورهای مصرفی صنایع داخلی با عنوان جنرال الکتریک از کشورهایی چون آمریکا و کانادا وارد می‌شد که ساخت برخی از این الکترو موتورها در اختیار پنج کشور بود، اما هم اینک جمهوری اسلامی ایران علاوه بر بی‌نیازی از واردات، در ردیف کشورهای صاحب این تکنولوژی قرار گرفته است.

مدیرعامل کارخانه ماشین‌های الکتریکی جوین گفت: با اجرای این طرح، ساخت الکتروموتور سنکرون چهار هزار اسب بخار به سفارش شرکت مس میدوک استان کرمان اجرایی و عملیاتی شد که با این اقدام از خروج ۸۰۰ هزار دلار ارز از کشور جلوگیری شد.

وی ادامه داد: همچنین ایران با طراحی و تولید نخستین الکتروموتور ضد انفجار جایگاه‌های CNG کشور، نخستین الکتروموتور ایمن (safe) و نخستین الکتروموتور اسموک (smoke) در کارخانه ماشین‌های الکتریکی شهرستان جوین، به جمع معدود کشورهای صاحب این فناوری پیوسته است.

الگوی  تولید دانش بنیان  و اشتغال آفرین

نماینده شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس شورای اسلامی گفت: شرکت صنایع ماشین‌های الکتریکی جوین یک صنعت ارزشمند است که طراحی و تولید انواع الکتروموتورهای تک فاز و سه فاز صنعتی را از توان ۵.۵ کیلووات تا ۱۰ هزار کیلو وات طراحی و تولید می‌کند.

بهروز محبی افزود: ظرفیت تولید این مجموعه صنعتی سالانه ۱۲۰۰ مگاوات، معادل ۱۲ هزار و ۶۸۰ دستگاه انواع الکتروموتور است.

وی تصریح کرد: شرکت صنایع ماشین‌های الکتریکی جوین در سال مالی گذشته، تولیدات زیادی داشته که ۱۴ مورد آن خاص و سفارش ویژه بوده است و ساخت الکتروموتور ۲۷۰۰ کیلوواتی شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس (واسکو) و الکتروموتور ۱۱۰ کیلو واتی شرکت سیمان غوری کشور افغانستان برخی از آن موارد بوده است.

این نماینده مجلس با اشاره به این حرکت گفت: این واحد صنعتی در سال‌های اخیر در زمینه صادرات، حضور در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی، بازاریابی و فروش، اقدامات مفیدی صورت داده است.

محبی افزود: همچنین سالن ریخته‌گری چدن خاکستری به روش القایی این شرکت، با ظرفیت ۷۰۰ تن در سال، که پیش از این پروانه بهره‌برداری گرفته بود، به تازگی احیا شده است.

وی با اشاره به وجود شرایط لازم برای توسعه شرکت صنایع ماشین‌های الکتریکی جوین، در راستای اشتغال‌زایی بیشتر و تامین نیاز اساسی صنایع کشور اظهار داشت: برخورداری این شرکت از ۲۲۰ هکتار زمین، بستر لازم را برای ایجاد برخی صنایع جانبی و مرتبط با الکتروموتور فراهم کرده است.

محبی با انتقاد از استفاده نکردن دولت گذشته از ظرفیت تولیدات این واحد صنعتی در طرح خط انتقال نفت گوره به جاسک، ادامه داد: انتظار می‌رود در راستای حمایت از تولید داخلی، مجموعه شرکت‌های زیرمجموعه نفت و دیگر بخش‌ها در طرح‌های خود از این تولیدات استفاده کنند.

این نماینده مجلس افزود: آینده درخشانی به لحاظ صنعتی، فناوری‌های نوین و اشتغالزایی در انتظار ماشین‌های الکتریکی جوین خواهد بود.

شرکت ماشین‌های الکتریکی جوین (جمکو) به‌عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان الکتروموتور در ایران، در حاشیه جاده سبزوار – اسفراین، در ۲۵ کیلومتری شهر نقاب، مرکز شهرستان جوین و ۴۵ کیلومتری شمال سبزوار واقع است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.