کد خبر : 18820
دیدگاه‌ها برای تولید نانو کپسول‌های پلیمری محتوی مواد اکتان افزای بنزین با هدف به‌سوزی بنزین در کشور بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 بهمن 1397 - 9:04
-

تولید نانو کپسول‌های پلیمری محتوی مواد اکتان افزای بنزین با هدف به‌سوزی بنزین در کشور

خبرگزاری فارس عضو هیات علمی دانشکده مهندسی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: تولید این نانو کپسول‌ها طی یک پروژه تحقیقاتی چهار ساله با هدف بهینه سازی مصرف سوخت برای نخستین بار در کشور صورت گرفت. غلامعلی فرزی با اشاره به اینکه موضوع اکتان افزاها جهت به‌سوزی بنزین در دستور کار وزارت نفت و سازمان بهینه سازی

خبرگزاری فارس

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: تولید این نانو کپسول‌ها طی یک پروژه تحقیقاتی چهار ساله با هدف بهینه سازی مصرف سوخت برای نخستین بار در کشور صورت گرفت.

غلامعلی فرزی با اشاره به اینکه موضوع اکتان افزاها جهت به‌سوزی بنزین در دستور کار وزارت نفت و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت قرار دارد، افزود: در این پروژه۲ اکتان افزا که مشکلات عملیاتی و یا زیست محیطی داشتند در داخل پوسته ای از پلیمر در مقیاس نانو، طی فرایند فوق پیشرفته کپسوله شدند و پایداری و کیفیت این کپسول ها در حفظ و نگهداشت این اکتان افزاها مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: پس از اینکه در این مرحله از پژوهش نتایج مطلوبی حاصل شد، کپسول ها را وارد محیط بنزین کرده و عدد اکتان بنزین مورد بررسی قرار گرفت.

فرزی با اشاره به اینکه نتایج مطالعات در آزمون های تجربی و صنعتی نشان داد با افزایش یک درصد اکتان افزای کپسوله شده ۶ واحد عدد اکتان بنزین افزایش می یابد، گفت: پس از اضافه شدن یک درصد اکتان افزای کپسوله شده عدد اکتان بنزین معمولی از ۸۷ به ۹۳ رسید که این بالا رفتن عدد اکتان بهسوزی بنزین و کاهش آلودگی ناشی از سوخت را به همراه دارد.

استاد دانشکده مهندسی دانشگاه حکیم سبزواری بیان کرد: مشکلی بنزین تولید شده در کشورمان دارد این است که حاوی مقداری آب است و این آب باعث می شود هنگامی که اتانول(به عنوان اکتان افزای بنزین ) وارد بنزین می شود، جدایش فازی رخ داده می دهد و‌ مشکلات عملیاتی متعددی را بوجود می آورد.

فرزی با تاکید بر اینکه درصدد ثبت اختراع این دستاورد هستیم، افزود: همچنین نتایج و دانش فنی این دستاورد فناورانه را به زودی در سطح ملی تدوین خواهیم کرد و‌ آمادگی فروش دانش فنی در مقیاس صد تن در ماه را خواهیم داشت.

گفتنی است؛ این دستاوردپژوهشی در قالب رساله دکتری حمیدرضا عظیم دانشجوی دوره دکتری رشته مهندسی مواد پیشرفته دانشگاه حکیم سبزواری با عنوان ” سنتز و‌بررسی نانو کپسولهای پلیمری محتوی مواد اکتان افزای بنزین” به پایان رسیده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.