کد خبر : 18465
دیدگاه‌ها برای جدال تاج‌زاده و زاکانی بر سر زوایای پنهان حادثه ۱۸ تیر کوی دانشگاه تهران بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 دی 1397 - 11:57
-

جدال تاج‌زاده و زاکانی بر سر زوایای پنهان حادثه ۱۸ تیر کوی دانشگاه تهران

روزنامه ستاره صبح زاکانی: معتقدم اهمیت مانع داخلی از دشمن خارجی بیشتر است. آنچه به موانع داخلی مربوط می‌شود، پرستش خدایگان دروغین است؛ یعنی پرستش قدرت، ثروت و بیگانه اگر عقب‌افتادگی می‌بینیم عاملش بیش از همه، موانع داخلی است تاج‌زاده: سپاه و نیروی انتظامی سندی بدهند که ۲۰ سال پیش فلان نهاد حرکت تحریک‌کننده و

روزنامه ستاره صبح
زاکانی: معتقدم اهمیت مانع داخلی از دشمن خارجی بیشتر است. آنچه به موانع داخلی مربوط می‌شود، پرستش خدایگان دروغین است؛ یعنی پرستش قدرت، ثروت و بیگانه اگر عقب‌افتادگی می‌بینیم عاملش بیش از همه، موانع داخلی است تاج‌زاده: سپاه و نیروی انتظامی سندی بدهند که ۲۰ سال پیش فلان نهاد حرکت تحریک‌کننده و سازمان‌یافته انجام داده است
اشاره: علیرضا زاکانی نماینده اصولگرای مجلس نهم و رئیس پیشین بسیج دانشجویی و مصطفی تاج‌زاده معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات روز گذشته در جمع رسانه‌ها درباره حادثه تاسف برانگیز کوی دانشگاه تهران در ۱۸ تیر سال‌۷۸ مناظره کردند. تاج‌زاده ناگفته‌های این حادثه را فاش کرد و گفت: در جلسه‌ای که فرمانده و جانشین نیروی انتظامی کل کشور حضور داشت، کمیته تحقیق بعد از تحقیقات مفصل میدانی و تحقیق از کسانی که بازداشت شده بودند درنهایت گزارش خود را که زیر نظر علی ربیعی تهیه شده بود به کمیته ای که ریاست آن بر عهده حسن روحانی بود و وی در آن زمان عضو جامعه روحانیت مبارز و نماینده مجلس بود تدوین کرد.در همین حال زاکانی حرف‌های تاج زاده را دروغ خواند و او را متهم به براندازی کرد. گزیده ای از این مناظره که برگرفته از ایسنا است در ادامه می‌خوانید.

حوادث ۷۸ و ۸۸ حلقه مفقوده پیوستگی قدرت و ثروت است.
علیرضا زاکانی در این مناظره اظهار داشت: معتقدم ارزش مردم و اسلام و اهمیت رهبری دینی در انقلاب مشخص شده است.
وی با بیان اینکه انقلاب به پیروزی رسید و عزت فراهم شد، گفت: پرونده استبداد بسته شد و نظام سلطه به چالش کشیده شد.
زاکانی ادامه داد: در مسیر طی شده هرکجا به اسلام عمل کردیم و نوکری مردم را پیشه کرده و تبعیت از رهبری داشته‌ایم، موفق شده‌ایم و هرکجا غیرازاین عمل کرده‌اید ضرر کرده‌ایم.
وی دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب را افتخارآمیز دانست و گفت: توفیقات زیادی به دست آورده‌ایم و ضعف‌هایی هم داریم. چون هم دشمن بیرون داریم و هم موانع داخلی. مانع درونی، ضدانقلاب و همه ریزش‌های انقلاب که به‌واسطه طمع یا خوف همراه شده بودند و یا سختی راه یا دنیاطلبی باعث شد مسیر انقلاب را ترک کنند.
زاکانی ادامه داد: معتقدم اهمیت مانع داخلی از دشمن خارجی بیشتر است. آنچه به موانع داخلی مربوط می‌شود، پرستش خدایگان دروغین است؛ یعنی پرستش قدرت، ثروت و بیگانه.
 وی با بیان اینکه امروز عده‌ای با سه ضلع ثروت‌اندوزی نامشروع، قدرت‌طلبی و تبعیت از بیگانه به جان انقلاب افتاده‌اند، افزود: این سه ضلع با ایجاد بحران برای جامعه شرایط را به سمتی می‌برند که مردم را در مقابل انقلاب قرار دهند.
زاکانی ادامه داد: اگر عقب‌افتادگی می‌بینیم عاملش بیش از همه، موانع داخلی است.
او گفت: کسانی که در سه ضلع قدرت‌طلبی، ثروت‌اندوزی و بیگانه‌پرستی قرار دارند، مسیری را می‌روند که در آن مافیای پنهان حضور دارد و بین این‌ها پیوند فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بزرگی وجود دارد.
زاکانی با بیان اینکه پیوستگی قدرت و ثروت در کشور بیداد می‌کند، تصریح کرد: حادثه ۷۸ و ۸۸، حلقه‌های مفقوده همین جریان است. عوامل ۷۸ همان آفرینندگان ۸۸ هستند.‌ اساس پیوستگی این‌ها هم دعوای قدرت و ثروت و تبعیت از بیگانه است.
وی درباره حوادث کوی دانشگاه در سال ۷۸ گفت: در کوی دانشگاه اتفاقی که افتاد این بود که عده‌ای در عرصه سیاسی کم آوردند و در ازای تیتری که روزنامه سلام زد، وزارت اطلاعات خاتمی شکایت کرد و آن روزنامه بسته شد.زاکانی ادامه داد: همان شب و درحالی‌که ایام امتحانات بود، در کوی دانشگاه عده قلیلی جمع می‌شوند و شروع به آشوب می‌کنند؛ مهدکودک را آتش می‌زنند و اموال عمومی را تخریب می‌کنند. این‌ها مسائلی است که مورد اشاره کسی قرار نمی‌گیرد و همه از ورود پلیس صحبت می‌کنند؛ این در حالی است که قبل از آن، شکستن قانون و حریم مردم شروع شد.

دوستان تاج‌زاده فقط یک‌ طرف  را محکوم می‌کنند
زاکانی با بیان اینکه یک نفر را گروگان گرفتند و آزاد کردند و سه نفر دیگر را گروگان گرفتند، گفت: درنهایت موسوی لاری دستور برخورد داد و برخورد بسیار غلطی هم صورت گرفت ما هم اخلال اولیه در کوی را محکوم می‌کنیم و هم ورود به کوی را. ما از اول هر دو را محکوم کرده‌ایم، اما دوستان تاج‌زاده فقط یک‌طرف را محکوم می‌کنند.
وی با بیان اینکه نیروی انتظامی هم تخریب کرد اما اشتباه کرد، گفت: اما در داخل کوی هم اتفاقاتی افتاد. کشته‌سازی شد و انواع اتفاقات رخ داد. ما هم ضرب و شتم و هم آشوب‌ها را محکوم می‌کنیم. پلیس هم ۷۰ مجروح داد و سه پلیس شهید شدند و یک نفر به نام عزت ابراهیم‌نژاد با کلت ۴۵ از دنیا رفت.
زاکانی ادامه داد: چیزی که آن زمان برای من واضح شد این بود که تاج‌زاده و دوستان علاقه ندارند قضیه جمع شود بلکه برخی مسئولان ازجمله مصطفی معین هم با استعفا کردن شعله آتش را بیشتر کرد.مسئول پیشین بسیج دانشجویی کشور با بیان اینکه در آن ماجرا کسی کاری به‌حق و حقوق دانشجو نداشت گفت: محصول این کار، تبدیل به زخم کهنه‌ای شد بر پیکر چهل‌ساله نظام.

صحبت‌های زاکانی چند دروغ دارد
در این مناظره سید مصطفی تاج‌زاده گفت: جامعه ما نیازمند گفت‌وگو هست. ای‌کاش این مهم در صداوسیما و رسانه‌های داخلی انجام شود.وی افزود: صداوسیما ازاین‌جهت در طول ۲۰ سال چنان ضعیف عمل کرده که به نهاد زیان‌ده عمومی کشور تبدیل شده است.
تاج‌زاده با بیان اینکه من تمایل داشتم این بحث در دانشگاه انجام شود ولی آقای زاکانی مایل نبود گفت: در مورد ۷۸ معتقدم برای کشف حقیقت باید بدون تسامح اتفاقات را نقد کنیم، ولی برای آینده به حداکثر تسامح معتقدم و باید از سرمایه و تخصص همه ایرانیان استفاده کنیم.وی با بیان اینکه هیئتی به پیشنهاد خاتمی برای اتفاقات ۱۸ تیر در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد گفت: در آن جمع که کمتر ۱۰ روز پس از ۱۸ تیر تشکیل شده بود بعد از تحقیقات مفصل میدانی و … نهایتاً گزارشی ارائه شد که در اختیار رهبری گذاشته شد و برای اولین بار از رادیو و تلویزیون خوانده شد.
تاج‌زاده با بیان اینکه صحبت‌های چنددقیقه‌ای زاکانی چند دروغ دارد تصریح کرد: اولین سؤالی که در آن کمیته مطرح کردیم این بود که این راهپیمایی جدید است که قبلاً هم اتفاق افتاده و نتیجه آن شد که حداکثر ۱۴ مورد در همان سال تجمع اتفاق افتاده است.
وی افزود: تا الآن بعد از ۲۰ سال هیچ سرنخی پیدا نشده که حرکت دانشجویان در کوی دانشگاه حرکتی سازمان‌دهی شده برای از بین بردن آبروی جمهوری سلامی بوده است.
وی افزود: فرق من با زاکانی و دوستانشان این است که به بخشی از نظرات رهبری انتقاد دارم و ایشان هم همین‌طور است ولی رویش نمی‌شود بگوید. ایشان حرف رهبری را می‌شنود ولی می‌گوید باید تمام حرف‌های رهبری را شنید.وی با بیان اینکه هیچ نهادی تا این لحظه نتوانسته ثابت کند که دانشجویان حرکتی تحریک‌شده از طرف دیگران انجام دادند گفت: آن‌قدر تجمع آرام بود که بعد از انجام آن بنر و پاترول یوسف‌آباد به مقر خود برگشته است.
تاج‌زاده افزود: سپاه و نیروی انتظامی سندی بدهند که ۲۰ سال پیش فلان نهاد حرکت تحریک‌کننده و سازمان‌یافته انجام داده است.

شما جرات ندارید گزارش مجلس ششم در مورد ۲۵ خرداد ۸۸ را منتشر کنید
تاج‌زاده در مورد چرا بخشی از این مناظره با بیان اینکه آن‌قدر تناقض در صحبت‌های زاکانی زیاد است که نمی‌دانم از کجا شروع کنم خاطرنشان کرد: شما می‌گویید دو طرف را محکوم کردیم درصورتی‌که یک‌طرف را در بیانیه‌تان محکوم کردید.
وی با بیان اینکه مشخص به ما بگویید شروع دانشجویان از ساعت نه و نیم را چطور مطرح کنیم تصریح کرد: شما جرئت ندارید گزارش مجلس ششم در مورد ۲۵ خرداد ۷۸ را منتشر کنید. شما اگر شجاعت دارید این گزارش را منتشر کنید.وی افزود: بیست سال برای سازمان‌های اطلاعاتی ایران کافی نیست که بفهمند این تظاهرات سازمان‌دهی بوده است یا نه؟ سازمان‌هایی که جاسوس اسرائیلی را در عرض چند ماه دستگیر می‌کنند.
معاون سیاسی وزیر کشور اصلاحات ضمن تأکید بر اینکه پدیده‌ای بنام لباس شخصی‌ها داریم که در این ۲۰ سال جنایت آفریده‌اند، گفت: طبق گزارش شوری عالی امنیت ملی در آن شب چند نقش مخرب ایفا می‌کنند. نقش اول درگیری به دانشجویان نقش دوم تحریک کمیته برای ورود به دانشگاه است.
تاج‌زاده با بیان اینکه گروه فشار عامل حادثه کوی بود و نقش مخرب را این نیروی انتظامی و دانشجویان را ایفا می‌کرد گفت: چرا بعد از ۲۵ سال با این گروه فشار برخورد نمی‌شود.

ضارب عزت ابراهیم نژاد کیست؟
تاج‌زاده در پاسخ به سؤال زاکانی در مورد دلیل عدم اعطای مجوز تجمع به بسیج دانشجویی گفت: آن روزها چنان فضای جامعه ملتهب بود که مجوز تجمع نیازمند مجوز کل شورای تأمین بود. من مجوز ندادم از آقای لاریجانی می‌گرفتید. به دلیل اینکه بنابراین بود دانشگاه باهم با هر نوع خشونتی برخورد کند و این‌طور نباشد که امروز به این دانشجویان مجوز دهیم و فردا گروه‌های دیگر دانشجویی مجوز بخواهند.
وی با اشاره به نابینا شدن فردی در جریان حادثه کوی دانشگاه بر اثر گاز اشک‌آور افزود: «این چه لباس شخصی است که سلاح و گاز اشک‌آور دارد و آدم را کور می‌کند و ضارب راست‌راست راه می‌رود.  بعد از بیست سال ضارب عزت ابراهیم نژاد پیدا نشده است» گفت: اینجا مسائلی است که مردم باید بدانند و باید صریح و روشن به مردم بگوییم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.