کد خبر : 2378
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 شهریور 1393 - 22:44
-

جلسه ۸۷ رسمی و علنی شورای شهر

سبزواریان.کام: در روزهای اخیر انتقادات محمدرضا قلعه نوی از همکار خود مسعود پسندیده، دیگر عضو شورای اسلامی شهر باعث ایجاد بحث ها و حاشیه های زیادی شده است. حتی بازنشر اخبار این جلسات نیز باعث ایجاد حواشی مختلف برای سایت های خبری شده است؛ یکی از سایت های خبری بدون هیچ گونه توضیحی متن خبر

سبزواریان.کام: در روزهای اخیر انتقادات محمدرضا قلعه نوی از همکار خود مسعود پسندیده، دیگر عضو شورای اسلامی شهر باعث ایجاد بحث ها و حاشیه های زیادی شده است.

حتی بازنشر اخبار این جلسات نیز باعث ایجاد حواشی مختلف برای سایت های خبری شده است؛ یکی از سایت های خبری بدون هیچ گونه توضیحی متن خبر را حذف نموده و در دیگر سایت ها نیز نظراتی (تا حدودی) توهین آمیز و تخریبی درج شده است.

در آخرین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مسعود پسندیده اقدام به دفاع از خود نمود. پایگاه خبری رصد اقدام به انتشار متن کامل صحبت های انجام شده در این جلسه نموده است:

[divider]

حسینی زاده: با عرض سلام خدمت همکاران عزیز، جناب طالبی شهردار محترم، جانشین شهردار و خبرنگاران، در خدمتتان جلسه ۸۷ رسمی و علنی شورا هستیم، قبل از ورود به دستورات جلسه در خدمت آقای پسندیده هستیم به مدت ده دقیقه
پسندیده (با صدای بسیار آرام): کی گفته ده دقیقه؟
حسینی زاده: با توجه به صحبت هایی که آقای قلعه نوی داشتند، انشاء الله در فضایی آرام
قلعه نوی: دوباره مطرح کنم
حسینی زاده: نه، اجازه بدهید، شما که حرف هایتان را گفته اید، اجازه بدهید آقای پسندیده که صحبت هایشان تمام شد شما چیزی نگویید تا اگر حرفی بود یک جلسه دیگر، با صلوات بر محمد و آل محمد(ص)
پسندیده: بسم الله الرحمن الرحیم ، ابتدا به ساکن آقای قلعه نوی به چز آنچه که در سایت منتشر شده و من حاضر نبودم اگر حرف دیگری دارند بفرمایند تا بنده بشنوم.
حسینی زاده: نه شما بفرمایید.
پسندیده: از آقای رئیس تقاضای سی ۳۰ وقت کرده بودم ولی حداقل منطقی اش این است که ۲۰ دقیقه وقت بدهند.
قلعه نوی: من ۵ دقیقه صحبت کردم.
حسینی زاده: آقای قلعه نوی هفت هشت ده دقیقه بیشتر صحبت نکردند.
پسندیده: چون می خواهم از خودم دفاع کنم!
فوجی: پاسخ با سئوال فرق می کند.
پسندیده: تشکر می کنم از رئیس شورا بابت ۲۰ دقیقه وقتی که در اختیار بنده قرار دادند تا به دفاعیات خود بپردازم و همچنین تشکر می کنم از اعضای شورا که این دقایق را تحمل می کنند و سپاسگذارم از حضور اصحاب رسانه، بابت جلسه قبل که حقشان دیده نشد پوزش می طلبم.

در مقدمه عرض کنم که خواهش مندم و سپاسگذارم اگر دوستان صحبت های بنده را قطع نکنند.
ما آقای قلعه نوی را از دیرباز می شناسیم، دیرباز که می گویم به واسطه اخوی ها و خانواده گرامی شان، والا بنده خودشان را برای اولین بار در ایام انتخابات زیارت کردم و از وی تا الان بداخلاقی ندیده ایم و شایسته نیست که بگوییم آدم بداخلاقی بوده اند، ولی برایم خیلی جای سئوال بود، جلسات شورایی که دارد پشت سر هم برگزار می شود، به شکلی نبوده که بگوییم شورا تعطیل شده و از طرفی در دسترس بودن بنده، حکمت این که در غیاب من این صحبت ها مطرح شود برایم جای سئوال است.

آن جلسه را بنده با تاخیر ۲۰ دقیقه ای آمدم و این که در غیاب بنده صحبت ها مطرح شده را نوعی بداخلاقی می دانم. اخلاق و عقلانیت حکم می کرد که تامل کنند و در جلسه ای که خودم حضور دارم صحبت کنیم.

گله ای هم به شورای شهر دارم، خودم و دوستان، اینجا شورای اسلامی شهر سبزوار است. هم شورا است هم اسلامی و هم شورای شهر سبزوار است. هر کدام از این کلمات یک بار معنایی و وظیفه را به دوش ما می گذارد. از باب اسلامی بودن شورا می خواهم یک تذکر بدهم. جلسه قبل پشت سر بنده غیبت شده است و بدگویی شده است و این خلاف اخلاق و شرع است.
همه دوستان متدین و متشرع هستند.

آن جلسه بنده نبوده ام و جلسه به بدگویی از من شروع شده و این گله ای هست که از شورا دارم.
این به رغم تذکرات آقای رئیس و برخی دوستان است که گفته اند در آخر جلسه صحبت کنید که خود آقای پسندیده باشد و این هم یک جور گله مندی است و حقی است که خداوند به عنوان حق الناس برایم قرار داده تا ابراز گله مندی بکنم.

اولین بار است که شنیدم چه صحبت هایی شده، این برگه را به من دادند ( پرینت اظهارات قلعه نوی که در یکی از سایت های شهرستان منتشر شده است را نشان می دهد ) و دوست داشتم از قبل آماده می کردم و یکی یکی خط بکشم.

چند مورد مطرح شده است.

یکی این که آقای قلعه نوی انتقاد داشتند به نطق پیش از دستور بنده که یکی از خبرنگاران بازتاب داده اند که اعضای شورا هر گونه هدیه ای را پذیرنده نباشند، ابراز گله مندی کرده اند که چرا اینگونه عنوان شده است.

این گونه عنوان شاید کمی از شیطنت خبرنگار مذکور بوده است و در آن نطق بنده اعلام کردم هدیه دستمال کاغذی بوده است و حتی من گفتم که چرا ختنه سوران دعوت کرده اند و این گله مندی مربوط به حداقل پنج ماه پیش است. صحبت های که کاش همان موقع رئیس محترم شورا و یا اعضای شورا اعلام موضع می کردند که اگر صحبتی شده به این شکل است و به آن شکل نبوده است.

مورد دیگر، (با نگاه به حاضرین) آقای بازقندی از شهرداری تشریف آورده اند؟ بله، مورد دیگر درباره زمین پدر بنده، در مورد آن زمین جوری عنوان شده که انگار در روند تفکیک تخفیف خاصی داده شده است. کما این در آن جلسه بنده عضو بودم، جناب آقای تعصبی، آقای بروغنی، آقای فوجی و آقای نعمت شاهی هم در آن جلسه حضور داشتند.

در آن جلسه به شوخی یکی از اعضای شهرداری گفتند پرونده بابای شما هم روی میز است. بنده هم نشان کردم. دو تا مانده به آن پرونده جلسه را ترک کردم و دو تا بعد از آن پرونده به جلسه برگشتم. در تایید صحت گفته های بنده آقای مهندس فوجی، جناب آقای بروغنی و سایر آقایان بودند و می توانند الان تایید و یا رد کنند. در آن جلسه هیچ نقشی نداشتم کما این که هم اکنون هم نمی دانم مشکل زمین پدرم چه بوده و در چه مرحله ای است.
همین قدر می دانم که پدرم و دو تا از عموها یک زمین را در خیابان بیهق شریک هستند که از دیر باز هم مالک آنجا هستند. اما چون شکل زمین مثلثی است سه سند را تجمیع کردند و دوباره تفکیک کردند. بنده سر از حقوق و املاک درنمی آورم.

(خطاب به بازقندی) آقای بازقندی لطفا شما در مورد این پرونده توضیح بدهید.

بازقندی: بسم الله الرحمن الرحیم
حسینی زاده: آقای طالبی شما اجازه می دهید صحبت کنند.
طالبی: با اشاره دست و صورت (مختارید ، اجازه دست شماست)
بازقندی: پرونده مربوط به زمینی مثلثی شکل است که در خواست تفکیک داشتند، هر سه سند مثلثی شکل است، هر سه سند در مجموع یک پانصد متر است که تقاضا داشتند جوری تفکیک شود که قابل استفاده بهینه باشد. پرونده قبلا به کمیسیون توافقات رفته و مطرح شده است.
پسندیده: این پرونده از کی درگیر طرح است ؟
بازقندی: تاریخ طرح اولیه مرداد ۹۲ است ، معمولا طبق مصوبه شورا تفکیک زمین های زیر پانصد متر مشمول پرداخت ارزش افزوده ۱۰ تا ۱۳ درصد می شود.این ۱۰ تا ۱۳ درصد در کمیسیون محاسبه شده است. بعد گفتند که کم محاسبه شده و باید بیشتر شود.
پسندیده: یعنی دو بار کارشناسی شده؟ کارشناس اول کمتر گفته و در کارشناسی دوم مبلغ بیشتری را شهرداری مطالبه کرده است؟
بازقندی: بله
حسینی زاده: آقای بازقندی شما فقط بگویید نسبت به دیگران تبعیضی قائل شده اید و تخفیفی بوده یا نه؟
بازقندی: نه، دقیقا در روال و مانند پرونده های دیگر محاسبه شده است.
حسینی زاده: این کافی است لطفا مورد بعدی
پسندیده: باشد، مورد بعدی فروشگاه آریو است، این فروشگاه متعلق به (نوه دایی) دختر پسر دایی بنده است. خدا را صد هزار مرتبه شاکرم که در میان بستگان نزدیکم به قدری پرونده ها پاک است که سراغ این پرونده که آن هم کاملا پاک است رفته اند.
آریو متعلق به دختر پسر دایی ام است و از سر این بنده خدا، دایی من ۱۴۶ تا نوه دارد. آقای قلعه نوی ادعا کرده اند که مجوز تجاری موقت برای وی صادر شده است. این کذب محض است. اصلا این ملک مجوز تجاری موقت ندارد.
ضمن این که در حالت طبیعی آن این پرونده به کمیسیون صد رفته است. اگر بنده به عنوان عضو شورا می خواستم کاری انجام بدهم، اولا می شد لابی کنم و مجوز تجاری برایش بگیرم و یا من هم فشار بیاورم پرونده را به کمیسیون صد نبرند. اتفاقی که متاسفانه رایج بوده است. ولی به کمیسیون صد رفته است و محکوم هم شده است.
بنده حتی یک زنگ به آقای نعمت شاهی نزده ام که مثلا بگویم این پرونده آنجاست و هوایش را داشته باشید. به رغم این ها مانند ۳۰۰۰ پرونده دیگر که به کمیسیون صد رفته این پرونده هم آنجا طرح و محکوم شده است. کجای این سوء استفاده از موقعیت بنده به عنوان عضو شورا است؟
بحث تبلیغات و استفاده از تابلوهای شهرداری برای معراج و سخن و فروشگاه آریو مطرح شده است. دوستانی که از دیرباز اخلاق ما را می شناسند می دانند از همان زمان که معراج کارش را شروع کرد با تبلیغات گسترده شروع کرده است و این سیاست ما در آموزشگاه است.
در مورد سخن هم همینطور و این ها همه مربوط به قبل از آنی است که وارد شورای شهر بشوم.قبل از حضور بنده در شورا این موسسات تبلیغات گسترداه داشته و بعد هم انشائ الله خواهد داشت.
در این زمینه هر کس ادعا می کند باید دلیل بیاورد.

یک دلیل بیاورید که این همه تابلوهای معراج و سخن روی در و دیوار یکی اش متعلق به روابط عمومی شهرداری، اداره فرهنگی ورزشی یا متعلق به شهرداری و شورا باشد. اگر ادعا می کنید باید دلایل هم بیاورید که چطور استفاده شده است. اگر من بگویم این قندان را آقای فوجی برداشته است باید این را ثابت کنم. همه فاکتورهای تبلیغاتی مجموعه های تحت مدیریت بنده موجود هست و می توانید بررسی کنید.

مورد بعدی که مطرح کرده اند. (پسندیده در برگه دنبال مورد بعدی می گردد) دوستان کمک کنند اگر موردی باقی مانده است.
حسینی زاده: بحث کمیسیون و رفتن دیگری به جای بنده
پسندیده: آن به من مربوط نیست و به شما مربوط است. بنده را دعوت کرده اند و من هم رفته ام.این را از شما پرسیده اند نه از بنده
حسینی زاده: ظاهرا تمام شد
پسندیده: نخیر، آقای حسینی زاده لطفا وقت بنده را کم نکنید.
یکی از اعضا: زمین در مسیر بازگشایی
پسندیده: آها، ادعا کرده اند در مسیر بازگشایی های شهرداری بستگانم زمین خریده اند. نکته ای که برایم خیلی مهم و جالب است این جمله که « در حالی است که آقای پسندیده و بستگان وی از شروع شورای چهارم تا کنون از مزایای زیادی بهره مند شده اند.»
این ادعا است.

که بنده و بستگانم، تعدادی از بستگان هم نه، همه بستگان از مزایای شورای شهر بودنم سوء استفاده کرده ایم. این را تکذیب می کنم. عضو شورا بودن بنده چیزی جز دردسر و بدبختی برای خانواده ام نداشته و امیدوارم آقای قلعه نوی برای این حرف دلیل ارائه بفرمایند.
باز ادعا کردند زمینی در بنگاه کجا خریده شده است.
یکی از اعضا: محضر ۵
پسندیده: در سال ۸۸ برادر بنده زمینی خریده و یک و نیم دنگ آن را در برج تیر وکالت زده اند. این خرید مربوط به سال ۸۸ است که بنده معلم مدرسه قزل قارشی بوده ام و آقای قلعه نوی هم همکار فرهنگی یا شهردار ششتمد بوده اند.
ما فامیل گسترده ایم داریم، املاک و دارایی های گذشته این فامیل،که چه کسی کجا چه خریده به بنده مربوط نیست کما این که بعد از آن هم به بنده مربوط نیست. بنده نمی توانم به آنها بگویم چرا فلان جا زمین خریده اید یا نخریده اید.ضمن این که از مسائل حقوقی و املاک خیلی سر در نمی آورم.
سئوالم از شورای شهر این است که کدام جلسه در مورد بازگشایی داشته ایم که غیر علنی بوده یا مطلبی بوده که من از آن خبر داشته ام؟ هر چه بوده مربوط به آقای نورنهنگ و قلعه نوی بوده است. و اگر بازگشایی هم هست این آقایان خبر دارند .
حسینی زاده: وقت شما تمام شد.
پسندیده: نخیر ۵ دقیقه دیگر وقت دارم.اگر هم نظارتی بوده آقای قلعه نوی و نورنهنگ مطلع هستند .کمیسیون تحت مدیریت بنده هیچ ربطی به چنین مسائلی ندارد.این مورد را به کل تکذیب می کنم.
آقای قلعه نوی اولین نگاهی که به موضوع صحبت های شما در آن جلسه مطرح کردید…
حسینی زاده: فقط جواب موارد را بدهید.
پسندیده: در همان چهار چوب است. همه ی اعضای شورای شهر خرد جمعی، اجتماعی و شعور سیاسی داریم و همه می فهمیم که طرح این مسائل در جلسه ای که بنده حضور ندارم، آن هم یک هفته مانده به انتخابات هیئت رئیسه، یک فعالیت نزدیک به انتخابات هیئت رئیسه است. حداقل این نگاه هست، حالا به انتخابات مجلس کار ندارم. می توانست بهتر از این باشد . می توانست در غالب یک مکالمه دو نفره باشد. همه ادعاهای شما را تکذیب می کند و لااقل شما می توانستید از خودم برای جمع آوری اسناد و مدارک استفاده کنید.
آقای قلعه نوی، وقتی شما خودتان را به بنده معرفی کردید گفتید پسر حاج رمضان قلعه نوی هستم. من هم پسر حاج محمد رضای پسندیده هستم. پدر بنده قبل از انقلاب و در زمانی که کمتر کسی جرات می کرده، از مقلدین مرحوم امام (ره) و از مبارزان سرسخت انقلاب بوده است. آن زمانی که من و شما طفل بودیم نشست و زندگی اش را کرد.
پدرم تاجر بوده است اما املاک پدرم نسبت به قبل از انقلاب کمتر شده است که بیشتر نشده. در مورد پرونده پدرم جوری مطرح کردید که انگار از موقعیت خاص بنده در شورا استفاده شده است این موضوعی نیست که بتوانم به راحتی از کنارش بگذرم.
حرف آخر این که اینجا (شورا) محل تصمیم گیری جدی برای مردم است. ما کلی کار می کنیم تا به شورا بیاییم، کلی مشکلات و مسائل و دغدغه ها در شهرمان داریم. بنده از مردم بابت ۲۰ دقیقه وقتی که از شورای شهر برای دفاع از خودم گرفتم عذر خواهی می کنم. و دعوت می کنم اعضای شورای شهر را به این که فضای شورای شهر را به سمت بی اخلاقی هدایت نکنند. کلیه مطالب آقای قلعه نوی را تکذیب می کنم و این حق را برای خودم می دانم که از طریق مجامع کیفر خواست ارائه کنم.
۳۴ تا وظیفه برای اعضای شورای شهر تعریف شده که فکر نمی کنم هیچ کدامش این باشد که اعضای شورای شهر به هم گیر بدهند. ما اجازه نداریم به هم و بلکه اجازه داریم به بقیه نظارت داشته باشیم. نظارت بر اعضای شورای شهر وظیفه بازرسی است. هیچ کدام از اعضای شورای شهر حق نظارت بر هم آن هم به صورت بداخلاقانه را ندارند.
از همه تشکر می کنم و دیگر حتی یک کلمه در این خصوص در شورای شهر ارائه نخواهم داد. از رئیس شورای شهر می خواهم در حوزه ادعاهای آقای قلعه نوی کمیته حقیقت یاب تشکیل دهید. در رابطه با عملکرد شهردار سابق چنین درخواستی دادم موافقت و تصویب نکردید، ولی در مورد خودم که می توانم چنین درخواستی داشته باشم.
یک کمیته حقیقت یاب برای بررسی ادعاهای وی تشکیل دهید تا شاید اگر ارزش بیرونی ندارد لااقل به درد داخل شورا می خورد. حداقلش این است که مردم بدانند پسندیده با آنها رو راست است.

(قلعه نوی می خواست صحبت کند)
حسینی زاده: آقای قلعه نوی ما دست به سر شما کشیدیم که صحبت نکنید.
مقصودی (می خواست صحبت کند که با ممانعت حسینی زاده مواجه شد و) گفت: یکی دو مورد بود که به اعضا برمی گشت.
(شورا با صحبت های تعصبی و حسینی زاده وارد دستور کار بعدی شد.)
یکی از نکات قابل تامل در این جلسه حضور سه خبرنگار و یک عکاس است که هر چهار نفر در جلسه قبلی که که به واسطه اعتراضات قلعه نوی به حاشیه کشیده و در نهایت به خبرنگاران بی احترامی شد حضور داشتند و با این که همه خبرنگاران شهرستان از برگزاری این جلسه اطلاع داشتند به جلسه نیامده بودند .این موضوع نشان می دهد که صحبت های قلعه نوی در آن جلسه در خصوص حضور خبرنگاران چیزی جز مغلطه و سفسطه نبوده است.
در انتهای جلسه و پس از پایان جلسه شورا …
مقصودی(خطاب به حسینی زاده): حالا چه اتفاقی می افتاد می گذاشتید ما هم صحبت کنیم؟
حسینی زاده: می خواهید صحبت کنید باز توی شورا دو درست کنید؟
مقصودی: حاج آقا دو درست شده است .
حسینی زاده (خطاب به دو نفر از خبرنگاران ): شما اسیر این حرف ها نشوید.لطفا طوری مطالب قلعه نوی و پسندیده را درج کنید که حاشیه ساز نشود.
مقصودی: جلسه آینده را به بنده یک نطق پیش از دستور بدهید.
حسینی زاده: نه اقای مقصودی ، من نوکر شما هستم.
مقصودی: (نطقم) مربوط به مدیریت شماست و این حق بنده است. شما انقدر با پسندیده هماهنگ هستید که آقای رازقندی را هم دعوت می کنید. طرف ۵ دقیقه صحبت کرده و ۲۰ دقیقه جواب می دهند. شما همه چیز را مدیریت می کنید. این خارج از عدالت است. شما به عنوان رئیس باید انصاف داشته باشید.
حسینی زاده: تا دوازدهم این ماه بنده مسئول هستم، انشاء الله بعد هر کس رئیس بود محکم بایستد.
مقصودی: (آقای پسندیده) با تاخیر آمده است. چرا تذکر نمی دهید؟
حسینی زاده: خدا می داند کی در دلش، در زبانش، در قلبش چی هست. خاطر جمع باشید از شما بهتر بلدم صحبت کنم اما چون مسئول هستم می خواهم (شورا) آرام باشد.
مقصودی: خواهش می کنم اگر بنده هم خطا کردم تذکر بدهید. می بینید دروغ گفته می شود اما چشم می بندید.
حسینی زاده: (اگر راضی می شوید) بگویید حسینی زاده چشمش را بر واقعیات بسته است.
مقصودی: دوازده نفر را می گوید غیبت شده است.
یاد آور می شود قلعه نوی در جلسه ۸۵ رسمی و نیمه علنی شورای شهر انتقاداتی را نیز بر عملکرد مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری سبزوار مطرح کرده است.
وی در این خصوص گفته است: «رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر همچنین از سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری بابت واگذاری حق انتفاع پارک بانوان به جامعه معلولین اعتراض کرد.
وی با اشاره به بند ب تبصره ۷ بودجه تلفیقی سال ۹۳ شهرداری گفت: سازمان پارکها و فضای سبز زمانی اجازه دارد که حق انتفاع پارک ها، بوستان ها و میادینی که قابلیت تجاری دارند را به افراد حقوقی و حقیقی واگذار کند که اولا آئین نامه مالی و معاملاتی شهرداری را رعایت کند و ثانیا آئین نامه ای را در این خصوص ظرف ۴۵ روز پس از تصویب و ابلاغ بودجه به شهرداری، تدوین و جهت تصویب به شورا ارسال کند.
وی در ادامه از رئیس شورا پرسید که آیا این آئین نامه تدوین و به شورای شهر ارسال شده یا نه؟ حسینی زاده در پاسخ به این سوال قلعه نوی اظهار داشت که آئین نامه ای در این رابطه از سوی سازمان پارک ها دریافت نکرده است. قلعه نوی پس از پاسخ رئیس شورا اظهار داشت: در این صورت سازمان پارک ها تخلف کرده است و بنده تقاضای فسخ این قرار داد را دارم همچنین خواهش می کنم آقای دولت آبادی مدیر عامل سازمان به شورا دعوت شود و به همراه شهردار نسبت به عملکرد خود در این رابطه پاسخگو باشند. »

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۴
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ناشناس دوشنبه , ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۹:۳۸

نمیتونم دقیقا حدس بزنم که قلعه نوی و مقصودی از به هم ریختن جو شورا چه منفعتی میبرند ولی مطمئنم که آروم بودن جو به ضررشونه/ این حق الناس رو چجوری میخوان جواب بدن

ننه ی حسن دوشنبه , ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸

اگه حق الناسی باشه گردن اون عضوی است که یا غایبه یا نمیاد…توقع داری مقصودی مثل **** بی بو و خاصیت باشه نه عمو….

ناشناس دوشنبه , ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۵

این که در چنین قضایایی متن کامل منتشر بشه تا مخاطب خودش به قضاوت برسه کار جالب و خوبیه
این کار شما جای تشکر داره

کوروش کبیر دوشنبه , ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۰

باز این **** تمام فامیل بیشمار وکارمنداشو فرستاد تو سایتا کامنت بزارن

نظرات بسته شده است.