کد خبر : 4116
دیدگاه‌ها برای جلوه هایی از زیبایی های عاشورا بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 آذر 1393 - 0:27
-

جلوه هایی از زیبایی های عاشورا

سبزواریان.کام: به دعوت انجمن اسلامی معلمان سبزوار؛ دکتر حسین میرزایی نیا در بین جمعی از معلمان و در محل پژوهشکده ی اسرار سبزوار به بیان جلوه هایی از زیبایی های عاشورا پرداخت. به گزارش روابط عمومی انجمن اسلامی معلمان سبزوار؛ وی در ابتدا، در گذشت محسن خشخاشی معلم بروجردی را به جامعه ی معلمان تسلیت

aems-mirzayiسبزواریان.کام: به دعوت انجمن اسلامی معلمان سبزوار؛ دکتر حسین میرزایی نیا در بین جمعی از معلمان و در محل پژوهشکده ی اسرار سبزوار به بیان جلوه هایی از زیبایی های عاشورا پرداخت.

به گزارش روابط عمومی انجمن اسلامی معلمان سبزوار؛ وی در ابتدا، در گذشت محسن خشخاشی معلم بروجردی را به جامعه ی معلمان تسلیت گفت و افزود: این اتفاق ناخوشایند؛ نشانه ای از بروز مسایل و مشکلات اجتماعی است که البته ممکن است در هر جامعه ای رخ دهد ولی در جامعه ی اسلامی ما که در تمام شبکه های تلویزیون درس اخلاق می دهند و صحبت از مباحث و آموزه های دینی می شود، آن هم در مقدس ترین مکان که مدرسه است، احساسات همه را جریحه دار کرده و انصافاً همه ی ما که کسوت معلمی داریم باید نسبت به این قضیه اظهار موضع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: انجمن های مربوط به آموزش و پرورش و آموزش عالی باید نسبت به این قضیه حساسیت داشته باشند و متأسفانه این خبر در صدا و سیما؛ آن گونه که حق بود، منعکس نشد و این مسأله جای تأمل دارد.

وی تأکید کرد: این همه صحبت از مقام معلم می شود و در اندیشه ی دینی ما معلم؛ جایگاه رفیعی دارد، این رفتارهای نادرست؛ نشانه هایی است که در زیر پوست جامعه در جریان است.

وی با طرح این پرسش که چه عواملی باعث شده که یک دانش آموز ۱۵ساله چاقویی در جیب خود داشته باشد و جرأت کند در کلاس درس به معلم خود هجوم بیاورد و در مقابل چشم همکلاسی هایش به معلم خود ضربه بزند و فرار کند گفت:ما باید بررسی کنیم تا بتوانیم در حد امکان از تکرار این گونه اتفاقات پیشگیری کنیم.

وی هشدار داد: مبادا حرمت ها شکسته شود و معلمین ما احساس خطر کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: مسؤولین امر، هشدارهای لازم را گرفته باشند.

این استاد دانشگاه ضمن بزرگداشت هفته ی بسیج گفت: بسیجیان برای حفظ حدود و ثغور این مرز و بوم و جمهوری اسلامی مخلصانه تلاش کردند. یاد و خاطره ی شهدایی که اکنون در بین ما نیستند را گرامی می داریم و امنیتی که الآن موجود است؛ ثمره ی مجاهدت های آن عزیزان است.

حسین میرزایی نیا افزود: حادثه ای در سال ۶۱هجری اتفاق افتاد که حماسه ی عاشورا نام گرفت و در طول این تاریخ به ویژه در جامعه ی شیعی ما، شعرا؛ شعر بسیاری سروده اند و تاریخ نویسان بسیاری نوشته اند و بر منابر سخن بسیار گفته اند.

وی ادامه داد: عاشورا؛ حماسه ی بزرگ و جاویدانی است که در محدودترین زمین به نام کربلا و در محدودترین زمان به نام عاشورا اتفاق افتاده است اما هر چه زمان از آن گذشته، نه تنها این حادثه کهنه نشده بلکه روز به روز در اندیشه ی عام بشری، و جامعه ی اسلامی تازگی بیش تری یافته است و به ویژه در جامعه ی شیعی به عنوان موتور محرک جامعه از آن نام برده می شود.

وی خاطر نشان کرد: واقعه ی عاشورا؛ ابعاد گوناگونی دارد و هر کسی از یک بعد به آن نگاه می کند مثل این نگاه که عاشورا را یک مصیبت می داند و حضرت زینب(س) را ام المصائب می نامد و در نوحه ها و سخنرانی ها با صحنه پردازی سعی می شود احساسات مردم برانگیخته شود.

وی تأکید کرد: به لحاظ تاریخی؛ حدود ۵۰سال از رحلت پیامبر اکرم(ص) گذشته است و در طی این ۵۰سال اتفاقات زیادی در جامعه ی اسلامی رخ داده است و اکنون جبهه ی زشتی و باطل به مقابله ی با جبهه ی زیبایی و حق آمده است. خودخواهی و عافیت جویی در برابر آرمان خواهی و عزت طلبی قرار گرفته است. دو جبهه ای که کاملاً با یک دیگر مخالف هستند. ما از این جبهه ی زیبایی یعنی جبهه ی اهل بیت(ع) به رهبری امام حسین(ع) و یارانش چه برداشت هایی می توانیم داشته باشیم؟ بجز بحث شهادت این بزرگواران و این که بر بدن های مطهر آن ها اسب راندند، چه پیام هایی زیبایی می توانیم بگیریم که در فضای امروز جامعه ی خود از آن ها استفاده کنیم؟

وی یادآور شد: آن چه کار امام را ممتاز می کند و موجب می شود واقعه ی عاشورا ماندگار و جاودانه شود؛ اخلاص در نیت و عمل است. در زیارتنامه ای که از قول امام صادق(ع) نقل شده می فرماید: «گواهی می دهم که تو مردم را به سوی خدا و رسول خدا فراخواندی و به عهد و پیمان الهی پایبند بودی و با رهنمون گرفتن از فرامین الهی برای او قیام کردی و تا آن جا در راه خدا مبارزه کردی که به مرحله ی یقین کامل رسیدی.»

وی گفت: امام حسین(ع) در شبی که فردای آن می خواهد به طرف مکه حرکت کند در کنار مرقد جدش پیامبر خدا(ص) بعد از نماز خطبه ای می خواند و می فرماید: «پروردگارا! من؛ شیفته ی معروف و کار نیک هستم، از منکر واعمال زشت متنفرم. ای آفریننده ی بزرگ! از تو تقاضا دارم و تو را به این آرامگاه و به حق شخصی که در آن آرمیده، سوگند می دهم تا آن چه مورد رضایت تو و پیامبر و مؤمنین است را برایم انتخاب کنی.»

حسین میرزایی نیا افزود: بنابراین آغاز حرکت آن حضرت این است که به دنبال دنیاگرایی و حکومت و قدرت نیست. امام حسین(ع) که همه او را به عنوان “ریحانه النبی” می شناسند دیگر در مدینه احساس امنیت نمی کند و احساس می کند باید از آن جا خارج شود و به سمت مکه برود و در مکه نیز احساس امنیت نکند و به سمت دیگری برود در حالی که می خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند.

وی صبر و شکیبایی را پیام دیگر عاشورا دانست و ادامه داد: در بخش دیگری از زیارتنامه ی امام حسین(ع) که از قول امام صادق(ع) نقل شده می فرماید: «گواهی می دهم که شما پیام خود را به مردم رساندی و مردم را نصیحت کردی و بر آزار آن ها شکیبایی کردی.»

وی خاطر نشان کرد: البته این صبر و شکیبایی امام حسین(ع) چیز عجیبی نیست چرا که پدرش علی ابن ابیطالب(ع) به حسب شرایط اجتماعی؛ ۲۵سال صبر می کند. علی در خطبه ی۳نهج البلاغه که به خطبه ی شقشقیه معروف است می فرماید: «در حالی که گویا استخوانی در گلو و خاشاکی بر چشم داشتم، صبر کردم.»

وی یاد آور شد: امام حسین(ع) در وصیت نامه ی مشهورش به محمد حنفیه می فرماید: «من به دنبال امر به معروف هستم و می خواهم نهی از منکر کنم. هر کس این حقیقت را از من بپذیرد؛ راه خدا را از من پذیرفته و هر کس آن را نپذیرد؛ صبر می کنم تا خدا؛ خود، بین من و این ها داوری کند و او بهترین حاکم است.»

وی تأکید کرد: وقتی حضرت امام حسین(ع) می خواهند از مکه خارج شوند؛ می فرمایند:«این امتحان الهی است و ما بر آن صبر می کنیم؛ خداوند، خود به ما پاداش خواهد داد.»

این استاد دانشگاه گفت: شخصی خدمت امام حسین(ع) می رسد و می پرسد که چه انگیزه ای باعث شده که شما از حرم خارج شوید؟ حضرت می فرماید:«بنی امیه احترام مرا از بین بردند و دارایی من را گرفتند.»

وی ایجاد اصلاح در جامعه را یکی دیگر از پیام های عاشورا دانست و افزود: حضرت امام حسین(ع) در بخش دیگری از وصیت نامه ی خود به برادرش؛ محمد حنفیه می فرماید:«خروج من نه برای فتنه انگیزی و فساد است و نه برای سرگرمی و خودنمایی و نه برای ستمگری. به درستی که من می خواهم در سیره ی جدم رسول الله(ص) و پدرم علی ابن ابیطالب(ع) حرکت کنم.»

وی ادامه داد: از دهه ی پنجاه شمسی تا کنون، بحث شهید آگاه و شهید جاوید ادامه داشته به طرح این سؤال که آیا امام حسین برای ایجاد حکومت خروج کرد یا برای این که وظیفه اش را انجام دهد؟ امام حسین(ع) به یزید می گوید مثل من با مثل تو بیعت نمی کند. به طور طبیعی حسین نمی تواند کنار یزید بنشیند و به اصطلاح این دو مانعه الجمع هستند چرا که هیچ وجه مشترکی ندارند. نه در اندیشه و فکر، نه در اصل و نسب و نه در رفتار و کردار.

وی خاطر نشان کرد: در شرایطی که بسیاری از منکرها؛ معروف شده است، طبیعی است کسی که حرکت اصلاحی خود را شروع کند به طور قطع و یقین مشکلات عدیده ای خواهد داشت و امام حسین(ع) به این امر کاملاً واقف است و می داند که سرانجامی جز شهادت نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: امام حسین(ع) در قیام عاشورا سعی می کند از ابزار مشروع استفاده کند؛ وقتی صف آرایی صورت می گیرد و سپاه حق و باطل رو در روی هم قرار می گیرند، شمر بن ذی الجوشن؛ اهانتی می کند، مسلم ابن عوسجه اجازه می گیرد تا وی را با تیر بزند، حضرت می فرماید:«تیر اندازی نکن! من نمی خواهم شروع کننده ی جنگ باشم.» یعنی ایشان برای رسیدن به هدف مقدس خود از ابزار نامشروع استفاده نمی کند و قصاص قبل از جنایت نمی کند. البته خوب است که بدانید شمر بن ذی الجوشن؛ سوابق خوبی در اسلام داشته و در جنگ های صدر اسلام شرکت داشته و به اصطلاح جانباز شده و قاری قرآن است. حضرت امام حسین(ع) می فرماید:«خدعه و نیرنگ در بین ما اهل بیت نیست.» حالا ما که ادعا می کنیم شیعه ی علی و حسین هستیم، از اول محرم تا آخر ماه صفر عزاداری می کنیم در حالی که دروغ سکه ی رایج جامعه ی ما می شود. چه کسی مسؤول این شرایط است؟ حال آن که روایت داریم:«بدترین گناهان در خانه ای است و دروغ کلید آن خانه است.»

حسین میرزایی نیا ضمن انتقاد به نوع عزاداری و سبک های خاص مداحی گفت: چرا به این پیام های زیبای عاشورا توجه نمی کنیم و آن ها را برای نسل جوان خود بیان نمی کنیم؟ ما به جای این که زیبایی های موجود در فضای عاشورا و کربلا را ببینیم و نشر دهیم و مردم را به سوی مکارم اخلاق دعوت کنیم، این چنین دچار رذایل اخلاقی شده ایم.

وی افزود: زمانی که یزید از باب طعنه می خواست حضرت زینب؛عقیله ی بنی هاشم را اذیت کند گفت: رفتار خدا را با فرزندان برادران خود چگونه دیدی؟ حضرت فرمود:«ما رأیت الا جمیلا یعنی هر چه دیدم زیبایی بود و جز زیبای نبود.»

وی ادامه داد: آخرین کلامی که از امام حسین(ع) روایت شده این است که:«خدایا به قضای تو رضایت دارم و بر امر تو تسلیم هستم و جز تو معبودی ندارم.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.