تاریخ انتشار : شنبه 26 دی 1394 - 10:49
-

«حاشیه‌سازی»، خیانتی بزرگ در حق مردم و پیشرفت منطقه سبزوار

سبزواریان – علی نورآبادی: متأسفانه، متأسفانه، متأسفانه هفته گذشته هفته پرحاشیه‌ای برای سبزوار بود. یک بار دیگر ثابت شد که اگر مواظب نباشیم چقدر راحت و به آسانی گرفتار حاشیه‌ها می‌شویم؛ و چه زمانی بهتر از قبل انتخابات که همیشه بهترین زمان برای حاشیه‌سازی‌هاست. معمولاً یکی دو ماه قبل و بعد از انتخابات بهتر موقع برای بالا

omidbakhsh-hashie01سبزواریان – علی نورآبادی: متأسفانه، متأسفانه، متأسفانه هفته گذشته هفته پرحاشیه‌ای برای سبزوار بود. یک بار دیگر ثابت شد که اگر مواظب نباشیم چقدر راحت و به آسانی گرفتار حاشیه‌ها می‌شویم؛ و چه زمانی بهتر از قبل انتخابات که همیشه بهترین زمان برای حاشیه‌سازی‌هاست. معمولاً یکی دو ماه قبل و بعد از انتخابات بهتر موقع برای بالا گرفتن این‌گونه حاشیه‌هاست. عده‌ای دانسته یا ندانسته و خواسته و ناخواسته نانشان در همین حاشیه‌سازی‌هاست و از این طریق ارتزاق می‌کنند. جنجال و هیاهو را دوست دارند و به آن دامن می‌زنند.

مهم‌ترین حاشیه هفته پیش درباره اداره صنعت، معدن و تجارت بود؛ دقیقاً حوزه‌ای که منطقه سبزوار در هر سه زمینه آن ظرفیت‌های زیادی دارد اما بسیار عقب است. اشتباه نشود نمی‌خواهیم مقصر را مشخص کنیم و قضاوت کنیم که چه کسی درست می‌گوید و چه درست نمی‌گوید. مقصر مشخص کردن، کار ما نیست و اینجا هم مجال آن نیست. علاوه بر این‌که مقصر مشخص کردن چه دردی را دوا می‌کند، غیرازاین است که اختلاف‌ها و دعواها را بیشتر و پررنگ‌تر می‌کند. درباره حاشیه‌ها و حاشیه‌سازی‌های هفته گذشته چند نکته قابل‌ذکر است:

۱- نقد برای رشد و تعالی ضروری است و اساساً اگر نقدی نباشد پیشرفتی هم در کار نخواهد بود. بدون نقد، همه متحجر و منجمد می‌شویم. همه نهادها، مسئولان و عملکردهایشان قابل نقد و انتقاد است اما روشن است که نقد و انتقاد با جنجال و حاشیه‌سازی کاملاً متفاوت است. می‌توان در فضایی آرام و منطقی و معقول با هم گفتگو و همدیگر را نقد کنیم اما در جنجال و هیاهو اصلاً کسی صدای کسی را نمی‌شوند که بخواهد آن بکار گیرد. گفتگو، تحمل نظرات مخالف و نقد همدیگر نشانه رشد و بلوغ فکری و روحی ماست اما جنجال، هیاهو و حاشیه‌سازی نشان‌دهنده بچه فکر بودن و نابالغ بودن است.

۲- «حاشیه» چیز پوچ و بیهوده‌ای است که هیچ فایده‌ای ندارد. همچنین حاشیه‌سازی پایان ندارد هر چه بیشتر آن را هم بزنیم بیشتر می‌شود اما بی‌حاصل است؛ مانند حباب و کف روی آب که شکل و شمایل پری دارد و وقتی می‌ترکد صدای بلندی می‌دهد اما داخلش تهی و پوک است. با حاشیه و حاشیه‌سازی هیچی نصیب هیچ طرفی نمی‌شود.

۳- ای‌کاش مسئولان و نهادهای اداره صنعت به‌جای این حاشیه‌سازی‌ها فکری برای رفع مشکلات این حوزه می‌کردند. آن‌ها بهتر از ما می‌دانند که شهرک‌های صنعتی سبزوار هنوز حتی ابتدایی‌ترین زیرساخت‌ها مانند برق و تلفن و گاز را هم ندارند. آن‌ها بهتر از ما می‌دانند که شهرک‌های صنعتی سبزوار هنوز تصفیه‌خانه ندارند.

ای‌کاش مسئولان این حوزه به‌جای این حاشیه‌سازی‌ها فکری برای رونق تولید می‌کردند. ای‌کاش مسئولان این حوزه به‌جای این حاشیه‌سازی‌ها زمینه را برای جذب سرمایه‌گذاری در شهرستان فراهم می‌کردند. ای‌کاش مسئولان این حوزه به‌جای حاشیه‌سازی‌ها موانع را از پیش پای سرمایه‌گذاران برمی‌داشتند. ای‌کاش مسئولان این حوزه به‌جای حاشیه‌سازی‌ها فکری برای رونق صنایع تبدیلی در شهرستان می‌کردند تا محصولات کشاورزی و دامی منطقه به صورت خام برای کارخانه‌های شهرهای همسایه فرستاده نشود. ای‌کاش مسئولان این حوزه به‌جای حاشیه‌سازی‌ها به فکر برند سازی محصولات متنوع منطقه (که سبزوار در چندین محصول رتبه اول استان و حتی کشور را دارد) در سطح ملی بودند. ای‌کاش مسئولان این حوزه به‌جای حاشیه‌سازی‌ها با رونق کار و تولید، فکری برای جوانان بیکار شهرستان می‌کردند؛ سر کار گذاشتن یک نفر به همه این هیاهوها شرف دارد؛ و ده‌ها ای‌کاش و ای‌کاش دیگر…

۴- از سوی دیگر ای‌کاش رسانه‌های شهرستان به‌جای این حاشیه‌سازی‌ها به مسائل اصلی شهرستان و منطقه می‌پرداختند. ای‌کاش رسانه‌های شهرستان به‌جای این حاشیه‌سازی‌ها در این هفته سفری به یکی از روستاها می‌کردند و دو تا گزارش ناب تهیه و منتشر می‌کردند. ای‌کاش رسانه‌های شهرستان به‌جای این حاشیه‌سازی‌ها پای درد دل یک کارآفرین و تولیدکننده می‌نشستند و گزارشی از مسائل و مشکلات آن‌ها می‌نوشتند. ای‌کاش رسانه‌های سبزوار به‌جای بیانیه دادن علیه همدیگر وقت می‌گذاشتند و چرخی در شهر می‌زدند قطعاً چند سوژه ناب برای نوشتن و پرداختن گیرشان می‌آمد. ای‌کاش رسانه‌های شهرستان به‌جای پرداختن به این حاشیه‌ها… و ده‌ها ای‌کاش و ای‌کاش دیگر.

۵- و اما مهم‌ترین نکته در حاشیه‌سازی آن است که همه را از پرداختن به مسائل اصلی و مهم بازمی‌دارد. حاشیه‌ها چون پر سروصدا و پرهیاهوست توجه همه (مسئولان، نهادها، رسانه‌ها و مردم) را به چیزهای بی‌ارزش و یا بسیار کم‌اهمیت جلب می‌کند که حاصلی برای شهرستان و منطقه و مردم ندارد. حاشیه‌ها مسائل فرعی و کم‌اهمیت را بزرگ می‌کند و به‌جای مسائل اصلی می‌نشاند.

۶- و بالاخره، «حاشیه» حیطه لیزی است که اگر مراقبت نکنیم به‌راحتی در آن سُر می‌خوریم. حاشیه، سم مهلکی هم برای مسئولان و نهادها و هم برای رسانه‌ها و هم برای کل شهرستان است. حاشیه مانند دامی است که هر چه بیشتر در آن دست‌وپا بزنیم و به آن بپردازیم؛ بندها محکم‌تر می‌شویم و بیشتر در آن غرق می‌شویم. این را هم اضافه کنیم که در این‌گونه مسائل نیت ما مهم نیست بلکه نحوه برخورد ما با مسائل و برآورد و نتیجه کار ما مهم است.

یک هفته پرحاشیه را پشت سر گذاشتیم، دوستان به پشت سرشان نگاهی بیندازند و تأملی کنند که حاصل یک هفته سروصدا و جنجال چه بود؟ چه به دست آوردیم؟ آیا مشکلی از صنعت شهرستان حل شد؟ آیا مسائل و کمبودهای صنایع تبدیلی منطقه سبزوار بررسی و رفع شد؟ آیا چیزی گیر رسانه‌ها آمد؟ غیر از این است که یک هفته از مسائل و مشکلات اصلی شهرستان غافل شدیم. غیر از این است که کدورت‌ها و اختلاف‌ها و نقارها بیشتر شد؟ غیر از این است که لج بازی‌ها و کینه‌ها بیشتر شد؟ برآورد و نتیجه یک هفته حاشیه‌سازی برای شهرستان چه بود؟

۷- برای همین است که باید گفت حاشیه‌سازی از طرف هر کس و هر نهادی که باشد خیانت به مردم و پیشرفت شهرستان و منطقه سبزوار است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ناشناس یکشنبه , ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۵:۳۷

اصغر

بله ای کاش های زیادی داریم مثلا ای کاش رسانه های سبزوار به جای حاشیه سازی می رفتند و از گروه پزشکانی که بیش از یک ماه برای خدمت رسانی رایگان به بخش روداب آمدند گزارشی تهیه می کردند. آیا اصلا خبر دارند؟ این گروه ، همان گروهی است که دکتر هاشمی وزیر بهداشت هم عضو آن است و خود او هم با گروه سفر می کند. آیا رسانه های شهرستان اصلا خبر دارند؟ در این یک ماه حتی کی خبر هم از آن ندیدیم منتشر کنند؟ رسانه این ها را باید بپردازند نه این که حاشیه سازی کنند و یا به آن دامن بزنند؟

نظرات بسته شده است.