کد خبر : 20352
دیدگاه‌ها برای حال و روز بد آرامگاه و مدیران مشغول! بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 خرداد 1398 - 12:46
-

حال و روز بد آرامگاه و مدیران مشغول!

سبزواریان این هفته‌ها و ماه‌ها، مسئله آسیب‌دیدگی و خطر تخریب کامل آرامگاه ابوالحسن بیهقی، یکی از مهمترین دغدغه‌های علاقه‌مندان به حوزه علم، هنر، ادب و میراث فرهنگی در شهرستان است! بنای مقبرۀ تنها شخصیت از مفاخر تاریخی سبزوار که آرامگاهش در خود سبزوار قرار دارد (آرامگاه کاشفی، ابن یمین، ابوالفضل بیهقی، خواجه نظام‌الملک طوسی و

سبزواریان

این هفته‌ها و ماه‌ها، مسئله آسیب‌دیدگی و خطر تخریب کامل آرامگاه ابوالحسن بیهقی، یکی از مهمترین دغدغه‌های علاقه‌مندان به حوزه علم، هنر، ادب و میراث فرهنگی در شهرستان است! بنای مقبرۀ تنها شخصیت از مفاخر تاریخی سبزوار که آرامگاهش در خود سبزوار قرار دارد (آرامگاه کاشفی، ابن یمین، ابوالفضل بیهقی، خواجه نظام‌الملک طوسی و … در سبزوار نیست) در معرض خطر دارد اما مسئولان ….

گوش همۀ ما از این حرف‌ها که «بودجه نیست» و «اعتبارات کم است» و … پر شده! اما وضعیت آرامگاه بیهقی، بیش از آنکه نیازمند بودجه باشد، نیازمند «تدبیر» و «توجه» است! از مسئولان، توقع هزینه نداریم، اما:

۱- چند هفته پیش جمعی از اهالی دغدغه‌مند ششتمد، به علت برگزاری همایش سالانۀ بزرگداشت مقام ابن فندق، در نامه‌ای خطاب به بخشدار ششتمد، خواهان برگزاری جلسه‌ای با حضور مسئولان صاحب‌تصمیم بخش شدند. این که دیگر بودجه نمی‌خواست! جمع کردن مسئولان در یک جلسه با حضور چند نفر از مطلعین محلی، به منظور ایجاد دغدغه، همت جمعی و تصمیم‌سازی جمعی، هزینه و خرج دارد؟ یا تدبیر و توان لازم دارد؟ البته بخشدار ششتمد مدت‌هاست درگیر مسائلی مثل بنرهاست و فرصتی برای دغدغه آرامگاه ندارد که حتی یک جلسه ساده را نمی‌تواند برایش برگزار کند! وگرنه مسائلی که به «بنر» مربوط شوند، از مدت‌ها قبل، به شکل مفصل‌تری وقت و انرژی بخشدار را می‌گرفته‌اند و همچنان می‌گیرند!

۲- در زمینۀ آرامگاه، مسئولان زیادی با رئیس میراث فرهنگی شهرستان نیز تماس گرفته‌اند. همیشه هم یک حرف جواب داده است: بودجه نیست! من خودم به صورت حضوری نزد این مسئول رفتم و صریح گفتم: معلوم است تا وقتی شما داخل اتاق خود منتظر نشسته‌ای هیچ اتفاقی نمی‌افتد! برای آزمایش کردن مجموعه میراث و توان اجرایی مدیر و کارمندانش، به او گفتم که شما الآن تخمین زده‌اید، «رفع خطر» ـ و نه ترمیم ـ آرامگاه چقدر هزینه دارد؟ گفت: نه! گفتم شما نمی‌خواهد بودجه بگیرید یا برای چیزی به زحمت بیفتید! شما همین مقدار هزینه‌ای که لازم است و پروسه اجرایی (مواد مورد نیاز، تعداد نیروی انسانی و …) را مشخص کنید، ما از میان مردم خودمان پول جمع می‌کنیم آرامگاه را نجات می‌دهیم! تا مبادا برای تهیه بودجه از اتاقتان خارج شوید و خدایی ناکرده سرما بخورید! الآن مدت‌ها گذشته و حتی جناب رئیس، نتوانسته یک تخمین ساده بزند که این رفع خطر، چقدر هزینه دارد! به او تذکر دادم که ما در مردادماه هر سال همایش بزرگداشت بیهقی را برگزار می‌کنیم و باید تا آن موقع بنا تعمیر شود تا خطری تهدیدش نکند، رئیس هم می‌گوید: نه! قطعاً نباید برگزارش کنید با این شرایط!

۳- آرامگاه ابوالحسن بیهقی و خود این شخصیت بزرگ از قدیم برای ششتمدی‌ها مهم بوده است! طوری که هنوز بسیاری از سنت‌ها از قبیل «نذر ماست» در میان مردم ششتمد باقی مانده که نشان‌دهنده اهمیتِ این بزرگ، در فرهنگ و سنتشان بوده است. مردم معتقدند حتی این آرامگاه وقفیاتی داشته است که طی زمان، دست به دست چرخیده و هزینۀ آن مشخص نیست در کجا صرف می‌شود؟ به نظر می‌رسد در شرایط حاضر ادارۀ اوقاف می‌تواند با تعیین‌تکلیف این املاک و آب‌های وقف شده، بخشی از هزینه‌های تعمیر و رفع خطر را تأمین کند.

در مجموع به نظر می‌رسد مهمتر از خلأ «بودجه»، مشکل بنای آرامگاه بیهقی خلأ «اراده» و «توان» در میان مدیران مرتبط است! چرا که تخمین هزینه و برگزاری جلسات ساده، نیاز به بودجه نداشت که با این بهانه از زیر آن در بروند! حدس‌های ـ البته ـ غیرکارشناسانه حاکی از آن است که رفع خطر این بنا، به مبلغی حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان نیاز دارد که در صورت تأمین سیمان و ادوات و نیروی انسانی، توسط شهرداری و دیگر نهادهای محلی (که اعلام آمادگی کرده‌اند) هزینۀ آن کمتر هم خواهد شد. اما اگر این اقدام‌ها به موقع انجام نگیرد و مسئله مدیریت نشود، در آینده‌ای نه چندان دور، ممکن است باعث فرورفتگی و ریزش بخشی از آرامگاه شود. این ریزش ممکن است چند گردشگر و بازدید کننده را ببلعد و بخشی از بنای ارزشمند آرامگاه را طوری تخریب کند که با میلیاردها تومان هم نشود آن را تعمیر کرد!

آن زمان بخشدار و رئیس میراث که مسئولان مستقیم این کم‌کاری هستند، حاضر خواهند بود پاسخ‌گوی آن هزینه‌های غیرقابل جبران باشند؟ زنگ هم که می‌زنیم، نامه که می‌نویسیم حضوری هم می‌رویم، فقط می‌گویند «پیگیری می‌کنیم»! باید بگوییم خسته نباشید و به قول آن خواننده، واقعاً «واسه همه پیگیریا مرسی!».

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.