تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آذر 1394 - 9:01
-

حرکت از باور به حقیقت

سبزواریان – علی ششتمدی: بعد از کلیپ تبلیغاتی دکتر روحانی، در زمان انتخابات و خلق اصطلاح «صندوق‌های شِکسته پیکسته» توسط او، توجه رأی‌های خاموش به این کانون جذب شد و در کنار تأثیرات دیگر افراد، این تأثیر هم اضافه شد. آخر هم نتیجه انتخابات اینگونه رقم خورد. پس از آن، توانست با محافظه‌کاری کم‌تر و

ali-sheshtamadi01

سردبیر نشریه ستاره شرق

سبزواریان – علی ششتمدی: بعد از کلیپ تبلیغاتی دکتر روحانی، در زمان انتخابات و خلق اصطلاح «صندوق‌های شِکسته پیکسته» توسط او، توجه رأی‌های خاموش به این کانون جذب شد و در کنار تأثیرات دیگر افراد، این تأثیر هم اضافه شد. آخر هم نتیجه انتخابات اینگونه رقم خورد. پس از آن، توانست با محافظه‌کاری کم‌تر و با احساس آزادی کلان‌تر، بینش و تفکر خود را نسبت به مسائل بیان کند. حالا، مخالفان صف کشیده‌اند و به بهانه «مناظره» او و عقایدش را سلاخی می‌کنند، اما آنچه باقی مانده ـ یعنی او و اندیشه‌اش ـ نشان دهنده این است که مردم پذیرفته‌اند!

در دورانی که حنجره‌های جریان اصلاحات و قلم‌های وابسته به آن، کم‌صدا و کُند شده‌اند، او یک‌تنه و با صدایی رساتر از همیشه و قلمی تیزتر، در میدان مناظره و استدلال می‌تازد و «خُردک شَرَری» که «هست هنوز» را برمی‌افروزد.

۱) نکته مهم درباره دکتر زیباکلام، رویکرد اوست. رویکردی اگر نگوییم بی‌نظیر، لااقل کم‌نظیر است در زمانه ما. در میان مردمی که حجم زیادی از افکار و عقایدشان را «باور»ها و «پیش‌فرض»های لایتغیّر تشکیل داده‌اند، او به استدلال می‌پردازد و زیر بار هیچ مفروض و باوری نمی‌رود.

۲) روش او در مکاتبات و مناظره‌ها و سخنرانی‌ها، استدلال و استناد است. البته این به این معنی نیست که هرآنچه بیان می‌کند درست و صحیح است. بلکه گوش دادن یا خواندن آثار او نیاز به «تفکر انتقادی» دارد. اما بحث «رویکرد» و «مبنا» است.

۳) پیش‌قضاوت در کار او جایی ندارد و هر آنچه مورد بررسی قرار می‌گیرد، از این مسئله به دور است.

sadeq-zibakalam02۴) او در بحث جهت‌گیری فکری مظلوم است. از صدا و سیما بگیر تا رسانه‌های به ظاهر مستقلی چون «دکتر سلام» و سایت‌های دارای بودجه و مؤسسات و نمایندگان مجلس و نمایندگان احزاب فعال، در مقابل هر تفکر او صف‌آرایی کرده‌اند. حتی میزبانان اکثر مناظره‌های او از جناح مخالف هستند. در واقع او از تریبون مخالفانش، حرف‌های مستدل و مستحکمش را به گوش مخاطب می‌رساند. به همین دلیل ترسی از انتشار مطالبی که علیه او تهیه شده، ندارد و در صفحه اجتماعی خود آن‌ها را به اشتراک می‌گذارد.

۵) نکته مهم دیگر این مسئله است که او «سِمَت» و «مقام» ندارد. یک شهروند تحلیل‌گر است که تحلیل‌هایش، برای او مقام و پست نمی‌آورد!

۶) او در روش کار خود «ادب» و «احترام» را مد نظر قرار می‌دهد. او کسی را به باد اتهام نمی‌بندد. نامه‌های محترمانه و در عین حال دارای «استفهام انکاری» دکتر نمونه بارزی از این احترام و شأن و شخصیت است.

۷) این‌ها و دلیل‌های دیگر، امروز این فضا را ایجاد کرده که هر روز در روزنامه‌ها و سایت‌ها، اثرش را می‌بینیم، در مناظره‌ها صدایش را می‌شنویم و در فحش‌ها و ناسزاهای جناح مخالف، عکس و گرافش را مشاهده می‌کنیم. مخالفانش در درجه‌ای از تنفر قرار دارند که می‌خواهند، تکه‌تکه‌اش کنند و این را می‌شود از فحش‌های حاصل از موضع ضعفشان مانند: «طرفدار فلان» یا «مدافع حقوق فلانی‌ها» یا هزار وصله کریه و ناجور که از عمق حنجره‌هایشان بیرون می‌آید می‌توان فهمید. حنجره‌هایی که به «مرگ بر» و «زنده باد» عادت کرده‌اند و انبار «باور»هایشان، اجازه حضور«تفکر» را به آن‌ها نمی‌دهد.

به طور خلاصه؛ دکتر آمده تا در برابر خیلِ مردمی که ذهنِ اجتماعی‌شان انباشته از باورهای تلقینی و ناخودآگاهِ بدون دلیل است بگوید: «نه این جورها هم نیست!» بعد از یک طرف دیگر قضیه را بشکافد و دلیل بگوید، تا ذهن انسان آزاداندیش دریافت کند که «این اندیشه و عقیده، بدون مبنا بوده!» آتش در جانش می‌افتد، می‌کِشدش، می‌کُشدش (۱)، اما در حیات دوباره، فکری دُرُست «بنا» می‌کند و درست تفکر می‌کند. تفکری که یک ساعتش از چهل سال عبادت برتر است!

۱) پی نوشت: اشاره به جمله‌ای از نامه صادق هدایت در پاسخ به نامه اخوان ثالث.

منتشر شده در روزنامه روزان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
رضا جمعه , ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳

خودت فهمیدی چی گفتی??!!!!

حمید پنجشنبه , ۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸

خدایی چی نوشتی آقای ششتمدی . صرف سردبیر بودن در یه نشریه محلی نمیتونه ملاک دگر اندیشی و به زعم خودتون بزرگ اندیشی باشه
لطفا عامتر بنویسید و لااقل خودتون یه بار متنتونو بخونید

نظرات بسته شده است.