دیدگاه‌ها برای حضور سفیر کبیر افغانستان در سبزوار، فرصت مغتنمی برای بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و احیای پیوندهای فرهنگی بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 شهریور 1398 - 15:41
-

حضور سفیر کبیر افغانستان در سبزوار، فرصت مغتنمی برای بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و احیای پیوندهای فرهنگی

وبسایت دانشگاه حکیم سبزواری از هماهنگی‌ها برای سفر عبدالغفور لیوال سفیر کبیر افغانستان به دومین دانشگاه بزرگ شمال شرق ایران در اواخر مهرماه ۹۸ خبر‌ داده است.

وبسایت دانشگاه حکیم سبزواری از هماهنگی‌ها برای سفر عبدالغفور لیوال سفیر کبیر افغانستان به دومین دانشگاه بزرگ شمال شرق ایران در اواخر مهرماه ۹۸ خبر‌ داده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه از آنجایی که زمان اعلام شده برای این سفر تقریبا مصادف است با بزرگداشت سالیانه ابوالفضل بیهقی مورخ و ادیب گرانسنگ ایرانی در سبزوار، امید می‌رود مسئولان شهرستان طوری برنامه‌ریزی کنند که از حضور سفیر افغانستان در مراسم اول آبان بزرگداشت بیهقی و حتی حضور او در روستای حارث‌آباد زادگاه بیهقی استفاده شود.

ابوالفضل بیهقی نویسنده تاریخ گرانسنگ بیهقی است که در روستای حارث‌آباد سبزوار متولد شده و در دوران بزرگسالی، در شهر غزنی افغانستان زندگی کرده است و به همین خاطر هر دو ملت ایران و افغانستان که دارای ریشه‌های فرهنگی و زبان مشترک هستند، ابوالفضل بیهقی را از مشاهیر برجسته خود می‌دانند. 

کتاب تاریخ بیهقی معتبرترین روایت از دوران پادشاهی سلطان محمود و مسعود غزنوی و برخی دیگر از وقایع تاریخی ایران در قرن پنجم و ششم هجری را ارائه می‌دهد که نه تنها از لحاظ تاریخی بلکه از لحاظ ادبی نیز در نثر کلاسیک فارسی حائز اهمیت زیادی است و به اصطلاح جزء امهات نثر فارسی محسوب می‌شود.

وجود بزرگانی مانند ابوالفضل بیهقی یکی از حلقه‌های قوی پیوند برای اتحاد و انسجام ملت‌های فارسی زبان و احیای نقش ایران بزرگ فرهنگی در جهان است.

در دو سال گذشته همایش اول آبان روز بزرگداشت بیهقی با حضور رایزنان فرهنگی افغانستان و تاجیکستان برگزار شده است و انتظار می‌رود امسال با حضور سفیر افغانستان در سبزوار و شرکت در مراسم بزرگداشت بیهقی، زمینه رشد روابط دوستانه دو ملت برادر و همسایه بیش از پیش فراهم آید.

اگر مسئولان خراسان و سبزوار به ویژه دست اندرکاران فرهنگی این شهر همت و دوراندیشی کافی را داشته باشند می‌توانند از این فرصت برای برقراری پیوندهای خواهرخواندگی بین سبزوار و برخی شهرهای با عظمت افغانستان نظیر غزنین محل زندگی ابوالفضل بیهقی و هرات محل زندگی و دفن ملاحسین کاشفی دانشمند ریاضی‌دان، ادیب و فقیه قرن نهم هجری بهره ببرند.

اینک انتظار می رود احمد برادران معاون استاندار و فرماندار سبزوار، سید علی کوشکی شهردار، مجموعه شورای شهر و به ویژه کلمیشی رئیس شورا و مسعود پسندیده رئیس کمیسیون فرهنگی شورای پنجم، رؤسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی و گردشگری سبزوار، رؤسای و مسئولان دانشگاه‌های سبزوار به ویژه دانشگاه با عظمت حکیم سبزواری و سایر فرهیختگان و دست‌اندرکاران امور فرهنگی سبزوار و علی‌الخصوص اهالی روستای حارث‌آباد حواسشان به اندازه کافی جمع این موقعیت باشد و بتوانند بهره‌برداری فرهنگی کافی را چنین فرصتی داشته باشند.

در ادامه، متن کامل خبر وبسایت دانشگاه حکیم سبزواری درباره سفر عبدالغفور لیوال سفیر کبیر افغانستان به بزرگترین دانشگاه ملی غرب خراسان در اواخر مهر ۹۸ منتشر می‌شود:

با دعوت رسمی دانشگاه حکیم سبزواری: سفیرکبیر افغانستان و نماینده فوق‌العاده افغانستان در ایران به دانشگاه حکیم سبزواری سفر خواهد کرد

با هدف بررسی و توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی و در پی دعوت رسمی دانشگاه حکیم سبزواری آقای عبدالغفور لیوال سفیرکبیر افغانستان و نماینده فوق‌العاده افغانستان در ایران با همراهی رایزن فرهنگی افغانستان در ایران دکتر شفیق شرق به دانشگاه حکیم سبزواری سفر خواهد کرد.

مدیر همکاری های بین المللی دانشگاه حکیم سبزواری با اعلام این خبر گفت: این سفر در راستای تحکیم و توسعه همکاری های علمی -آکادمیک و آشنایی مسئولان بلندپایه کشور افغانستان با پتانسیل‌های  پژوهشی و آموزشی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار خواهد شد.

دکتر غلامعلی فرزی با اشاره به اینکه این سفر در اواخر مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد، افزود: همکاری علمی دانشگاه حکیم سبزواری با کشور افغانستان به شکل گسترده در حال پیگیری است و هم اکنون بیش از ۲۰۰ دانشجوی اتباع افغانستانی در دانشگاه حکیم سبزواری مشغول به تحصیل هستند.

وی ادامه داد: دیدار و نشست با مسئولان، مدیران و اساتید دانشگاه، بازدید از پتانسیل‌های آموزشی، علمی و رفاهی و نشست با دانشجویان بین‌الملل دانشگاه از جمله برنامه‌های عبدالغفور لیوال سفیرکبیر افغانستان و نماینده فوق‌العاده افغانستان در این سفر خواهد بود.

دکتر فرزی خاطرنشان کرد: دانشگاه حکیم سبزواری هم راستا با سیاست‌های وزارت علوم در جهت بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در چند سال گذشته همکاری‌های منطقه‌ای خود با دانشگاه‌های دنیا را گسترش داده که در این بین ارتقای همکاری‌ها با کشور افغانستان به علت اشتراکات فرهنگی و تاریخی، از اولویت‌های ما است.

گفتنی است دکتر فرزی آذرماه ۹۷ با سفیر کبیر و نماینده فوق‌العاده جمهوری اسلامی افغانستان در جمهوری اسلامی ایران در محل سفارت افغانستان ملاقات و گفتگو نموده بود.

یادداشت از امید برومندی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.