کد خبر : 15205
دیدگاه‌ها برای حقوق اجتماعی و فرهنگی بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 27 مرداد 1397 - 11:46
-

حقوق اجتماعی و فرهنگی

بیشتر ما موتورسوارانی را می‌بینیم که در پیاده‌رو اقدام به موتورسواری نموده و با سرعت زیاد و بدون توجه به نقض حقوق دیگران علاوه بر ایجاد آلودگی صوتی زیاد، سلامتی و جان دیگران را به خطر می‌اندازند. در این حال تنها عکس‌العمل ما به‌عنوان یک عابر پیاده چه خواهد بود؟ معمولاً به‌منظور رفع عصبانیت و

بیشتر ما موتورسوارانی را می‌بینیم که در پیاده‌رو اقدام به موتورسواری نموده و با سرعت زیاد و بدون توجه به نقض حقوق دیگران علاوه بر ایجاد آلودگی صوتی زیاد، سلامتی و جان دیگران را به خطر می‌اندازند. در این حال تنها عکس‌العمل ما به‌عنوان یک عابر پیاده چه خواهد بود؟ معمولاً به‌منظور رفع عصبانیت و تخلیه روانی خود، او را در عالم ذهن و روان مورد ملامت و سرزنش قرار می‌دهیم، ولی امکان هیچ‌گونه عکس‌العمل مادی مؤثر وجود نداشته و طبق قوانین موجود هم هیچ‌گونه اقدام حقوقی و قانونی مؤثری قابل‌تصور نخواهد بود. قوانین راهنمایی و رانندگی نیز در این‌گونه موارد به اندازه کافی قدرت بازدارندگی نداشته و مؤثر و یا قابل‌اعمال نیستند.

مزاحمت صوتی بلندگوی ماشین‌های جمع‌آوری ضایعات ونان خشک و یا فروشنده‌های دوره‌گرد هم مقوله‌ای دیگر است. وقتی پس از چند ساعت کار بیرون از منزل قصد دارید ساعتی استراحت کنید ناگهان صدای بلند و ناهنجاری از داخل خیابان یا کوچه آرامش شما را بر هم می‌زند و این سؤال را مطرح می‌کند که این افراد با دعوت چه کسی به محل زندگی شما وارد می‌شوند؟ آیا ارسال امواج صوتی از طریق بلندگو به درون منازل مردم، ورود غیرقانونی به حریم زندگی آنان نیست؟ مردم برای مقابله با این‌گونه مزاحمت‌ها چه اقدامی می‌توانند انجام دهند؟

انجام دلالی در بازار مسکن و اتومبیل که یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت‌ها است، بداخلاقی‌های انتخاباتی با هدف تأثیرگذاری در رأی مردم، کیفیت نامناسب نان و عدم رعایت بهداشت در برخی نانوایی‌ها، عدم ترمیم کانال‌ها و چاله‌های ایجادشده در معابر شهری توسط برخی ادارات عمومی در مهلت مناسب و توهین و تهدید در فضای مجازی نیز از جمله ناهنجاری‌هایی هستند که موجب نقض حقوق اجتماعی ما می‌شوند.

به نظر می‌رسد لازم باشد علاوه بر برنامه‌ریزی فرهنگی و تقویت پایه‌های تربیتی و پرورشی صحیح در جامعه، مانند بسیاری دیگر از کشورها در موارد مشابه قوانین سخت‌گیرانه و مؤثری تدوین گردد به‌گونه‌ای که افراد حتی اگر از نظر فرهنگی و شخصیت فردی کامل و قانونمند نباشند، اما با در نظر گرفتن نتیجه نقض این‌گونه قوانین و قدرت بازدارندگی زیاد آن‌ها، در اعمال و رفتار خود به‌خصوص وقتی در ارتباط با حقوق اجتماعی و فرهنگی دیگران قرار گیرد مراقبت بیشتری داشته باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.