کد خبر : 28920
دیدگاه‌ها برای خدا به خانواده‌های عزادار سبزوار صبر دوچندان بدهد! بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 تیر 1400 - 8:33
-

خدا به خانواده‌های عزادار سبزوار صبر دوچندان بدهد!

یک شهروند سوگوار می‌خواهم از تجربۀ تلخی بنویسم که اخیراً برای خودم و بعضی اطرافیان پیش آمد. متأسفانه ما بسیاری از دردها را نمی‌گوییم، درحالی‌که بعضی از آن‌ها، برای حل نیاز به بودجه و پول‌ندارند! فقط نیاز به آگاهی و نظارت دارند! از جمله همین مشکلات مربوط به مراسم تدفین اموات! خانواده‌های درگیر سوگواری، معمولاً

یک شهروند سوگوار

می‌خواهم از تجربۀ تلخی بنویسم که اخیراً برای خودم و بعضی اطرافیان پیش آمد. متأسفانه ما بسیاری از دردها را نمی‌گوییم، درحالی‌که بعضی از آن‌ها، برای حل نیاز به بودجه و پول‌ندارند! فقط نیاز به آگاهی و نظارت دارند! از جمله همین مشکلات مربوط به مراسم تدفین اموات! خانواده‌های درگیر سوگواری، معمولاً در این روزها هر چه به سرشان می‌آید، نجیبانه سکوت می‌کنند و با تفکر «تمام شد رفت» و خیال اینکه تا چند سال دیگر، درگیر آن نخواهند شد، در مورد شکایت‌هایشان پیگیری نمی‌کنند.
متوفّی ساعت اول صبح به رحمت خدا رفته بود و ما در بیمارستان مشغول انجام امور ترخیص بودیم! نکتۀ عجیب آنکه انجام مراحل ترخیص تا ظهر طول کشید، یعنی حدود ۴ ساعت! این روند اداری شامل چه مسائلی است که خانوادۀ سوگوار باید در بیمارستانی ـ که میزبانی بیماران کرونایی است ـ میان آفتاب و خطر ویروس، نصف روز کامل منتظر بماند؟
بعد از انجام امور و تسویۀ مالی، دری را نشان دادند که متوفّی از آن محل به آرامستان برده خواهد شد. خودرو آرامستان نسبتاً سریع آمد اما شگفت آنکه نه خدمۀ بیمارستان و نه راننده، در مورد حمل جسد هیچ کمکی نکردند! دستان را روی سینه گره کردند و به ما گفتند: خودتان شناسایی کنید و بعد خودتان آن را داخل خودرو قرار دهید!
به‌جز مباحث بیماری کووید۱۹، تصور کنید به‌جای ما دو مرد، مثلاً متوفّی وابستگانی زیادی نداشت، مثلاً دختری یا همسر پیر بیماری آنجا بود! آن‌ها باید دو سر جسد را بگیرند؟ ضمن آنکه از ما خواسته شد وارد اتاقی شویم پر از جسد! بعد هم درخواست دادند شناسایی و تأیید کنیم، البته این مرحله قانونی بود اما لحن برخورد خدمه و راننده بی‌ادبانه و طعنه‌آمیز بود! یک خانوادۀ سوگوار در ساعات اول، تحمل نیش زبان دارد؟ ضمن آنکه در مورد پکیج جسد اشتباه عمل کرده بودند و کلی دردسر ایجاد شد در همان وضع …
بعدازآن خودرو به سمت آرامستان حرکت کرد. برخورد نیروهای اداری آرامستان بسیار مؤدبانه و عالی بود و حتی بیشتر از ساعات کارشان باقی ماندند تا ما و سه خانوادۀ سوگوار دیگر، همان روز کارمان تمام شود و جسدها معطل نماند. در مقابل اما، شماره موبایلی به خانواده‌ها ارائه می‌شد که: خودتان با پزشکی قانونی هماهنگ کنید بیاید! کسی هم نمی‌دانست پزشک می‌آید؟ نمی‌آید؟ کی می‌آید؟ سر از این روند اداری درنمی‌آوردم و اینکه افراد باید منتظر پاسخگویی یک شماره موبایل می‌بودند درحالی‌که به‌راحتی می‌شد خبر کردن و تعهد پزشکی قانونی نیز در سیستم اداری محل تعریف شود!
تلخ‌ترین بخش این روایت اما، خود غسالخانه بود! بعد از گرفتن برگه‌های لازم، باز به خودمان گفتند جسد متوفی را از خودرو به غسالخانه منتقل کنیم! زیر آفتاب از این ساختمان رفتیم تا ساختمانی با فاصلۀ دورتر! این‌بار باید وارد فضای عجیب‌تری می‌شدیم: جسدهای حاصل تصادفات جاده‌ای یا حتی مجهول که تکّه‌پاره شده بودند یا حتی جسدهای بیماران کرونایی در همان محل قرار داشتند! طبیعتاً برای کارمندان این حوزه، تصویر آشنایی است اما آیا باید از تمام مردم توقع داشته باشیم که برایشان عادی باشند؟ فارغ از خطرات بهداشتی که این مسئله دارد! ما را راهنمایی کردند که از میان اجساد عبور کنیم و متوفّی را در فلان قسمت قرار دهیم … تخت متوفی خونین شده بود و طبیعتاً انتقال جسد کار تخصصی ما نبود …
وسط این اضطراب و حیرانی از رفتار افراد، یکی از کارکنان به‌طعنه گفت: «از جنازه‌ها که نمی‌ترسید؟» و من خودم را جای پسری گذاشتم که چند ساعت است پدر خود را ازدست‌داده و مدام جسد او را این‌طرف و آن‌طرف می‌برد، هر بار شناسایی می‌کند و امضا می‌کند و … آخرش هم با این زخم‌زبان پذیرایی می‌شود!
علوم پزشکی و شهرداری، دو تا از نهادهایی که بیشترین گردش مالی را از بودجه عمومی و پول مردمی دارند در این روز عجیب، رفتاری با ما داشتند که هنوز هم نمی‌توانم آن را به‌درستی هضم کنم! این دو نهاد عملاً بخش زیادی از کار مربوط به متوفی‌های هر ۶ شهرستان منطقه را انجام می‌دهند! از ما که گذشت، اگر می‌نویسم برای این است که مردم مظلومی که صدایشان به‌جایی نمی‌رسد تحت این ظلم‌ها قرار نگیرند! سازمان‌هایی که مدام برای هر کار کوچکشان، کارت‌خوان جلو می‌گذاشتند که «فلان مبلغ کارت بکشید!» مملو از نیروهای دست‌به‌سینه ایستاده‌ای بودند که به ما دستور می‌دادند جسد متوفی را اینجاوآنجا ببریم یا فلان کار را انجام دهیم!

خدا به خانواده‌های عزادار سبزوار صبر دوچندان بدهد!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.