دیدگاه‌ها برای خودسری‌های دانشگاه علوم پزشکی سبزوار صدای اعضای شورا را درآورد بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 مهر 1394 - 20:39
-

خودسری‌های دانشگاه علوم پزشکی سبزوار صدای اعضای شورا را درآورد

سبزواریان: مهدی مقصودی در نطق پیش از دستور خود در جلسه ۱۷۴ شورای اسلامی شهر چهارم سبزوار با انتقاد از خودسری‌های مدیران دانشگاه علوم پزشکی سبزوار پس از خواندن دو صفحه از کتاب خاطرات دکتر قاسم غنی -که در آن شرح زحمات فراوان و مرارت‌هایی که چندین دهه پیش برای انتقال نهال و کاشت درخت در

olom-pezeshki-ghat-derakht01سبزواریان: مهدی مقصودی در نطق پیش از دستور خود در جلسه ۱۷۴ شورای اسلامی شهر چهارم سبزوار با انتقاد از خودسری‌های مدیران دانشگاه علوم پزشکی سبزوار پس از خواندن دو صفحه از کتاب خاطرات دکتر قاسم غنی -که در آن شرح زحمات فراوان و مرارت‌هایی که چندین دهه پیش برای انتقال نهال و کاشت درخت در شهر سبزوار و محوطه بیمارستان حشمتیه متحمل شده است را تشریح کرده است-، گفت: دو روز گشته خبردار شدیم که قرار بوده دیوار بین باغ ملی و بیمارستان حشمتیه را تخریب کنند که مانعشان شده بودند و دیروز هم با اجازه یا بی‌اجازه شهردار محترم -که خودشان باید بگویند- این دیوار تخریب‌شده است. دیواری موردنظر دقیقاً پشت ساختمان کانون پرورش فکری کوکان و نوجوانان و دیواربه‌دیوار آن است. ضمن این‌که این کار خلاف انجام‌شده آقایان درختی را هم در محل با بیل لودر از جا کندند.

به گزارش رصد، وی در ادامه بیان داشت: دراین‌باره برای ما چند سؤال وجود دارد. آقای مسلم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار مصاحبه‌ای با روزنامه خراسان انجام داده‌اند و گفته‌اند این سنگ بنای غلطی است که گذشتگان گذاشته‌اند و ما باید آن را به سرانجام برسانیم. به فرض که کار غلطی بوده آیا باید آن را با روش‌های غلط ادامه داد.

مقصودی سپس تصاویری از سرتاسر دنیا به نمایش گذاشت که نشان می‌داد در بسیاری از کشورها برای آسیب ندیدن درختان پروژه‌های عمرانی را به‌گونه‌ای طراحی و اجرا می‌کنند که کوچک‌ترین آسیبی به درختان نرسد. وی سپس تصاویری از شهر سبزوار نشان داد و عنوان کرد ببینید که مردم در نگهداری و محافظت از درخت‌ها بسیار از ما که متولی کار هستیم جلوتر هستند.

وی با اشاره به از بین رفتن ۵۰ تا ۸۰ اصله درخت ۵۰ تا ۱۰۰ ساله در محوطه بیمارستان حشمتیه عنوان کرد: شاید اگر مجموعه‌ای مهندسی مرتکب چنین کاری شود خیلی دور از انتظار نباشد اما این‌که مجموعه علوم پزشکی در کنار گوش شهرداری چنین خسارتی را به بار بیاورد به‌هیچ‌وجه قابل‌پذیرش نیست.

وی با ذکر نکاتی از نحوه پیشبرد پروژه بیمارستان حشمتیه گفت: نحوه پیشبرد این پروژه نشان می‌دهد که مشکلات پیش‌آمده و قطع درختان ناشی از محدودیت‌های فنی نیست بلکه به این خاطر است که دوستان در این زمینه بی‌دغدغه هستند.

عضو شورای شهر افزود: مورد بعد این است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی در مصاحبه‌ای مدعی شده که زمین ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در باغ ملی واقع‌شده است در تملک دانشگاه است و اگر کانون هم سندی دارد باید به آن‌ها ارائه کند تا بتوانند مشکلات آن بخش را حل کنند. وی همچنین گفته: «تلاش ما این است که کانون پرورش فکری را حفظ و در صورت لزوم جابجا کنیم.» اعضای شورا می‌دانند که این فقط فراری روبه‌جلو از سمت دانشگاه است.

رئیس گروه فرهنگی اجتماعی شورای شهر اظهار داشت: در اینجا صورت‌جلسه‌ای تنظیم و قرار شده با نظارت سازمان پارک‌ها درخت‌ها منتقل شود. ما می‌دانیم که در سبزوار فنّاوری جابجایی درخت وجود ندارد. اما چنین صورت‌جلسه‌ای به‌راحتی ابلاغ می‌شود و سازمان پارک‌ها بدون این‌که خبردار شود درخت‌ها را قطع می‌کنند. وقتی این را می‌دانید چرا چنین چیزی را صورت‌جلسه و ابلاغ می‌کنید.

وی با ذکر این نکته که تعدادی درخت هم در حشمتیه باقی‌مانده که از آن تصویر تهیه شد است، گفت: مطمئناً در آینده این درخت‌ها یا خشکانده و یا قطع می‌شود. سؤال این است که ما باید از مردم در نگهداری از میراث سبزمان جلوتر باشیم یا مردم از ما؟ شواهد نشان می‌دهد که مردم از شورا و شهرداری در این کار جلوتر هستند. آیا با این شرایط در آینده می‌توانیم از مردم انتظار داشته باشیم درخت‌های سطح شهر را حفظ کنند؟

مقصودی افزود: توافقی درباره پیاده‌رو جلو بیمارستان حشمتیه هم انجام شد که دانشگاه علوم پزشکی به آن‌هم عمل نکرد. دانشگاه به این نتیجه رسیده که هر کاری دلش بخواهد می‌تواند انجام دهد چون بقیه تابع او هستند نه این‌که دانشگاه تابع قوانین شهر باشد.

وی در تشریح سایر رفتارهای متخلفانه مدیریت علوم پزشکی سبزوار گفت: بحث تونل انرژی چندین سال پیش در شورا مطرح‌شده و سال‌ها است که در خیابان‌ها بنا بر حذف تیر برق‌ها است و دراین‌باره هم دانشگاه علوم پزشکی به‌واسطه پرداخت هزینه کمتر قواعد را زیر پا می‌گذارد و برقش را هوایی تأمین می‌کند. مورد دیگر هم این‌که سازمان پسماند پیگیری می‌کند تا زباله سوزهای موجود در بیمارستان‌های شهر را به خاطر مشکلات زیست‌محیطی آن تعطیل کند ولی این دانشگاه در حشمتیه هم زباله‌سوز احداث می‌کند.

عضو شورای شهر یادآور شد: کلاه گشاد دیگری که سر شهرداری رفته این است که قبلاً مجوز ساخت این بیمارستان فقط با ۴۵۰ میلیون تومان صادرشده و برای هزینه زباله هم قرار شده ۵ تا ۸ میلیون پرداخت شود و دوستان حالا مدعی هستند که شهرداری با همان ۴۵۰ میلیون مجوز تا ۵ سال هم جور زباله‌های بیمارستان را رایگان بکشد. این رفتاری غیرمنطقی است.

وی تصریح کرد: ما در سطح شهرستان شاهد هستیم برخی ادارات با شهرداری برخوردهایی داشته‌اند که با متخلفان این‌طور برخورد می‌شود. از قطع تلفن و عدم تمدید دفترچه بیمه بگیر تا خیلی رفتارهای دیگر ولی شهرداری به این راحتی از کنار تخلفات می‌گذرد. این جای تأمل دارد که امروز شخصیت حقیقی و حقوقی شهرداری زیر سؤال است.

مقصودی خطاب به شهردار با طرح این سؤال که به این نحوه که دانشگاه دیوار را تخریب کرده است آیا شهرداری به دیگر مردم هم اجازه می‌دهد که به این‌گونه رفتار کنند؟ گفت: آیا شهرداری دانشگاه را ملزم می‌کند که به وظیفه‌اش برای دیوارکشی مجدد محل موردنظر عمل کند یا قرار است موضوع به همین حالت باقی بماند؟

وی سپس گفت: روزی که ما موضوع ایجاد بازارچه کتاب را در محل موردبحث مصوب کردیم شهرداری ۱۵ روز وقت داشت که به این مصوبه اعتراض کند که این کار را نکرده است. این مصوبه‌ای است که پانزده‌تا بیست جلسه در کارگروه فرهنگی شهرداری و گروه فرهنگی شورا درباره آن بحث شده است. حالا حق‌داریم بپرسیم شهرداری که متعرض این مصوبه نشده و آن را قبول کرده چرا آن را اجرا نمی‌کند. ما از شهردار خواهش می‌کنیم مصوبه شورا را اجرا کند و اگر به هر دلیلی نمی‌خواهد آن را اجرا کند طی نامه رسمی آن را به شورا اعلام کند.

این عضو شورای شهر در پایان سخنانش گفت: مصداق کار دانشگاه علوم پزشکی سبزوار مصداق آن‌کسی شده است که می‌گوید چون پول‌دارم هر که را بخواهم زیر می‌گیرم و دیه‌اش را پرداخت می‌کنم. امروز علوم پزشکی در تمام قسمت‌ها به این نحو برخورد می‌کند. آقای طالبی قرار نیست ما روزبه‌روز بخواهیم از مواضع و دیدگاه‌هایمان عقب‌نشینی کنیم چون یک نفر می‌خواهد هر چه در فکرش هست را اجرایی کند.

وی بدر پایان با ذکر حدیثی نبوی گفت: پیامبر گرامی اسلام در اهمیت درختکاری فرمودند: اگر قیامت برپا شد و در دست یکی از شما نهالی بود اگر کمی پیش از قیامت توانست آن را بکارد باید بکارد.

جلال تعصبی رئیس شورای شهرستان نیز در بخشی از سخنانش در این جلسه گفت: چرا دانشگاه علوم پزشکی رمپ بیمارستان حشمتیه را طوری اجرا می‌کند که پنج‌تا درخت را قطع کند درحالی‌که محدودیت فنی برای جابجایی رمپ وجود ندارد. به فرض محال که محدودیت هم می‌بود رمپ را امروز خراب کنی فردا دوباره می‌توانی بسازی ولی وقتی درخت‌های پنجاه‌ساله را قطع کردی تا پنجاه سال دیگر عین آن را نمی‌توانی ایجاد کنی.

در واکنش به انتقادهای مطرح‌شده در صحن شورا کاظم کرامت رئیس شورای شهر با دلایلی که موردقبول اعضا قرار نگرفت به توجیه رفتار دانشگاه علوم پزشکی در موضوع بیمارستان حشمتیه پرداخت که در واکنش به این اظهارات مقصودی گفت: گیری ندارد با این تفاسیر که شما می‌فرمایید اول در اینجا (شورا و شهرداری) را تخته کنید بعد هر کاری دلشان خواست انجام دهند.

مسعود پسندیده دیگر عضو شورای شهر هم دراین‌باره گفت: خیلی بد است که بیایند و از ما نظر بپرسند و امضا بگیرند بعد بروند برخلاف آنچه توافق شده هر کار دلشان می‌خواهد انجام دهند. چه دانشگاه چه دیگری بیخود می‌کند که برخلاف آنچه امضاشده عمل کند.

*: مراحل قطع یکی از درختان محوطه بیمارستان توسط لودر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.