کد خبر : 16914
دیدگاه‌ها برای دبیرکل UNWTO تحریم‌های آمریکا را دور زد بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 آبان 1397 - 12:12
-

دبیرکل UNWTO تحریم‌های آمریکا را دور زد

اشاره: گردشگران غربی تحت تأثیر تهدیدها و تحریم‌های آمریکا برای سفر به ایران تردید دارند و بعضاً سفرهایشان را به تعویق انداخته‌اند، دبیر کل سازمان جهانی جهانگردی به ایران آمد تا به شائبه ناامن بودن ایران خاتمه دهد. حضور «زوراب پولولیکا شویلی» در ایران به معنای چراغ سبز دادن به گردشگران غربی برای سفر به

اشاره: گردشگران غربی تحت تأثیر تهدیدها و تحریم‌های آمریکا برای سفر به ایران تردید دارند و بعضاً سفرهایشان را به تعویق انداخته‌اند، دبیر کل سازمان جهانی جهانگردی به ایران آمد تا به شائبه ناامن بودن ایران خاتمه دهد. حضور «زوراب پولولیکا شویلی» در ایران به معنای چراغ سبز دادن به گردشگران غربی برای سفر به ایران ارزیابی می‌شود.

پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که تبلیغات منفی علیه ایران تشدید شد، سفر دبیران کل سازمان جهانی جهانگردی وابسته به سازمان ملل متحد به ایران نیز تحت تأثیر جو منفی آن روز قرار گرفت؛ متأثر از آن فعالیت سرمایه‌گذاران و تور اپراتورهای بزرگ در ایران با کوچ بلندمدت همراه شد. طالب ریفاعی – دبیر کل پیشین این سازمان  این تابو را شکست و رفت‌وآمدهای متعددی به ایران داشت و حتی با برخی مقامات سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به رفاقت نشست. به گزارش ایسنا، «زوراب پولولیکا شویلی» دبیر کل گرجستانی تبار سازمان جهانی جهانگردی که کمتر از یک سال است در این مسؤولیت قرارگرفته، بامداد دیروز  به ایران وارد شد تا نخستین سفرش را به کشورمان در شرایطی که عده‌ای  از گردشگران از بیم تهدیدها و تحریم‌های آمریکا از ایران عقب‌نشینی کرده‌اند را تجربه کند. وی قرار است در سفری سه‌روزه دیداری با محمدجواد ظریف   وزیر امور خارجه  و در ادامه از کاخ گلستان بازدید کند و برای شرکت در چهلمین نشست عمومی اعضای وابسته UNWTO به همدان می‌رود. وی از جاذبه‌های همدان، همچون شهر جهانی لالجین، غار علی‌صدر و هگمتانه بازدید خواهد کرد. مسئولان گردشگری بر این باورند که این سفر تصویرسازی مثبتی از کشورمان را در ذهن دبیر کلی که احتمالاً تا ۹ سال آینده بر این مسند هست، ایجاد خواهد کرد. ایران باوجودآنکه سالانه چند هزار دلار به‌عنوان حق عضویت به سازمان جهانی جهانگردی می‌پردازد، اما در این سال‌ها بهره‌برداری مکفی از آن نداشته است؛ درحالی‌که با تهیه طرح جامع گردشگری و سندهای ملی، آموزش، هدایت و جذب سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانست از این عضویت استفاده بهتری ببرد. آن‌چنان‌که ولی تیموری – معاون گردشگری کشورمان – چندی پیش گفت: «حضور دبیر کل سازمان جهانی جهانگردی فرصتی است برای نهایی کردن برنامه تدوین طرح جامع گردشگری ایران که کارشناسان این سازمان نیز تاکنون چندین سفر برای بررسی و ارزیابی آن به ایران داشته‌اند.» ایران تمایل دارد علاوه بر دریافت کمک‌های فنی از اعتبارات مالی این سازمان نیز برای تکمیل این طرح استفاده کند. حضور دبیر کل سازمان جهانی جهانگردی به همراه ۷۰ عضو وابسته این سازمان و همچنین اساتیدی از دانشگاه‌های معتبر آمریکا، انگلستان، سوئیس، ژاپن، کره جنوبی و فنلاند در شرایطی که وزارتخانه‌های امور خارجه کشورهای مختلف، سفر به ایران را پرخطر اعلام کرده‌اند، فرصتی است برای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تا غفلتی را که این سال‌ها از عضویت در این سازمان جهانی وابسته به سازمان ملل متحد و حضور چندین‌باره دبیران کل این سازمان داشته است، جبران شود. به گزارش ایلنا، زوراب پلولیکاشویلی، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری، در دیدار با علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که یکشنبه ۲۰ آبان در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران برگزار شد، گفت: ایران پتانسیل‌های عظیمی برای گردشگری دارد و از مردمانی مهمان‌نواز برخوردار است.
وی با اشاره به جاذبه‌های گردشگری ایران و آثار فرهنگی تاریخی زیبا افزود: «تلاش می‌کنیم ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری ایران به جهانیان معرفی شود.» علی‌اصغر مونسان همچنین گفت: «یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های ایران کنار آثار فرهنگی تاریخی زیبا و ماندگار، اکوتوریسم و طبیعت زیبای این مرزوبوم است که خوشبختانه در سراسر کشور دیده می‌شود.» مونسان گفت: «این طبیعت بکر و زیبا می‌تواند باعث جذب گردشگران به ایران شود؛ ازاین‌رو درخواستی که از سازمان جهانی گردشگری داریم این است که در این خصوص به ایران مشاوره بدهد و حمایت‌های لازم را از توسعه این نوع از گردشگری در ایران داشته باشد.» معاون رئیس‌جمهوری افزود: «در حال حاضر ۶۰۰ اقامتگاه بوم‌گردی در مناطق بکر و روستایی و زیبای ایران احداث شده است که قصد داریم این تعداد را به ۲ هزار واحد افزایش دهیم.» مونسان گفت: «موضوع حساب اقماری گردشگری نیز یکی دیگر از حوزه‌هایی است که دراین‌باره  نیازمند کمک و حمایت سازمان جهانی گردشگری هستیم.» رئیس سازمان میراث فرهنگی سپس به تهدیدها و تحریم‌های آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: «سازمان جهانی گردشگری می‌تواند با توجه به پروژه ایران هراسی که از سوی آمریکا دنبال می‌شود، آگاهی گردشگران نسبت به امنیت موجود در ایران را بالا ببرد و تصویر واقعی از ایران را به گردشگران ارائه دهد.» مونسان گفت: «از ۴۰ سال پیش شاهد اعمال تحریم‌هایی از سوی آمریکا هستیم، اما بااین‌وجود امنیت ایران آسیبی ندیده و موضوعاتی که از سوی آمریکا مطرح می‌شود، اقتصادی است و در مدت ۴۰ سال امنیت ایران به شکل مناسبی حفظ شده است.» زوراب پلولیکاشویلی، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری در ادامه این نشست با اشاره به جایگاه ایران در حوزه گردشگری گفت: «طبیعت زیبای ایران می‌تواند دلیل خوبی برای جذب گردشگران باشد و به‌طور حتم توسعه اکوتوریسم در ایران می‌تواند به توسعه گردشگری طبیعی در دنیا نیز کمک کند. سال ۲۰۱۹ را سال آموزش و سال ۲۰۲۰ را سال اکوتوریسم نام‌گذاری خواهیم کرد که نام‌گذاری سال ۲۰۱۹ به‌عنوان سال آموزش می‌تواند به موضوع حساب اقماری گردشگری ایران کمک کند و نام‌گذاری سال ۲۰۲۰ به‌عنوان سال اکوتوریسم می‌تواند دستاوردهای خوبی برای این نوع از گردشگری در ایران داشته باشد.»

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.