کد خبر : 16690
دیدگاه‌ها برای در جلسه رسیدگی به صلاحیت ۴ وزیر اقتصادی چه گذشت؟ بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 آبان 1397 - 14:47
-

در جلسه رسیدگی به صلاحیت ۴ وزیر اقتصادی چه گذشت؟

رئیس‌جمهور: برخی افراد را که برای وزیر شدن دعوت کردیم، گفتند استخاره کرده‌ایم و بد آمده است وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید به مردم آموزش مهارت دهد. اشاره: شکل‌گیری دولت دوازدهم در شرایطی صورت گرفت که مردم در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ برای روحانی سنگ تمام گذاشتند و ۲۴ میلیون رأی برای انتخاب

رئیس‌جمهور: برخی افراد را که برای وزیر شدن دعوت کردیم، گفتند استخاره کرده‌ایم و بد آمده است وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید به مردم آموزش مهارت دهد.

اشاره: شکل‌گیری دولت دوازدهم در شرایطی صورت گرفت که مردم در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ برای روحانی سنگ تمام گذاشتند و ۲۴ میلیون رأی برای انتخاب دوباره او به صندوق‌ها انداختند. آنچه در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و انتخابات شوراهای پنجم اتفاق افتاد، نمایش حضور آگاهانه و مسئولانه مردم بود. متأسفانه روحانی از این پتانسیل ملی نتوانست به نفع مطالبات رأی‌دهندگان بهره‌برداری مطلوب نماید. این در حالی بود که مجلس تا حدی همسو با دولت بود و روحانی می‌توانست گزینه‌های مناسب‌تری را برای وزارتخانه‌ها معرفی کند که نکرد. کار به‌جایی رسید که هم کنشگران و هم ۱۸۷ نماینده مجلس از رئیس‌جمهور خواستند کابینه خود را ترمیم کند. او سرانجام تن به این خواست داد و چهار گزینه را برای وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اقتصاد، راه و شهرسازی و صمت به مجلس معرفی کرد و از ساعت ۱۳ روز گذشته رسیدگی به صلاحیت وزرا در مجلس آغاز شد و تا ساعتی که روزنامه به زیر چاپ رفت نتیجه رأی اعتماد یا عدم اعتماد به وزرا روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار نگرفت. گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد.

حسن روحانی روز گذشته در جلسه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت،‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد در مجلس گفت: مردم از ما می‌خواهند مشکلات آن‌ها را حل کنیم. این حق مردم است. ما موظفیم کشور را از مشکلات با وحدت، اتحاد و یکپارچگی عبور دهیم. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه آن‌ها که می‌گویند ابر تورم داریم یا دروغ می‌گویند یا اقتصاد ایران را نمی‌فهمند، خاطرنشان کرد: ما ابر تورم نداریم. ابر تورم ازلحاظ اقتصادی و تحلیل سیاسی نادرست است. ما از یک تورم تک‌رقمی متأسفانه عبور کرده‌ایم، اما حتماً می‌توانیم تورم را مهار کنیم. مهار تورم امکان‌پذیر است و روند صعود تورم ادامه نمی‌یابد. رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری هم کاهش‌یافته، اما درعین‌حال در هیچ زمانی به‌اندازه امروز ذخایر کالاهای اساسی ما در سطح بالایی نبوده است.

دفاع از وزیر پیشنهادی اقتصاد
حسن روحانی در ادامه  نطق خود در مجلس در دفاع از فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد با بیان اینکه بی‌تردید وزارت اقتصاد یکی از وزارتخانه‌های مهم ما در این مقطع  است، اظهار کرد:  درآمد ما بخش عمده آن از طریق این وزارتخانه تأمین می‌شود، بنابراین بخش مالیات برای ما اهمیت خاصی دارد. امروز ما نیازمند به عدالت مالیاتی هستیم. وی با اشاره به کمک نمایندگان به وزیر پیشنهادی اقتصاد درزمینهٔ عبور از شرایط حساس فعلی، اظهار کرد: من از تمامی کاندیداهایی که به شما معرفی کرده‌ام پرسیده‌ام که از ۲۴ ساعت چند ساعت کار می‌کنند. آنان اگر کمتر از ۱۴ ساعت کار کنند نمی‌توانند بار سنگین وزارت را به مقصد برسانند. نمایندگان باید توقعات خود را به وزرا منتقل کنند و شرایط اجتماعی را برای آنان بازگو کنند. ما باید با توان بیشتر در این شرایط مسیرمان را ادامه دهیم. وی تأکید کرد: ما امروز یک وزارتخانه بزرگی را به آقای دژپسند می‌سپاریم و ایشان باید بار آن را بر دوش بگیرند. من برای انتخاب تمامی وزرای پیشنهادی ده‌ها ساعت مطالعه، مشورت و تفکر کردم. البته  برخی از کسانی را که دعوت کردیم گفتند استخاره کرده‌ایم و بد آمده است. به نظر می‌رسد که استخاره در شرایط فعلی با ما همراه نبوده است. ما حتی برخی را هم دعوت کردیم، اما وقتی با آن‌ها به گفت‌وگو نشستم شنیدم که صدای لرزانی دارند. با خود گفتم این صدای لرزان نمی‌تواند بار وزارتخانه‌های مربوطه را در شرایط فعلی بر دوش بگیرند.

دفاع از وزیر پیشنهادی راه
حسن روحانی در دفاع از محمد اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نیز با اشاره به اینکه وزیر راه مسئولیت سنگینی بر دوش دارد، اظهار کرد: دولت درزمینهٔ مسکن بدهکار مردم است و باید مسئله‌ی مسکن را جبران کند. روحانی خاطرنشان کرد: کشتیرانی ما باید به سایر کشورها متصل شود و راه ترانزیت شمال – جنوب و شمال – غرب که برای ما اهمیت دارد به راه بیفتد. ما با رأی شما نمایندگان مجلس می‌توانیم درزمینهٔ حمل‌ونقل و راه‌آهن و جاده‌ها مشکلات را حل کنیم. رئیس‌جمهور با اشاره به سوابق اسلامی تصریح کرد:‌ تسهیلات و تخصص وی در همین زمینه راه و شهرسازی است. وی هر جا بوده فردی فعال بوده است، البته من رفاقت نزدیکی با وی ندارم، اما از زمان جنگ و بعد از جنگ او را می‌دیدم و وی فردی فعال در وزارت دفاع بود. در یک سال گذشته هم جز استانداران پرتحرک و فعال بوده است.

دفاع از وزیر پیشنهادی صمت
روحانی در ادامه در دفاع از رضا رحمانی، وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با تأکید بر اهمیت این وزارتخانه اظهار کرد: امروز وزارتخانه مهم صمت بار سنگینی بر دوش دارد؛ چراکه علاوه بر بخش صنعت و تولید، در حوزه تأمین نیازمندی‌های مردم و کالاهایی که باید دراختیار آن‌ها قرار گیرد و همچنین هماهنگی‌هایی که باید با بانک مرکزی صورت بگیرد، نقش مهمی دارد. رئیس‌جمهور گفت: وزارتخانه صمت بسیار مهم و کلیدی است و در آن امضای طلایی وجود دارد. در همین زمینه من در جلسه‌ای که با آقای رحمانی داشته‌ام، به او گفتم که در این وزارتخانه در برخی از سمت‌ها، هرکسی را که قرار دادی، حتی اگر ابوذر و سلمان هم بودند،  بعد از یک سال او را عوض کن. روحانی با بیان اینکه مدیریت صنعت، معدن، صادرات و واردات و کنترل بازار و قیمت‌ها از مسئولیت‌های سنگینی است که بر عهده وزارت صمت است، به شخصیت و کارنامه سوابق وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره و اظهار کرد: آقای رحمانی فردی از جنس پارلمان است و در دوره‌های مختلف نمایندگی در مجلس تلاش بسیاری انجام داده است. من جزوه تذکرات، سؤالات و نطق‌های او در دوران نمایندگی‌اش را خواندم و مشاهده کردم که همواره انتقادات، تذکرات و سخنرانی‌های او منصفانه بوده است.

دفاع از وزیر پیشنهادی کار
رئیس‌جمهور همچنین در دفاع از محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ارتباط با وظایف این وزارتخانه گفت: این وزارتخانه مسئولیت خاصی را بر عهده دارد. امروز اشتغال یک مسئله اصلی است. رئیس‌جمهور سپس گفت: این وزارتخانه است که باید به مردم مهارت یاد بدهد. ما در مهارت‌ها مشکل‌داریم. روحانی در پایان با تشکر از ربیعی، آخوندی، کرباسیان و همچنین سرپرستان وزارت خانه‌های مسکن، راه و شهرسازی، اقتصاد، صنعت و کار خطاب به نمایندگان گفت: شما نمایندگان در شرایط سخت دولت را یاری کرده‌اید و درخواست ما این است امروز ما را بیشتر یاری کنید تا با رأی قاطع شما کابینه تکمیل شود و ما در برابر مردم خجالت‌زده نشویم و هر روز از آن‌ها عذرخواهی نکنیم.

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی اقتصاد
علی ساری فر، نماینده مردم اهواز در مجلس در مخالفت با رأی اعتماد مجلس به وزیر پیشنهاد اقتصاد با بیان اینکه خطر تهدید امنیت اقتصاد کشور بالاست، گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که سالانه بودجه‌هایی تحت عنوان پاداش تصویب کرده‌اید، دراین‌باره به مجلس توضیح دهید. درباره آینده‌پژوهی هم که ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای آن پیش‌بینی کرده‌اید، توضیح دهید. یحیی کمالی پور، عضو فراکسیون مستقلین مجلس نیز در مخالفت با دژپسند گفت: اگر وضعیت اقتصادی ما امروز این‌گونه است قسمتی از آن به دکتر دژپسند و دوستانش در سازمان برنامه‌وبودجه بازمی‌گردد. وی بیان کرد:‌ بیایید کارنامه گذشته دکتر دژپسند در سازمان برنامه‌وبودجه را مدنظر قرار دهیم و بر اساس آن برای آینده کشور تصمیم بگیریم. ولی ملکی، نماینده مشکین‌شهر در مجلس هم به‌عنوان مخالف به دژپسند گفت: مکانیزم شما برای مبارزه با بانک‌ها رفع موانع تولید، بالا بردن تولید ناخالص ملی (GNP) چیست؟ وی افزود: فرمایش همه عزیزان این بوده که ما در جنگ اقتصادی هستیم. در جنگ اقتصادی همه باید آرایش جنگی بگیرند.
هم دولت، هم مجلس و هم قوه قضائیه. آیا ما در حال آرایش جنگی هستیم؟ همچنین رمضانعلی سبحانی فر، نماینده مردم سبزوار در مجلس در موافقت با دژپسند از نمایندگان خواست با رأی قاطع به دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد در مقابل تصمیم نابخردانه آمریکا بایستند و گفت: ما در مقابل یک تصمیم بسیار مهم داخلی و خارجی قرار گرفته‌ایم. چند ماهی است ثبات اقتصادی در کشور بهم خورده و هرروز فشار اقتصادی بیشتری بر مردم وارد می‌شود. از طرفی در مقابل آمریکا و ایادی این کشور قرارگرفته‌ایم و خزانه‌داری آمریکا به‌عنوان پایگاه جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران تعریف شده است.

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی کار
شهاب نادری، نماینده مردم پاوه در مجلس با انتقاد از انتخاب شریعتمداری از سوی رئیس‌جمهور به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کار گفت که چرا رئیس‌جمهور به جوانان اعتماد نمی‌کند؟ وی به‌عنوان مخالف افزود: از اینکه آقای شریعتمداری مجدداً شانه زیر بار مسئولیت داده سپاسگزارم. من برای شخصیت حقیقی ایشان احترام زیادی قائل هستم، اما باید نظراتم را بیان کنم و از آقای روحانی بپرسم چرا باوجوداین همه جوان نخبه و فرهیخته با درجات عالی نتوانستند جوان‌گرایی را در عمل به جامعه ۶۵ درصدی جوانان نشان دهند؟ همچنین روح‌الله بابایی صالح، نماینده بویین‌زهرا در موافقت با وزیر پیشنهادی کار گفت: این آقای شریعتمداری بود که برای اولین بار موضوع ثبت سفارشات خودرو را که در زمان وزیر سابق اتفاق افتاده بود، برملا کرد. وی گفت: شریعتمداری فردی با قاطعیت لازم در مبارزه با فساد می‌باشد. ایشان فردی است که می‌تواند با فسادهای سازمان‌یافته مبارزه کند. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مردم رشت هم به‌عنوان موافق گفت: شریعتمداری یک چریک است برای جنگ اقتصادی.

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی راه
در ادامه سهراب گیلانی، نماینده مردم شوشتر در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تغییر و تحول در وزارتخانه‌ها برای افزایش کارآمدی، ایجاد تحول و مقابله با بحران‌های جدید است، گفت: وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی چه برنامه‌هایی برای حل مشکلات حوزه مسکن و راه دارد؟ وی خاطرنشان کرد: در جلساتی که با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی داشتم و در برنامه مکتوب او دیدم سؤالاتی برایم پیش آمد که انتظار دارم وزیر پیشنهادی به‌صورت شفاف به این سؤالات پاسخ دهد. همچنین محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در موافقت با رأی اعتماد به محمد اسلامی گفت: دکتر اسلامی از نیروهای شاخص و انقلابی و از مدیران جهادی کشور هستند. وی بیان کرد: با نگرش به اینکه اعتقاد دارم در این شرایط حساس که دشمن خونی ما برای اعمال تحریم‌های بیشتر در حال آماده شدن است ما هم باید با همدلی آماده شویم تا تمام توطئه‌های آمریکا را خنثی کنیم.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.