کد خبر : 20278
دیدگاه‌ها برای در وصف ژاپن، اقتصاد برتر جهانی بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 خرداد 1398 - 9:52
-

در وصف ژاپن، اقتصاد برتر جهانی

آرمیتا امیری به مناسبت سفر آقای شینزو آبه به ایران بعد از جنگ دوم و شکست سخت دول محور کمتر کشوری می‌پنداشت در این مدت اندک ژاپن بتواند مرزهای اقتصادی و تکنولوژیکی جهان را درنوردد؛ اما ژاپن پس از اتمام جنگ دوم جهانی به نوشتن قانون اساسی جدید اهتمام ورزید و در ماده ۹ نظامی‌گری

آرمیتا امیری

به مناسبت سفر آقای شینزو آبه به ایران

بعد از جنگ دوم و شکست سخت دول محور کمتر کشوری می‌پنداشت در این مدت اندک ژاپن بتواند مرزهای اقتصادی و تکنولوژیکی جهان را درنوردد؛ اما ژاپن پس از اتمام جنگ دوم جهانی به نوشتن قانون اساسی جدید اهتمام ورزید و در ماده ۹ نظامی‌گری را منع و حفظ امنیت خود را به آمریکا سپرد؛ اتخاذ دیپلماسی بدون چهره در برابر آمریکا (یعنی عدم نزاع و درگیری با آمریکا) به ژاپن کمک کرد تا اصلی‌ترین قدم خود را در راه نوسازی اقتصادی و در پس آن تکنولوژی بردارد. به‌طوری‌که تحلیلگران از اصطلاح سواری مجانی استفاده می‌کنند، به تعبیر دیگر آمریکا با این اقدامات به این کشور سواری مجانی می‌دهد.

به داوری من، ماده ۹ قانون اساسی ژاپن یک توافق برد برد بین این کشور و آمریکا است.

  • چند واقعیت جالب درباره ژاپن و ژاپنی‌ها:

۱-  آموزش به کودکان و آماده کردن همه‌جانبه آنان در عرصه زندگی اجتماعی و سیاسی حرف اول را در ژاپن می‌زند. برای مثال دانش‌آموزان ژاپنی یک روز کامل را در مدارس با ویلچر سر می‌کنند تا به درک آن‌ها از محدودیت‌ها و مشکلات افراد ویلچری کمک کند.

۲- سیاست خارجی ژاپن توسط فرد یا افراد سیاست‌مدار تدوین نمی‌شود؛ بلکه مؤسسات پژوهشی که بیشتر دست بخش خصوصی است و دانشگاه محور و در ارتباط با دانشگاه‌ها و دانشگاهیان؛ با پژوهش و آنالیز از شرایط بین‌المللی بهترین راه‌حل‌ها را به سیاستمداران برای اجرا انتقال می‌دهند. جالب است بدانید بودجه (تحقیقات و توسعه) در آلمان ۴۱ میلیون دلار، در فرانسه ۳۰ میلیون دلار و در ژاپن ۹۴ میلیون دلار است.

 3- بازار اقتصادی ژاپن بازار آزاد و رقابت اقتصادی در مدرن‌ترین شیوه ممکن در حال اجرا است؛ دولت کوچک و بخش خصوصی ژاپن واجد قدرت فراوانی است به همین دلیل آگاهان، سیستم حکومتی این کشور را شرکتی قلمداد می‌کنند.

 4- سرزمین سامورایی‌ها به‌شدت از حیث منابع معدنی و طبیعی به خارج نیازمند است اما به لطف پیشرفت اقتصادی و تکنولوژی در بیشتر مواقع درآمد سرانه این کشور از آمریکا بیشتر است.

۵- ژاپنی‌ها خدای پس‌انداز هستند و یکی از مهم‌ترین دلایل توسعه این کشور هم همین امر است؛ در خلال سال‌های ۱۹۸۰ تا ۸۷ ژاپنی‌ها ۲۰/۳ درصد درآمد خالص خود را ذخیره کردند درحالی‌که این رقم در آمریکا ۴/۲ درصد بود.

۶- در ژاپن اصالت با جمع است و ژاپنی‌ها ذیل گروه و اجتماع تعریف می‌شوند؛ کار گروهی و رضایت گروه از یک فرد شرط اساسی است؛ استعفا دادن‌های پیاپی مسئولان ژاپنی درست زمانی که با کاهش جدی محبوبیت روبرو می‌شوند و وعده‌های انتخاباتی خود را محقق نمی‌کنند، گواهی بر این مدعاست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.