کد خبر : 12406
دیدگاه‌ها برای دوم خرداد طلایی بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 خرداد 1395 - 10:39
-

دوم خرداد طلایی

روزنامه قانون: شب گذشته را باید ،شب طلایی سینمای ایران دانست. پس از سال ها که از جایزه نخل طلای قبلی ما می گذشت این بار نوبت به نابغه سینمای ایران رسید تا با یک فیلم دو نخل طلا برای سینما شکارکند و به این ترتیب فرهادی، دوم خردادی طلایی را برای سینمای ایران رقم

روزنامه قانون: شب گذشته را باید ،شب طلایی سینمای ایران دانست. پس از سال ها که از جایزه نخل طلای قبلی ما می گذشت این بار نوبت به نابغه سینمای ایران رسید تا با یک فیلم دو نخل طلا برای سینما شکارکند و به این ترتیب فرهادی، دوم خردادی طلایی را برای سینمای ایران رقم زد.اصغرفرهادی و شهاب حسینی، دو ستاره سینمای ایران موفق شدند بار دیگر افتخاری تازه برای سینمای ایران ثبت کنند و نیز فرهادی بعد از اسکار خود برای فیلم «جدایی» با دریافت نخل طلای بهترین فیلمنامه ، مجموعه جوایز خود را کامل کند.

نگاه فیلم دوستان جهان در روزهای ۱۱ تا ۲۲ ماه می خیره به جشنواره سینمایی کن شد که امسال برای شصت و نهمین بار برگزار می‌شد. فستیوال کن در کنار جشنواره‌های ونیز و برلین یکی از سه جشنواره سینمایی مهم جهان است و سال‌هاست که معیاری معتبر برای سنجش ساخته‌های سینمای سراسر جهان محسوب می‌شود.

در این دوره از جشنواره کن هم در مجموع ۲۱ فیلم بر سر دریافت نخل طلایی با یکدیگر رقابت کردند که سینمای فرانسه با ۴ فیلم پررنگ‌ترین حضور را در بخش رقابتی کن ۲۰۱۶ داشت. در فهرست فیلمسازان بخش رقابتی چهره‌های نامداری به چشم می‌خوردند، از جمله اصغر فرهادی، پدرو آلمودوار، کن لوچ، برادران «دارن» و شان پن.پوستر جشنواره سینمایی کن در سال ۲۰۱۶ از فیلم «تحقیر» (محصول ۱۹۶۲) ساخته معروف ژان لوک گدار، برگرفته شده و مردی را در حال بالا رفتن از پله به سوی رویاهایش رو به دریای مدیترانه نشان می‌دهد. سال گذشته پوستر این رویداد مهم سینمایی با تصویری از اینگرید برگمن طراحی شده بود.

هیات داوران بخش رقابتی جشنواره کن مجموعا ۹ نفر را دربر می‌گیرد.امسال سینمای ایران هم سهمی در هیات داوران کن داشت و کتایون شهابی، تهیه‌کننده ایرانی و مدیرعامل موسسه رسانه بین المللی شهرزاد یکی از اعضای اصلی هیات داوران کن ۲۰۱۶ بود. ریاست هیات داوران بخش رقابتی در این دوره از جشنواره کن را جورج میلر به عهده داشت که با کارگردانی مجموعه فیلم «مکس دیوانه» و فیلم انیمیشن «خوش قدم» تا کنون موفقیت‌های زیادی را کسب کرده است.

او نخستین استرالیایی است که ریاست جشنواره بین المللی فیلم کن را به عهده گرفته و پس از اعلام این خبر از سوی دست‌اندرکاران جشنواره کن، انتخابش به ریاست هیات داوران را افتخاری بزرگ خوانده بود. سینمای ایران در این دوره از جشنواره فیلم کن با سه فیلم حضور داشت.

دومین فیلم ایرانی کن

علاوه بر فیلم پرجنجال «فروشنده» فرهادی که واکنش‌های زیادی را در بر داشت ، فیلم «وارونگی» به کارگردانی بهنام بهزادی نیز در بخش «نوعی نگاه» به نمایش درآمد.

در این فیلم علی مصفا، سحر دولتشاهی و ستاره پسیانی نقش آفرینی می‌کنند. فرنوش صمدی، تنها کارگردان زن ایرانی هم امسال با فیلم «سکوت» در کن ۲۰۱۶ حضور داشت.امسال جشنواره فیلم کن در حالی شروع به کار کرد که با اینکه۶ ماه از حملات تروریستی به پاریس گذشته بود جشنواره با تدابیر شدید امنیتی و میان ترس و واهمه بیشتر شرکت‌کنندگان از بروز حملات تروریستی برگزار شد.

فیلم افتتاحیه امسال ،«کافه سوسایتی» ساخته وودی آلن بود،فیلمی‌که به رغم گفته برخی منتقدان فرانسوی تداعی کننده فیلم‌های اولیه وودی آلن است و شباهتی به آثار ارنست لوبیچ دارد.وودی آلن در مصاحبه‌ای با ورایتی گفت که امسال حضور در جشنواره کن برای او یعنی روبه رو شدن با دو فوبیای بزرگ او؛ روزنامه نگاران و تروریست‌ها.کارگردان ۸۰ ساله می‌گوید حتی زمانی که به سوپرمارکت می‌روم یا می‌خواهم بروم روزنامه بخرم می‌ترسم:«من بزرگ‌ترین نگران جهانم. وقتی بحث تروریسم پیش می‌آید (hypochondriacal) پیدا می‌کنم.» اما بالاخره جشنواره شصت‌ونهم کن میان ترس‌های شدید وودی آلن برگزار و ۱۱ روز طلایی برای سینمای جهان رقم زده شد.

حضور ایران در جشنواره کن، از گذشته تا امروز

سابقه حضور سینمای ایران در جشنواره کن به سال ۱۹۶۱ میلادی باز می‌گردد.پس از انقلاب، سی و سومین دوره جشنواره فیلم کن (تنها چند ماه پس از وقوع انقلاب اسلامی) برگزار شد. در این دوره فیلم «چریکه تارا» ساخته «بهرام بیضایی» در بخش نوعی نگاه جشنواره کن به نمایش درآمد، این در حالی بود که این فیلم در ایران مجوز نمایش نگرفت.

جشنواره کن که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳، هر سال فیلمی‌را از ایران در بخش اصلی خود (یعنی بخش مسابقه) و در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ هم چند فیلم در بخش‌های گوناگون پذیرفته بود، ناگهان در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ هیچ فیلمی‌از ایران را در هیچ بخشی نپذیرفت و بعد هم کن جسته و گریخته برای سینمای ایران ادامه داشت تا در نهایت به فیلم «گذشته» ساخته «فرهادی» رسید و نخل طلا را برای بازیگر زن خود به ارمغان آورد.

این کارگردان با ذوق ایرانی که حداقل سه فیلم در سطح بهترین آثار جهانی در کارنامه خود دارد امسال هم با «فروشنده» در این آوردگاه جهانی حضور داشت. حضوری که به عقیده بسیاری موفقیت بزرگی را در کارنامه فرهادی ثبت خواهد کرد که منوط به کسب جایزه نیست. موفقیت فرهادی تثبیت جایگاه سینما و نوع قصه‌گویی‌اش به دنیاست و سوای از کسب جایزه ، دیگر وقت آن رسیده است که سینمای جهان به فرهادی احترام ویژه‌ای بگذارد.

وارونگی اولین مهمان ایرانی کن

نخستین فیلم ایرانی که امسال در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد، «وارونگی» ساخته بهنام بهزادی بود. فیلمی‌درباره زندگی یک زن ایرانی که گمان می‌کند مستقل و آزاد است، اما به زودی درمی‌یابد که او هم در بند مشکلات خانوادگی و اجتماعی است.«ورایتی» در نقدی درباره این فیلم می‌گوید: «وارونگی» علاوه بر این، تصویری هم از تهران به عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان به دست می‌دهد. در این فیلم آلودگی هوا زندگی خانوادگی نیلوفر (با بازی سحر دولتشاهی) را دگرگون می‌کند و او مجبور می‌شود هر آنچه را که طی ۱۰ سال ساخته و استقلال خود به عنوان یک زن را مدیون آن است، رها کند و در جست‌وجوی هوای پاک زندگی تازه‌ای را در پیش بگیرد.

بهنام بهزادی به خاطر فیلم «قاعده تصادف» جایزه جشنواره فیلم توکیو و جشنواره سه قاره را به دست آورده بود. این نخستین بار بودکه فیلمی‌از این کارگردان ایرانی در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد.بهزادی در گفت‌وگو با سایت جشنواره فیلم کن گفت «وارونگی» با این تصویر در ذهن او شکل گرفته است: «چند سال پیش در تهران، در یک روز خیلی آلوده دختری را در پیاده‌رو دیدم که مثل خیلی‌های دیگر ماسک زده بود و داشت راه خودش را می‌رفت، وقتی که از کنار من رد شد، هق‌هق‌کنان گریه می‌کرد. از خودم می‌پرسیدم که آیا او ماسک زده که خودش را از چشم دیگران و قضاوت‌های مردم پنهان کند؟ چند سال گذشت و با این‌حال این تصویر همچنان در ذهن من بود».

غوغای «فروشنده» در کن

فیلم «فروشنده» تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی در جشنواره فیلم کن، به عنوان آخرین فیلم بخش اصلی به نمایش درآمد. منتقدان این فیلم را ستوده‌اند و حتی بعضی از آنها اعلام کردند که فیلم فرهادی سطح رقابت‌ها در کن را بالا برد. «فروشنده» شامگاه جمعه ۳۱ اردیبهشت در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد.

ماجرای فیلم فرهادی

تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی زندگی زن و شوهری به نام رعنا (ترانه علیدوستی) و عماد (شهاب حسینی) را نشان می‌دهد که در حال بازی در نمایش «مرگ فروشنده» نوشته آرتور میلر، نویسنده و نمایشنامه‌نویس آمریکایی هستند. آن‌ها در یک مجتمع مسکونی سکونت دارند که یک روز، به‌طور غیر منتظره‌ای آسیب می‌بیند و در معرض فروپاشی قرار می‌گیرد. ساکنان سراسیمه آپارتمان‌شان را ترک می‌کنند؛ مجتمع فرونمی‌پاشد اما غیر قابل سکونت است.

رعنا و عماد ناگزیر به آپارتمان نیمه‌ویرانی نقل مکان می‌کنند که ظاهرا به زنی با معاشرت‌های مشکوک تعلق دارد. یک شب عماد به منزل برمی‌گردد و در راه پله رگه‌هایی از خون می‌بیند. مردی ناشناس رعنا را مورد تعرض قرار داده. ظاهرا زندگی می‌تواند از نو به روال همیشگی‌اش ادامه پیدا کند اما این حادثه زندگی آن‌ها را مختل می‌کند. منتقدان در مجموع از فیلم «فروشنده» به عنوان یک اثر درخشان یاد کرده‌اند که هر چند به پای فیلم «جدایی» نمی‌رسد اما به لحاظ میزانسن و درام از یک رویداد ساده آغاز می‌شود و به تدریج ابعادی پیچیده پیدا می‌کند.

اکسپرس نوشته است که اصغر فرهادی موفق شده در این فیلم خشونت پنهان در روابط بین انسان‌ها را با حوادث روزمره و به ظاهر پیش پا افتاده برملا کند. تله‌راما، دقت اصغر فرهادی در فیلمنامه‌نویسی و دکوپاژ حساب‌شده و سختگیرانه در فیلم «فروشنده» را ستوده است.

لا پرس می‌نویسد که با نمایش فیلم «فروشنده» در آخرین روزهای جشنواره فیلم کن سطح رقابت‌ها به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. اریک مولار ، منتقد LAPRESS در نقدی به فیلم «فروشنده» نوشت: فروشنده فیلمی‌است که در لحظات آخر به جشنواره شصت‌ونهم کن اضافه شد و در حالی که کیفیت کلی جشنواره امسال بالا رفته بود، همچنان تا شب جمعه شاهکار تمام عیاری ندیده بودیم. نتیجه اینکه اصغر فرهادی با فیلمش سطح مسابقه را بالا برد.

در این روز عجیب در کن ما بهترین فیلم جشنواره و بدترین را دیدیم، دومی‌به لطف جناب شان پن و آخرین چهره نفرت انگیزش! اگر فستیوال را به دوی استقامت تشبیه کنید که از ابتدا در حال دیدن پایانش هستید، فرهادی کسی است که به شما بال پرواز می‌دهد.در این بوم نقاشی، فرهادی مسائل مختلفی را برای ما کالبد شکافی می‌کندمانند خشم، انتقام، تحقیر، عصبانیت، افتخار، بخشش و ترحم. همچنین تغییرات روابط بین یک زوج که با یک اتفاق ناگوار روبه‌رو شده‌اند را تصویر می‌کند.

او همچنین سنت‌هایی که در کشورش جریان دارد را بررسی می‌کند، بی‌خود نیست که روایتی موازی با مرگ فروشنده آرتور میلر ایجاد می‌کند.درام روانشناسانه فرهادی نشان از درک والای او از درونیات انسان‌ها دارد و مانند فیلم او پل ورهوون اثر زیبایی بر قلب مخاطب می‌گذارد».همچنین در ادامه سلسله نقدها، «اوون گایبرمن»هم ضمن تقدیر از آخرین ساخته فرهادی ترانه علیدوستی را نسخه ایرانی ماریون کوتیار دانست.«فروشنده» ۱۸ مهرماه سال جاری پروانه ساخت گرفت. ابتدا قرار بود در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید اما نام این فیلم در فهرست فیلم‌های فجر قرار نگرفت. در جشنواره فیلم کن هم بعد از اعلام رسمی‌نامزدهای نخل طلا در فهرست فیلم‌های بخش اصلی گنجانده شد.

حاشیه‌های جشنواره کن ۲۰۱۶

جشنواره کن امسال هم مانند تمام جشنواره‌های بزرگ سینمایی در جهان حاشیه‌های متعددی به همراه داشت. سینمای آلمان که در سال‌های گذشته حضوری کمرنگ را در جشنواره کن تجربه کرده بود، این بار با فیلم «تونی اردمان» (Toni Erdmann) به کارگردانی مارن آده، در بخش رقابتی شرکت کرد. «پدرو آلمودوار» سینماگر بنام اسپانیایی از جمله رقبای اصغر فرهادی بر سر کسب نخل طلایی بود. تازه ترین اثر او که خولیتا (Julieta) نام دارد، اگرچه تحسین منتقدان را برانگیخته اما از سوی علاقه مندان سینما چندان مورد استقبال قرار نگرفته است. آلمودوار از مهمانان ثابت جشنواره کن محسوب می‌شود اما تاکنون موفق به کسب نخل طلایی این فستیوال نشده است. او پیش از آغاز رقابت بر سر کسب نخل طلایی اعلام کرده: «بدون نخل هم می‌توانم به زندگی ادامه دهم .»

پابرهنه روی فرش قرمز

یکی از حاشیه‌های جشنواره امسال که سروصدای زیادی به پا کرد ، پا برهنه شدن جولیا رابرتز در مراسم فرش قرمزبود. جولیا رابرتز، بازیگر مشهور سینمای‌هالیوود که با فیلم «مانی مانستر» ساخته جودی فاستر در شصت‌ونهمین جشنواره کن حضور داشت پس از حضور بر فرش قرمز کن در میانه راه کفش‌های خود را از پای درآورد و پابرهنه مقابل دوربین عکاسان رفت.پیش از این و از جمله در جشنواره سال گذشته نیز انتشار اخباری مبنی بر اینکه زنان شرکت‌کننده در جشنواره فیلم کن نمی‌توانند با کفش تخت در مراسم فرش قرمز حاضر شوند، انتقادهای زیادی را به دنبال داشت.

سال گذشته اگرچه فستیوال کن اجبار در پوشیدن کفش پاشنه بلند برای زنان در مراسم فرش قرمز را تایید کرد اما مدیر جشنواره آن را «شایعاتی بی‌اساس» دانست.« کریستین استوارت» هم دیگر بازیگری بود که کفش‌های خود را در دست گرفت و پابرهنه روی فرش قرمز کن ۲۰۱۶ رفت. «آیشواریا رای» هم سوژه خوبی برای عکاسان این دوره از جشنواره بود و لباس بلند «امل کلونی» همسر جورج کلونی که هنگام عکاسی برای او دردسرساز شده بود هم از حاشیه‌های دیگر امسال بود.اما به جرأت می توان گفت که جشنواره کن درروز آخر برای سینمای ایران حال و هوای دیگری داشت.

فروشنده جشنواره را دیدنی کرد

عوامل فیلم «فروشنده» فرهادی در آخرین روز جشنواره روی فرش قرمز جشنواره رفتند و نگاه‌های بسیاری را به خود معطوف کردند.اصغرفرهادی،شهاب حسینی و ترانه علیدوستی با ظاهری بسیار آراسته در نشست خبری و فرش قرمز فیلم «فروشنده» حاضر شدند و از اولین دقایق حضورشان روی فرش قرمز به واسطه لباس‌هایشان تبدیل به سوژه بی رقیب شبکه‌های اجتماعی ایرانیان شدند.همان شب و بعد از نشست خبری فیلم ، اصغر فرهادی و دو بازیگر نقش اصلی‌اش با آواز «دلشدگان» استاد شجریان پا روی فرش قرمز کن گذاشتند ولذت برای تماشاگران سراسر غرور و هیجان ایرانی به اوج رسید.در مقابل تمجید از نوع پوشش بازیگران فیلم «فروشنده»، لباس‌ها و ظاهر عوامل فیلم «وارونگی» در جشنواره بسیار مورد انتقاد قرار گرفت و بسیاری لباس سحر دولتشاهی را درخور چنین مراسمی که نگاه جهان روی آن معطوف است ندانستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.