تاریخ انتشار : دوشنبه 26 خرداد 1393 - 22:10
-

دکتر طالبی، فرصتی برای گذر از شهرنشینی به شهروندی

تبدیل نهاد صرفاً خدماتی شهرداری به نهادی اجتماعی-فرهنگی و نهادی شهروند محور شاید به نظر بسیاری از نخبگان جامعه در ابتدا یک شعار آرمانی باشد، ولی با نگاهی به ظرفیت ها وتوانمندی های شهرداری سبزوار، و حضور شخصیتی برنامه محور و دانش محور مانند دکتر طالبی با رویکردهای اجتماعی و فرهنگی در راس این نهاد

تبدیل نهاد صرفاً خدماتی شهرداری به نهادی اجتماعی-فرهنگی و نهادی شهروند محور شاید به نظر بسیاری از نخبگان جامعه در ابتدا یک شعار آرمانی باشد، ولی با نگاهی به ظرفیت ها وتوانمندی های شهرداری سبزوار، و حضور شخصیتی برنامه محور و دانش محور مانند دکتر طالبی با رویکردهای اجتماعی و فرهنگی در راس این نهاد عمومی، این گمانه را تقویت می کند که فرصت تاریخی برای یک جهش اجتماعی و فرهنگی در شهر فراهم شده است.

در اینکه سبزوار به پارک ، مترو، توسعه فضای سبز و… نیاز دارد تردیدی نیست، اما در نهایت هدف از این همه تلاش و کوشش ساختن محیطی امن و سالم برای زیست شهروندان می باشد.
چه بخواهیم وچه نخواهیم امروز سبزوار جزء سی و پنج شهر بزرگ ایران و جزء سه شهر بزرگ و تاثیرگذار خراسان بزرگ است.

با پایان امسال در حالی هشتادمین سالگرد تاسیس شهرداری در شهر تاریخی سبزوار را جشن می گیریم که مردی آشنا به مسائل و مردی از جنس مردم – که دیدگاه های اجتماعی و فرهنگی اش بر دیدگاه های صرفاً عمرانی آن غلبه دارد – سکاندار مدیریت شهری است.
ارائه مشارکتی ترین بودجه شهرداری در طول  ۸۰ سال گذشته فرصتی است تا مردمانی که تا دیروز فقط شهرنشین بوده ایم با مسوولیت پذیری در اداره شهر، طعم شیرین شهروندی را بچشیم.

dr-talebi

دکتر محمد علی طالبی،شهردار سبزوار – برنامه “استقبال از بهار” به امید آزادی مرزبانان ایران (اسفند ۹۲) – sabzngo.com

 یکی از مهمترین شاخصه شهروندی از دیدگاه عالمان مردم شناسی، پذیزش مسوولیت توسط شهروندان یک شهر در اداره امور آن است.
هیچ جامعه ای را نمی توان پیدا کرد که بدون مشارکت اعضای خود طعم توسعه را چشیده و به اهداف خود رسیده باشد.
امروزه احساس تعلق اجتماعی، مبنای احساس مسوولیت و زیربنای مشارکت و توسعه پایدار است. مشارکت شهری فرایندی است که توسط آن مردم می توانند خود را سازمان داده و از طریق آن در فعالیت و توسعه پایدار شهر بازوی توانمند مدیریت شهری گردند، و راه حل مناسب جهت  استفاده از این سرمایه عظیم اجتماعی، رجوع به محلات به عنوان سلول های
 بنیادین شهری می باشد.
محلات به عنوان سلول های بنیادی جوامع شهری و حلقه واسط مدیریت شهری و مردم می باشد.

از روزگاران گذشته محلات در ساماندهی امور شهری از جایگاه والایی برخوردار بوده اند. هر محله با فراهم آوردن یک هویت مستقل با ویژگی های خاص خود، باعث می شود که ساکنان آن تعلق خاصی به آن محله داشته و در برابر مشکلات آن حساس بوده و نسبت به حل مسائل و مشکلات آن همکاری داشته باشند.
تاریخ مدیریت شهری نشان داده که مدیران شهرها به مردم همواره نگاه مصرف کننده داشته نه یک همکار.

امروز با حضور شخصیتی ملی و با دیدگاه های کلان اجتماعی و فرهنگی در  راس مدیریت شهری، فرصتی تاریخی در اختیار نهاد شهرداری و مردم سبزوار قرار گرفته است که باید قدر دانسته شود. امروز همه جریان های دلسوز شهر، از چپ و راست، اصلاح طلب و اصولگرا و… باید به ندای سازندگی و ندای توسعه و اتحاد برای داشتن سبزواری سبز و آباد و شهروندانی امیدوار که از حلقوم این فرزند خلف سبزوار برخاسته پاسخ مثبت داده و از این فرصت بزرگ تاریخی، که توسط اعضای محترم شورا ایجاد شد و انشاءا… حمایت همه جانبه آنها تداوم خواهدداشت و، به نفع آبادی دیار سربداران استفاده کنیم.

موسی الرضا  علیزاده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ناشناس چهارشنبه , ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹

شخصیتی ملی و با دیدگاه های کلان اجتماعی و فرهنگی !!!!

شخصیتی برنامه محور و دانش محور !!!!

فرزند خلف سبزوار!!!!
فرصت تاریخی!!!!

فرصت بزرگ تاریخی، که توسط اعضای محترم شورا ایجاد شد!!!!

ناشناس چهارشنبه , ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰

آقا یک صفحه طنز هم لازمتونه

ناشناس پنجشنبه , ۱۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳

استفاده ازعبارا تی نظیر( شخصیت ملی ) معنی خاص خود رادارد حرمت قلم راحفظ کنید

نظرات بسته شده است.