کد خبر : 16961
دیدگاه‌ها برای دکتر پیروز حناچی شهردار تهران شد بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 آبان 1397 - 12:08
-

دکتر پیروز حناچی شهردار تهران شد

برنامه شهردار جدید تهران برای اداره پایتخت توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا اجرای سیاست اقتصاد مبتنی بر فرهنگ‌سازی اشاره: تهران با معضلات عمده‌ای از قبیل آلودگی هوا، ترافیک، ساخت‌وساز بی‌رویه، کمبود فضای سبز، باغ کشی، شهر فروشی، کمبود پارکینگ، وجود متکدیان در چهارراه‌ها، نبود فضاهای گردهمایی و اجتماعی برای شهروندان و … روبروست.

برنامه شهردار جدید تهران برای اداره پایتخت توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا اجرای سیاست اقتصاد مبتنی بر فرهنگ‌سازی

اشاره: تهران با معضلات عمده‌ای از قبیل آلودگی هوا، ترافیک، ساخت‌وساز بی‌رویه، کمبود فضای سبز، باغ کشی، شهر فروشی، کمبود پارکینگ، وجود متکدیان در چهارراه‌ها، نبود فضاهای گردهمایی و اجتماعی برای شهروندان و … روبروست. اکنون این شهر دوباره امید دارد تا با انتخاب شهردار جدید که دکتری معماری و حوزه شهری و مشکلات آن را می‌شناسد، شهری زیباتر با فضاهای بهتر برای شهروندان ساخته شود. مهم‌ترین خواسته شهروندان اجرای سیاست‌های شهر هوشمند برای کاهش زمان ترافیک و استفاده از وسایل حمل‌ونقل برقی یا گازسوز برای داشتن هوای پاک است. اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته شهردار تهران شهردار پایتخت را انتخاب کردند. در رأی‌گیری که توسط هیئت‌رئیسه انجام شد، عباس آخوندی ۱۰ رأی و پیروز حناچی ۱۱ رأی را کسب کرد. بر همین اساس پیروز حناچی شهردار جدید تهران شد. شورای پنجم در حالی سومین شهردار پایتخت را در دو سال فعالیت خود انتخاب کرد که محمدعلی نجفی اولین شهردار منتخب به علت ابتلا به بیماری استعفا کرد و محمدعلی افشانی مشمول قانون «منع به‌کارگیری بازنشستگان» شد و از شهرداری روز ۲۶ آبان می‌رود. گفتنی است که مدیرمسئول روزنامه ستاره صبح که سابقه در وزارت مسکن و شهرسازی دارد از همان ابتدای انتخاب شهردار تهران به برخی اعضا و افراد مؤثر توصیه می‌کرد که حناچی مناسب‌ترین گزینه برای شهرداری تهران است.

تعدیل نیرو
شهردار منتخب تهران، بابیان اینکه تعدیل نیروهای شهرداری بر اساس سیاست برد-برد اجرا خواهد شد از اجرای سیاست اقتصاد مبتنی بر فرهنگ‌سازی به‌منظور کمک به گردش اقتصاد شهر و رفع آسیب‌های اجتماعی پایتخت خبر داد.
وی در بیان برنامه‌های خود برای اداره تهران گفت: بی‌تردید اجرای برنامه‌های ارائه‌شده در شورای شهر را با توجه به وضعیت بودجه شهرداری و اولویت‌بندی بر اساس اهمیت هرکدام از موضوعات مطرح‌شده در دستور کار قرار می‌دهیم. «توسعه حمل‌ونقل عمومی» و «کاهش آلودگی هوا» دو موضوع مهم است که شهرداری تهران، دولت و گروه‌های ذینفع و حتی شهروندان باید کمک کنند تا تحقق پیدا کند.

سیاست برد- برد
حناچی در مورد تعدیل نیرو که در دستور کار شهرداری قرارگرفته است، یادآور شد: این موضوع که باید بدنه شهرداری سبک و چابک شود در دستور کار تمام کاندیداهای شهردار تهران قرار داشت، اما اینکه چگونه این کار را انجام دهیم به این معنا که با اخراج یا سیاست برد-برد صورت پذیرد تا افرادی که شامل تعدیل می‌شوند باعلاقه خود از بدنه جدا شوند، دو سیاست مجزا است که نتایج مجزایی هم به همراه دارند و من طرفدار سیاست برد-برد هستم.

سیاست اقتصاد مبتنی بر فرهنگ
حناچی در رابطه با برنامه خود برای رفع آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی، سیاست اقتصاد مبتنی بر فرهنگ را در پیش خواهم گرفت موضوعی که در دنیا مطرح است و بسیاری از شهرهای موفق این روش را که انجام اقدامات فرهنگی برای کمک به گردش اقتصادی شهر بوده را تعقیب می‌کنند که کمانچه‌زن و پُربازده‌ترین روشی است که می‌توانیم برای اداره صحیح شهر بکار بگیریم.

متکدیان
شهردار تهران در مورد ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی و جمع‌آوری متکدیان تأکید کرد: شهرداری ازنظر قانونی در این زمینه مسئولیت مستقیم ندارد و از اختیارات لازم در جهت توانمندسازی نیز برخورد نیست و تنها می‌تواند با این افراد برخورد کند، اما ابزارهایی دارد که از تمام آن‌ها برای کاهش چالش‌های اجتماعی همچون کودکان کار و متکدیان سر چهارراه‌ها استفاده خواهیم کرد.

 آخوندی: امروز آغاز یک‌راه است
عباس آخوندی پس از انتخاب حناچی به‌عنوان شهردار تهران در کانال تلگرامی خود پیامی منتشر کرد. وی پس‌ازاینکه رأی لازم برای تصدی سمت شهرداری تهران را کسب نکرد در کانال تلگرامی خود نوشت: امروز اکثریت اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران دوست و همکار عزیزم آقای دکتر حناچی را به‌عنوان شهردار تهران برگزید. به ایشان تبریک می‌گویم و برای ایشان، شورای شهر و مردم تهران آرزوی موفقیت، بهروزی و سربلندی دارم. من نیز یاد گرفتم که برای تغییرات بنیادین و مبارزه با فساد نیاز به آگاهی و یکپارچگی بیشتر است. امروز آغاز یک‌راه است. برای ایران از پای نمی‌نشینیم

حناچی کیست؟
پیروز حناچی، متولد سال ۱۳۴۳ و دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه تهران و دکترای تخصصی معماری – مرمت شهری و باز زنده سازی شهرهای تاریخی از دانشگاه تهران است. وی در دوران جنگ ایران و عراق در برخی عملیات برای طراحی و ساخت پل، بیمارستان‌های صحرایی و ساختمان‌های اورژانس ازجمله عملیات والفجر مقدماتی و خیبر حضور داشت. او در دهه هفتاد، قائم‌مقام ریاست دانشکده هنرهای زیبا و بعدتر معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تهران و مدتی هم مدیر گروه مرمت ابنیه و بافت دانشکده معماری دانشگاه تهران بوده است. حناچی در حال حاضر معاون شهرسازی شهرداری تهران است. وی پیش‌ازاین و در دوره کوتاه شهرداری محمدعلی نجفی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران بود و باروی کار آمدن افشانی در شهرداری تهران، حناچی به معاونت شهرسازی منصوب شد. از سوابق اجرایی حناچی می‌توان به معاون سازمان نظام‌مهندسی و اجرای ساختمان، معاون معماری و شهرسازی و وزیر مسکن و شهرسازی در دولت اصلاحات، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، عضو شورای عالی ترافیک، رئیس مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی معماری و شهرسازی وزارت مسکن و شهرسازی، معاون معماری و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی در دولت تدبیر و امید، همچنین حناچی با حکم روحانی، به‌عنوان یکی از چهار عضو حقیقی شورای عالی میراث فرهنگی کشور منصوب‌شده است. پیروز حناچی ۵۵ سال دارد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.