دیدگاه‌ها برای «رسانه، روابط‌عمومی نیست» بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 تیر 1399 - 16:14
-

«رسانه، روابط‌عمومی نیست»

خبرنگاران در نشست صمیمی با امام جمعه سبزوار چه گفتند؟

شامگاه سه‌شنبه، اصحاب رسانه، طی نشستی صمیمانه، در دفتر امام جمعه سبزوار حاضر شدند و از دغدغه‌های خود و مشکلات پیش روی خود گفتند.

رسانه، روابط‌عمومی نیست

صحبت‌های خبرنگاران، با گفته‌های علی ششتمدی آغاز شد‌. او گفت: «۶ سال پیش که کار رسانه را شروع کردم، جو خوبی حاکم نبود و ما تلاش می‌کردیم بگوییم رسانه، روابط‌عمومی نیست.»

سردبیر نشریه ستاره شرق ادامه داد: «امروز جای افتخار دارد که وقتی بحث رسانه مطرح می‌شود، همه درباره نقد صحبت می‌کنند.»

او با اشاره به این‌که مسئولان تأکید می‌کنند نقد باید «سازنده» باشد افزود: «حدی که مسئولان از نقد سازنده تعریف می‌کنند بسیار نسبی است و نمی‌توان حد ثابتی را برای آن قائل شد.»

ششتمدی به لزوم «رواداری» در مقابل نقد تأکید و تصریح کرد: «امروز، جامعه به این باور رسیده‌ که مطالبه، خیلی مسئله مهم و بزرگی شده است. حتی بعضی نهادهای تصمیم‌ساز و نظارتی حتی قوه قضائیه دارند به این سمت می‌روند که اگر مطالبه گری درست انجام شود، جامعه ملتهب نیست.» 

او اضافه کرد: «طبیعتاً مطالبه‌گری کمی هم سختی دارد و قرار نیست هرکسی هرچیزی که گفت ما ناراحت شویم و این رواداری‌ خیلی مهم است.»

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: «اگر کسی از امام جمعه مطالبه‌گری کند، فردا کسی در مقابل مطالبه، جسارت ناراحت شدن ندارد و این اتفاق بزرگی است که ما بتوانیم از رأس هرم در شهرستان و در مدیریت شهرستان نقد و مطالبه کنیم.»

او در پایان، بر لزوم سازنده و قانونی بودن انتقاد و‌ پرهیز از توهین در نقد، تأکید کرد.

بحث درباره لزوم انتقادپذیری مسئولان شهرستان همچنان ادامه یافت. 

هستی کیاست در این باره گفت: «در این مدتی که در خبرگزاری ایلنا کار می‌کنم، در حوزه خودم، اصلاً مسئولان نقد نمی‌پذیرند، چه برسد به نقد سازنده یا غیرسازنده.»

این فعال رسانه‌ای همچنین از عدم حضور خبرنگاران در جلسات شورای فرهنگ عمومی سبزوار انتقاد کرد. بحث‌ها درباره چینش اعضای این شورا، بعد از واکنش‌ها به مصوبه آن درباره مخالفت با دوچرخه‌سواری زنان مطرح شد. ریاست شورای فرهنگ عمومی بر عهده امام جمعه است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار که در جلسه حضور داشت، در پاسخ گفت تا کنون یک‌تن از اصحاب رسانه به نمایندگی در جلسات حضور داشته اما قرار است نماینده رسانه‌ها دوباره انتخاب شود.

خبر دلار ۲۲ هزار تومانی را چگونه «امیدوارکننده» بنویسیم؟

امیر مسکنی، صحبت‌های خود را با نامه‌ای از امام علی (ع) آغاز کرد و بر مبنای آن گفت: «حتی کارگزاری که حضرت علی (ع) هم انتخاب می‌کنند، ممکن است خلاف کند؛ پس در جامعه ما هم کارگزارانی هستند که خرابکاری کرده‌اند یا ممکن است بکنند؛ چه سهوی و چه عمدی.»

این فعال رسانه‌ای افزود: «نباید برای هیچ‌کس جایگاه قدسی قائل شد؛ کسی که فرماندار است یا معاون فرماندار، شهردار یا هر مسئولیت دیگری دارد، ممکن است دچار لغزش یا خطا شود.»

او با اشاره به مواد ۳ و ۴ قانون مطبوعات* گفت که رسانه‌ها، «شأنیت» خود را از دست داده‌اند.

مسکنی همچنین از این گفته رئیس اداره ارشاد سبزوار که گفته بود خبرنگاران، «اخبار امیدوارکننده را منعکس کنند» انتقاد کرد و گفت: «من خبر دلار ۲۲ هزار تومانی را چطور بنویسم که مردم امیدوار شوند؟»

او در ادامه، از گفته مسئول بسیج رسانه خراسان رضوی هم که از خبرنگاران خواسته بود «نخ تسبیح» باشند (یعنی رابط میان مردم و مسئولان) انتقاد کرد و گفت که بسیاری از مسئولان هم به خبرنگاران پاسخ‌گو نیستند.

این روزنامه‌نگار نیز گریزی به شورای فرهنگ عمومی سبزوار زد و از چینش آن انتقاد کرد. او از جمله از وضعیت انتخاب نماینده رسانه‌ها در این شورا انتقاد کرد و حضور نماینده شورای شهرستان، یک فعال فرهنگی خانم و رئیس نهاد کتابخانه‌ها را الزامات قانونی این شورا دانست که در حال حاضر رعایت نمی‌شود.

باید مرجعیت به رسانه‌ها برگردد

مهدی مقصودی که علاوه بر مسئولیت ریاست کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سبزوار، سال‌هاست فعالیت رسانه‌ای می‌کند نیز به وجود مشکلاتی در این حرفه از جمله شکایت از اصحاب رسانه اشاره کرد و گفت که این سختی‌ها در کار رسانه وجود دارد.

او تأکید کرد که باید مرجعیت را به رسانه‌های داخلی، چه در سطح محلی و چه در سطح ملی برگرداند به‌گونه‌ای که مردم، محتوای رسانه‌ها را باور کنند.

مقصودی بر تفاوت میان انتقاد و توهین نیز اشاره کرد. او با یادآوری واکنش‌ها به مصوبه مربوط به دوچرخه‌سواری زنان در شورای فرهنگ عمومی، گفت که رسانه‌ها در این باره انتقاد کردند اما این با توهین متفاوت است.

امام جمعه: نقد، وسیله‌ای است برای اینکه اصلاح عیوب

در ادامه جلسه، نماینده ولی فقیه در سبزوار گفت که نقد را «وسیله‌ای برای اطلاع از عیوب و اصلاح» می‌داند و مخالفتی با آن ندارد اما انتقاد با توهین متفاوت است.

جت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مقیسه تأکید کرد درباره «توهینی که به شخص او شده» هیچ شکایتی نکرده و نمی‌کند.

امام جمعه سبزوار افزود که توهین به شخص او با وقتی‌که مثلاً «به جایگاه شورای فرهنگ عمومی توهین شود» متفاوت است و در مورد دوم، بحث «مدعی‌العموم» مطرح است

نماینده ولی فقیه در سبزوار، در بخش دیگری از صحبت‌هایش، به خبرنگاران درباره خبررسانی و «امانتداری» توصیه‌هایی کرد.

او در این باره، از جمله، مثال زمانی را زد که مطالبی از خطبه‌های او در رسانه‌ها منعکس شود در حالی‌که این مطالب، «اسراری که به‌دست دشمن می‌افتد» باشد و «علیه همه ما استفاده شود.»

حجت‌الاسلام والمسلمین مقیسه در بخش دیگری از صحبت‌هایش، با اشاره به «خلقت مختلف» انسان، گفت که انسان‌ها طبیعتاً در گرایش‌ سیاسی هم مختلف‌اند.

او در ادامه تأکید کرد: «یکدیگر را تحمل کنیم و در جهت ایجاد وحدت، گام برداریم.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.