کد خبر : 17709
دیدگاه‌ها برای رسانه‌ای به نام تاکسی بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 24 آذر 1397 - 12:41
-

رسانه‌ای به نام تاکسی

بعد از مدت‌ها سوار تاکسی شدم، پیرزنی داخل تاکسی بود که مسیرش به یکی از بانک‌های سطح شهر ختم می‌شد. به راننده تاکسی گفت: مادر بانک را رد نکنی، راننده تاکسی گفت: نه مادرم حواسم هست. در طول مسیر این جمله را چندین بار تکرار کرد. به بانک مقصد رسیدیم پیرزن خواست از تاکسی پیاده

بعد از مدت‌ها سوار تاکسی شدم، پیرزنی داخل تاکسی بود که مسیرش به یکی از بانک‌های سطح شهر ختم می‌شد. به راننده تاکسی گفت: مادر بانک را رد نکنی، راننده تاکسی گفت: نه مادرم حواسم هست. در طول مسیر این جمله را چندین بار تکرار کرد. به بانک مقصد رسیدیم پیرزن خواست از تاکسی پیاده شود، راننده با مهربانی گفت: مادرم مواظب باش عجله نکن. پیرزن نگاهی به راننده کرد و با لبخند از تاکسی پیاده شد. پیرزن که در تاکسی را بست، راننده گفت: امان از پیری… و بعد بیتی از حافظ زیر لب زمزمه و حرکت کرد:

 هرچند پیر و خسته‌دل و ناتوان شدم

هر گه که یاد روی تو کردم جوان شدم

بدون اینکه مسافران حرفی بزنند شروع کرد به صحبت کردن. از اختلاس‌ها، رانت‌خواری‌ها، احتکارها، رفتار فلان مدیر و قاضی بگیر تا کلاه‌برداری کاسب مغازه محله از همسایه‌شان، نوسان قیمت‌ها، دلار، ارز و تورم موجود در بازار. چنان اوضاع کشور را به سبک خود کارشناسی و تجزیه‌وتحلیل می‌کرد که آدم ناخودآگاه فکر می‌کرد گویی در یک همایش چندجانبه با کارشناسان مختلف در حوزه مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی حاضرشده که باید سراپا گوش باشد.

صحبت‌هایش را همچنان ادامه داد و ازاینجا وارد بیان مشکلات شغلش شد، می‌گفت: درآمد این شغل در برابر هزینه بنزین، روغن و استهلاک خودرو بسیار ناچیز است و در شرایطی که نرخ تورم هرروز بالاتر می‌رود، نرخ قطعات خودرو و روغن نیز مانند سایر اجناس افزایش می‌یابد اما کرایه تاکسی‌ها چندان رضایت‌بخش نیست.

او ادامه داد: راننده تاکسی بودن یکی از سخت‌ترین شغل‌هاست و امروز باوجود فعالیت تاکسی‌های اینترنتی و مسافربرهای شخصی خستگی بر تن همه ما مانده و درآمدمان را بسیار کاهش داده است.

این راننده تاکسی اظهار داشت: یک‌زمانی مهم‌ترین مشکل ما رانندگان تاکسی، فعالیت آزادانه مسافربرهای شخصی بود که حالا چندی است تاکسی‌های اینترنتی نیز به جمع این مسافربرهای شخصی افزوده‌شده‌اند و کار ما را حسابی کساد کرده‌اند.

وی افزود: من نمی‌دانم مردم چگونه می‌توانند با هر ماشینی که جلوی آن‌ها پارک می‌کند این‌طرف و آن‌طرف بروند؟ مگر صفحه حوادث در روزنامه‌ها و فضای مجازی را نمی‌بینند؟

او می‌گفت: شغل ما نه مرخصی دارد و نه سرما و گرما می‌شناسد! درآمدمان هم اگر زیاد باشد که هیچ‌وقت نیست، چون روزانه آن را دریافت و خرج خانه می‌کنیم چیزی برایمان باقی نمی‌ماند.

این راننده تاکسی ادامه داد: افرادی که دارای شغل‌های دولتی هستند و بعد به بازنشستگی می‌رسند نخستین گزینه‌ی شغلی که به آن فکر می‌کنند مسافرکشی و راننده تاکسی شدن است؛ اما آیا واقعاً مسافرکشی برای آدم شغل می‌شود؟

با یکی از اقوام که به‌تازگی بازنشسته شده صحبت می‌کردم که چرا اومدی توی این شغل گفت: شغل ساده و در دسترسی به نظر می‌آید. خودت آدم خودت هستی و سرمایه چندانی هم نمی‌خواهد…

این راننده تاکسی ادامه داد: از کله‌سحر تا پاسی از شب در خیابان‌هایی که حالا ترافیک هم به آن اضافه‌شده برای هر مسافر چندین بار ترمز می‌زنیم اما… به اینجای صحبتش که رسید مسافری گفت: من پیاده می‌شوم. آقا چقدر شما حرف زدید. سرمان درد گرفت. در تاکسی را بست و رفت. راننده تاکسی بی‌آنکه حرفی بزند، حرکت کرد.

جالب بود او که خود زمان و زمین را تا چند دقیقه قبل نقد و بررسی و تجزیه‌وتحلیل می‌کرد و از رفتار فلان مدیر و رئیس و مردم در بروز همه مشکلات کشور حرف می‌زد، حالا خودش سعی می‌کرد با بوق‌های مکرر، حرف‌هایش را به کرسی بنشاند.

در طول مسیر رانندگان تاکسی را می‌دیدم که سعی می‌کردند با سبقت گرفتن از یکدیگر، عبور از خطوط ویژه تاکسی، بوق‌های مکرر، ترمزهای بیجا جلو هر عابری در خیابان، سدکردن مسیر گردش‌به‌راست و… به قول خودشان کسب روزی حلال کنند. (باید قدردان رانندگان بافرهنگی که با حسن خلق و انصاف نیز با مسافران برخورد می‌کنند نیز بود).

به مقصد رسیدم از تاکسی پیاده شدم با خودم فکر کردم چرا تاکنون به این موضوع فکر نکرده‌ام که تاکسی‌ها را هم می‌توانیم رسانه بدانیم، رسانه‌ای که هم تأثیرپذیر و هم تأثیرگذار بر فرهنگ و جامعه هستند. این رسانه که روزانه حجم وسیعی از شهروندان را جابه‌جا می‌کند، مسلماً می‌تواند در ارتقا سطح فرهنگ شهر مؤثر باشد و یا برعکس.

از این منظر هم می‌توان به موضوع نگاه کرد که در کنار بروز و ظهور فضای مجازی، انتشار نشریات و روزنامه‌ها و رسانه ملی، رانندگان تاکسی نیز به دلیل صحبت با مردم، شنیدن مشکلات مسافران و گوش دادن به اخبار رادیو در خودروهایشان و داشتن بعضاً اطلاعات و اخبار به روز می‌توانند به‌عنوان رسانه‌ای مردمی واقع‌گرایانه در کنار دنیای اطلاعات و اخبار یاد شوند.

در ادامه گزارش با رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سبزوار در خصوص صحبت‌های این راننده تاکسی به صحبت نشستم، او گفت: در سبزوار یک هزار و ۱۷۹ دستگاه تاکسی وجود دارد که از این تعداد ۱۴۱ دستگاه بی‌سیم و مابقی گردشی هستند و در ۵ خط ترمینال مسافربری، فرودگاه، دانشگاه حکیم سبزواری، بیمارستان واسعی و توحید شهر ارائه خدمات می‌دهند.

غلامرضا فردوسی افزود: ۱۰۰ شرکت تاکسی‌تلفنی در سبزوار نیز وجود دارد که با حدود ۷۰۰ دستگاه خودرو کار جابجایی مسافران درون‌شهری را بر عهده‌دارند.

از او در خصوص تاکسی‌های اینترنتی که گلایه‌های تاکسی‌داران سبزوار را در پی داشته است پرسیدم، بیان کرد: اخیراً در سطح شهر شاهد فعالیت تاکسی‌های اینترنتی هستیم که برای ساماندهی آن‌ها چندین جلسه برگزارشده، اما متأسفانه فعلاً راه به‌جایی نبرده است.

وی اضافه کرد: این تاکسی‌ها دارای شیوه‌نامه و دستورالعمل‌هایی هستند که مجوزشان را از اداره صنعت، معدن و تجارت دریافت می‌کنند اما فعالیت آن‌ها باید به پذیرش نظارتی شهرداری‌ها نیز منوط شود، شهرداری‌ها در این رابطه دارای ضوابطی همچون دارا بودن سن ۲۳ سال، عدم سوءپیشینه، گواهینامه پایه ۲، عدم اشتغال در کار دیگری، کارت سلامت و… هستند.

فردوسی تصریح کرد: در جلسات هم‌اندیشی که به تأیید شورای ترافیک هم رسیده تمام رانندگان باید این ضوابط را رعایت و مجوز فعالیت خود را از سازمان حمل‌ونقل بار را بگیرند که متأسفانه تاکسی‌های اینترنتی این کار را نکرده و با رانندگان واجد شرایط کار نمی‌کنند.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سبزوار با بیان اینکه تاکسی‌های اینترنتی نرخ‌گذاری مصوب سازمان، را که مبنای کار تاکسی‌هاست را نیز رعایت نمی‌کنند، گفت: اخیراً این تاکسی‌ها کار را فراتر برده‌اند و به‌صورت تلفنی با شماره‌های چهاررقمی فعالیت می‌کنند که باعث ضرر رساندن به تاکسی تلفنی‌های سطح شهر شده است.

فردوسی با بیان اینکه این سه عامل سبب بروز مشکلاتی و بر هم زدن نظم حمل‌ونقل شده است، بیان کرد: در حال حاضر در حال بررسی هستیم تا به راهکاری جهت ارائه خدمات نوین و طرح نظارتی شهرداری برای رفاه حال شهروندان و جلب رضایت آن‌ها برسیم.

او در خصوص نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز گفت: نوسازی ناوگان تاکسی از مدل ۸۵ به قبل به‌صورت کامل انجام‌شده و تاکسی فرسوده نداریم. بر اساس مصوبه جدید هیئت‌وزیران عمر تاکسی‌های دوگانه‌سوز از ۱۰ به ۱۲ سال افزایش‌یافته که اکنون تاکسی‌های فرسوده انگشت‌شماری در سطح شهر فعالیت می‌کنند.

وی به خطی شدن تاکسی‌های سبزوار هم اشاره کرد و ادامه داد: طرح خطی شدن تاکسی‌ها را آغاز کردیم، چون فرهنگ خطی شدن در سبزوار با کمی تأخیر شروع‌شده که نیاز به زیرساخت‌ها دارد فعلاً تاکسی‌ها به‌صورت گردشی در حال فعالیت هستند، اما با توجه به توسعه شهر ما به اجرای این طرح به‌عنوان یک طرح اولویت‌دار نگاه می‌کنیم و برای اجرای آن از هیچ تلاشی مضایقه نمی‌کنیم.

فردوسی این مطلب را هم اضافه کرد که برای ارتقای سطح کمی و کیفی فرهنگی رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی، دوره‌های آموزشی به‌صورت هفتگی در حوزه‌های مختلف برگزار می‌شود که تاکنون نتایج مثبتی حاصل شده است.

درهرصورت؛ در این گزارش تلاش شد به دو موضوع مشکلات تاکسی‌داران و نقش آنان در ارتقا و توسعه فرهنگ شهری، هرچند به‌صورت مختصر نگاه شود؛ اما آنچه در این رابطه مهم به نظر می‌رسد این است که مردم به‌ویژه شهروندان سبزواری روزانه زمان قابل‌توجهی از اوقات خود را در تاکسی‌ها صرف می‌کنند و اگر خوب از این بستر اجتماعی استفاده شود، می‌تواند در توسعه فرهنگی نقش ویژه‌ای داشته باشد.

یکی از زمینه‌های خوب برای توسعه فرهنگی، تاکسی و رفتار رانندگان تاکسی‌هاست. این رفتار متأثر از عوامل متعددی است و پرواضح است که تحصیل و آموزش تخصصی رانندگان از مؤثرترین این عوامل خواهد بود.

یکی از محورهای اساسی خدمات تاکسیرانی، ارائه خدمات به تاکسیران‌هاست. تاکسیرانان ارتباط مستقیم با شهروندان دارند که ممکن است از تمامی اقشار و سنین باشند، از همین رو بایستی بتوانند با همه‌ی اقشار و افراد ارتباط برقرار کنند.

آشنایی با شهر، ضوابط اخلاقی و رفتاری، خودرو و سیستم مکانیکی آن، قوانین و مقررات راهنمایی رانندگی، دوره‌های امداد و نجات، اطفاء حریق و … ازجمله نیازهای یک تاکسیران است که می‌توان با استفاده از دوره‌های آموزشی به آن‌ها پاسخ مناسب داد.

 

  • منتشر شده در شماره ۱۳۸ هفته نامه ستاره شرق
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.