تاریخ انتشار : شنبه 5 دی 1394 - 14:02
-

رسانه‌های سبزوار چقدر توانمند هستند؟

سبزواریان – علی نورآبادی: دومین «نمایشگاه توانمندی‌های رسانه سبزوار بزرگ» به خوبی و خوشی تمام شد و عکس یادگاری هم گرفتیم؛ اما هنوز یک سؤال اساسی باقی است. «توانمندی» رسانه‌های سبزوار چقدر است؟ مگر هدف اصلی برگزاری نمایشگاه برای نشان دادن و ارتقای همین «توانمندی» ها نیست؟ بنابراین شناسایی و تقویت این توانمندی‌ها هم برای

media-expo-2nd-08-01سبزواریان – علی نورآبادی: دومین «نمایشگاه توانمندی‌های رسانه سبزوار بزرگ» به خوبی و خوشی تمام شد و عکس یادگاری هم گرفتیم؛ اما هنوز یک سؤال اساسی باقی است. «توانمندی» رسانه‌های سبزوار چقدر است؟ مگر هدف اصلی برگزاری نمایشگاه برای نشان دادن و ارتقای همین «توانمندی» ها نیست؟ بنابراین شناسایی و تقویت این توانمندی‌ها هم برای اصحاب و اهالی رسانه لازم و ضروری است، هم برای مخاطبان و هم برای مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه؛ و اما شاخص‌های این «توانمندی» چیست؟

۱- تولیدات رسانه‌ای

نخستین شاخص توانمندی هر رسانه‌ای میزان تولیدات ویژه آن است. آیا تولیدات رسانه‌ای خبرنگاران و رسانه‌های شهرستان از نمایشگاه پارسال تاکنون بیشتر شده است؟ در نمایشگاه سال گذشته تقریباً هیچ‌کدام و از رسانه‌ها چیزی برای عرضه به مخاطبان خود نداشتند و بازدیدکنندگان دست خالی از نمایشگاه برمی‌گشتند. آیا رسانه‌ها امسال چیزی برای عرضه داشتند؟

در یک سال گذشته رسانه‌ها چقدر تولیدات رسانه‌ای داشته‌اند؟ با آمدن اینترنت و پایگاه‌های خبری، عنصر «خبر» از رسانه‌های مکتوب گرفته شد که آن هم به علت فراگیر بودن و سرعت بالای فضای مجازی بود. تا چند سال پیش خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری یکه‌تاز عرصه خبر و خبررسانی بودند اما امروزه با ظهور شبکه‌های اجتماعی، باز هم عنصر خبر از آن‌ها گرفته‌شده است. پس آنچه رسانه‌های مکتوب، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری را هنوز در برابر طوفان فضای مجازی حفظ کرده است، چیست؟ آن، مقالات، یادداشت‌ها، تحلیل‌ها و گزارش‌های ویژه است. آنچه رسانه‌های مکتوب و پایگاه‌های خبری را در برابر این طوفان حفظ کرده است تولید و انتشار مقالات، یادداشت‌ها و گزارش‌های ویژه این رسانه‌هاست. هر چقدر این‌گونه تولیدات، خبرنگار و رسانه‌ای بیشتر باشد توانمندتر است. خبرنگاران و رسانه‌های سبزوار در یک سال گذشته چقدر تولیدات رسانه‌ای ویژه داشته‌اند؟ و با بالاتر بردن تولیدات رسانه‌ای خود چقدر توانمندتر شده‌اند؟ با یک مثال مسئله روشن‌تر می‌شود، طبق آمارهای اعلام‌شده حدود ۳۰ – ۴۰ خبرنگار در شهرستان داریم اگر هر کدام از آن‌ها ماهی (نمی‌گوییم هفته‌ای دو سه مطلب و گزارش داشته باشند) هم یک گزارش، مقاله و مطلب درباره مسائل شهرستان و منطقه می‌نوشتند چه اتفاقی می‌افتاد؟ آیا خبرنگاران شهرستان ماهی دست‌کم یک تولید رسانه‌ای دارند؟

۲- حرفه‌ای بودن

تقریباً همه – اگر از استثناهایی بگذریم- خبرنگاران و رسانه‌های شهرستانی و محلی بر اساس علاقه و به‌صورت تجربی کارشان را شروع می‌کنند. علاقه شخصی و تجربی کار کردن برای شروع کار پذیرفتنی و خوب است اما برای ادامه کار کافی نیست. خبرنگاران و رسانه‌های شهرستان اگر می‌خواهند در این عرصه بمانند و تأثیرگذار باشند باید حرفه‌ای شوند. هر چه خبرنگار و رسانه‌ای حرفه‌ای‌تر باشد توانمندتر است. خبرنگاران و رسانه‌های شهرستان از پارسال تا حالا چقدر حرفه‌ای‌تر شده‌اند؟ چقدر سعی کرده‌اند به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کنند؟ چقدر سعی کرده‌اند اشکالات و ضعف‌هایی که سال گذشته داشتند برطرف کنند؟ حرفه‌ای شدن به‌راحتی به دست نمی‌آید، تنها با کار کردن و خون‌دل خوردن است که آدم در حوزه‌ای حرفه‌ای می‌شود.

۳- نگاه ملی داشتن

متأسفانه بسیاری از خبرنگاران و رسانه‌های شهرستان هنوز نگاه وسیع و ملی ندارند. خبرنگاران و رسانه‌های محلی و منطقه‌ای باید مسیر و کانالی برای طرح مسائل، مشکلات، ظرفیت‌ها و فرصت‌های شهرستان در سطح ملی باشند. اگر خبرنگاران رسانه‌های محلی نتوانند مسائل و ظرفیت‌های شهرستان را در رسانه‌های ملی طرح و بیان کنند، چه کسی باید این کار را بکند؟ این‌که خودمان هر چه، هر طور و هر وقت دلمان بخواهد بنویسیم و در سایت خودمان منتشر کنیم هنری نکردیم اگر تولیدات ما در رسانه‌های بالاتر و وسیع‌تر منتشر شد، هنر کردیم. خود نوشتن و خود منتشر کردن هنر نیست؛‌ هنر آن است که مطالب ما را دیگران ارزیابی و داوری و در رسانه‌های دیگر منتشر کنند.

انتشار مطالب و تولیدات خبرنگاران شهرستان در رسانه‌های ملی هم برای اعتبار و جایگاه خودشان خوب است و هم موجب طرح مسائل و ظرفیت‌های شهرستان در سطح ملی می‌شود و نام سبزوار را بلندآوازه می‌کند. برای همین واجب و ضروری است که خبرنگاران شهرستان دست‌کم در یک رسانه کشوری (روزنامه، نشریه، خبرگزاری، پایگاه خبری و غیره) هم فعال باشند تا هم خودشان رشد کنند و هم زمینه‌ای برای طرح مسائل شهرستان در آن رسانه باشند. به خاطر ارتباط نداشتن خبرنگاران سبزوار با رسانه‌های ملی است که بسیاری از برنامه‌های خوبی که در شهرستان برگزار می‌شود بازتابی در رسانه‌های سراسری ندارد و یا بسیار کم‌رنگ منعکس می‌شود. از سطح ملی بگذریم، حتی بسیاری اخبار و مسائل شهرستان هم در برخی رسانه‌ها بازتاب ندارد. نمونه‌هایش زیاد است، حتی شاهد بودیم که اخبار همین نمایشگاه هم جسته‌وگریخته و ناقص منتشر می‌شد؛ و کمتر گزارش جامع و خوبی از نمایشگاه دیدیم و خواندیم. لازمه انتشار مطالب و تولیدات خبرنگاران و رسانه‌های شهرستان در رسانه‌های ملی آن است که اول تولیداتی (مقاله، یادداشت، گزارش، عکس و غیره) داشته باشند و دوم تولیداتشان حرفه‌ای و قابل‌انتشار در رسانه‌های کشوری باشد. قطعاً هر چه تولیدات خبرنگاران و رسانه‌های شهرستان بیشتر در رسانه‌های سراسری و ملی منتشر شود، توانمندترند.

در یک سال گذشته چقدر از تولیدات خبرنگاران و رسانه‌های شهرستان در رسانه‌های ملی منتشر شده است؟ خبرنگاران سبزوار چقدر توانستند با رسانه‌های سراسری ارتباط داشته باشند و مطالبشان را منتشر کنند؟ اگر هرکدام از خبرنگاران شهرستان حتی ماهی یک مقاله، گزارش و مطلب تولیدی در یکی از رسانه‌های کشوری داشتند چه اتفاقی می‌افتاد؟

۴- رعایت منافع و مصالح کلی شهرستان و منطقه

شاخص دیگر برای توانمندی خبرنگار و رسانه آن است که منافع و مصالح کلی شهرستان و منطقه را حفظ کند. خبرنگار و رسانه باید آن‌قدر هوشمند و موقعیت سنج و دوراندیش باشد که منافع منطقه را تشخیص دهد و برای حفظ این منافع و مصالح کار کند. شناسایی منافع و مصالح کلی منطقه، تلاش برای معرفی و حفظ این منافع و ترجیح دادن منافع کلی منطقه بر منافع فردی و گروهی از شاخص‌های هر خبرنگار و رسانه باهوش است. خبرنگاران و رسانه‌های شهرستان چقدر توانسته‌اند در جهت حفظ و منافع و مصالح کلی منطقه و شهرستان کار کنند؟ چقدر توانسته‌اند منافع منطقه را بر منافع شخصی و گروهی خود ترجیح دهند؟ ترجیح منافع جمعی بر منافع فردی درجه‌ای از رشد و بلوغ آن فرد و رسانه را می‌رساند؛ خبرنگاران و رسانه‌های شهرستان چقدر به این بلوغ رسیده‌اند؟ هر چه خبرنگار و رسانه‌ای از این نظر بالغ‌تر باشد قطعاً توانمندتر است.

۵- غرض از این یادداشت، ارزیابی و سنجش میزان توانمندی خبرنگاران و رسانه‌های شهرستان نیست؛ چون هم مجال چنین کاری در این فرصت اندک نیست و هم همه رسانه‌ها یکدست نیستند و نمی‌توان درباره همه یک‌جور قضاوت کرد. بلکه غرض آن است که شاخص‌هایی برای ارزیابی توانمندی خودمان داشته باشیم. به نظر می‌رسد این‌ها مهم‌ترین شاخص‌های توانمندی هر رسانه‌ای باشد؛ خبرنگاران و رسانه‌ها با توجه به این شاخص‌ها می‌توانند خودشان را ارزیابی کنند. در واقع خودشان، قاضی و داور خودشان باشند.

۶- اما نمایشگاه امسال تفاوتی هم با دوره گذشته داشت و آن حضور پر رنگ سیاسی‌ها و نامزدهای نمایندگی انتخابات مجلس بود. این حضور به‌خودی‌خود اشکالی ندارد اما رسانه نباید به ستاد تبلیغاتی یک فرد، گروه و یا حزب خاصی تبدیل شود. جایگاه و شأن رسانه بسیار بالاتر از آن است که تریبون و بلندگوی فرد یا گروهی سیاسی باشد. اگر رسانه‌ای می‌خواهد به بوق تبلیغاتی یک فرد یا گروهی تبدیل شود آزاد است اما قطعاً دیگر رسانه نیست؛ هر چه باشد رسانه نخواهد بود. بگذار هر فرد، گروه یا نامزدی که تریبون و رسانه‌ای می‌خواهد خودش این تریبون و رسانه را با تابلو مشخص راه‌اندازی کند، چرا یک رسانه عمومی شهرستان به تریبون و بلندگوی آن فرد یا گروه تبدیل شود. جنجال و هیاهوی انتخابات چندان آش دهن سوزی نیست که رسانه وارد این جنجال بیهوده، زودگذر و موقتی شود. سروصدای انتخابات نهایتاً دو ماه است اما رسانه بعد از انتخابات هم قرار است همچنان رسانه باشد. سیاسی‌ها و نامزدها در این دو ماه از رسانه‌ها به‌عنوان دستمالی برای پاک کردن دماغ خود استفاده می‌کنند و بعد از آن (چه رأی بیاورند و چه نیاورند) دستمال را دور می‌اندازند. آیا جایگاه رسانه به اندازه یک دستمال است که بعد از استعمال آن را دور بیندازند؟ و آیا تحقیری بالاتر از این برای خبرنگار و رسانه هست؟ رسانه، زبان گویای مردم است نه تریبون و بلندگوی سیاسی‌ها و نامزدها. رسانه باید مسائل شهر و مشکلات مردم را بیان کند نه خواسته‌ها و آرزوهای درست و نادرست سیاسی‌ها و نامزدها را. رسانه، برای بیان مطالبات مردم است که زبان مطالبه گری ندارند و یا دستشان به جایی و کسی نمی‌رسد نه برای طرح اغراض سیاسی‌ها و نامزدها. رسانه باید صدای کسانی باشد که صدایی ندارند و یا صدایشان به جایی نمی‌رسد و نه بلندگویی برای صدای بسیار بلند سیاسی‌ها که گوش مردم را کر کرده است.

نمایشگاه با آمدورفت سیاسی‌ها و نامزدها شلوغ‌تر شد اما حضور آن‌ها به خوش‌وبش، امضا کردن، ژست گرفتن و عکس انداختن گذشت. آیا شأن خبرنگار باید تا حد امضا گرفتن از نامزدهای انتخابات و عکس انداختن با آن‌ها پایین بیاید؟ و آیا جایگاه رسانه تا آنجاست که به تریبون و بلندگوی سیاسی‌ها تبدیل شود؟ آمدن نامزدها به نمایشگاه، فرصتی بود تا خبرنگاران و رسانه‌ها آن‌ها را حسابی حلاجی کنند؛ این‌که کی هستند و چرا نامزد شده‌اند؟ این‌که کجا بودند و چه کردند؟ این‌که می‌خواهند چه کنند؟ این‌که آیا مشکلات شهر و منطقه را می‌شناسند؟ این‌که آیا درد مردم را می‌دانند؟ خبرنگاران چقدر توانستند نامزدها را حلاجی کنند؟ آیا رسانه‌ها از فرصت نمایشگاه برای سبک‌سنگین کردن نامزدها استفاده کردند؟

۷- بدتر از تریبون و بلندگو شدن این‌که برخی خبرنگاران و رسانه‌های شهرستان متأسفانه هنوز هیچی نشده تز «هدف، وسیله را توجیه می‌کند» را پیشه خود کرده‌اند و هر کاری می‌خواهند می‌کنند و هر حرف و خبری را منتشر می‌کنند؛ آن‌هم برای چه هدف کوچک و حقیری که رأی آوردن فلان فرد یا فلان گروه و حزب است. ای‌کاش لااقل هدفشان هدف بزرگ و بلندی بود. هیچ جا و هیچ‌وقت، هدف وسیله را توجیه نمی‌کند؛‌ یعنی هیچ‌وقت نمی‌توانیم برای رسیدن به هدف خوب و مقدس (تازه اگر آن هدف واقعاً مقدس باشد) از وسیله غیر مقدس استفاده کنیم. این برای هر خبرنگار و رسانه‌ای واقعاً خسر الدنیا و الاخره است.

۸- رسالت و وظیفه رسانه این نیست که حامی و طرفدار فردی یا گروه و جناحی باشد. خبرنگار به‌عنوان خبرنگار و رسانه به‌عنوان رسانه حتی اگر حامی و طرفدار فردی یا گروهی هم باشد همیشه باید فاصله‌اش را از هر فرد، نهاد و گروهی حفظ کند. رعایت همین فاصله است که جایگاه و شأن آن خبرنگار و رسانه را به‌عنوان خبرنگار و رسانه حفظ می‌کند. حال سؤال اساسی این است که پس رسالت و وظیفه رسانه در ایام ویژه‌ای مانند انتخابات چیست؟ شاید مهم‌ترین رسالت خبرنگار و رسانه در ایامی مانند انتخابات دو چیز باشد: اول این‌که برای آگاهی دادن به مخاطب و بالا بردن درک و فهم سیاسی مردم تلاش کند و دوم، زمینه را برای حضور گسترده‌تر مردم در انتخابات و مشارکت سالم‌تر و فعال‌تر آن‌ها را فراهم کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
m یکشنبه , ۶ دی ۱۳۹۴ - ۷:۵۰

جناب نورابادی مثل همیشه نیمه خالی لیوان را دیده اند.

ناشناس دوشنبه , ۷ دی ۱۳۹۴ - ۶:۰۳

خوب شما نیمه پر رسانه های سبزوار بگو. ضمن اینکه تو متن اصلا جایی نگفته یا رسانه های سبزوار رو رد نکرده.
یه محک ساده: کدام یک یا چقدر از مطالب ریانه های سبزوار اگه به رسانه های کشوری داده بشه چاپ می کنن یا قابل چاپه؟ حالا خودت یا خود رسانه ها حساب کنند.

نظرات بسته شده است.