کد خبر : 16431
دیدگاه‌ها برای رشد گردشگران خارجی؛ فرصتی برای کشور بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 مهر 1397 - 9:10
-

رشد گردشگران خارجی؛ فرصتی برای کشور

تحلیل رشد ۵۱ درصدی گردشگران خارجی به کشور از نگاه بیرونی خارج از بدنه مدیریتی و کارشناسی سازمان میراث فرهنگی، فهم وضع موجود را برای مجموعه دولت و مقامات این سازمان منطقی‌تر خواهد کرد. در شرایط حساس کنونی و کاهش تمامی شاخص‌های اقتصادی به نظر می‌رسد صنعت گردشگری ایران در یک پیچ تاریخی قرار گرفته

تحلیل رشد ۵۱ درصدی گردشگران خارجی به کشور از نگاه بیرونی خارج از بدنه مدیریتی و کارشناسی سازمان میراث فرهنگی، فهم وضع موجود را برای مجموعه دولت و مقامات این سازمان منطقی‌تر خواهد کرد. در شرایط حساس کنونی و کاهش تمامی شاخص‌های اقتصادی به نظر می‌رسد صنعت گردشگری ایران در یک پیچ تاریخی قرار گرفته است. ازاین‌رو بسیار ضروری است که اساتید، صاحب‌نظران و کارشناسان مربوطه مبتنی بر واقعیات میدانی این صنعت به کنکاش، تبیین و توصیف مسائل مربوط به این حوزه مهم اقتصادی بپردازند.

در وضعیت کنونی این صنعت متأسفانه ما شاهد غیبت عجیب و معنادار یک بخش مهم و مؤثر هستیم که البته می‌تواند اثرگذاری فراوان داشته و در تبیین نقشه راه اصلی در کنار سایر کنشگران به نقش‌آفرینی بپردازد.

به نظر می‌رسد اکنون نقش دانشگاه و دانشگاهیان در نظریه‌پردازی و پایش وضع موجود و پیش روی صنعت گردشگری به‌شدت کاهش پیداکرده؛ به‌طوری‌که دیگر نمی‌توانند با ارائه نظریات راهگشا به‌خوبی نقش‌آفرینی کنند.

بسنده کردن به کتاب و درس و دانشگاه و توجیه رفتار خود از آن‌ها سلب مسئولیت نخواهد کرد و در آینده فارغ از سرزنش و نکوهش نخواهند بود. به گمان بنده در شرایط خاصی که اکنون کشور با آن مواجه بوده و اقتصاد و صنایع دچار رکود کم‌سابقه شده است، رشد ۵۱ درصدی گردشگران خارجی به‌ویژه از کشورهای همسایه، فرصت کم‌نظیری را برای فعالان صنعت گردشگری مهیا کرده است.

تصمیم سازان و تصمیم گیران در سطوح مختلف، دانشگاه، نهادهای تخصصی، بخش خصوصی و دولت اکنون باهم افزایی باید بتوانند گفتمان صنعت گردشگری را به‌عنوان یک گفتمان هژمونیک اقتصادی مطرح کنند تا همگان به این باور ملی برسند که توسعه در صنعت گردشگری یک مزیت، در دسترس، متوازن و پایدار خواهد بود و در سخت‌ترین شرایط هم می‌تواند کمک‌حال اقتصاد کشور باشد. چند سال قبل نیز با وقایعی که در سطح کشورهای منطقه اتفاق افتاد و برخی کشورها نظیر مصر، سوریه، عراق، یمن، ترکیه و … دچار ناامنی و هرج‌ومرج شده بودند، ما شاهد رشد قابل‌توجه ورود گردشگران اروپایی، شمال آمریکا و شرق آسیا به کشورمان بودیم؛ به‌طوری‌که گردشگران خارجی و تورگردانان مطرح بین‌المللی ایران را به‌عنوان یک مقصد جایگزین انتخاب کرده بودند.

فرصتی که قدر آن را ندانستیم و پاسخ درخوری برای این موقعیت ممتاز ارائه نکردیم و خیلی زود آن درخواست‌ها فروکش کرد. بسیار بدیهی و طبیعی است اگر عناصر کنشگر و فعال در صنعت گردشگری درک درستی از تغییرات، امکانات و ظرفیت‌ها نداشته و نتوانند به‌موقع تحلیل کرده و اقدامات لازم را به انجام برسانند، با بازخوردهای منفی روبه‌رو شده و فرصت‌ها یکی پس از دیگری ازدست‌رفته و درنتیجه کسب‌وکارهای بسیاری در صنعت گردشگری به تعطیلی و ورشکستگی خواهند رسید.

با توجه به شاخصه‌ها و مزیت‌های ایران اگر مدعی هژمونیک بودن اقتصاد گردشگری در سال‌ها و دهه‌های آتی هستیم و آن را بدیل و آلترناتیو صنعت نفت می‌دانیم، از هم‌اکنون فعالان مربوطه این صنعت باید از انفعال خارج‌شده و به‌عنوان مجموعه نیروهای متکثر اما به‌هم‌پیوسته به یک جریان پویا و اثرگذار تبدیل‌شده و به‌عنوان نیروهای قدرتمند تصمیم‌ساز در مسیر تصمیم‌گیری قوای مختلف و نهادهای قدرتمند حاکمیتی و اشخاص ذی‌نفوذ به‌طور مستمر نقش‌آفرینی کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.