کد خبر : 1283
دیدگاه‌ها برای رمضان و انتظار از خطبه خوانان بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 28 تیر 1393 - 18:30
-

رمضان و انتظار از خطبه خوانان

بسم‌الله الرحمن الرحیم ماه رمضان امسال هم از نیمه گذشت و به شب‌های قدر نزدیک می‌شود ولی متأسفانه هنوز هیچ نشانه‌ای از بازگشت به اخلاق اسلامی در ماه خدا و در کنار سفره ضیافت الهی در بعضی از کسانی که باید معلم و اسوه اخلاق جامعه ما باشند دیده نمی‌شود. دعواها، بداخلاقی‌ها، پرخاش‌ها و گوشه

jomhori-islami-np

بسم‌الله الرحمن الرحیم
ماه رمضان امسال هم از نیمه گذشت و به شب‌های قدر نزدیک می‌شود ولی متأسفانه هنوز هیچ نشانه‌ای از بازگشت به اخلاق اسلامی در ماه خدا و در کنار سفره ضیافت الهی در بعضی از کسانی که باید معلم و اسوه اخلاق جامعه ما باشند دیده نمی‌شود. دعواها، بداخلاقی‌ها، پرخاش‌ها و گوشه و کنایه زدن‌ها همچنان ادامه دارد و راه‌های اغواگری برای شیطان همچنان باز است.

در ماه رمضان، طبق فرموده پیامبر اکرم، دست و پای شیطان را در غل و زنجیر کرده‌اند تا نتواند به سراغ بندگان خدا برود ولی چه می‌توان کرد که بعضی از بندگان خدا خودشان به طرف شیطان می‌روند و از او تأثیر می‌گیرند.
با اینکه در نهمین روز از ماه مبارک رمضان، رهبر انقلاب در جمع کارگزاران نظام به صاحب منصبان و تریبون‌داران توصیه کردند که اینهمه روی اعصاب مردم راه نروند و نگرانی ایجاد نکنند، با اندک فاصله زمانی بعضی از مخاطبان این توصیه، که از آنها انتظار بیشتری برای عمل به توصیه‌های رهبری وجود دارد، درست در جهت مقابل و مخالف حرکت کردند و سخنانی به زبان آوردند که بار دیگر آتش اختلافات را شعله‌ور کرد و عکس‌العمل طرف مقابل را نیز برانگیخت.
از این عمل و عکس‌العمل، که هیچکدام در چارچوب آداب ماه رمضان قرار ندارند، جامعه ما نه تنها نفعی نمی‌برد بلکه دچار خسران فراوان می‌شود. چرا کسانی که باید معلم اخلاق باشند و لااقل در ماه مبارک رمضان، از برخوردهای اختلاف برانگیز پرهیز کنند و به تهذیب نفس خود و دیگران بپردازند، این وظیفه بزرگ را فراموش می‌کنند و به اختلافات دامن می‌زنند؟

متأسفانه بعضی از سخنرانی‌ها، پر هستند از تعریض، تحریک، روی اعصاب مردم راه رفتن، به اختلافات دامن زدن و از همه مهم‌تر، در جایگاه قاضی نشستن و حکم مجرمیت صادر کردن برای کسانی که هنوز قاضی پرونده حکمی درباره آنها صادر نکرده است. این اظهارات، متأسفانه عکس‌العمل‌های تندی را در رسانه‌ها بر می‌انگیزد و بعضی از پاسخگویان به خود اجازه می‌دهند حریم‌ها را نیز بشکنند و از خط قرمزها هم عبور کنند. حتی اگر در ماه رمضان هم نبودیم، باز نمی‌بایست به چنین عمل‌ها و عکس العمل‌هائی که ویرانگر اخلاق هستند راضی می‌شدیم.

آنچه قانونی است و به صلاح کشور نیز هست اینست که قوه قضائیه محور رسیدگی به اتهامات باشد نه افراد و تلاش شود هرچه زودتر رسیدگی‌ها صورت بگیرد لکن در چارچوب قانون و بدون اعمال نفوذ در پرونده. این، خواست همه است و اگر کسی غیر از این بخواهد به خطا رفته است. همه باید از قوه قضائیه بخواهند در مورد هیچکس و هیچ پرونده‌ای کوتاهی نکند، با تمام پرونده‌ها براساس قانون و عدالت برخورد کند، تحت نفوذ هیچکس قرار نگیرد و سرعت عمل همراه با اتقان را نیز رعایت نماید. این توصیه‌ها را در ماه رمضان و در خطبه‌های جمعه نیز می‌توان مطرح کرد، زیرا توصیه‌هائی منطبق بر حق، خالی از حب و بغض و همراه با پرهیز از مصداق مشخص هستند.
اما هنگامی که توصیه‌ها از این ویژگی‌ها تهی می‌شوند و به تعریض‌های مصداقی آلوده می‌گردند، نه تنها از چارچوب اخلاق تجاوز می‌کنند و اثر خود را از دست می‌دهند، بلکه عکس العمل‌هائی از این قبیل را نیز پدید می‌آورند که چرا شما خواستار تسریع در محاکمه کسانی نمی‌شوید که اصل و اساس اختلاس‌های سه هزار میلیاردی و ۹ هزار میلیاردی و ۱۶ هزار میلیاردی بودند و ده‌ها مورد بی‌قانونی کرده‌اند و اقتصاد کشور را به افلاس کشانده‌اند و جامعه را دچار اختلاف و تهمت و دروغ و درگیری کرده‌اند و حتی مایل نیستند در جلسه دادگاه حاضر شوند و به سؤالات قاضی پاسخ بدهند؟
چرا به قوه قضائیه برای برخورد با دانه درشت‌هائی که ۸ سال این مملکت را شخم زده‌اند کمک نمی‌کنید؟
چرا درباره دزدی‌های بزرگ و دزدان بزرگی که خزانه کشور را خالی و جیب‌های خود را پر کرده‌اند سکوت فرموده‌اید

از بزرگانی چون شما انتظار اینست.
البته همین‌ها را هم در ماه مبارک رمضان از شما انتظار نداریم. اجازه بدهید لااقل این یک ماه، اعصاب مردم آرام باشد و به قرآن خواندن و دعا و روزه و نماز و راز و نیازهایشان برسند و شما نیز.

اکنون که در آستانه شب‌های قدر قرار داریم، فرصت جبران وجود دارد. از این فرصت برای تهذیب نفس استفاده کنیم، به مدد قرآن و روزه و دعاها و سایر عبادات ماه مبارک رمضان، روحمان را تقویت نمائیم تا بتوانیم بعد از ماه رمضان در عرصه اظهارنظر و مطرح کردن خواسته‌هایمان، در چارچوب عدالت حرکت کنیم و از مسیر حق‌گوئی و حق‌خواهی خارج نشویم. از بزرگانی که خطبه می‌خوانند و بیانات رمضانیه دارند چنین انتظاری وجود دارد، انتظاری که با توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در نزدیک‌ترین بیاناتشان در جمع کارگزارن نظام منطبق است.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.