کد خبر : 31949
دیدگاه‌ها برای روز مهمِ نویسنده‌ای مهم! بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 مرداد 1401 - 13:51
-

روز مهمِ نویسنده‌ای مهم!

مهدی مقصودی

امروز دهم مردادماه زادروز ابوالحسن علی‌بن زید بیهقی، تاریخ‌نگار معروف قرن ششم و نویسندۀ کتاب گران‌سنگ «تاریخ بیهق» است. از او به‌عنوان اولین شارح نهج‌البلاغه هم یاد می‌شود.

به دلیل اهمیت و جایگاه مهم بیهقی در تاریخ و ادبیات ایران‌زمین، بخش اعظم اولین شمارۀ بیهق نامه را ـ که در سال ۹۶ منتشر شد ـ به معرفی و بررسی آثار و اندیشه‌های او اختصاص دادیم.

آخرین تصحیحی که از تاریخ بیهق منتشر شده است، ۸۳ سال پیش توسط استاد احمد بهمنیار بوده است و در حال حاضر پیدا کردن این کتاب مهم، برای علاقه‌مندان به‌راحتی ممکن نیست.

تصحیح تازه‌ای از این کتاب که توسط دکتر سلمان ساکت، استاد دانشگاه فردوسی انجام گرفته است و به همّت نشر میراث مکتوب به بازار نشر عرضه شده است. از تمام علاقه‌مندان دعوت می‌کنیم این کتاب را جهت حمایت از چاپ آن تهیه کنند و از مطالعه این تصحیح و تعلیقات بسیار ارزشمند آن کمال استفاده را ببرند.

به شورای فرهنگ عمومی شهرستان ششتمد هم پیشنهاد می‌کنم که نام‌گذاری روزی در تقویم ملی را به‌نام ابوالحسن بیهقی به شورای فرهنگ عمومی استان، جهت طی کردن مراحل اداری، هر چه زودتر در دستور کار قرار دهند تا با ثبت دهم مردادماه به‌نام آن بزرگ‌مرد عرصۀ قلم، زمینۀ مناسب جهت معرفی بهتر ایشان به عموم مردم انجام شود.

در حالیکه بسیاری از شهرها، در حال تاریخ سازی برای خود هستند، ما مردمان دیار بیهق، بر خود می‌بالیم که در سرزمین ادیب پروری زندگی می‌کنیم که ۸۰۰ سال پیش، فرزندی از این دیار، تاریخ محلیِ آن را به رشتۀ تحریر درآورده و میراث مکتوبی را برای ما بجا گذاشته است؛ امید آنکه شأن و جایگاه او بیش از پیش نکو داشته شود

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.